Gerelateerde artikelen

De kracht van een relatie tussen leerkracht en leerling

Het basisonderwijs gaat over zoveel meer dan sommen maken, spelling oefenen en topografie stampen. De échte magie zit in de relatie tussen leerkracht en leerling. Die relatie is als het fundament van een stevig huis: zonder dat, stort alles in. Een warme, positieve...

Het belang van complimenten geven

Hallo allemaal! Heb je weleens iemand een compliment gegeven? Misschien zei je iets aardigs tegen een vriend of vriendin, zoals: "Wat ben jij een positief persoon" of "Je bent echt goed in orde houden!". Wist je dat complimenten geven niet alleen leuk is voor de...

Burgerschapsonderwijs in de klas

Burgerschap, diversiteit en inclusie Waarschijnlijk heb je de afgelopen tijd deze woorden meermaals voorbij zien of horen komen. Misschien wel zo vaak dat je door de bomen het bos niet meer kan zien. Of ben jij degene die deze woorden het vaakst gebruikt als aanjager...

Duurzame inzetbaarheid in het onderwijs

Duurzame Inzetbaarheid Een gewone werkdag indeling bestaat niet Als onderwijsprofessional heb je geen baan van 9 tot 5. We beginnen vaak vroeg en eindigen vaak pas laat. Er is geen vaste richtlijn in werktijden, pauzes of het maken van een achturige werkdag. Je geeft...

Leesplezier terug met LIST lezen

Van leeshaat naar leesvreugd Kinderen kunnen niet goed lezen! Sla een willekeurige krant open en het gaat erover. Het leesniveau daalt en hard ook. Eén op de drie vijftienjarigen heeft onvoldoende leesvaardigheid volgens het PISA-onderzoek. Het zijn harde berichten,...

De toekomst van het onderwijs

Een kijkje in het onderwijs van de toekomst! Momenteel heeft het onderwijs met grote uitdagingen te maken. In het jaarlijkse rapport van Inspectie van het Onderwijs worden een aantal alarmerende bevindingen geconstateerd: we behalen landelijk een steeds minder goede...

De kracht van positiviteit

In vrijwel iedere groep zitten kinderen met gedragsuitdagingen. Het is onze taak als leerkracht om daar op een passende wijze mee om te gaan. Daarbij is het onze uitdaging om dit moeilijke gedrag los te zien van het kind. Het kind vertoont namelijk negatief of...

Detachering in het onderwijs

Wat is detachering in het onderwijs?   Detachering in het onderwijs is een vorm van flexibele inzet waarbij een onderwijsorganisatie of detacheringsbureau, zoals Tip onderwijs, een leerkracht, leerkrachtondersteuner of een onderwijsassistent aan een school...

Het behouden van startende leerkrachten

Voor de klas! En nu? Hoe behouden we startende leerkrachten voor het onderwijs? Eindelijk is het zo ver: je bent leerkracht! Heel fijn, maar misschien ook heel spannend. Er komt veel bij kijken wanneer leerkrachten net beginnen in het onderwijs. Hoe kunnen wij ervoor...

Referentieniveaus: wat zijn dat?

Referentieniveaus In deze blog vertel ik jullie meer over de referentieniveaus. Misschien heb je hier wel eens over gehoord of weet je wat ik bedoel als ik zeg: 1F of 1S. Wat betekent dit nu voor je lesgeven? Waarom krijg je hier pas mee te maken in groep 6? En wat...

Uitgelichte artikelen

Naamswijziging ABCopschool: persbericht

Van ABCopschool naar Tip Met gepaste trots willen we met je delen dat we verder gaan onder onze nieuwe bedrijfsnaam: Tip b.v. Deze naamswijziging resoneert beter met de bijdrage die we de komende jaren in het basisonderwijs willen leveren en is bovendien makkelijker...

Welzijn in het onderwijs

Welzijn op Het Spectrum Het spectrum is een school in Delfgauw met het vignet welbevinden. Er heerste op de school gedurende langere tijd onderhuidse onrust en pestgedrag. Met een schoolbreed plan- met betrokkenheid van de ouders- is hiervan werk gemaakt. Het...

Taalvorming: de kunst van communicatie door het leven heen

Taal bewust: hoe verweven is taal met ons leven? Bij levensbedreigende situaties vragen we ons af: hoe lang kan een mens zonder eten of drinken? De vraag hoe lang een mens zonder taal kan wordt niet gesteld. Maar hoe groot is het aandeel van taalvorming in ons leven?...

Betekenis: Gilles de la tourette | Tip onderwijs

Ingeschatte leestijd: 2 minuten

Betekenis: Gilles de la tourette

Gilles de la tourette: een neuro-Psychiatrische aandoening

Het syndroom van Gilles de la Tourette (of kortweg ‘Tourette’) is een neuro-psychiatrische aandoening die gekenmerkt wordt door tics en komt naar schatting bij 1% van de bevolking voor.
De oorzaak is nog deels onduidelijk, maar het staat vast dat erfelijkheid een rol speelt en het syndroom tot uiting komt door één of meerdere triggers.

Tics: een plotselinge, snelle, herhalende, niet-Ritmische beweging of geluid

Een tic is een plotselinge, snelle, herhalende, niet-ritmische beweging of geluid. Tics komen vaak voor bij kinderen, maar er is dan zeker niet meteen sprake van Tourette.
De diagnose Tourette wordt gesteld als de tics ontstaan voor het 18e levensjaar en de persoon langer dan een jaar minstens twee motorische tics (bewegingen) heeft en één vocale tic (geluid).

Voorbeelden van motorische en vocale tics

Voorbeelden van motorische tics zijn extreem knipperen met de ogen of het opensperren van de mond. Vocale tics zijn bijvoorbeeld keelschrapen of grommen. Soms worden (eigen) woorden of zinnen herhaald.
Een minder vaak voorkomend symptoom van Tourette is coprolalie, dit is het uiten van vloek- of scheldwoorden. Dit komt naar schatting bij 14-20 % van de mensen met Tourette voor.

Gedachtentics: een derde soort tic

Een derde soort tic zijn gedachtentics. Mensen met Tourette hebben vaak beelden die zich opdringen of er moeten bijvoorbeeld in gedachten steeds sommetjes opgelost worden die op een vast getal uit moeten komen.
Geen persoon met Tourette is gelijk en tics kunnen steeds verschillen wat betreft ernst en frequentie. Rustige periodes en periodes met meer tics wisselen elkaar af. Stress en vermoeidheid kunnen de tics verergeren.

Comorbiditeit: het syndroom van gilles de la tourette en andere aandoeningen

Het syndroom van Gilles de la Tourette gaat vaak gepaard met andere aandoeningen, zoals ADHD

ADHD staat voor Attention Deficit Hyperactivity Disorder, een aandoening die het vermogen om aandacht te schenken aan de omgeving beïnvloedt.

, OCD en ASS. Ook spanningsverschijnselen, slaap- en emotionele stoornissen (angst, depressiviteit, woede) en concentratieproblemen komen opvallend vaak voor.

Om begrip te krijgen voor de tics, is het raadzaam om de leerkracht en omgeving van het kind met Tourette goed op de hoogte te brengen over wat het kind nodig heeft en hoe om te gaan met de tics en overige symptomen.
Door medeleerlingen te informeren (bijvoorbeeld met een spreekbeurt) kan pestgedrag (nadoen van de tics) vaak voorkomen worden.

Wijze van aanpak: omgaan met gilles de la tourette

Wil jij meer interessante artikelen lezen? Neem een kijkje op onze LinkedIn pagina

Dit artikel is geschreven door:

Redactie van Tip onderwijs
Op: 11 juni 2024

Reacties

0 reacties