Gerelateerde artikelen

Ondersteunend tekenen voor verbeterd taalbegrip

Ondersteunend tekenen om taal te verduidelijken Gebruik van beelden in het onderwijs levert belangrijke leervoordelen op voor de leerlingen (Clark & Lyons, 2004). Bovendien onthouden mensen makkelijker iets wat ze zien dan horen. Woord + beeld versterken elkaar!...

Subsidies in het onderwijs: Duur, Werkdrukverhogend en Dubieus

De wereld op z’n kop Ik wil graag met u delen hoe ik aankijk tegen de onderliggende principes van subsidies in het onderwijs. Dit keer niet omdat het door de tijdelijkheid van subsidies niet echt mogelijk is structureel het onderwijs te verbeteren… Ook niet omdat vaak...

Hoogbegaafdheid in het onderwijs: kansen en uitdagingen

Hoogbegaafdheid niet herkend Waarom hebben mijn basisschool leerkrachten het niet gezien? Dat was een van de vragen die door mijn hoofd gingen toen ik op volwassen leeftijd erachter kwam dat ik hoogbegaafd was. Hoogbegaafdheid is een complex en veelzijdig fenomeen dat...

7 redenen waarom handvaardigheid op school belangrijk is!

De onmisbare rol van handvaardigheid in de ontwikkeling van kinderen Handvaardigheid, of de vaardigheid om met je handen te werken, speelt een cruciale rol in de ontwikkeling van kinderen. Het is meer dan alleen knutselen of creatief bezig zijn; het is een essentiële...

Rots en Water training basisschool

Omgaan met sociale conflicten: een uitdaging voor leerkrachten In deze blog vertel ik wat over De Rots en Water training op de basisschool.  Hieronder staan een aantal sociale conflicten waarin kinderen terecht kunnen komen: ‘Juffrouw, hij pakte mijn bal af!’...

De kracht van geluk: positieve psychologie in het klaslokaal

Maak van elke dag een Lievelingsdag! Gelukskunde op de basisschool. In deze blog wordt het onderwerp "positieve psychologie" in kaart gebracht. Weer een vak erbij? Je hebt een klas met 30 kinderen. Je rooster zit vol met taal, rekenen, Engels en wereldoriëntatie. En...

Boost je vitaliteit door herstelmomenten

Altijd 'Aan'? Pauzeer om te presteren! Leef je van vakantie naar vakantie en word je steeds in het weekend of in de vakantie ziek omdat je de rest van de tijd over je grenzen gaat? Herkenbaar? Regelmatige herstelmomenten inbouwen kan helpen om je vitaliteit te...

Feedback: de sleutel tot persoonlijke en professionele groei

Feedback in huiselijke kringen De afgelopen tijd heb ik aan enkele collega’s gevraagd mij te voorzien van feedback. Deze terugkoppeling kan een krachtig middel zijn om jezelf en/ of anderen op het juiste spoor van reflectie en ontwikkeling te zetten. Zo geef ik...

Meer- en hoogbegaafdheid: Meer dan alleen intelligentie.

Hoogbegaafden altijd hoogvliegers? In het onderwijs gaat er veel tijd en energie zitten in begeleiding van leerlingen die meer moeite hebben om mee te kunnen in het cognitieve leerproces. Daardoor vallen de meer- en hoogbegaafden nogal eens buiten de boot. Er wordt al...

Uitgelichte artikelen

Naamswijziging ABCopschool: persbericht

Van ABCopschool naar Tip Met gepaste trots willen we met je delen dat we verder gaan onder onze nieuwe bedrijfsnaam: Tip b.v. Deze naamswijziging resoneert beter met de bijdrage die we de komende jaren in het basisonderwijs willen leveren en is bovendien makkelijker...

Welzijn in het onderwijs

Welzijn op Het Spectrum Het spectrum is een school in Delfgauw met het vignet welbevinden. Er heerste op de school gedurende langere tijd onderhuidse onrust en pestgedrag. Met een schoolbreed plan- met betrokkenheid van de ouders- is hiervan werk gemaakt. Het...

Taalvorming: de kunst van communicatie door het leven heen

Taal bewust: hoe verweven is taal met ons leven? Bij levensbedreigende situaties vragen we ons af: hoe lang kan een mens zonder eten of drinken? De vraag hoe lang een mens zonder taal kan wordt niet gesteld. Maar hoe groot is het aandeel van taalvorming in ons leven?...

Betekenis: Dyslexieverklaring | Tip onderwijs

Ingeschatte leestijd: 2 minuten

Betekenis: Dyslexieverklaring

Dyslexieverklaring: een paspoort naar succes

Een dyslexie

verklaring is een officiële verklaring die aantoont dat een leerling dyslexie heeft. Alleen gespecialiseerde psychologen of orthopedagogen mogen deze verklaring afgeven. De dyslexieverklaring blijft onbeperkt geldig en biedt de leerling extra ondersteuning en faciliteiten.

De dyslexieverklaring kan worden aangevraagd vanaf groep vier en is een belangrijke stap naar een succesvolle schoolcarrière. Met deze verklaring kan de school formeel rekening houden met de behoeften van de dyslectische leerling. Enkele voordelen van een dyslexieverklaring zijn:
  • Extra tijd bij toetsen om de leerling de kans te geven om zijn of haar kennis te laten zien.
  • Extra mogelijkheden bij luistertoetsen, zoals het gebruik van een DaisySpeler.
  • Het maken van uitvergrootte proefwerken, zodat de letters duidelijk zichtbaar zijn.
  • Het maken van toetsen op de computer met de spellingscontrole.

Het belang van een dyslexieverklaring

Een dyslexieverklaring is cruciaal voor leerlingen met dyslexie omdat het hen de kans geeft om hun kennis en vaardigheden te laten zien, ondanks hun leerproblemen. Het biedt ook de school de mogelijkheid om extra ondersteuning te bieden en aanpassingen te maken om de leerling te helpen slagen.
Daarnaast kan een dyslexieverklaring ook helpen bij het identificeren van andere leerproblemen, zoals dyscalculie

of dysgrafie

Dysgrafie is een beperking in het vermogen om te schrijven, zonder dat het kind een cognitieve stoornis heeft. Het handschrift van kinderen met dysgrafie is vaak onleesbaar of slecht leesbaar en ze schrijven in een langzaam tempo.

. Het is belangrijk om deze problemen te herkennen en aan te pakken om de leerling de beste kans te geven op succes.

Het dyslexieprotocol

Het dyslexieprotocol

Een dyslexieprotocol is een document dat scholen helpt bij het identificeren en ondersteunen van leerlingen met dyslexie. Het protocol biedt een stap-voor-stapbenadering voor leerkrachten, intern begeleiders en ouders om samen te werken aan het verbeteren van de leerervaring van leerlingen met dyslexie.

is een belangrijk hulpmiddel bij het identificeren en aanpakken van dyslexie. Het protocol biedt een systematische aanpak om dyslexie te diagnosticeren en te behandelen. Het is belangrijk om het protocol te volgen om ervoor te zorgen dat de leerling de beste ondersteuning krijgt.

Het dyslexieonderzoek

Een dyslexieonderzoek is een psychodiagnostisch onderzoek dat bepaalt of een leerling dyslexie heeft. Dit onderzoek kan binnen of buiten de school worden uitgevoerd. Als er sprake is van ernstige enkelvoudige dyslexie, kan het onderzoek buiten de school plaatsvinden en vergoedt de zorgverzekeraar de kosten.

heeft aangetoond dat een vroegtijdige diagnose en behandeling van dyslexie cruciaal is voor het succes van de leerling. Het is belangrijk om het dyslexieprotocol te volgen om ervoor te zorgen dat de leerling de beste kans heeft op succes.

Conclusie

Een dyslexieverklaring is een belangrijke stap naar een succesvolle schoolcarrière voor leerlingen met dyslexie. Het biedt de leerling extra ondersteuning en faciliteiten om hun kennis en vaardigheden te laten zien. Het is belangrijk om het dyslexieprotocol te volgen en het dyslexieonderzoek te gebruiken om de beste ondersteuning te bieden.
Wil jij meer interessante artikelen lezen? Neem een kijkje op onze LinkedIn pagina

Dit artikel is geschreven door:

Redactie van Tip onderwijs
Op: 11 juni 2024

Reacties

0 reacties