Gerelateerde artikelen

Rekenen automatiseren in het basisonderwijs

In deze blog lees je meer over het automatiseren van rekenen in het basisonderwijs. De inspectie van het onderwijs benoemt dat de reken- en wiskundevaardigheden van veel leerlingen achterblijven. In het basisonderwijs worden de niveaus in kaart gebracht aan de hand...

Motivatie vanuit de cel: leren met een glimlach

Leren motiveren? Bijna huppelend komt hij mijn lokaal binnen; een jongeman van een jaar of 21. Hij kruipt direct achter de computer om zijn wachtwoorden in te vullen en te kunnen beginnen met zijn werk. Hij komt voor Nederlands. Hier, in de gevangenis, werken we met...

Hoe leren kleuters?

In dit artikel neem ik je mee, naar hoe kleuters leren en zich ontwikkelen. In onderstaande alinea krijgen we een ideale situatie beschreven. Vervolgens kan je over 2 praktijkvoorbeelden lezen. Het nut van deze geschetste situaties worden verder toegelicht. Je krijgt...

De leraarondersteuner: waardevol in het onderwijs

Werken in het onderwijs kent vele functies. In dit blog heb ik een gesprek met Klaas. Klaas werkte als fietstechnicus en begeleidde jongeren tijdens hun werkperiode bij een groot fietsbedrijf. Toen de begeleiding stopte, kwam Klaas in gesprek met het Vierbeekcollege...

Het Enneagram als instrument voor zelfbewustzijn

Een nieuwe kijk op onderwijs Stel je een basisschool voor waar kinderen niet alleen leren, maar ook ontdekken wie ze écht zijn. Een school waar persoonlijke ontwikkeling hand in hand gaat met onderwijsinhoud, en waar kinderen leren zichzelf en elkaar te begrijpen. Als...

dyscalculie symptomen: Wat is het en hoe herken je het?

Dyscalculie Dyscalculie. Een, voor sommigen, vaag en ongrijpbaar begrip. Soms wordt het verward met dyslexie of simpelweg gedacht dat als je niet goed bent in rekenen, dat je het hebt. Is het zo simpel? Dus wat is dyscalculie? Hoe kun je het herkennen? En hoe...

Professionalisering en kwaliteitsontwikkeling in het onderwijs

Inleiding Het cyclisch versterken van je onderwijskwaliteit is de hoofdopdracht van iedere schoolleider. En je meest waardevolle goed, staat iedere dag in de groepen hun stinkende best te doen voor al die kinderen die aan jullie school zijn toevertrouwd. Je...

Het belang van groepsvorming in de eerste schoolweken

Wanneer je begint aan een nieuw schooljaar ben je al snel geneigd om in de sneltrein te stappen, want we staan immers al een aantal weken ‘stil. Vlot terug in het ritme, want dat is fijn voor onszelf én de kinderen. Voor we het weten razen we langs allerlei stations,...

De essentiële rol van de kleuterleerkracht

Kleuterleerkracht, een begin. Kleuters. Eén van de leukste doelgroepen als leerkracht in het basisonderwijs. Kleuters zijn leergierig, zien de wereld om hen heen met grote verwondering en kunnen hun emoties binnen de kortste keren omtoveren, iets waarvan een...

Het vergroten van eigenaarschap

Het nemen van eigenaarschap is een term dat steeds meer naar voren komt in het onderwijs. Ook in andere branches is het een veel gehoorde term zodat werknemers weer de regie over hun eigen werkzaamheden en handelen (terug)pakken. In dit blog lees je waar de term...

Uitgelichte artikelen

Naamswijziging ABCopschool: persbericht

Van ABCopschool naar Tip Met gepaste trots willen we met je delen dat we verder gaan onder onze nieuwe bedrijfsnaam: Tip b.v. Deze naamswijziging resoneert beter met de bijdrage die we de komende jaren in het basisonderwijs willen leveren en is bovendien makkelijker...

Welzijn in het onderwijs

Welzijn op Het Spectrum Het spectrum is een school in Delfgauw met het vignet welbevinden. Er heerste op de school gedurende langere tijd onderhuidse onrust en pestgedrag. Met een schoolbreed plan- met betrokkenheid van de ouders- is hiervan werk gemaakt. Het...

Taalvorming: de kunst van communicatie door het leven heen

Taal bewust: hoe verweven is taal met ons leven? Bij levensbedreigende situaties vragen we ons af: hoe lang kan een mens zonder eten of drinken? De vraag hoe lang een mens zonder taal kan wordt niet gesteld. Maar hoe groot is het aandeel van taalvorming in ons leven?...

Betekenis: Dyslexieverklaring | Tip onderwijs

Ingeschatte leestijd: 2 minuten

Betekenis: Dyslexieverklaring

Dyslexieverklaring: een paspoort naar succes

Een dyslexie

verklaring is een officiële verklaring die aantoont dat een leerling dyslexie heeft. Alleen gespecialiseerde psychologen of orthopedagogen mogen deze verklaring afgeven. De dyslexieverklaring blijft onbeperkt geldig en biedt de leerling extra ondersteuning en faciliteiten.

De dyslexieverklaring kan worden aangevraagd vanaf groep vier en is een belangrijke stap naar een succesvolle schoolcarrière. Met deze verklaring kan de school formeel rekening houden met de behoeften van de dyslectische leerling. Enkele voordelen van een dyslexieverklaring zijn:
  • Extra tijd bij toetsen om de leerling de kans te geven om zijn of haar kennis te laten zien.
  • Extra mogelijkheden bij luistertoetsen, zoals het gebruik van een DaisySpeler.
  • Het maken van uitvergrootte proefwerken, zodat de letters duidelijk zichtbaar zijn.
  • Het maken van toetsen op de computer met de spellingscontrole.

Het belang van een dyslexieverklaring

Een dyslexieverklaring is cruciaal voor leerlingen met dyslexie omdat het hen de kans geeft om hun kennis en vaardigheden te laten zien, ondanks hun leerproblemen. Het biedt ook de school de mogelijkheid om extra ondersteuning te bieden en aanpassingen te maken om de leerling te helpen slagen.
Daarnaast kan een dyslexieverklaring ook helpen bij het identificeren van andere leerproblemen, zoals dyscalculie

of dysgrafie

Dysgrafie is een beperking in het vermogen om te schrijven, zonder dat het kind een cognitieve stoornis heeft. Het handschrift van kinderen met dysgrafie is vaak onleesbaar of slecht leesbaar en ze schrijven in een langzaam tempo.

. Het is belangrijk om deze problemen te herkennen en aan te pakken om de leerling de beste kans te geven op succes.

Het dyslexieprotocol

Het dyslexieprotocol

Een dyslexieprotocol is een document dat scholen helpt bij het identificeren en ondersteunen van leerlingen met dyslexie. Het protocol biedt een stap-voor-stapbenadering voor leerkrachten, intern begeleiders en ouders om samen te werken aan het verbeteren van de leerervaring van leerlingen met dyslexie.

is een belangrijk hulpmiddel bij het identificeren en aanpakken van dyslexie. Het protocol biedt een systematische aanpak om dyslexie te diagnosticeren en te behandelen. Het is belangrijk om het protocol te volgen om ervoor te zorgen dat de leerling de beste ondersteuning krijgt.

Het dyslexieonderzoek

Een dyslexieonderzoek is een psychodiagnostisch onderzoek dat bepaalt of een leerling dyslexie heeft. Dit onderzoek kan binnen of buiten de school worden uitgevoerd. Als er sprake is van ernstige enkelvoudige dyslexie, kan het onderzoek buiten de school plaatsvinden en vergoedt de zorgverzekeraar de kosten.

heeft aangetoond dat een vroegtijdige diagnose en behandeling van dyslexie cruciaal is voor het succes van de leerling. Het is belangrijk om het dyslexieprotocol te volgen om ervoor te zorgen dat de leerling de beste kans heeft op succes.

Conclusie

Een dyslexieverklaring is een belangrijke stap naar een succesvolle schoolcarrière voor leerlingen met dyslexie. Het biedt de leerling extra ondersteuning en faciliteiten om hun kennis en vaardigheden te laten zien. Het is belangrijk om het dyslexieprotocol te volgen en het dyslexieonderzoek te gebruiken om de beste ondersteuning te bieden.
Wil jij meer interessante artikelen lezen? Neem een kijkje op onze LinkedIn pagina

Dit artikel is geschreven door:

Redactie van Tip onderwijs
Op: 11 juni 2024

Reacties

0 reacties