Gerelateerde artikelen

Ondersteunend tekenen voor verbeterd taalbegrip

Ondersteunend tekenen om taal te verduidelijken Gebruik van beelden in het onderwijs levert belangrijke leervoordelen op voor de leerlingen (Clark & Lyons, 2004). Bovendien onthouden mensen makkelijker iets wat ze zien dan horen. Woord + beeld versterken elkaar!...

Subsidies in het onderwijs: Duur, Werkdrukverhogend en Dubieus

De wereld op z’n kop Ik wil graag met u delen hoe ik aankijk tegen de onderliggende principes van subsidies in het onderwijs. Dit keer niet omdat het door de tijdelijkheid van subsidies niet echt mogelijk is structureel het onderwijs te verbeteren… Ook niet omdat vaak...

Hoogbegaafdheid in het onderwijs: kansen en uitdagingen

Hoogbegaafdheid niet herkend Waarom hebben mijn basisschool leerkrachten het niet gezien? Dat was een van de vragen die door mijn hoofd gingen toen ik op volwassen leeftijd erachter kwam dat ik hoogbegaafd was. Hoogbegaafdheid is een complex en veelzijdig fenomeen dat...

7 redenen waarom handvaardigheid op school belangrijk is!

De onmisbare rol van handvaardigheid in de ontwikkeling van kinderen Handvaardigheid, of de vaardigheid om met je handen te werken, speelt een cruciale rol in de ontwikkeling van kinderen. Het is meer dan alleen knutselen of creatief bezig zijn; het is een essentiële...

Rots en Water training basisschool

Omgaan met sociale conflicten: een uitdaging voor leerkrachten In deze blog vertel ik wat over De Rots en Water training op de basisschool.  Hieronder staan een aantal sociale conflicten waarin kinderen terecht kunnen komen: ‘Juffrouw, hij pakte mijn bal af!’...

De kracht van geluk: positieve psychologie in het klaslokaal

Maak van elke dag een Lievelingsdag! Gelukskunde op de basisschool. In deze blog wordt het onderwerp "positieve psychologie" in kaart gebracht. Weer een vak erbij? Je hebt een klas met 30 kinderen. Je rooster zit vol met taal, rekenen, Engels en wereldoriëntatie. En...

Boost je vitaliteit door herstelmomenten

Altijd 'Aan'? Pauzeer om te presteren! Leef je van vakantie naar vakantie en word je steeds in het weekend of in de vakantie ziek omdat je de rest van de tijd over je grenzen gaat? Herkenbaar? Regelmatige herstelmomenten inbouwen kan helpen om je vitaliteit te...

Feedback: de sleutel tot persoonlijke en professionele groei

Feedback in huiselijke kringen De afgelopen tijd heb ik aan enkele collega’s gevraagd mij te voorzien van feedback. Deze terugkoppeling kan een krachtig middel zijn om jezelf en/ of anderen op het juiste spoor van reflectie en ontwikkeling te zetten. Zo geef ik...

Meer- en hoogbegaafdheid: Meer dan alleen intelligentie.

Hoogbegaafden altijd hoogvliegers? In het onderwijs gaat er veel tijd en energie zitten in begeleiding van leerlingen die meer moeite hebben om mee te kunnen in het cognitieve leerproces. Daardoor vallen de meer- en hoogbegaafden nogal eens buiten de boot. Er wordt al...

Uitgelichte artikelen

Naamswijziging ABCopschool: persbericht

Van ABCopschool naar Tip Met gepaste trots willen we met je delen dat we verder gaan onder onze nieuwe bedrijfsnaam: Tip b.v. Deze naamswijziging resoneert beter met de bijdrage die we de komende jaren in het basisonderwijs willen leveren en is bovendien makkelijker...

Welzijn in het onderwijs

Welzijn op Het Spectrum Het spectrum is een school in Delfgauw met het vignet welbevinden. Er heerste op de school gedurende langere tijd onderhuidse onrust en pestgedrag. Met een schoolbreed plan- met betrokkenheid van de ouders- is hiervan werk gemaakt. Het...

Taalvorming: de kunst van communicatie door het leven heen

Taal bewust: hoe verweven is taal met ons leven? Bij levensbedreigende situaties vragen we ons af: hoe lang kan een mens zonder eten of drinken? De vraag hoe lang een mens zonder taal kan wordt niet gesteld. Maar hoe groot is het aandeel van taalvorming in ons leven?...

Betekenis: Filosofie | Tip onderwijs

Ingeschatte leestijd: 2 minuten

Betekenis: Filosofie

Filosofie in het onderwijs

Filosofie is het streven naar kennis en wijsheid. Het is het geheel van de (wetenschappelijke) zoektocht naar de aard van de dingen. In het onderwijs speelt filosofie een cruciale rol bij het stimuleren van cognitivisme

Het cognitivisme is een leertheorie die beschrijft hoe mensen kennis verwerven, ordenen en gebruiken in hun gedrag. Het cognitivisme richt zich vooral op het waarnemen en verwerken van informatie en geeft inzicht in de verwerkingsprocessen die in de hersenen van mensen plaatsvinden.

, motivatie

Motivatie is de drijvende kracht achter het leren en presteren van leerlingen. Het is cruciaal om kinderen gemotiveerd te houden voor hun taken en activiteiten.

en creativiteit

Creativiteit is een cruciale vaardigheid in het onderwijs, omdat het leerlingen helpt om originele oplossingen en vernieuwende werkwijzen te ontwikkelen. Door creatief denken kunnen leerlingen nieuwe ideeën en inzichten ontwikkelen.

bij leerlingen.

Filosofie met kinderen kan worden gestimuleerd door middel van een filosofisch gesprek. Dit gesprek kan de volgende kenmerken hebben: het stellen van hogere orde vragen, een dialoog tussen kinderen en docenten en het bereiken van verdieping door redeneren en begripsvorming.

Kenmerken van een filosofisch gesprek

Een filosofisch gesprek heeft verschillende kenmerken. Ten eerste worden er hogere orde vragen gesteld. Deze vragen zijn van een heel andere orde dan vragen bij een gewoon gesprek. Ze zijn bedoeld om kinderen aan te zetten tot nadenken en reflectie.
Ten tweede is een filosofisch gesprek een dialoog. Dat wil zeggen: een uitwisseling van vragen en antwoorden, gericht op gezamenlijk nadenken. Het is geen discussie, waarbij kinderen elkaar proberen te overtuigen van hun mening.
Ten derde bereiken kinderen verdieping door redeneren en begripsvorming. In een filosofisch gesprek gebruiken kinderen bewust strategieën om te redeneren en hun kennis te verdiepen.

Voordelen van filosofie in het onderwijs

Filosofie in het onderwijs heeft verschillende voordelen. Ten eerste stimuleert het cognitivisme, motivatie en creativiteit bij leerlingen. Ten tweede helpt het kinderen om kritisch te denken en hun mening te vormen.
Ten derde draagt filosofie bij aan de ontwikkeling van vaardigheden zoals redeneren, analyseren en probleemoplossen. Bovendien helpt het kinderen om hun kennis te verdiepen en hun mening te vormen.

Wijze van aanpak

Het stimuleren van filosofie in het onderwijs vereist een andere aanpak. Ten eerste moeten docenten kinderen aanmoedigen om vragen te stellen en hun mening te vormen. Ten tweede moeten docenten kinderen helpen om hun kennis te verdiepen en hun mening te vormen.
Ten derde moeten docenten kinderen helpen om kritisch te denken en hun mening te vormen. Dit kan worden gedaan door middel van een filosofisch gesprek, waarbij kinderen worden aangemoedigd om vragen te stellen en hun mening te vormen.

Conclusie

Filosofie in het onderwijs is essentieel voor de ontwikkeling van cognitivisme, motivatie en creativiteit bij leerlingen. Door kinderen aan te moedigen om vragen te stellen en hun mening te vormen, dragen we bij aan een inclusieve en rechtvaardige leeromgeving voor alle leerlingen.
Wil jij meer interessante artikelen lezen? Neem een kijkje op onze LinkedIn pagina

Dit artikel is geschreven door:

Redactie van Tip onderwijs
Op: 11 juni 2024

Reacties

0 reacties