Gerelateerde artikelen

Trauma sensitief onderwijs: Kinderen helpen in de klas

Inleiding Trauma sensitief onderwijs. Het is een vrij nieuw begrip, maar er komt steeds meer aandacht voor. En dat is belangrijk, want kinderen die getraumatiseerd zijn, verliezen vaak al op jonge leeftijd hun vertrouwen in de mensen om hen heen. Als leerkracht kun je...

sociaal-emotioneel leren (SEL) in de klas

“Je bent niet alleen op de wereld!” Hoe vaak heb jij als leerkracht deze zin gebruikt? Waarschijnlijk vaker dan je zou willen. Vaak in een moment van frustratie, met als doel een leerling te laten inzien dat hij of zij rekening moet houden met anderen. En, werkte het?...

Het versterken van de basisondersteuning

Inleiding Het versterken van de basisondersteuning… ofwel het verbeteren van de kwaliteit van het onderwijs. In mijn ogen is dat wat we beogen bij het streven naar meer inclusiviteit in het onderwijs, want als we de basisondersteuning versterken, kunnen we onszelf...

Kwaliteitsbeleid in het onderwijs voor werkgeluk en succes

Hoe draagt kwaliteitsbeleid bij aan het werkgeluk van je onderwijsprofessionals? Dat krachtige leerkrachten en goed leiderschap bijdragen aan de onderwijskwaliteit in je school, is iedereen helder. Maar hoe draagt goed leiderschap op onderwijskwaliteit nu bij aan het...

Het belang van een krachtige schoolzelfevaluatie

Hoe kan het dan dat juist een goede schoolzelfevaluatie zorgt voor meer tijd, meer werkgeluk, en meer sturingskracht? Daarop vind je antwoord in onderstaand artikel.   Zelfevaluatie als motor van je schoolontwikkeling Wanneer je actief leiding geeft aan...

De impact van TOS op de ontwikkeling van kinderen

Van een kind dat start in een kleuterklas wordt verwacht dat het praat in goede en volledige, verstaanbare zinnen en in grote lijnen begrijpt wat er gezegd wordt. Als dit nog niet het geval is valt dit op, maar is er vaak nog niet direct reden tot grote zorg. Tenzij...

De gouden weken en de blijvende kracht van groepsdynamiek

De gouden weken – maak er maar 42 van De scholen zijn weer begonnen en op veel scholen wordt er flink aandacht besteed aan de ‘gouden weken’ Een periode waarin de basis wordt gelegd voor een prettige en leerzame sfeer in de klas. Er is tijd voor kennismaakspelletjes,...

Hoe personeelsbeleid kan helpen tegen lerarentekort

De optimist en het lerarentekort ‘Een optimist is een slecht geïnformeerde pessimist’, sprak cabaretier Theo Maassen ooit wijs. Toen mij (Jeroen Sterk) de vraag werd gesteld om een blog te schrijven omtrent personeelsbeleid en het lerarentekort in het onderwijs moest...

Werkgeluk van leerkrachten: De sleutel tot succesvolle leerlingen

Gelukkige leerkrachten zijn gelukkige leerlingen Het is een bekend gezegde in het onderwijs: gelukkige leerkrachten zijn gelukkige leerlingen. Maar wat betekent dit precies? En hoe kun jij, als leerkracht of schoolleider, bijdragen aan het werkgeluk van leerkrachten?...

Hoogsensitiviteit in de klas

Hoogsensitiviteit in het kort ‘Wat ben jij gevoelig!’, ‘Kom op, zo hard praten ze niet!’, ‘Daar hoef je toch niet om te huilen, stel je niet zo aan?!’. Zomaar wat random opmerkingen, die ik als hoogsensitief kind tijdens mijn basisschooltijd te horen heb gekregen. Ik...

Uitgelichte artikelen

Naamswijziging ABCopschool: persbericht

Van ABCopschool naar Tip Met gepaste trots willen we met je delen dat we verder gaan onder onze nieuwe bedrijfsnaam: Tip b.v. Deze naamswijziging resoneert beter met de bijdrage die we de komende jaren in het basisonderwijs willen leveren en is bovendien makkelijker...

Welzijn in het onderwijs

Welzijn op Het Spectrum Het spectrum is een school in Delfgauw met het vignet welbevinden. Er heerste op de school gedurende langere tijd onderhuidse onrust en pestgedrag. Met een schoolbreed plan- met betrokkenheid van de ouders- is hiervan werk gemaakt. Het...

Taalvorming: de kunst van communicatie door het leven heen

Taal bewust: hoe verweven is taal met ons leven? Bij levensbedreigende situaties vragen we ons af: hoe lang kan een mens zonder eten of drinken? De vraag hoe lang een mens zonder taal kan wordt niet gesteld. Maar hoe groot is het aandeel van taalvorming in ons leven?...

Betekenis: Gedragsstoornissen | Tip onderwijs

Ingeschatte leestijd: 2 minuten

Betekenis: Gedragsstoornissen

Gedragsstoornissen in het onderwijs

Gedragsstoornissen zijn een verzamelnaam voor alle stoornissen bij kinderen, waarbij afwijkend gedrag aangeboren is. Dit is strikt genomen iets anders dan gedragsproblemen

Gedragsproblemen zijn ongewenste gedragingen die voor de omgeving of het kind zelf storend zijn. Hieronder valt bijvoorbeeld agressief, driftig of ongehoorzaam gedrag. Ook vernielzucht of pestgedrag horen hierbij.

, want daarbij is de oorzaak in de omgeving te vinden.

Het is belangrijk om gedragsstoornissen te herkennen en te begrijpen, omdat ze een grote impact kunnen hebben op het leerproces en de sociale ontwikkeling van kinderen. Gedragsstoornissen kunnen worden onderverdeeld in twee hoofdgroepen: aandachttekort-stoornissen en stoornissen met normoverschrijdend afwijkend gedrag.

Aandachttekort-stoornissen

Aandachttekort-stoornissen, zoals ADHD, worden gekenmerkt door problemen met aandacht, impulsiviteit en hyperactiviteit. Deze stoornissen kunnen een grote impact hebben op het leerproces, omdat kinderen moeite hebben om zich te concentreren en taken af te maken.
Om kinderen met aandachttekort-stoornissen te helpen, is het belangrijk om een individueel aanpakplan te ontwikkelen. Dit plan kan bestaan uit medicatie, gedragstherapie en aanpassingen in de thuissituatie en op school.

Stoornissen met normoverschrijdend afwijkend gedrag

Stoornissen met normoverschrijdend afwijkend gedrag, zoals ODD en CDD, worden gekenmerkt door een patroon van negatief en oppositioneel gedrag. Deze stoornissen kunnen een grote impact hebben op de sociale ontwikkeling van kinderen, omdat ze moeite hebben om sociale regels en conventies te begrijpen.
Om kinderen met stoornissen met normoverschrijdend afwijkend gedrag te helpen, is het belangrijk om een individueel aanpakplan te ontwikkelen. Dit plan kan bestaan uit gedragstherapie, sociale vaardigheidstraining en aanpassingen in de thuissituatie en op school.

Oorzaken en gevolgen van gedragsstoornissen

Gedragsstoornissen kunnen worden veroorzaakt door een combinatie van genetische, neurobiologische en omgevingsfactoren. Het is belangrijk om de oorzaken van gedragsstoornissen te begrijpen, omdat dit kan helpen bij het ontwikkelen van effectieve aanpakplannen.
Gedragsstoornissen kunnen leiden tot een aantal negatieve gevolgen, zoals problemen met het leerproces, sociale isolatie en een verminderd zelfvertrouwen. Het is belangrijk om kinderen met gedragsstoornissen te helpen, omdat dit kan helpen bij het voorkomen van deze negatieve gevolgen.

Wijze van aanpak

Het is belangrijk om kinderen met gedragsstoornissen een individueel aanpakplan te bieden. Dit plan kan bestaan uit medicatie, gedragstherapie, sociale vaardigheidstraining en aanpassingen in de thuissituatie en op school.
Wil jij meer interessante artikelen lezen? Neem een kijkje op onze LinkedIn pagina

Dit artikel is geschreven door:

Redactie van Tip onderwijs
Op: 11 juni 2024

Reacties

0 reacties