Gerelateerde artikelen

De kracht van de 4G-methode in het onderwijs

Feedback geven én ontvangen is iets waar veel mensen tegenop zien. In de klas zie ik dat vaak gebeuren: een leerling wil iets zeggen tegen een ander, maar houdt zich in omdat hij bang is de ander te kwetsen. Ook leerkrachten ervaren dat. Je wilt duidelijk zijn, maar...

Van adjunct naar directeurschap

Mijn eerste stappen in het schoolleiderschap Na ruim twintig jaar met hart en ziel in het onderwijs te hebben gewerkt, waarvan de afgelopen zes jaar op een basisschool in Nieuwegein, voelde ik dat het tijd was voor een volgende stap: het directeurschap. In mijn...

Van knikken naar écht begrijpen; effectieve controle van begrip

Elke leerkracht krijgt ermee te maken: het controleren of leerlingen de stof echt begrijpen. Iedereen weet hoe belangrijk dit is, maar in de praktijk blijkt het niet altijd eenvoudig om dit op een effectieve manier toe te passen tijdens de rekenles. Hoe zorg je ervoor...

Wat is thematisch onderwijs?

Onderwijs met een rode draad: de kracht en kansen van thematisch werken. Wat is Thematisch onderwijs? Het wordt steeds meer populair binnen de basisscholen. Hoewel het over het algemeen in de groepen 1 en 2 al een bekende manier van werken is, zien we deze vorm steeds...

Rust in de klas: zo maak je stilte een vaardigheid

In 5 seconden stil , zonder stemverheffing Zo train je rust als gedragsvaardigheid en verhoog je de leeropbrengst in de klas. 3, 2, 1. Je hand gaat omhoog. Een paar leerlingen doen mee. Anderen praten nog even door. Na vijf seconden is het stil. Je begint met je...

Topsport en gymnasium combineren? Zo hield ik het vol

Van basketbalveld naar boeken — en weer terug Topsport en gymnasium combineren “Hoe doe je dat toch allemaal?” Die vraag kreeg ik vaak. Ik trainde meerdere keren per week op eredivisieniveau, was bijna elke zaterdag weg voor een basketbalwedstrijd en ik deed examen in...

Het belang van psycho-educatie voor hoogbegaafde kinderen

Een (vermoedelijk) hoogbegaafde leerling ..., bijna elke leerkracht heeft er wel één (of meer) in zijn of haar groep. Het op de juiste manier begeleiden van deze leerlingen kan uitdagend zijn. Wat hebben deze leerlingen nodig om tot leren te komen, hun potentieel waar...

Verrijking in het onderwijs: meer dan alleen extra werk

Toen ik zelf nog op school zat, hoorde ik het woord verrijking eigenlijk nooit. Je kreeg gewoon je werkboek, je maakte de opdrachten, en daarna volgde een toets. Klaar. Pas veel later ontdekte ik dat er achter dat begrip een hele gedachte zit. En eerlijk gezegd: hoe...

Thematisch werken in de basisschool, niets nieuws onder de zon?

Wat is thematisch werken? In dit artikel kan je over een stukje geschiedenis lezen. Wat is er veranderd in de loop van de jaren? Gaan we zien dat er niets is achterhaald? Bouwen we voort op een bekend thema? Wat komen we nu in de praktijk tegen en waarom is thematisch...

Differentiëren in het daltononderwijs

Iedere leerling op zijn eigen manier laten groeien Eén van de mooiste en meest uitdagende onderdelen van het daltononderwijs is dat leerlingen verantwoordelijkheid krijgen over hun eigen leerproces. Maar hoe zorg je ervoor dat dit ook echt werkt voor ieder kind? Want...

Uitgelichte artikelen

Van PO naar VO

Van juf naar mevrouw: mijn stap naar het VO Na bijna 10 jaar werken in het basisonderwijs, wat ik heb met veel plezier heb gedaan, zet ik een nieuwe stap in mijn onderwijs carrière. Met een hoop kennis, ervaring en een master in technologie op zak word ik docent...

Naamswijziging ABCopschool: persbericht

Van ABCopschool naar Tip Met gepaste trots willen we met je delen dat we verder gaan onder onze nieuwe bedrijfsnaam: Tip b.v. Deze naamswijziging resoneert beter met de bijdrage die we de komende jaren in het basisonderwijs willen leveren en is bovendien makkelijker...

Welzijn in het onderwijs

Welzijn op Het Spectrum Het spectrum is een school in Delfgauw met het vignet welbevinden. Er heerste op de school gedurende langere tijd onderhuidse onrust en pestgedrag. Met een schoolbreed plan- met betrokkenheid van de ouders- is hiervan werk gemaakt. Het...

Taalvorming: de kunst van communicatie door het leven heen

Taal bewust: hoe verweven is taal met ons leven? Bij levensbedreigende situaties vragen we ons af: hoe lang kan een mens zonder eten of drinken? De vraag hoe lang een mens zonder taal kan wordt niet gesteld. Maar hoe groot is het aandeel van taalvorming in ons leven?...

Betekenis: Fixed mindset | Tip onderwijs

Ingeschatte leestijd: 2 minuten

Betekenis: Fixed mindset

Onderwijsconcepten

Een mindset

In het onderwijs speelt mindset een cruciale rol bij het bepalen van de kwaliteit van het leren. Daarom is het van groot belang om mindset te begrijpen en te ontwikkelen om eerlijke en gelijke onderwijskansen te waarborgen. Mindset kan verschillende vormen aannemen, zoals een fixed mindset en een growth mindset.

is een denkstijl die bepaalt hoe je naar jezelf en je kwaliteiten en vaardigheden kijkt. Het is een attitude

Een attitude is de manier waarop je tegen dingen aankijkt, zoals gebeurtenissen, mensen en meningen. Het is een innerlijke houding die gevormd wordt door kennis en ervaring.

die invloed heeft op hoe je leert en hoe je omgaat met uitdagingen.

Mensen met een statische denkstijl, ook wel een fixed mindset genoemd, gaan ervan uit dat intelligentie, kwaliteiten en vaardigheden aangeboren zijn en daarom vaststaan. Dit kan leiden tot een beperkte zelf-efficacy, omdat men denkt dat men niet in staat is om zijn capaciteiten te verbeteren.

Kenmerken van een fixed mindset

Bij een fixed mindset is men bang om fouten te maken en is sneller geneigd om op te geven bij tegenslag. Dit kan leiden tot een vermijding van uitdagingen en een beperkte bereidheid om nieuwe dingen te leren.

Jason, een expert op het gebied van onderwijs, stelt dat een fixed mindset kan worden omgezet in een growth mindset

Een growth mindset is een denkstijl die bepaalt hoe leerlingen naar hun eigen kwaliteiten en vaardigheden kijken. Leerlingen met een growth mindset gaan ervan uit dat intelligentie, kwaliteiten en vaardigheden kunnen worden ontwikkeld door bijvoorbeeld veel te oefenen en te leren van fouten.

door het aanleren van nieuwe vaardigheden en het nemen van risico’s.

Het belang van een juiste mindset

Een juiste mindset is cruciaal voor het succes in het onderwijs. Een growth mindset kan leiden tot een hogere zelf-efficacy en een grotere bereidheid om nieuwe dingen te leren.

Volgens Jean Piaget

Jean Piaget is een belangrijke ontwikkelingspsycholoog die leefde van 1896 tot 1980. Hij heeft een grote bijdrage geleverd aan de psychologie, vooral op het gebied van de cognitieve ontwikkeling.

, een Zwitserse psycholoog, is het belangrijk om kinderen te leren dat fouten maken een natuurlijk deel is van het leerproces. Dit kan helpen om een growth mindset te ontwikkelen.

Conclusie

In conclusie, een fixed mindset kan een beperking zijn voor het succes in het onderwijs. Het is belangrijk om kinderen te leren dat ze hun capaciteiten kunnen ontwikkelen en dat fouten maken een natuurlijk deel is van het leerproces.
Door het aanleren van een growth mindset kan men een hogere zelf-efficacy en een grotere bereidheid om nieuwe dingen te leren ontwikkelen. Dit kan leiden tot een succesvollere carrière en een hogere levenskwaliteit.
Wil jij meer interessante artikelen lezen? Neem een kijkje op onze LinkedIn pagina.

Dit artikel is geschreven door:

Redactie van Tip onderwijs
Op: 13 juni 2024

Reacties

0 reacties