Gerelateerde artikelen

Trauma sensitief onderwijs: Kinderen helpen in de klas

Inleiding Trauma sensitief onderwijs. Het is een vrij nieuw begrip, maar er komt steeds meer aandacht voor. En dat is belangrijk, want kinderen die getraumatiseerd zijn, verliezen vaak al op jonge leeftijd hun vertrouwen in de mensen om hen heen. Als leerkracht kun je...

sociaal-emotioneel leren (SEL) in de klas

“Je bent niet alleen op de wereld!” Hoe vaak heb jij als leerkracht deze zin gebruikt? Waarschijnlijk vaker dan je zou willen. Vaak in een moment van frustratie, met als doel een leerling te laten inzien dat hij of zij rekening moet houden met anderen. En, werkte het?...

Het versterken van de basisondersteuning

Inleiding Het versterken van de basisondersteuning… ofwel het verbeteren van de kwaliteit van het onderwijs. In mijn ogen is dat wat we beogen bij het streven naar meer inclusiviteit in het onderwijs, want als we de basisondersteuning versterken, kunnen we onszelf...

Kwaliteitsbeleid in het onderwijs voor werkgeluk en succes

Hoe draagt kwaliteitsbeleid bij aan het werkgeluk van je onderwijsprofessionals? Dat krachtige leerkrachten en goed leiderschap bijdragen aan de onderwijskwaliteit in je school, is iedereen helder. Maar hoe draagt goed leiderschap op onderwijskwaliteit nu bij aan het...

Het belang van een krachtige schoolzelfevaluatie

Hoe kan het dan dat juist een goede schoolzelfevaluatie zorgt voor meer tijd, meer werkgeluk, en meer sturingskracht? Daarop vind je antwoord in onderstaand artikel.   Zelfevaluatie als motor van je schoolontwikkeling Wanneer je actief leiding geeft aan...

De impact van TOS op de ontwikkeling van kinderen

Van een kind dat start in een kleuterklas wordt verwacht dat het praat in goede en volledige, verstaanbare zinnen en in grote lijnen begrijpt wat er gezegd wordt. Als dit nog niet het geval is valt dit op, maar is er vaak nog niet direct reden tot grote zorg. Tenzij...

De gouden weken en de blijvende kracht van groepsdynamiek

De gouden weken – maak er maar 42 van De scholen zijn weer begonnen en op veel scholen wordt er flink aandacht besteed aan de ‘gouden weken’ Een periode waarin de basis wordt gelegd voor een prettige en leerzame sfeer in de klas. Er is tijd voor kennismaakspelletjes,...

Hoe personeelsbeleid kan helpen tegen lerarentekort

De optimist en het lerarentekort ‘Een optimist is een slecht geïnformeerde pessimist’, sprak cabaretier Theo Maassen ooit wijs. Toen mij (Jeroen Sterk) de vraag werd gesteld om een blog te schrijven omtrent personeelsbeleid en het lerarentekort in het onderwijs moest...

Werkgeluk van leerkrachten: De sleutel tot succesvolle leerlingen

Gelukkige leerkrachten zijn gelukkige leerlingen Het is een bekend gezegde in het onderwijs: gelukkige leerkrachten zijn gelukkige leerlingen. Maar wat betekent dit precies? En hoe kun jij, als leerkracht of schoolleider, bijdragen aan het werkgeluk van leerkrachten?...

Hoogsensitiviteit in de klas

Hoogsensitiviteit in het kort ‘Wat ben jij gevoelig!’, ‘Kom op, zo hard praten ze niet!’, ‘Daar hoef je toch niet om te huilen, stel je niet zo aan?!’. Zomaar wat random opmerkingen, die ik als hoogsensitief kind tijdens mijn basisschooltijd te horen heb gekregen. Ik...

Uitgelichte artikelen

Naamswijziging ABCopschool: persbericht

Van ABCopschool naar Tip Met gepaste trots willen we met je delen dat we verder gaan onder onze nieuwe bedrijfsnaam: Tip b.v. Deze naamswijziging resoneert beter met de bijdrage die we de komende jaren in het basisonderwijs willen leveren en is bovendien makkelijker...

Welzijn in het onderwijs

Welzijn op Het Spectrum Het spectrum is een school in Delfgauw met het vignet welbevinden. Er heerste op de school gedurende langere tijd onderhuidse onrust en pestgedrag. Met een schoolbreed plan- met betrokkenheid van de ouders- is hiervan werk gemaakt. Het...

Taalvorming: de kunst van communicatie door het leven heen

Taal bewust: hoe verweven is taal met ons leven? Bij levensbedreigende situaties vragen we ons af: hoe lang kan een mens zonder eten of drinken? De vraag hoe lang een mens zonder taal kan wordt niet gesteld. Maar hoe groot is het aandeel van taalvorming in ons leven?...

Betekenis: Groepsplan | Tip onderwijs

Ingeschatte leestijd: 3 minuten

Betekenis: Groepsplan

Groepsplan: een organisatiemodel voor onderwijs

Het groepsplan is een effectief organisatiemodel om tegemoet te komen aan de diverse onderwijsbehoeften van leerlingen in een groep. Leerlingen met vergelijkbare onderwijsbehoeften worden in het groepsplan geclusterd, waardoor een meer gerichte en efficiënte aanpak mogelijk wordt.
Het opstellen van een groepsplan vindt plaats aan het begin van het schooljaar en wordt halverwege het schooljaar bijgesteld. Daarbij is het van belang dat de leerkracht reflecteert op zijn manier van lesgeven en de resultaten van de leerlingen. Dit helpt om een beter inzicht te krijgen in de sterke en zwakke punten van de leerlingen en om een meer gerichte instructie te bieden.

Voordelen van het groepsplan

Het werken met groepsplannen biedt verschillende voordelen. Ten eerste kan de leerkracht beter reageren op signalen die de leerlingen afgeven, omdat hij of zij uitgaat van de hele groep. Dit helpt om een meer persoonlijke en gerichte aanpak te bieden. Bovendien wordt het groepsplan gebruikt om de kwaliteiten van de leerlingen voorop te stellen en om deze verder uit te bouwen.
Door het gebruik van een groepsplan kan de leerkracht ook een beter inzicht krijgen in de leerstijlen en -behoeften van de leerlingen. Dit helpt om een meer differentiatie aan te bieden en om de leerlingen beter te laten groeien.

Het opstellen van een groepsplan

Het opstellen van een groepsplan is een belangrijke stap in het onderwijsproces. Het groepsplan wordt opgesteld door de leerkracht in samenwerking met de leerlingen en hun ouders. Daarbij wordt gekeken naar de sterke en zwakke punten van de leerlingen en naar hun leerstijlen en -behoeften.
Het groepsplan wordt gebruikt om de instructie te plannen en om de leerlingen te laten groeien. Het is een belangrijke tool voor de leerkracht om de leerlingen te laten slagen.

Wijze van aanpak

Het groepsplan is een flexibel organisatiemodel dat kan worden aangepast aan de behoeften van de leerlingen. Het wordt gebruikt om de instructie te plannen en om de leerlingen te laten groeien. Het is een belangrijke tool voor de leerkracht om de leerlingen te laten slagen.
Door het gebruik van een groepsplan kan de leerkracht ook een beter inzicht krijgen in de leerstijlen en -behoeften van de leerlingen. Dit helpt om een meer differentiatie aan te bieden en om de leerlingen beter te laten groeien.

Conclusie

Het groepsplan is een effectief organisatiemodel voor het onderwijs. Het helpt om de leerlingen beter te laten groeien en om een meer persoonlijke en gerichte aanpak te bieden. Door het gebruik van een groepsplan kan de leerkracht ook een beter inzicht krijgen in de leerstijlen en -behoeften van de leerlingen.
Wil jij meer interessante artikelen lezen? Neem een kijkje op onze LinkedIn pagina

Dit artikel is geschreven door:

Redactie van Tip onderwijs
Op: 11 juni 2024

Reacties

0 reacties