Gerelateerde artikelen

Hoe personeelsbeleid kan helpen tegen lerarentekort

De optimist en het lerarentekort ‘Een optimist is een slecht geïnformeerde pessimist’, sprak cabaretier Theo Maassen ooit wijs. Toen mij (Jeroen Sterk) de vraag werd gesteld om een blog te schrijven omtrent personeelsbeleid en het lerarentekort in het onderwijs moest...

Werkgeluk van leerkrachten: De sleutel tot succesvolle leerlingen

Gelukkige leerkrachten zijn gelukkige leerlingen Het is een bekend gezegde in het onderwijs: gelukkige leerkrachten zijn gelukkige leerlingen. Maar wat betekent dit precies? En hoe kun jij, als leerkracht of schoolleider, bijdragen aan het werkgeluk van leerkrachten?...

Hoogsensitiviteit in de klas

Hoogsensitiviteit in het kort ‘Wat ben jij gevoelig!’, ‘Kom op, zo hard praten ze niet!’, ‘Daar hoef je toch niet om te huilen, stel je niet zo aan?!’. Zomaar wat random opmerkingen, die ik als hoogsensitief kind tijdens mijn basisschooltijd te horen heb gekregen. Ik...

Leesplezier in de klas

Motivatie om te lezen stimuleren: Hoe krijgen we kinderen enthousiast voor boeken? Lezen is een essentiële vaardigheid voor de ontwikkeling van kinderen, zowel binnen als buiten het onderwijs. Een goede leesvaardigheid opent de deuren naar kennis, vergroot de...

Persoonlijk leiderschap: Van stress naar FLOW

Bijna doodervaring In 2002 ben ik tijdens het bergbeklimmen in Zwitserland 15 meter in een gletsjerspleet gevallen. Tijdens de ruim 2 uur durende klim uit de gletsjerspleet heb ik ervaren dat we als mens tot veel meer in staat zijn dan dat we vaak denken. Niet alleen...

Strategieën voor kleuteronderwijs: van uitval naar groei

Help kleuters spelen?! Graag neem ik je mee op een korte reis. Namelijk wat als er kleuters uitvallen in het kleuteronderwijs en zelfs thuis zitten? Hoe zien we de kleuter en welke mogelijkheden bieden we aan? Laatst chatte een IB-er me onderstaande: "Het gedrag van...

Effectieve start van het schooljaar in het onderwijs

Herstart van het schooljaar Maandag is het voor vele kinderen uit regio Zuid zover. Ze mogen weer naar school. Om goed van start te kunnen gaan in het onderwijs hebben wij op school, zoals meerdere scholen, de startvergadering. Een moment om elkaar na zes weken weer...

Solliciteren in het onderwijs

Je hebt de beslissing gemaakt om het onderwijs in te willen gaan, of je bent al jaren werkzaam binnen het onderwijs en toe aan een andere functie. Ondanks de roep om personeel, moet je ook gewoon in het onderwijs solliciteren. In dit blog een paar handige punten die...

Traumasensitief onderwijs en complex gedrag

Trauma en complex gedrag Na het lezen van deze blog weet je meer over traumasensitief onderwijs (TSO), ingrijpende levensgebeurtenissen, wat de effecten van trauma op ‘complex’ gedrag kan zijn en waarom het als onderwijsprofessional van belang is om hiervan op de...

De Plusklas: uitdagingen en groei voor hoogbegaafden

De Plusklas als highlight van de schoolweek? "Is dat nou echt nodig, een Plusklas? Hoogbegaafde leerlingen zijn slim genoeg, die komen er tóch wel." Dit is een uitspraak die ik regelmatig hoor. Ik zou willen dat ik volmondig kon antwoorden dat de Plusklas niet nodig...

Uitgelichte artikelen

Naamswijziging ABCopschool: persbericht

Van ABCopschool naar Tip Met gepaste trots willen we met je delen dat we verder gaan onder onze nieuwe bedrijfsnaam: Tip b.v. Deze naamswijziging resoneert beter met de bijdrage die we de komende jaren in het basisonderwijs willen leveren en is bovendien makkelijker...

Welzijn in het onderwijs

Welzijn op Het Spectrum Het spectrum is een school in Delfgauw met het vignet welbevinden. Er heerste op de school gedurende langere tijd onderhuidse onrust en pestgedrag. Met een schoolbreed plan- met betrokkenheid van de ouders- is hiervan werk gemaakt. Het...

Taalvorming: de kunst van communicatie door het leven heen

Taal bewust: hoe verweven is taal met ons leven? Bij levensbedreigende situaties vragen we ons af: hoe lang kan een mens zonder eten of drinken? De vraag hoe lang een mens zonder taal kan wordt niet gesteld. Maar hoe groot is het aandeel van taalvorming in ons leven?...

Betekenis: Dyslexieverklaring | Tip onderwijs

Ingeschatte leestijd: 2 minuten

Betekenis: Dyslexieverklaring

Dyslexieverklaring: een paspoort naar succes

Een dyslexie

verklaring is een officiële verklaring die aantoont dat een leerling dyslexie heeft. Alleen gespecialiseerde psychologen of orthopedagogen mogen deze verklaring afgeven. De dyslexieverklaring blijft onbeperkt geldig en biedt de leerling extra ondersteuning en faciliteiten.

De dyslexieverklaring kan worden aangevraagd vanaf groep vier en is een belangrijke stap naar een succesvolle schoolcarrière. Met deze verklaring kan de school formeel rekening houden met de behoeften van de dyslectische leerling. Enkele voordelen van een dyslexieverklaring zijn:
  • Extra tijd bij toetsen om de leerling de kans te geven om zijn of haar kennis te laten zien.
  • Extra mogelijkheden bij luistertoetsen, zoals het gebruik van een DaisySpeler.
  • Het maken van uitvergrootte proefwerken, zodat de letters duidelijk zichtbaar zijn.
  • Het maken van toetsen op de computer met de spellingscontrole.

Het belang van een dyslexieverklaring

Een dyslexieverklaring is cruciaal voor leerlingen met dyslexie omdat het hen de kans geeft om hun kennis en vaardigheden te laten zien, ondanks hun leerproblemen. Het biedt ook de school de mogelijkheid om extra ondersteuning te bieden en aanpassingen te maken om de leerling te helpen slagen.
Daarnaast kan een dyslexieverklaring ook helpen bij het identificeren van andere leerproblemen, zoals dyscalculie

of dysgrafie

Dysgrafie is een beperking in het vermogen om te schrijven, zonder dat het kind een cognitieve stoornis heeft. Het handschrift van kinderen met dysgrafie is vaak onleesbaar of slecht leesbaar en ze schrijven in een langzaam tempo.

. Het is belangrijk om deze problemen te herkennen en aan te pakken om de leerling de beste kans te geven op succes.

Het dyslexieprotocol

Het dyslexieprotocol

Een dyslexieprotocol is een document dat scholen helpt bij het identificeren en ondersteunen van leerlingen met dyslexie. Het protocol biedt een stap-voor-stapbenadering voor leerkrachten, intern begeleiders en ouders om samen te werken aan het verbeteren van de leerervaring van leerlingen met dyslexie.

is een belangrijk hulpmiddel bij het identificeren en aanpakken van dyslexie. Het protocol biedt een systematische aanpak om dyslexie te diagnosticeren en te behandelen. Het is belangrijk om het protocol te volgen om ervoor te zorgen dat de leerling de beste ondersteuning krijgt.

Het dyslexieonderzoek

Een dyslexieonderzoek is een psychodiagnostisch onderzoek dat bepaalt of een leerling dyslexie heeft. Dit onderzoek kan binnen of buiten de school worden uitgevoerd. Als er sprake is van ernstige enkelvoudige dyslexie, kan het onderzoek buiten de school plaatsvinden en vergoedt de zorgverzekeraar de kosten.

heeft aangetoond dat een vroegtijdige diagnose en behandeling van dyslexie cruciaal is voor het succes van de leerling. Het is belangrijk om het dyslexieprotocol te volgen om ervoor te zorgen dat de leerling de beste kans heeft op succes.

Conclusie

Een dyslexieverklaring is een belangrijke stap naar een succesvolle schoolcarrière voor leerlingen met dyslexie. Het biedt de leerling extra ondersteuning en faciliteiten om hun kennis en vaardigheden te laten zien. Het is belangrijk om het dyslexieprotocol te volgen en het dyslexieonderzoek te gebruiken om de beste ondersteuning te bieden.
Wil jij meer interessante artikelen lezen? Neem een kijkje op onze LinkedIn pagina

Dit artikel is geschreven door:

Redactie van Tip onderwijs
Op: 11 juni 2024

Reacties

0 reacties