Gerelateerde artikelen

De kracht van een relatie tussen leerkracht en leerling

Het basisonderwijs gaat over zoveel meer dan sommen maken, spelling oefenen en topografie stampen. De échte magie zit in de relatie tussen leerkracht en leerling. Die relatie is als het fundament van een stevig huis: zonder dat, stort alles in. Een warme, positieve...

Het belang van complimenten geven

Hallo allemaal! Heb je weleens iemand een compliment gegeven? Misschien zei je iets aardigs tegen een vriend of vriendin, zoals: "Wat ben jij een positief persoon" of "Je bent echt goed in orde houden!". Wist je dat complimenten geven niet alleen leuk is voor de...

Burgerschapsonderwijs in de klas

Burgerschap, diversiteit en inclusie Waarschijnlijk heb je de afgelopen tijd deze woorden meermaals voorbij zien of horen komen. Misschien wel zo vaak dat je door de bomen het bos niet meer kan zien. Of ben jij degene die deze woorden het vaakst gebruikt als aanjager...

Duurzame inzetbaarheid in het onderwijs

Duurzame Inzetbaarheid Een gewone werkdag indeling bestaat niet Als onderwijsprofessional heb je geen baan van 9 tot 5. We beginnen vaak vroeg en eindigen vaak pas laat. Er is geen vaste richtlijn in werktijden, pauzes of het maken van een achturige werkdag. Je geeft...

Leesplezier terug met LIST lezen

Van leeshaat naar leesvreugd Kinderen kunnen niet goed lezen! Sla een willekeurige krant open en het gaat erover. Het leesniveau daalt en hard ook. Eén op de drie vijftienjarigen heeft onvoldoende leesvaardigheid volgens het PISA-onderzoek. Het zijn harde berichten,...

De toekomst van het onderwijs

Een kijkje in het onderwijs van de toekomst! Momenteel heeft het onderwijs met grote uitdagingen te maken. In het jaarlijkse rapport van Inspectie van het Onderwijs worden een aantal alarmerende bevindingen geconstateerd: we behalen landelijk een steeds minder goede...

De kracht van positiviteit

In vrijwel iedere groep zitten kinderen met gedragsuitdagingen. Het is onze taak als leerkracht om daar op een passende wijze mee om te gaan. Daarbij is het onze uitdaging om dit moeilijke gedrag los te zien van het kind. Het kind vertoont namelijk negatief of...

Detachering in het onderwijs

Wat is detachering in het onderwijs?   Detachering in het onderwijs is een vorm van flexibele inzet waarbij een onderwijsorganisatie of detacheringsbureau, zoals Tip onderwijs, een leerkracht, leerkrachtondersteuner of een onderwijsassistent aan een school...

Het behouden van startende leerkrachten

Voor de klas! En nu? Hoe behouden we startende leerkrachten voor het onderwijs? Eindelijk is het zo ver: je bent leerkracht! Heel fijn, maar misschien ook heel spannend. Er komt veel bij kijken wanneer leerkrachten net beginnen in het onderwijs. Hoe kunnen wij ervoor...

Referentieniveaus: wat zijn dat?

Referentieniveaus In deze blog vertel ik jullie meer over de referentieniveaus. Misschien heb je hier wel eens over gehoord of weet je wat ik bedoel als ik zeg: 1F of 1S. Wat betekent dit nu voor je lesgeven? Waarom krijg je hier pas mee te maken in groep 6? En wat...

Uitgelichte artikelen

Naamswijziging ABCopschool: persbericht

Van ABCopschool naar Tip Met gepaste trots willen we met je delen dat we verder gaan onder onze nieuwe bedrijfsnaam: Tip b.v. Deze naamswijziging resoneert beter met de bijdrage die we de komende jaren in het basisonderwijs willen leveren en is bovendien makkelijker...

Welzijn in het onderwijs

Welzijn op Het Spectrum Het spectrum is een school in Delfgauw met het vignet welbevinden. Er heerste op de school gedurende langere tijd onderhuidse onrust en pestgedrag. Met een schoolbreed plan- met betrokkenheid van de ouders- is hiervan werk gemaakt. Het...

Taalvorming: de kunst van communicatie door het leven heen

Taal bewust: hoe verweven is taal met ons leven? Bij levensbedreigende situaties vragen we ons af: hoe lang kan een mens zonder eten of drinken? De vraag hoe lang een mens zonder taal kan wordt niet gesteld. Maar hoe groot is het aandeel van taalvorming in ons leven?...

Betekenis: Groepsplan | Tip onderwijs

Ingeschatte leestijd: 3 minuten

Betekenis: Groepsplan

Groepsplan: een organisatiemodel voor onderwijs

Het groepsplan is een effectief organisatiemodel om tegemoet te komen aan de diverse onderwijsbehoeften van leerlingen in een groep. Leerlingen met vergelijkbare onderwijsbehoeften worden in het groepsplan geclusterd, waardoor een meer gerichte en efficiënte aanpak mogelijk wordt.
Het opstellen van een groepsplan vindt plaats aan het begin van het schooljaar en wordt halverwege het schooljaar bijgesteld. Daarbij is het van belang dat de leerkracht reflecteert op zijn manier van lesgeven en de resultaten van de leerlingen. Dit helpt om een beter inzicht te krijgen in de sterke en zwakke punten van de leerlingen en om een meer gerichte instructie te bieden.

Voordelen van het groepsplan

Het werken met groepsplannen biedt verschillende voordelen. Ten eerste kan de leerkracht beter reageren op signalen die de leerlingen afgeven, omdat hij of zij uitgaat van de hele groep. Dit helpt om een meer persoonlijke en gerichte aanpak te bieden. Bovendien wordt het groepsplan gebruikt om de kwaliteiten van de leerlingen voorop te stellen en om deze verder uit te bouwen.
Door het gebruik van een groepsplan kan de leerkracht ook een beter inzicht krijgen in de leerstijlen en -behoeften van de leerlingen. Dit helpt om een meer differentiatie aan te bieden en om de leerlingen beter te laten groeien.

Het opstellen van een groepsplan

Het opstellen van een groepsplan is een belangrijke stap in het onderwijsproces. Het groepsplan wordt opgesteld door de leerkracht in samenwerking met de leerlingen en hun ouders. Daarbij wordt gekeken naar de sterke en zwakke punten van de leerlingen en naar hun leerstijlen en -behoeften.
Het groepsplan wordt gebruikt om de instructie te plannen en om de leerlingen te laten groeien. Het is een belangrijke tool voor de leerkracht om de leerlingen te laten slagen.

Wijze van aanpak

Het groepsplan is een flexibel organisatiemodel dat kan worden aangepast aan de behoeften van de leerlingen. Het wordt gebruikt om de instructie te plannen en om de leerlingen te laten groeien. Het is een belangrijke tool voor de leerkracht om de leerlingen te laten slagen.
Door het gebruik van een groepsplan kan de leerkracht ook een beter inzicht krijgen in de leerstijlen en -behoeften van de leerlingen. Dit helpt om een meer differentiatie aan te bieden en om de leerlingen beter te laten groeien.

Conclusie

Het groepsplan is een effectief organisatiemodel voor het onderwijs. Het helpt om de leerlingen beter te laten groeien en om een meer persoonlijke en gerichte aanpak te bieden. Door het gebruik van een groepsplan kan de leerkracht ook een beter inzicht krijgen in de leerstijlen en -behoeften van de leerlingen.
Wil jij meer interessante artikelen lezen? Neem een kijkje op onze LinkedIn pagina

Dit artikel is geschreven door:

Redactie van Tip onderwijs
Op: 11 juni 2024

Reacties

0 reacties