Gerelateerde artikelen

Hoe personeelsbeleid kan helpen tegen lerarentekort

De optimist en het lerarentekort ‘Een optimist is een slecht geïnformeerde pessimist’, sprak cabaretier Theo Maassen ooit wijs. Toen mij (Jeroen Sterk) de vraag werd gesteld om een blog te schrijven omtrent personeelsbeleid en het lerarentekort in het onderwijs moest...

Werkgeluk van leerkrachten: De sleutel tot succesvolle leerlingen

Gelukkige leerkrachten zijn gelukkige leerlingen Het is een bekend gezegde in het onderwijs: gelukkige leerkrachten zijn gelukkige leerlingen. Maar wat betekent dit precies? En hoe kun jij, als leerkracht of schoolleider, bijdragen aan het werkgeluk van leerkrachten?...

Hoogsensitiviteit in de klas

Hoogsensitiviteit in het kort ‘Wat ben jij gevoelig!’, ‘Kom op, zo hard praten ze niet!’, ‘Daar hoef je toch niet om te huilen, stel je niet zo aan?!’. Zomaar wat random opmerkingen, die ik als hoogsensitief kind tijdens mijn basisschooltijd te horen heb gekregen. Ik...

Leesplezier in de klas

Motivatie om te lezen stimuleren: Hoe krijgen we kinderen enthousiast voor boeken? Lezen is een essentiële vaardigheid voor de ontwikkeling van kinderen, zowel binnen als buiten het onderwijs. Een goede leesvaardigheid opent de deuren naar kennis, vergroot de...

Persoonlijk leiderschap: Van stress naar FLOW

Bijna doodervaring In 2002 ben ik tijdens het bergbeklimmen in Zwitserland 15 meter in een gletsjerspleet gevallen. Tijdens de ruim 2 uur durende klim uit de gletsjerspleet heb ik ervaren dat we als mens tot veel meer in staat zijn dan dat we vaak denken. Niet alleen...

Strategieën voor kleuteronderwijs: van uitval naar groei

Help kleuters spelen?! Graag neem ik je mee op een korte reis. Namelijk wat als er kleuters uitvallen in het kleuteronderwijs en zelfs thuis zitten? Hoe zien we de kleuter en welke mogelijkheden bieden we aan? Laatst chatte een IB-er me onderstaande: "Het gedrag van...

Effectieve start van het schooljaar in het onderwijs

Herstart van het schooljaar Maandag is het voor vele kinderen uit regio Zuid zover. Ze mogen weer naar school. Om goed van start te kunnen gaan in het onderwijs hebben wij op school, zoals meerdere scholen, de startvergadering. Een moment om elkaar na zes weken weer...

Solliciteren in het onderwijs

Je hebt de beslissing gemaakt om het onderwijs in te willen gaan, of je bent al jaren werkzaam binnen het onderwijs en toe aan een andere functie. Ondanks de roep om personeel, moet je ook gewoon in het onderwijs solliciteren. In dit blog een paar handige punten die...

Traumasensitief onderwijs en complex gedrag

Trauma en complex gedrag Na het lezen van deze blog weet je meer over traumasensitief onderwijs (TSO), ingrijpende levensgebeurtenissen, wat de effecten van trauma op ‘complex’ gedrag kan zijn en waarom het als onderwijsprofessional van belang is om hiervan op de...

De Plusklas: uitdagingen en groei voor hoogbegaafden

De Plusklas als highlight van de schoolweek? "Is dat nou echt nodig, een Plusklas? Hoogbegaafde leerlingen zijn slim genoeg, die komen er tóch wel." Dit is een uitspraak die ik regelmatig hoor. Ik zou willen dat ik volmondig kon antwoorden dat de Plusklas niet nodig...

Uitgelichte artikelen

Naamswijziging ABCopschool: persbericht

Van ABCopschool naar Tip Met gepaste trots willen we met je delen dat we verder gaan onder onze nieuwe bedrijfsnaam: Tip b.v. Deze naamswijziging resoneert beter met de bijdrage die we de komende jaren in het basisonderwijs willen leveren en is bovendien makkelijker...

Welzijn in het onderwijs

Welzijn op Het Spectrum Het spectrum is een school in Delfgauw met het vignet welbevinden. Er heerste op de school gedurende langere tijd onderhuidse onrust en pestgedrag. Met een schoolbreed plan- met betrokkenheid van de ouders- is hiervan werk gemaakt. Het...

Taalvorming: de kunst van communicatie door het leven heen

Taal bewust: hoe verweven is taal met ons leven? Bij levensbedreigende situaties vragen we ons af: hoe lang kan een mens zonder eten of drinken? De vraag hoe lang een mens zonder taal kan wordt niet gesteld. Maar hoe groot is het aandeel van taalvorming in ons leven?...

Betekenis: Gamification | Tip onderwijs

Ingeschatte leestijd: 3 minuten

Betekenis: Gamification

Gamification in het onderwijs

Gamification is een concept dat steeds populairder wordt in het onderwijs. Het gaat om het toevoegen van spelelementen aan een niet-spel situatie om gedrag positief te beïnvloeden. Door het gebruik van gamification kunnen leerlingen gemotiveerd worden om meer te leren en hun vaardigheden te verbeteren.
Een voorbeeld van gamification is het gebruik van badges of punten voor het voltooien van taken of het behalen van bepaalde doelstellingen. Dit soort van motivatie kan helpen om leerlingen te stimuleren om meer te leren en hun beste te geven.

Het verschil tussen gamification en serious games

Gamification en serious games

Serious games zijn een vorm van spelvormen die een leerdoel nastreven, zoals kennis of vaardigheden. Het zijn non-entertainment games die een uitdagende manier bieden om iets te leren of te oefenen.

worden soms met elkaar verward. Het belangrijkste verschil is dat een serious game een volledig spel is van een nagebootste werkelijkheid, terwijl gamification spelelementen toevoegt aan een bestaande werkelijkheid. Bijvoorbeeld, een serious game kan een simulatie zijn van een echte situatie, terwijl gamification het gebruik van spelelementen is om een bestaande situatie te verbeteren.

Een voorbeeld van een serious game is een simulatie van een echte operatie, terwijl gamification het gebruik van punten of badges is om leerlingen te motiveren om meer te leren over een bepaald onderwerp.

Voordelen van gamification

Het gebruik van gamification heeft verschillende voordelen. Ten eerste kan het helpen om leerlingen te motiveren om meer te leren en hun vaardigheden te verbeteren. Ten tweede kan het helpen om de leerervaring te verbeteren en meer interactief te maken. Ten derde kan het helpen om de leerresultaten te verbeteren en de kwaliteit van het onderwijs te verhogen.
Bovendien kan gamification helpen om de leerlingen meer betrokken te maken bij het leerproces en om hun eigen leerproces te sturen. Dit kan helpen om de leerlingen meer zelfstandig te maken en hun eigen verantwoordelijkheid te nemen voor hun leerproces.

Toepassingen van gamification

Gamification kan op verschillende manieren worden toegepast in het onderwijs. Een voorbeeld is het gebruik van e-learning

E-learning is een moderne manier van leren die gebruik maakt van digitale middelen om kennis en vaardigheden over te dragen. Het biedt een flexibele en interactieve leeromgeving voor leerlingen, studenten en professionals.

platforms die gamification-elementen gebruiken om leerlingen te motiveren. Een ander voorbeeld is het gebruik van augmented reality

In het onderwijs worden verschillende concepten gebruikt om het leerproces te verbeteren.

om leerlingen een interactieve leerervaring te bieden.

Bovendien kan gamification worden gebruikt om blended learning

te verbeteren en om leerlingen een meer persoonlijke leerervaring te bieden. Dit kan helpen om de leerresultaten te verbeteren en de kwaliteit van het onderwijs te verhogen.

Conclusie

Gamification is een krachtig instrument om het onderwijs te verbeteren en leerlingen te motiveren om meer te leren. Door het gebruik van gamification-elementen kan het onderwijs meer interactief en aantrekkelijk worden gemaakt. Bovendien kan het helpen om de leerresultaten te verbeteren en de kwaliteit van het onderwijs te verhogen.
Wil jij meer interessante artikelen lezen? Neem een kijkje op onze LinkedIn pagina

Dit artikel is geschreven door:

Redactie van Tip onderwijs
Op: 11 juni 2024

Reacties

0 reacties