Gerelateerde artikelen

Trauma sensitief onderwijs: Kinderen helpen in de klas

Inleiding Trauma sensitief onderwijs. Het is een vrij nieuw begrip, maar er komt steeds meer aandacht voor. En dat is belangrijk, want kinderen die getraumatiseerd zijn, verliezen vaak al op jonge leeftijd hun vertrouwen in de mensen om hen heen. Als leerkracht kun je...

sociaal-emotioneel leren (SEL) in de klas

“Je bent niet alleen op de wereld!” Hoe vaak heb jij als leerkracht deze zin gebruikt? Waarschijnlijk vaker dan je zou willen. Vaak in een moment van frustratie, met als doel een leerling te laten inzien dat hij of zij rekening moet houden met anderen. En, werkte het?...

Het versterken van de basisondersteuning

Inleiding Het versterken van de basisondersteuning… ofwel het verbeteren van de kwaliteit van het onderwijs. In mijn ogen is dat wat we beogen bij het streven naar meer inclusiviteit in het onderwijs, want als we de basisondersteuning versterken, kunnen we onszelf...

Kwaliteitsbeleid in het onderwijs voor werkgeluk en succes

Hoe draagt kwaliteitsbeleid bij aan het werkgeluk van je onderwijsprofessionals? Dat krachtige leerkrachten en goed leiderschap bijdragen aan de onderwijskwaliteit in je school, is iedereen helder. Maar hoe draagt goed leiderschap op onderwijskwaliteit nu bij aan het...

Het belang van een krachtige schoolzelfevaluatie

Hoe kan het dan dat juist een goede schoolzelfevaluatie zorgt voor meer tijd, meer werkgeluk, en meer sturingskracht? Daarop vind je antwoord in onderstaand artikel.   Zelfevaluatie als motor van je schoolontwikkeling Wanneer je actief leiding geeft aan...

De impact van TOS op de ontwikkeling van kinderen

Van een kind dat start in een kleuterklas wordt verwacht dat het praat in goede en volledige, verstaanbare zinnen en in grote lijnen begrijpt wat er gezegd wordt. Als dit nog niet het geval is valt dit op, maar is er vaak nog niet direct reden tot grote zorg. Tenzij...

De gouden weken en de blijvende kracht van groepsdynamiek

De gouden weken – maak er maar 42 van De scholen zijn weer begonnen en op veel scholen wordt er flink aandacht besteed aan de ‘gouden weken’ Een periode waarin de basis wordt gelegd voor een prettige en leerzame sfeer in de klas. Er is tijd voor kennismaakspelletjes,...

Hoe personeelsbeleid kan helpen tegen lerarentekort

De optimist en het lerarentekort ‘Een optimist is een slecht geïnformeerde pessimist’, sprak cabaretier Theo Maassen ooit wijs. Toen mij (Jeroen Sterk) de vraag werd gesteld om een blog te schrijven omtrent personeelsbeleid en het lerarentekort in het onderwijs moest...

Werkgeluk van leerkrachten: De sleutel tot succesvolle leerlingen

Gelukkige leerkrachten zijn gelukkige leerlingen Het is een bekend gezegde in het onderwijs: gelukkige leerkrachten zijn gelukkige leerlingen. Maar wat betekent dit precies? En hoe kun jij, als leerkracht of schoolleider, bijdragen aan het werkgeluk van leerkrachten?...

Hoogsensitiviteit in de klas

Hoogsensitiviteit in het kort ‘Wat ben jij gevoelig!’, ‘Kom op, zo hard praten ze niet!’, ‘Daar hoef je toch niet om te huilen, stel je niet zo aan?!’. Zomaar wat random opmerkingen, die ik als hoogsensitief kind tijdens mijn basisschooltijd te horen heb gekregen. Ik...

Uitgelichte artikelen

Naamswijziging ABCopschool: persbericht

Van ABCopschool naar Tip Met gepaste trots willen we met je delen dat we verder gaan onder onze nieuwe bedrijfsnaam: Tip b.v. Deze naamswijziging resoneert beter met de bijdrage die we de komende jaren in het basisonderwijs willen leveren en is bovendien makkelijker...

Welzijn in het onderwijs

Welzijn op Het Spectrum Het spectrum is een school in Delfgauw met het vignet welbevinden. Er heerste op de school gedurende langere tijd onderhuidse onrust en pestgedrag. Met een schoolbreed plan- met betrokkenheid van de ouders- is hiervan werk gemaakt. Het...

Taalvorming: de kunst van communicatie door het leven heen

Taal bewust: hoe verweven is taal met ons leven? Bij levensbedreigende situaties vragen we ons af: hoe lang kan een mens zonder eten of drinken? De vraag hoe lang een mens zonder taal kan wordt niet gesteld. Maar hoe groot is het aandeel van taalvorming in ons leven?...

Betekenis: Filosofie | Tip onderwijs

Ingeschatte leestijd: 2 minuten

Betekenis: Filosofie

Filosofie in het onderwijs

Filosofie is het streven naar kennis en wijsheid. Het is het geheel van de (wetenschappelijke) zoektocht naar de aard van de dingen. In het onderwijs speelt filosofie een cruciale rol bij het stimuleren van cognitivisme

Het cognitivisme is een leertheorie die beschrijft hoe mensen kennis verwerven, ordenen en gebruiken in hun gedrag. Het cognitivisme richt zich vooral op het waarnemen en verwerken van informatie en geeft inzicht in de verwerkingsprocessen die in de hersenen van mensen plaatsvinden.

, motivatie

Motivatie is de drijvende kracht achter het leren en presteren van leerlingen. Het is cruciaal om kinderen gemotiveerd te houden voor hun taken en activiteiten.

en creativiteit

Creativiteit is een cruciale vaardigheid in het onderwijs, omdat het leerlingen helpt om originele oplossingen en vernieuwende werkwijzen te ontwikkelen. Door creatief denken kunnen leerlingen nieuwe ideeën en inzichten ontwikkelen.

bij leerlingen.

Filosofie met kinderen kan worden gestimuleerd door middel van een filosofisch gesprek. Dit gesprek kan de volgende kenmerken hebben: het stellen van hogere orde vragen, een dialoog tussen kinderen en docenten en het bereiken van verdieping door redeneren en begripsvorming.

Kenmerken van een filosofisch gesprek

Een filosofisch gesprek heeft verschillende kenmerken. Ten eerste worden er hogere orde vragen gesteld. Deze vragen zijn van een heel andere orde dan vragen bij een gewoon gesprek. Ze zijn bedoeld om kinderen aan te zetten tot nadenken en reflectie.
Ten tweede is een filosofisch gesprek een dialoog. Dat wil zeggen: een uitwisseling van vragen en antwoorden, gericht op gezamenlijk nadenken. Het is geen discussie, waarbij kinderen elkaar proberen te overtuigen van hun mening.
Ten derde bereiken kinderen verdieping door redeneren en begripsvorming. In een filosofisch gesprek gebruiken kinderen bewust strategieën om te redeneren en hun kennis te verdiepen.

Voordelen van filosofie in het onderwijs

Filosofie in het onderwijs heeft verschillende voordelen. Ten eerste stimuleert het cognitivisme, motivatie en creativiteit bij leerlingen. Ten tweede helpt het kinderen om kritisch te denken en hun mening te vormen.
Ten derde draagt filosofie bij aan de ontwikkeling van vaardigheden zoals redeneren, analyseren en probleemoplossen. Bovendien helpt het kinderen om hun kennis te verdiepen en hun mening te vormen.

Wijze van aanpak

Het stimuleren van filosofie in het onderwijs vereist een andere aanpak. Ten eerste moeten docenten kinderen aanmoedigen om vragen te stellen en hun mening te vormen. Ten tweede moeten docenten kinderen helpen om hun kennis te verdiepen en hun mening te vormen.
Ten derde moeten docenten kinderen helpen om kritisch te denken en hun mening te vormen. Dit kan worden gedaan door middel van een filosofisch gesprek, waarbij kinderen worden aangemoedigd om vragen te stellen en hun mening te vormen.

Conclusie

Filosofie in het onderwijs is essentieel voor de ontwikkeling van cognitivisme, motivatie en creativiteit bij leerlingen. Door kinderen aan te moedigen om vragen te stellen en hun mening te vormen, dragen we bij aan een inclusieve en rechtvaardige leeromgeving voor alle leerlingen.
Wil jij meer interessante artikelen lezen? Neem een kijkje op onze LinkedIn pagina

Dit artikel is geschreven door:

Redactie van Tip onderwijs
Op: 11 juni 2024

Reacties

0 reacties