Gerelateerde artikelen

Ondersteunend tekenen voor verbeterd taalbegrip

Ondersteunend tekenen om taal te verduidelijken Gebruik van beelden in het onderwijs levert belangrijke leervoordelen op voor de leerlingen (Clark & Lyons, 2004). Bovendien onthouden mensen makkelijker iets wat ze zien dan horen. Woord + beeld versterken elkaar!...

Subsidies in het onderwijs: Duur, Werkdrukverhogend en Dubieus

De wereld op z’n kop Ik wil graag met u delen hoe ik aankijk tegen de onderliggende principes van subsidies in het onderwijs. Dit keer niet omdat het door de tijdelijkheid van subsidies niet echt mogelijk is structureel het onderwijs te verbeteren… Ook niet omdat vaak...

Hoogbegaafdheid in het onderwijs: kansen en uitdagingen

Hoogbegaafdheid niet herkend Waarom hebben mijn basisschool leerkrachten het niet gezien? Dat was een van de vragen die door mijn hoofd gingen toen ik op volwassen leeftijd erachter kwam dat ik hoogbegaafd was. Hoogbegaafdheid is een complex en veelzijdig fenomeen dat...

7 redenen waarom handvaardigheid op school belangrijk is!

De onmisbare rol van handvaardigheid in de ontwikkeling van kinderen Handvaardigheid, of de vaardigheid om met je handen te werken, speelt een cruciale rol in de ontwikkeling van kinderen. Het is meer dan alleen knutselen of creatief bezig zijn; het is een essentiële...

Rots en Water training basisschool

Omgaan met sociale conflicten: een uitdaging voor leerkrachten In deze blog vertel ik wat over De Rots en Water training op de basisschool.  Hieronder staan een aantal sociale conflicten waarin kinderen terecht kunnen komen: ‘Juffrouw, hij pakte mijn bal af!’...

De kracht van geluk: positieve psychologie in het klaslokaal

Maak van elke dag een Lievelingsdag! Gelukskunde op de basisschool. In deze blog wordt het onderwerp "positieve psychologie" in kaart gebracht. Weer een vak erbij? Je hebt een klas met 30 kinderen. Je rooster zit vol met taal, rekenen, Engels en wereldoriëntatie. En...

Boost je vitaliteit door herstelmomenten

Altijd 'Aan'? Pauzeer om te presteren! Leef je van vakantie naar vakantie en word je steeds in het weekend of in de vakantie ziek omdat je de rest van de tijd over je grenzen gaat? Herkenbaar? Regelmatige herstelmomenten inbouwen kan helpen om je vitaliteit te...

Feedback: de sleutel tot persoonlijke en professionele groei

Feedback in huiselijke kringen De afgelopen tijd heb ik aan enkele collega’s gevraagd mij te voorzien van feedback. Deze terugkoppeling kan een krachtig middel zijn om jezelf en/ of anderen op het juiste spoor van reflectie en ontwikkeling te zetten. Zo geef ik...

Meer- en hoogbegaafdheid: Meer dan alleen intelligentie.

Hoogbegaafden altijd hoogvliegers? In het onderwijs gaat er veel tijd en energie zitten in begeleiding van leerlingen die meer moeite hebben om mee te kunnen in het cognitieve leerproces. Daardoor vallen de meer- en hoogbegaafden nogal eens buiten de boot. Er wordt al...

Uitgelichte artikelen

Naamswijziging ABCopschool: persbericht

Van ABCopschool naar Tip Met gepaste trots willen we met je delen dat we verder gaan onder onze nieuwe bedrijfsnaam: Tip b.v. Deze naamswijziging resoneert beter met de bijdrage die we de komende jaren in het basisonderwijs willen leveren en is bovendien makkelijker...

Welzijn in het onderwijs

Welzijn op Het Spectrum Het spectrum is een school in Delfgauw met het vignet welbevinden. Er heerste op de school gedurende langere tijd onderhuidse onrust en pestgedrag. Met een schoolbreed plan- met betrokkenheid van de ouders- is hiervan werk gemaakt. Het...

Taalvorming: de kunst van communicatie door het leven heen

Taal bewust: hoe verweven is taal met ons leven? Bij levensbedreigende situaties vragen we ons af: hoe lang kan een mens zonder eten of drinken? De vraag hoe lang een mens zonder taal kan wordt niet gesteld. Maar hoe groot is het aandeel van taalvorming in ons leven?...

Betekenis: Gilles de la tourette | Tip onderwijs

Ingeschatte leestijd: 2 minuten

Betekenis: Gilles de la tourette

Gilles de la tourette: een neuro-Psychiatrische aandoening

Het syndroom van Gilles de la Tourette (of kortweg ‘Tourette’) is een neuro-psychiatrische aandoening die gekenmerkt wordt door tics en komt naar schatting bij 1% van de bevolking voor.
De oorzaak is nog deels onduidelijk, maar het staat vast dat erfelijkheid een rol speelt en het syndroom tot uiting komt door één of meerdere triggers.

Tics: een plotselinge, snelle, herhalende, niet-Ritmische beweging of geluid

Een tic is een plotselinge, snelle, herhalende, niet-ritmische beweging of geluid. Tics komen vaak voor bij kinderen, maar er is dan zeker niet meteen sprake van Tourette.
De diagnose Tourette wordt gesteld als de tics ontstaan voor het 18e levensjaar en de persoon langer dan een jaar minstens twee motorische tics (bewegingen) heeft en één vocale tic (geluid).

Voorbeelden van motorische en vocale tics

Voorbeelden van motorische tics zijn extreem knipperen met de ogen of het opensperren van de mond. Vocale tics zijn bijvoorbeeld keelschrapen of grommen. Soms worden (eigen) woorden of zinnen herhaald.
Een minder vaak voorkomend symptoom van Tourette is coprolalie, dit is het uiten van vloek- of scheldwoorden. Dit komt naar schatting bij 14-20 % van de mensen met Tourette voor.

Gedachtentics: een derde soort tic

Een derde soort tic zijn gedachtentics. Mensen met Tourette hebben vaak beelden die zich opdringen of er moeten bijvoorbeeld in gedachten steeds sommetjes opgelost worden die op een vast getal uit moeten komen.
Geen persoon met Tourette is gelijk en tics kunnen steeds verschillen wat betreft ernst en frequentie. Rustige periodes en periodes met meer tics wisselen elkaar af. Stress en vermoeidheid kunnen de tics verergeren.

Comorbiditeit: het syndroom van gilles de la tourette en andere aandoeningen

Het syndroom van Gilles de la Tourette gaat vaak gepaard met andere aandoeningen, zoals ADHD

ADHD staat voor Attention Deficit Hyperactivity Disorder, een aandoening die het vermogen om aandacht te schenken aan de omgeving beïnvloedt.

, OCD en ASS. Ook spanningsverschijnselen, slaap- en emotionele stoornissen (angst, depressiviteit, woede) en concentratieproblemen komen opvallend vaak voor.

Om begrip te krijgen voor de tics, is het raadzaam om de leerkracht en omgeving van het kind met Tourette goed op de hoogte te brengen over wat het kind nodig heeft en hoe om te gaan met de tics en overige symptomen.
Door medeleerlingen te informeren (bijvoorbeeld met een spreekbeurt) kan pestgedrag (nadoen van de tics) vaak voorkomen worden.

Wijze van aanpak: omgaan met gilles de la tourette

Wil jij meer interessante artikelen lezen? Neem een kijkje op onze LinkedIn pagina

Dit artikel is geschreven door:

Redactie van Tip onderwijs
Op: 11 juni 2024

Reacties

0 reacties