Gerelateerde artikelen

Psychomotorisch kindercoach: bewegen en leren

“School is een gevangenis en huiswerk is een taakstraf!” Dat riep mijn oudste zoon ooit, en die woorden bleven bij me. Als psychomotorisch kindercoach kijk ik daar nu anders naar. Hij zat nog op de basisschool en had moeite met lezen, spelling en het automatiseren bij...

Effectief gebruik van digitale leermiddelen in het onderwijs

Heb je een leuke app gezien om in de klas te gebruiken? Niet doen! Of in elk geval niet meteen… Het is zo verleidelijk, je ziet een app die je aanspreekt en je gaat er meteen mee aan de slag in de klas. Maar net zoals je niet meteen een nieuwe methode aanschaft omdat...

Online onderwijs: Advies voor ouders en leerlingen

Online onderwijs: Hoe adviseer je ouders als school bij deze keuze? Verhuizen, reizen of een tijdelijke baan van de (expat)ouders in het buitenland: dit zijn situaties waarin kinderen tijdelijk of definitief van school veranderen. Er kan gekozen worden voor een...

Goede voornemens voor een succesvol onderwijsjaar

Jouw goede voornemens als je in het onderwijs werkt De beste wensen, nog een gelukkig nieuwjaar en vergeet ook de stagiaire niet een mooie start van 2025 te wensen. Alle leerlingen en studenten keren terug na hun kerstvakantie en maken zich op voor een toetsperiode of...

Van zzp’er naar loondienst in het onderwijs

Is dit het juiste moment? Het leek een geweldige keuze: werken als zelfstandige in het onderwijs. Je genoot van de vrijheid om je eigen uren in te delen en projecten te kiezen die bij je passen. Maar na verloop van tijd kunnen de minder leuke kanten zich aandienen....

Dyslexie bij kinderen: Verder dan het onderwijs

Dyslexie heeft vaak een grotere impact dan alleen op het leren lezen en schrijven op school. De uitdagingen waarmee kinderen met dyslexie geconfronteerd worden, sijpelen door naar andere domeinen in hun leven, waaronder thuis, op de sportclub en in sociale kringen....

Werving en selectie in het onderwijs

De juiste medewerkers vinden voor het basisonderwijs is een uitdaging die zorgvuldigheid en toewijding vereist. Leerkrachten, onderwijsassistenten en ondersteunend personeel spelen een cruciale rol in de ontwikkeling van kinderen. In een tijd waarin het lerarentekort...

Conflicten oplossen in de klas

Conflicten en gedragsuitdagingen in de groep In vele gevallen doorloopt een groep de eerste drie fasen van groepsvorming op een gunstige, opbouwende manier. Meestal eindigt dit in een plezierige, samenwerkende groep in de performingsfase, maar wat wanneer dit niet zo...

De taken van een onderwijsassistent

Beste lezer, in mijn vorige blog heb ik geschreven over de functie van onderwijsassistent en de verschillen qua niveau. In dit blog wil ik hier graag dieper ingaan op de taken van een onderwijsassistent en deze verschillen uiteenzetten.   Onderwijsassistent...

De rol van meertaligheid bij kansenongelijkheid

Meertaligheid speelt een belangrijke rol in de ongelijkheidskansen in het onderwijs in Nederland, zowel in positieve als negatieve zin. De impact van meertaligheid op de kansen van leerlingen in het onderwijs is sterk afhankelijk van hoe de samenleving en het...

Uitgelichte artikelen

Naamswijziging ABCopschool: persbericht

Van ABCopschool naar Tip Met gepaste trots willen we met je delen dat we verder gaan onder onze nieuwe bedrijfsnaam: Tip b.v. Deze naamswijziging resoneert beter met de bijdrage die we de komende jaren in het basisonderwijs willen leveren en is bovendien makkelijker...

Welzijn in het onderwijs

Welzijn op Het Spectrum Het spectrum is een school in Delfgauw met het vignet welbevinden. Er heerste op de school gedurende langere tijd onderhuidse onrust en pestgedrag. Met een schoolbreed plan- met betrokkenheid van de ouders- is hiervan werk gemaakt. Het...

Taalvorming: de kunst van communicatie door het leven heen

Taal bewust: hoe verweven is taal met ons leven? Bij levensbedreigende situaties vragen we ons af: hoe lang kan een mens zonder eten of drinken? De vraag hoe lang een mens zonder taal kan wordt niet gesteld. Maar hoe groot is het aandeel van taalvorming in ons leven?...

Betekenis: Dyslexieprotocol | Tip onderwijs

Ingeschatte leestijd: 2 minuten

Betekenis: Dyslexieprotocol

Dyslexieprotocol: een gids voor scholen

Een dyslexie

protocol is een document dat scholen helpt bij het identificeren en ondersteunen van leerlingen met dyslexie. Het protocol biedt een stap-voor-stapbenadering voor leerkrachten, intern begeleiders en ouders om samen te werken aan het verbeteren van de leerervaring van leerlingen met dyslexie.

Dyslexie is een leerstoornis die het kind een hardnekkig probleem geeft bij spelling en lezen op woordniveau. Het dyslexieprotocol helpt scholen om deze leerlingen te identificeren en te ondersteunen door middel van een gestructureerde aanpak.

Het doel van het dyslexieprotocol

Het doel van het dyslexieprotocol is om leerlingen met dyslexie te helpen bij het overwinnen van hun leerproblemen. Het protocol biedt een framework voor scholen om een inclusieve en ondersteunende leeromgeving te creëren voor alle leerlingen.
Door middel van het dyslexieprotocol kunnen scholen een vroegsignalering van dyslexie uitvoeren en leerlingen met dyslexie een dyslexieverklaring

Een dyslexieverklaring is een officiële verklaring die aantoont dat een leerling dyslexie heeft. Alleen gespecialiseerde psychologen of orthopedagogen mogen deze verklaring afgeven. De dyslexieverklaring blijft onbeperkt geldig en biedt de leerling extra ondersteuning en faciliteiten.

geven. Dit helpt leerlingen om hun leerproblemen te begrijpen en om een passende ondersteuning te ontvangen.

Hoe werkt het dyslexieprotocol?

Het dyslexieprotocol werkt door middel van een stap-voor-stapbenadering. Eerst wordt er een vermoeden van dyslexie geuit door de leerkracht. Vervolgens wordt er een psychodiagnostisch onderzoek uitgevoerd om de diagnose te bevestigen.
Als de diagnose wordt bevestigd, ontvangt de leerling een dyslexieverklaring. Het dyslexieprotocol biedt vervolgens handvatten voor de leerkracht om de leerling te ondersteunen bij het overwinnen van zijn leerproblemen.

Voordelen van het dyslexieprotocol

Het dyslexieprotocol biedt verschillende voordelen voor scholen en leerlingen. Het helpt scholen om een inclusieve en ondersteunende leeromgeving te creëren en leerlingen met dyslexie te helpen bij het overwinnen van hun leerproblemen.
Door middel van het dyslexieprotocol kunnen leerlingen met dyslexie een betere leerervaring hebben en hun zelfvertrouwen vergroten. Het protocol helpt ook ouders om beter te begrijpen hoe zij hun kind kunnen ondersteunen bij het overwinnen van zijn leerproblemen.

Conclusie

Het dyslexieprotocol is een waardevol instrument voor scholen om leerlingen met dyslexie te helpen bij het overwinnen van hun leerproblemen. Door middel van het protocol kunnen scholen een inclusieve en ondersteunende leeromgeving creëren en leerlingen met dyslexie een betere leerervaring hebben.
Wil jij meer interessante artikelen lezen? Neem een kijkje op onze LinkedIn pagina

Dit artikel is geschreven door:

Redactie van Tip onderwijs
Op: 11 juni 2024

Reacties

0 reacties