Gerelateerde artikelen

Van zzp’er naar loondienst in het onderwijs

Is dit het juiste moment? Het leek een geweldige keuze: werken als zelfstandige in het onderwijs. Je genoot van de vrijheid om je eigen uren in te delen en projecten te kiezen die bij je passen. Maar na verloop van tijd kunnen de minder leuke kanten zich aandienen....

Dyslexie bij kinderen: Verder dan het onderwijs

Dyslexie heeft vaak een grotere impact dan alleen op het leren lezen en schrijven op school. De uitdagingen waarmee kinderen met dyslexie geconfronteerd worden, sijpelen door naar andere domeinen in hun leven, waaronder thuis, op de sportclub en in sociale kringen....

Werving en selectie in het onderwijs

De juiste medewerkers vinden voor het basisonderwijs is een uitdaging die zorgvuldigheid en toewijding vereist. Leerkrachten, onderwijsassistenten en ondersteunend personeel spelen een cruciale rol in de ontwikkeling van kinderen. In een tijd waarin het lerarentekort...

Conflicten oplossen in de klas

Conflicten en gedragsuitdagingen in de groep In vele gevallen doorloopt een groep de eerste drie fasen van groepsvorming op een gunstige, opbouwende manier. Meestal eindigt dit in een plezierige, samenwerkende groep in de performingsfase, maar wat wanneer dit niet zo...

De taken van een onderwijsassistent

Beste lezer, in mijn vorige blog heb ik geschreven over de functie van onderwijsassistent en de verschillen qua niveau. In dit blog wil ik hier graag dieper ingaan op de taken van een onderwijsassistent en deze verschillen uiteenzetten.   Onderwijsassistent...

De rol van meertaligheid bij kansenongelijkheid

Meertaligheid speelt een belangrijke rol in de ongelijkheidskansen in het onderwijs in Nederland, zowel in positieve als negatieve zin. De impact van meertaligheid op de kansen van leerlingen in het onderwijs is sterk afhankelijk van hoe de samenleving en het...

De kracht van een relatie tussen leerkracht en leerling

Het basisonderwijs gaat over zoveel meer dan sommen maken, spelling oefenen en topografie stampen. De échte magie zit in de relatie tussen leerkracht en leerling. Die relatie is als het fundament van een stevig huis: zonder dat, stort alles in. Een warme, positieve...

Het belang van complimenten geven

Hallo allemaal! Heb je weleens iemand een compliment gegeven? Misschien zei je iets aardigs tegen een vriend of vriendin, zoals: "Wat ben jij een positief persoon" of "Je bent echt goed in orde houden!". Wist je dat complimenten geven niet alleen leuk is voor de...

Burgerschapsonderwijs in de klas

Burgerschap, diversiteit en inclusie Waarschijnlijk heb je de afgelopen tijd deze woorden meermaals voorbij zien of horen komen. Misschien wel zo vaak dat je door de bomen het bos niet meer kan zien. Of ben jij degene die deze woorden het vaakst gebruikt als aanjager...

Duurzame inzetbaarheid in het onderwijs

Duurzame Inzetbaarheid Een gewone werkdag indeling bestaat niet Als onderwijsprofessional heb je geen baan van 9 tot 5. We beginnen vaak vroeg en eindigen vaak pas laat. Er is geen vaste richtlijn in werktijden, pauzes of het maken van een achturige werkdag. Je geeft...

Uitgelichte artikelen

Naamswijziging ABCopschool: persbericht

Van ABCopschool naar Tip Met gepaste trots willen we met je delen dat we verder gaan onder onze nieuwe bedrijfsnaam: Tip b.v. Deze naamswijziging resoneert beter met de bijdrage die we de komende jaren in het basisonderwijs willen leveren en is bovendien makkelijker...

Welzijn in het onderwijs

Welzijn op Het Spectrum Het spectrum is een school in Delfgauw met het vignet welbevinden. Er heerste op de school gedurende langere tijd onderhuidse onrust en pestgedrag. Met een schoolbreed plan- met betrokkenheid van de ouders- is hiervan werk gemaakt. Het...

Taalvorming: de kunst van communicatie door het leven heen

Taal bewust: hoe verweven is taal met ons leven? Bij levensbedreigende situaties vragen we ons af: hoe lang kan een mens zonder eten of drinken? De vraag hoe lang een mens zonder taal kan wordt niet gesteld. Maar hoe groot is het aandeel van taalvorming in ons leven?...

Betekenis: Ervaringsgericht onderwijs | Tip onderwijs

Ingeschatte leestijd: 2 minuten

Betekenis: Ervaringsgericht onderwijs

Ervaringsgericht onderwijs: een concept voor optimale kinderontwikkeling

Ervaringsgericht onderwijs (EGO) is een onderwijsconcept dat uitgaat van betrokkenheid en het welbevinden van kinderen. Het concept is gebaseerd op de gedachte dat kinderen een optimale ontwikkeling doormaken als ze betrokken werken en met plezier naar school gaan.
De grondlegger van dit concept is Ferre Laevers, die het belang van een rijke leeromgeving en een goede band tussen leerkracht en kinderen heeft benadrukt.

Pijlers van ervaringsgericht onderwijs

EGO steunt op drie pijlers: het vrije initiatief, milieuverrijking en de ervaringsgerichte dialoog.
Het vrije initiatief beantwoordt aan de behoefte van kinderen om de wereld om hen heen te verkennen en te ontdekken. Milieuverrijking doelt op een rijke leeromgeving met uitdagende activiteiten en materialen, die overzichtelijk ingericht is.
De ervaringsgerichte dialoog is gebaseerd op aanvaarding, echtheid en empathie. Door een empatische houding van de leerkracht voelen kinderen zich begrepen en kan de leerkracht hen beter begeleiden.

Betrokkenheidsfactoren

Omdat dit concept uitgaat van de betrokkenheid van kinderen, wordt rekening gehouden met vijf factoren die de betrokkenheid stimuleren: een goede sfeer en relatie, het juiste niveau, aansluiten bij de leefwereld, afwisselende activiteiten en ruimte voor keuzes.
Deze factoren zijn cruciaal voor het creëren van een leeromgeving waar kinderen zich veilig en geaccepteerd voelen en waar zij gemotiveerd zijn om te leren.

Werkvormen

Een onderwijsconcept moet natuurlijk praktisch uitvoerbaar zijn. Daarom zijn er aan de hand van de vijf betrokkenheidsfactoren ook vijf werkvormen ontwikkeld: kringen en forum, contractwerk, projectwerk, ateliers en vrije keuze.
Deze werkvormen sluiten aan bij de grondgedachtes achter EGO en bieden kinderen de mogelijkheid om actief te participeren in het leerproces.

Betrokkenheid en welbevinden

Betrokkenheid en welbevinden zijn twee kernwoorden als het gaat om EGO. Een betrokken leerling is geconcentreerd en gemotiveerd bezig, terwijl een hoog welbevinden zorgt voor een goede emotionele ontwikkeling.
Signalen van welbevinden zijn: spontaniteit, genieten, ontspannen zijn en zich open opstellen. Het is belangrijk dat kinderen zich goed voelen, want hoog welbevinden zorgt voor een goede emotionele ontwikkeling.
Wil jij meer interessante artikelen lezen? Neem een kijkje op onze LinkedIn pagina

Dit artikel is geschreven door:

Redactie van Tip onderwijs
Op: 13 juni 2024

Reacties

0 reacties