Gerelateerde artikelen

Hoe personeelsbeleid kan helpen tegen lerarentekort

De optimist en het lerarentekort ‘Een optimist is een slecht geïnformeerde pessimist’, sprak cabaretier Theo Maassen ooit wijs. Toen mij (Jeroen Sterk) de vraag werd gesteld om een blog te schrijven omtrent personeelsbeleid en het lerarentekort in het onderwijs moest...

Werkgeluk van leerkrachten: De sleutel tot succesvolle leerlingen

Gelukkige leerkrachten zijn gelukkige leerlingen Het is een bekend gezegde in het onderwijs: gelukkige leerkrachten zijn gelukkige leerlingen. Maar wat betekent dit precies? En hoe kun jij, als leerkracht of schoolleider, bijdragen aan het werkgeluk van leerkrachten?...

Hoogsensitiviteit in de klas

Hoogsensitiviteit in het kort ‘Wat ben jij gevoelig!’, ‘Kom op, zo hard praten ze niet!’, ‘Daar hoef je toch niet om te huilen, stel je niet zo aan?!’. Zomaar wat random opmerkingen, die ik als hoogsensitief kind tijdens mijn basisschooltijd te horen heb gekregen. Ik...

Leesplezier in de klas

Motivatie om te lezen stimuleren: Hoe krijgen we kinderen enthousiast voor boeken? Lezen is een essentiële vaardigheid voor de ontwikkeling van kinderen, zowel binnen als buiten het onderwijs. Een goede leesvaardigheid opent de deuren naar kennis, vergroot de...

Persoonlijk leiderschap: Van stress naar FLOW

Bijna doodervaring In 2002 ben ik tijdens het bergbeklimmen in Zwitserland 15 meter in een gletsjerspleet gevallen. Tijdens de ruim 2 uur durende klim uit de gletsjerspleet heb ik ervaren dat we als mens tot veel meer in staat zijn dan dat we vaak denken. Niet alleen...

Strategieën voor kleuteronderwijs: van uitval naar groei

Help kleuters spelen?! Graag neem ik je mee op een korte reis. Namelijk wat als er kleuters uitvallen in het kleuteronderwijs en zelfs thuis zitten? Hoe zien we de kleuter en welke mogelijkheden bieden we aan? Laatst chatte een IB-er me onderstaande: "Het gedrag van...

Effectieve start van het schooljaar in het onderwijs

Herstart van het schooljaar Maandag is het voor vele kinderen uit regio Zuid zover. Ze mogen weer naar school. Om goed van start te kunnen gaan in het onderwijs hebben wij op school, zoals meerdere scholen, de startvergadering. Een moment om elkaar na zes weken weer...

Solliciteren in het onderwijs

Je hebt de beslissing gemaakt om het onderwijs in te willen gaan, of je bent al jaren werkzaam binnen het onderwijs en toe aan een andere functie. Ondanks de roep om personeel, moet je ook gewoon in het onderwijs solliciteren. In dit blog een paar handige punten die...

Traumasensitief onderwijs en complex gedrag

Trauma en complex gedrag Na het lezen van deze blog weet je meer over traumasensitief onderwijs (TSO), ingrijpende levensgebeurtenissen, wat de effecten van trauma op ‘complex’ gedrag kan zijn en waarom het als onderwijsprofessional van belang is om hiervan op de...

De Plusklas: uitdagingen en groei voor hoogbegaafden

De Plusklas als highlight van de schoolweek? "Is dat nou echt nodig, een Plusklas? Hoogbegaafde leerlingen zijn slim genoeg, die komen er tóch wel." Dit is een uitspraak die ik regelmatig hoor. Ik zou willen dat ik volmondig kon antwoorden dat de Plusklas niet nodig...

Uitgelichte artikelen

Naamswijziging ABCopschool: persbericht

Van ABCopschool naar Tip Met gepaste trots willen we met je delen dat we verder gaan onder onze nieuwe bedrijfsnaam: Tip b.v. Deze naamswijziging resoneert beter met de bijdrage die we de komende jaren in het basisonderwijs willen leveren en is bovendien makkelijker...

Welzijn in het onderwijs

Welzijn op Het Spectrum Het spectrum is een school in Delfgauw met het vignet welbevinden. Er heerste op de school gedurende langere tijd onderhuidse onrust en pestgedrag. Met een schoolbreed plan- met betrokkenheid van de ouders- is hiervan werk gemaakt. Het...

Taalvorming: de kunst van communicatie door het leven heen

Taal bewust: hoe verweven is taal met ons leven? Bij levensbedreigende situaties vragen we ons af: hoe lang kan een mens zonder eten of drinken? De vraag hoe lang een mens zonder taal kan wordt niet gesteld. Maar hoe groot is het aandeel van taalvorming in ons leven?...

Betekenis: Duurzame organisatieontwikkeling | Tip onderwijs

Ingeschatte leestijd: 2 minuten

Betekenis: Duurzame organisatieontwikkeling

Duurzame organisatieontwikkeling in het onderwijs

Duurzame organisatieontwikkeling is een fundamentele, duurzame verandering van de schoolorganisatie. Het is van belang om alle betrokkenen te motiveren, zoals het managementteam en leerkrachten, om een langetermijneffect te bereiken.
Verbinding en samenwerking zijn kernwoorden bij duurzame organisatieontwikkeling. Het is belangrijk om een cultuur te ontwikkelen van leren en evalueren, waarbij de kennis en vaardigheden van het team kunnen uitbreiden. Dit kan worden bereikt door een focus te leggen op het verhogen van de leeropbrengsten en het bouwen op de kwaliteiten binnen de school.

Waarom is duurzame organisatieontwikkeling belangrijk?

Duurzame organisatieontwikkeling is belangrijk omdat het een langetermijneffect heeft op de schoolorganisatie. Het helpt om de leeropbrengsten te verhogen en de kennis en vaardigheden van het team uit te breiden. Bovendien draagt het bij aan een inclusieve en rechtvaardige leeromgeving voor alle leerlingen.
Ontwikkelingsgericht onderwijs

Ontwikkelingsgericht onderwijs is een visie op onderwijs waarbij de ontwikkeling van het kind centraal staat. Het sociale aspect van leerlingen is hierbij een belangrijk uitgangspunt. Dit type onderwijs is geen individueel onderwijs, maar eerder een benadering die rekening houdt met de verschillen tussen leerlingen.

is een belangrijk aspect van duurzame organisatieontwikkeling. Het helpt om de leerlingen voor te bereiden op de toekomst en hen te laten groeien tot duurzame, inzetbare burgers. Daarnaast is basisontwikkeling

Basisontwikkeling is een onderwijsconcept dat zich richt op de brede ontwikkeling van kinderen. Het streeft ernaar om de traditionele scheiding tussen spelactiviteiten en ‘echte leren’ op te heffen en in plaats daarvan een thematische aanpak te hanteren.

een cruciale fase in het leven van een leerling, waarbij de fundamenten worden gelegd voor toekomstig succes.

Hoe kan duurzame organisatieontwikkeling worden bereikt?

Duurzame organisatieontwikkeling kan worden bereikt door een focus te leggen op het verhogen van de leeropbrengsten en het bouwen op de kwaliteiten binnen de school. Het is belangrijk om een cultuur te ontwikkelen van leren en evalueren, waarbij de kennis en vaardigheden van het team kunnen uitbreiden.
Daarnaast is het belangrijk om de leerkrachten te motiveren en te ondersteunen bij het implementeren van duurzame organisatieontwikkeling. Dit kan worden bereikt door training en coaching aan te bieden, zodat zij de nodige vaardigheden en kennis kunnen verwerven om duurzame organisatieontwikkeling te implementeren.

Conclusie

Duurzame organisatieontwikkeling is een fundamentele, duurzame verandering van de schoolorganisatie. Het is van belang om alle betrokkenen te motiveren en een cultuur te ontwikkelen van leren en evalueren. Door duurzame organisatieontwikkeling te implementeren, kan een inclusieve en rechtvaardige leeromgeving worden gecreëerd voor alle leerlingen.
Wil jij meer interessante artikelen lezen? Neem een kijkje op onze LinkedIn pagina

Dit artikel is geschreven door:

Redactie van Tip onderwijs
Op: 11 juni 2024

Reacties

0 reacties