Gerelateerde artikelen

Hoe personeelsbeleid kan helpen tegen lerarentekort

De optimist en het lerarentekort ‘Een optimist is een slecht geïnformeerde pessimist’, sprak cabaretier Theo Maassen ooit wijs. Toen mij (Jeroen Sterk) de vraag werd gesteld om een blog te schrijven omtrent personeelsbeleid en het lerarentekort in het onderwijs moest...

Werkgeluk van leerkrachten: De sleutel tot succesvolle leerlingen

Gelukkige leerkrachten zijn gelukkige leerlingen Het is een bekend gezegde in het onderwijs: gelukkige leerkrachten zijn gelukkige leerlingen. Maar wat betekent dit precies? En hoe kun jij, als leerkracht of schoolleider, bijdragen aan het werkgeluk van leerkrachten?...

Hoogsensitiviteit in de klas

Hoogsensitiviteit in het kort ‘Wat ben jij gevoelig!’, ‘Kom op, zo hard praten ze niet!’, ‘Daar hoef je toch niet om te huilen, stel je niet zo aan?!’. Zomaar wat random opmerkingen, die ik als hoogsensitief kind tijdens mijn basisschooltijd te horen heb gekregen. Ik...

Leesplezier in de klas

Motivatie om te lezen stimuleren: Hoe krijgen we kinderen enthousiast voor boeken? Lezen is een essentiële vaardigheid voor de ontwikkeling van kinderen, zowel binnen als buiten het onderwijs. Een goede leesvaardigheid opent de deuren naar kennis, vergroot de...

Persoonlijk leiderschap: Van stress naar FLOW

Bijna doodervaring In 2002 ben ik tijdens het bergbeklimmen in Zwitserland 15 meter in een gletsjerspleet gevallen. Tijdens de ruim 2 uur durende klim uit de gletsjerspleet heb ik ervaren dat we als mens tot veel meer in staat zijn dan dat we vaak denken. Niet alleen...

Strategieën voor kleuteronderwijs: van uitval naar groei

Help kleuters spelen?! Graag neem ik je mee op een korte reis. Namelijk wat als er kleuters uitvallen in het kleuteronderwijs en zelfs thuis zitten? Hoe zien we de kleuter en welke mogelijkheden bieden we aan? Laatst chatte een IB-er me onderstaande: "Het gedrag van...

Effectieve start van het schooljaar in het onderwijs

Herstart van het schooljaar Maandag is het voor vele kinderen uit regio Zuid zover. Ze mogen weer naar school. Om goed van start te kunnen gaan in het onderwijs hebben wij op school, zoals meerdere scholen, de startvergadering. Een moment om elkaar na zes weken weer...

Solliciteren in het onderwijs

Je hebt de beslissing gemaakt om het onderwijs in te willen gaan, of je bent al jaren werkzaam binnen het onderwijs en toe aan een andere functie. Ondanks de roep om personeel, moet je ook gewoon in het onderwijs solliciteren. In dit blog een paar handige punten die...

Traumasensitief onderwijs en complex gedrag

Trauma en complex gedrag Na het lezen van deze blog weet je meer over traumasensitief onderwijs (TSO), ingrijpende levensgebeurtenissen, wat de effecten van trauma op ‘complex’ gedrag kan zijn en waarom het als onderwijsprofessional van belang is om hiervan op de...

De Plusklas: uitdagingen en groei voor hoogbegaafden

De Plusklas als highlight van de schoolweek? "Is dat nou echt nodig, een Plusklas? Hoogbegaafde leerlingen zijn slim genoeg, die komen er tóch wel." Dit is een uitspraak die ik regelmatig hoor. Ik zou willen dat ik volmondig kon antwoorden dat de Plusklas niet nodig...

Uitgelichte artikelen

Naamswijziging ABCopschool: persbericht

Van ABCopschool naar Tip Met gepaste trots willen we met je delen dat we verder gaan onder onze nieuwe bedrijfsnaam: Tip b.v. Deze naamswijziging resoneert beter met de bijdrage die we de komende jaren in het basisonderwijs willen leveren en is bovendien makkelijker...

Welzijn in het onderwijs

Welzijn op Het Spectrum Het spectrum is een school in Delfgauw met het vignet welbevinden. Er heerste op de school gedurende langere tijd onderhuidse onrust en pestgedrag. Met een schoolbreed plan- met betrokkenheid van de ouders- is hiervan werk gemaakt. Het...

Taalvorming: de kunst van communicatie door het leven heen

Taal bewust: hoe verweven is taal met ons leven? Bij levensbedreigende situaties vragen we ons af: hoe lang kan een mens zonder eten of drinken? De vraag hoe lang een mens zonder taal kan wordt niet gesteld. Maar hoe groot is het aandeel van taalvorming in ons leven?...

Betekenis: Gilles de la tourette | Tip onderwijs

Ingeschatte leestijd: 2 minuten

Betekenis: Gilles de la tourette

Gilles de la tourette: een neuro-Psychiatrische aandoening

Het syndroom van Gilles de la Tourette (of kortweg ‘Tourette’) is een neuro-psychiatrische aandoening die gekenmerkt wordt door tics en komt naar schatting bij 1% van de bevolking voor.
De oorzaak is nog deels onduidelijk, maar het staat vast dat erfelijkheid een rol speelt en het syndroom tot uiting komt door één of meerdere triggers.

Tics: een plotselinge, snelle, herhalende, niet-Ritmische beweging of geluid

Een tic is een plotselinge, snelle, herhalende, niet-ritmische beweging of geluid. Tics komen vaak voor bij kinderen, maar er is dan zeker niet meteen sprake van Tourette.
De diagnose Tourette wordt gesteld als de tics ontstaan voor het 18e levensjaar en de persoon langer dan een jaar minstens twee motorische tics (bewegingen) heeft en één vocale tic (geluid).

Voorbeelden van motorische en vocale tics

Voorbeelden van motorische tics zijn extreem knipperen met de ogen of het opensperren van de mond. Vocale tics zijn bijvoorbeeld keelschrapen of grommen. Soms worden (eigen) woorden of zinnen herhaald.
Een minder vaak voorkomend symptoom van Tourette is coprolalie, dit is het uiten van vloek- of scheldwoorden. Dit komt naar schatting bij 14-20 % van de mensen met Tourette voor.

Gedachtentics: een derde soort tic

Een derde soort tic zijn gedachtentics. Mensen met Tourette hebben vaak beelden die zich opdringen of er moeten bijvoorbeeld in gedachten steeds sommetjes opgelost worden die op een vast getal uit moeten komen.
Geen persoon met Tourette is gelijk en tics kunnen steeds verschillen wat betreft ernst en frequentie. Rustige periodes en periodes met meer tics wisselen elkaar af. Stress en vermoeidheid kunnen de tics verergeren.

Comorbiditeit: het syndroom van gilles de la tourette en andere aandoeningen

Het syndroom van Gilles de la Tourette gaat vaak gepaard met andere aandoeningen, zoals ADHD

ADHD staat voor Attention Deficit Hyperactivity Disorder, een aandoening die het vermogen om aandacht te schenken aan de omgeving beïnvloedt.

, OCD en ASS. Ook spanningsverschijnselen, slaap- en emotionele stoornissen (angst, depressiviteit, woede) en concentratieproblemen komen opvallend vaak voor.

Om begrip te krijgen voor de tics, is het raadzaam om de leerkracht en omgeving van het kind met Tourette goed op de hoogte te brengen over wat het kind nodig heeft en hoe om te gaan met de tics en overige symptomen.
Door medeleerlingen te informeren (bijvoorbeeld met een spreekbeurt) kan pestgedrag (nadoen van de tics) vaak voorkomen worden.

Wijze van aanpak: omgaan met gilles de la tourette

Wil jij meer interessante artikelen lezen? Neem een kijkje op onze LinkedIn pagina

Dit artikel is geschreven door:

Redactie van Tip onderwijs
Op: 11 juni 2024

Reacties

0 reacties