Gerelateerde artikelen

De kracht van een relatie tussen leerkracht en leerling

Het basisonderwijs gaat over zoveel meer dan sommen maken, spelling oefenen en topografie stampen. De échte magie zit in de relatie tussen leerkracht en leerling. Die relatie is als het fundament van een stevig huis: zonder dat, stort alles in. Een warme, positieve...

Het belang van complimenten geven

Hallo allemaal! Heb je weleens iemand een compliment gegeven? Misschien zei je iets aardigs tegen een vriend of vriendin, zoals: "Wat ben jij een positief persoon" of "Je bent echt goed in orde houden!". Wist je dat complimenten geven niet alleen leuk is voor de...

Burgerschapsonderwijs in de klas

Burgerschap, diversiteit en inclusie Waarschijnlijk heb je de afgelopen tijd deze woorden meermaals voorbij zien of horen komen. Misschien wel zo vaak dat je door de bomen het bos niet meer kan zien. Of ben jij degene die deze woorden het vaakst gebruikt als aanjager...

Duurzame inzetbaarheid in het onderwijs

Duurzame Inzetbaarheid Een gewone werkdag indeling bestaat niet Als onderwijsprofessional heb je geen baan van 9 tot 5. We beginnen vaak vroeg en eindigen vaak pas laat. Er is geen vaste richtlijn in werktijden, pauzes of het maken van een achturige werkdag. Je geeft...

Leesplezier terug met LIST lezen

Van leeshaat naar leesvreugd Kinderen kunnen niet goed lezen! Sla een willekeurige krant open en het gaat erover. Het leesniveau daalt en hard ook. Eén op de drie vijftienjarigen heeft onvoldoende leesvaardigheid volgens het PISA-onderzoek. Het zijn harde berichten,...

De toekomst van het onderwijs

Een kijkje in het onderwijs van de toekomst! Momenteel heeft het onderwijs met grote uitdagingen te maken. In het jaarlijkse rapport van Inspectie van het Onderwijs worden een aantal alarmerende bevindingen geconstateerd: we behalen landelijk een steeds minder goede...

De kracht van positiviteit

In vrijwel iedere groep zitten kinderen met gedragsuitdagingen. Het is onze taak als leerkracht om daar op een passende wijze mee om te gaan. Daarbij is het onze uitdaging om dit moeilijke gedrag los te zien van het kind. Het kind vertoont namelijk negatief of...

Detachering in het onderwijs

Wat is detachering in het onderwijs?   Detachering in het onderwijs is een vorm van flexibele inzet waarbij een onderwijsorganisatie of detacheringsbureau, zoals Tip onderwijs, een leerkracht, leerkrachtondersteuner of een onderwijsassistent aan een school...

Het behouden van startende leerkrachten

Voor de klas! En nu? Hoe behouden we startende leerkrachten voor het onderwijs? Eindelijk is het zo ver: je bent leerkracht! Heel fijn, maar misschien ook heel spannend. Er komt veel bij kijken wanneer leerkrachten net beginnen in het onderwijs. Hoe kunnen wij ervoor...

Referentieniveaus: wat zijn dat?

Referentieniveaus In deze blog vertel ik jullie meer over de referentieniveaus. Misschien heb je hier wel eens over gehoord of weet je wat ik bedoel als ik zeg: 1F of 1S. Wat betekent dit nu voor je lesgeven? Waarom krijg je hier pas mee te maken in groep 6? En wat...

Uitgelichte artikelen

Naamswijziging ABCopschool: persbericht

Van ABCopschool naar Tip Met gepaste trots willen we met je delen dat we verder gaan onder onze nieuwe bedrijfsnaam: Tip b.v. Deze naamswijziging resoneert beter met de bijdrage die we de komende jaren in het basisonderwijs willen leveren en is bovendien makkelijker...

Welzijn in het onderwijs

Welzijn op Het Spectrum Het spectrum is een school in Delfgauw met het vignet welbevinden. Er heerste op de school gedurende langere tijd onderhuidse onrust en pestgedrag. Met een schoolbreed plan- met betrokkenheid van de ouders- is hiervan werk gemaakt. Het...

Taalvorming: de kunst van communicatie door het leven heen

Taal bewust: hoe verweven is taal met ons leven? Bij levensbedreigende situaties vragen we ons af: hoe lang kan een mens zonder eten of drinken? De vraag hoe lang een mens zonder taal kan wordt niet gesteld. Maar hoe groot is het aandeel van taalvorming in ons leven?...

Betekenis: Dyslexieverklaring | Tip onderwijs

Ingeschatte leestijd: 2 minuten

Betekenis: Dyslexieverklaring

Dyslexieverklaring: een paspoort naar succes

Een dyslexie

verklaring is een officiële verklaring die aantoont dat een leerling dyslexie heeft. Alleen gespecialiseerde psychologen of orthopedagogen mogen deze verklaring afgeven. De dyslexieverklaring blijft onbeperkt geldig en biedt de leerling extra ondersteuning en faciliteiten.

De dyslexieverklaring kan worden aangevraagd vanaf groep vier en is een belangrijke stap naar een succesvolle schoolcarrière. Met deze verklaring kan de school formeel rekening houden met de behoeften van de dyslectische leerling. Enkele voordelen van een dyslexieverklaring zijn:
  • Extra tijd bij toetsen om de leerling de kans te geven om zijn of haar kennis te laten zien.
  • Extra mogelijkheden bij luistertoetsen, zoals het gebruik van een DaisySpeler.
  • Het maken van uitvergrootte proefwerken, zodat de letters duidelijk zichtbaar zijn.
  • Het maken van toetsen op de computer met de spellingscontrole.

Het belang van een dyslexieverklaring

Een dyslexieverklaring is cruciaal voor leerlingen met dyslexie omdat het hen de kans geeft om hun kennis en vaardigheden te laten zien, ondanks hun leerproblemen. Het biedt ook de school de mogelijkheid om extra ondersteuning te bieden en aanpassingen te maken om de leerling te helpen slagen.
Daarnaast kan een dyslexieverklaring ook helpen bij het identificeren van andere leerproblemen, zoals dyscalculie

of dysgrafie

Dysgrafie is een beperking in het vermogen om te schrijven, zonder dat het kind een cognitieve stoornis heeft. Het handschrift van kinderen met dysgrafie is vaak onleesbaar of slecht leesbaar en ze schrijven in een langzaam tempo.

. Het is belangrijk om deze problemen te herkennen en aan te pakken om de leerling de beste kans te geven op succes.

Het dyslexieprotocol

Het dyslexieprotocol

Een dyslexieprotocol is een document dat scholen helpt bij het identificeren en ondersteunen van leerlingen met dyslexie. Het protocol biedt een stap-voor-stapbenadering voor leerkrachten, intern begeleiders en ouders om samen te werken aan het verbeteren van de leerervaring van leerlingen met dyslexie.

is een belangrijk hulpmiddel bij het identificeren en aanpakken van dyslexie. Het protocol biedt een systematische aanpak om dyslexie te diagnosticeren en te behandelen. Het is belangrijk om het protocol te volgen om ervoor te zorgen dat de leerling de beste ondersteuning krijgt.

Het dyslexieonderzoek

Een dyslexieonderzoek is een psychodiagnostisch onderzoek dat bepaalt of een leerling dyslexie heeft. Dit onderzoek kan binnen of buiten de school worden uitgevoerd. Als er sprake is van ernstige enkelvoudige dyslexie, kan het onderzoek buiten de school plaatsvinden en vergoedt de zorgverzekeraar de kosten.

heeft aangetoond dat een vroegtijdige diagnose en behandeling van dyslexie cruciaal is voor het succes van de leerling. Het is belangrijk om het dyslexieprotocol te volgen om ervoor te zorgen dat de leerling de beste kans heeft op succes.

Conclusie

Een dyslexieverklaring is een belangrijke stap naar een succesvolle schoolcarrière voor leerlingen met dyslexie. Het biedt de leerling extra ondersteuning en faciliteiten om hun kennis en vaardigheden te laten zien. Het is belangrijk om het dyslexieprotocol te volgen en het dyslexieonderzoek te gebruiken om de beste ondersteuning te bieden.
Wil jij meer interessante artikelen lezen? Neem een kijkje op onze LinkedIn pagina

Dit artikel is geschreven door:

Redactie van Tip onderwijs
Op: 11 juni 2024

Reacties

0 reacties