Gerelateerde artikelen

Praktijkonderwijs: wat is dat?

Praktijkonderwijs, het beste wat mij is overkomen! Als ik aan mensen die me dierbaar zijn, vertel over het onderwijs waar ik in werk, kijken ze je soms wel een beetje verbaasd aan. Een veel gehoorde reactie is ook: ‘Dat jij dat kan!? Echt respect hoor, werken met dat...

Het bouwen van groepsdynamiek

Bouwen Het is bijna zo ver voor regio Zuid. De bouwvakvakantie begint vandaag. Dat betekent dat de bouw van onze school even stil ligt. Onze school is echter al twee weken dicht. Voor de kinderen althans, want de meeste collega’s werken nog even door. Het lokaal...

Differentiatie in de klas

Voor ieder kind het best passende onderwijs: Hoe dan? Als leerkracht in het basisonderwijs sta je dagelijks voor de uitdaging om met de diverse niveaus in je klas om te gaan. Elk kind heeft nu eenmaal eigen behoeften en unieke capaciteiten. In deze blog deel ik mijn...

Verhoog betrokkenheid met coöperatieve werkvormen

Coöperatieve werkvormen De afgelopen jaren heb ik op veel verschillende scholen gewerkt en over een ding zijn de kinderen het eens: ze doen het liefst spelletjes tijdens de lessen om het leren leuk te maken. Op de allereerste school waar ik lesgaf heb ik een cursus...

Zij-instromers in het onderwijs

Mini-maatschappij De basisschool. Een bruisende mini-maatschappij waar de ontdekkingstocht van ieder kind begint. Als leraar krijg je te maken met kinderen van verschillende achtergronden, die jij mag voorbereiden op de wereld van morgen. Je leert ze niet alleen...

Hoe oogmotoriek lezen beïnvloedt

Waarom extra oefenen met lezen niet altijd werkt! Kinderen die tijdens het lezen veelvuldig in de ogen wrijven, scheef op hun stoel zitten, één oog afdekken tijdens het lezen, rode en of tranende ogen hebben, hebben één ding gemeen met elkaar; het lezen kost hun veel...

Snel en gedegen aan de slag met bewegend leren

Bewegend leren is de laatste jaren een steeds groter begrip geworden binnen onderwijsland! Bewegend leren, je hoort het regelmatig om je heen. Er zijn diverse producten te vinden. Van experimenteren tot het maken van een compleet nieuw product! In de blog lees je meer...

Het belang van buitenonderwijs voor de ontwikkeling van kinderen

Digitalisering versus buitenspelen Hoe zag jouw weekend eruit? Ik heb gegamed…en dan volgt er vaak een verhaal waarbij allerlei hoofdfiguren en acties uit de game de revue passeren. Herkenbaar voor jou als leerkracht? Feit is dat de schermtijd de afgelopen jaren onder...

Wat doet een Mediacoach?

Een inleiding tot mediacoaches en leesconsulenten in de bibliotheekwereld Laat ik maar eens bij het begin, beginnen en kort toelichten wat een Mediacoach nu eigenlijk is. Wanneer je werkt met het project ‘Bibliotheek op school’ dan horen daar ook uren bij met...

5 les ideeën om de tweede wereldoorlog te behandelen

De Tweede Wereldoorlog is een belangrijke periode in onze geschiedenis. In deze blog wil ik inzoomen op 5 alternatieve les ideeën om deze periode te bespreken. En vooral in relatie met het leven van kinderen in de huidige tijd.   Supermarkten Bestond de Albert...

Uitgelichte artikelen

Naamswijziging ABCopschool: persbericht

Van ABCopschool naar Tip Met gepaste trots willen we met je delen dat we verder gaan onder onze nieuwe bedrijfsnaam: Tip b.v. Deze naamswijziging resoneert beter met de bijdrage die we de komende jaren in het basisonderwijs willen leveren en is bovendien makkelijker...

Welzijn in het onderwijs

Welzijn op Het Spectrum Het spectrum is een school in Delfgauw met het vignet welbevinden. Er heerste op de school gedurende langere tijd onderhuidse onrust en pestgedrag. Met een schoolbreed plan- met betrokkenheid van de ouders- is hiervan werk gemaakt. Het...

Taalvorming: de kunst van communicatie door het leven heen

Taal bewust: hoe verweven is taal met ons leven? Bij levensbedreigende situaties vragen we ons af: hoe lang kan een mens zonder eten of drinken? De vraag hoe lang een mens zonder taal kan wordt niet gesteld. Maar hoe groot is het aandeel van taalvorming in ons leven?...

Betekenis: Coaching | Tip onderwijs

Ingeschatte leestijd: 2 minuten

Betekenis: Coaching

Coaching in het onderwijs

Coaching is een effectieve manier om leerlingen te begeleiden en hun vaardigheden te ontwikkelen. Het doel van coaching is om een verandering in gang te zetten en leerlingen te helpen hun doelen te bereiken. Coaching kan plaatsvinden in een één-op-één setting of in een groep.
De begeleider, ook wel coach genoemd, werkt samen met de leerling, coachee genoemd, om doelen op te stellen en een coachingstraject in te gaan. Vormen van coaching die in het onderwijs voor kunnen komen zijn bijvoorbeeld jobcoaching, kindercoaching en teamcoaching. Deze vormen van coaching helpen leerlingen om hun vaardigheden te ontwikkelen en hun zelfvertrouwen te vergroten.

Leerlingbegeleiding en huiswerkbegeleiding

Leerlingbegeleiding

Leerlingbegeleiding is een cruciale component van het onderwijsproces. Het richt zich op het begeleiden van de ontwikkeling van leerlingen, zodat zij optimaal kunnen leren en groeien. Leerlingbegeleiding kan op verschillende niveaus plaatsvinden, zoals in de klas, binnen de school en buiten de school.

en huiswerkbegeleiding

zijn twee belangrijke aspecten van coaching in het onderwijs. Leerlingbegeleiding richt zich op het begeleiden van leerlingen bij het maken van huiswerk en projecten. Huiswerkbegeleiding richt zich op het helpen van leerlingen bij het maken van huiswerk en het ontwikkelen van goede studievaardigheden.

Co-teaching

Co-teaching is een innovatieve aanpak waarbij twee leraren samen verantwoordelijk zijn voor het lesgeven aan alle leerlingen in de klas. Dit concept biedt een unieke kans om de onderwijskwaliteit te verbeteren en tegemoet te komen aan de diverse behoeften van leerlingen.

is een andere vorm van coaching die in het onderwijs gebruikt wordt. Bij co-teaching werken twee of meer docenten samen om een les te geven en leerlingen te begeleiden. Dit helpt om een meer gebalanceerde beoordeling van vaardigheden te krijgen en leerlingen te helpen bij het ontwikkelen van hun vaardigheden.

Mentor en counseling

Een mentor

In het onderwijs speelt een mentor een cruciale rol bij het begeleiden en adviseren van leerlingen. Een mentor is een leraar die een groep leerlingen onder zijn of haar hoede neemt en de leerlingen begeleidt en adviseert waar dit nodig is. Het doel van een mentor is om leerlingen te helpen bij het bereiken van hun leerdoelen en het ontwikkelen van hun vaardigheden.

is een ervaren docent of begeleider die een leerling begeleidt bij het maken van keuzes en het ontwikkelen van vaardigheden. Een mentor kan ook helpen bij het opstellen van doelen en het maken van een coachingstraject. Counseling

In het onderwijs speelt begeleiding een cruciale rol bij het helpen van leerlingen om hun doelstellingen te bereiken. Coaching en mediatie zijn belangrijke instrumenten om leerlingen te helpen bij het overwinnen van obstakels en het verbeteren van hun prestaties.

is een laagdrempelige vorm van hulpverlening die elementen van coaching in zich heeft. Hierbij wordt echter ook gekeken naar onderliggende problematiek.

Coaching is meer gericht op het ontwikkelen van de eigen vaardigheden en mogelijkheden. Het helpt leerlingen om hun zelfvertrouwen te vergroten en hun vaardigheden te ontwikkelen. Door coaching te gebruiken in het onderwijs, kunnen leerlingen beter worden begeleid en kunnen zij hun doelen bereiken.

Conclusie

Coaching is een effectieve manier om leerlingen te begeleiden en hun vaardigheden te ontwikkelen. Het helpt leerlingen om hun zelfvertrouwen te vergroten en hun vaardigheden te ontwikkelen. Door coaching te gebruiken in het onderwijs, kunnen leerlingen beter worden begeleid en kunnen zij hun doelen bereiken.
Wil jij meer interessante artikelen lezen? Neem een kijkje op onze LinkedIn pagina

Dit artikel is geschreven door:

Redactie van Tip onderwijs
Op: 10 juni 2024

Reacties

0 reacties