Gerelateerde artikelen

Onderwijstalent in een succesvolle school

Weet jij jouw eigen onderwijstalent in een split-second te benoemen? En wat verstaan we precies onder het woord talent? Als je dit vraagt aan Google (de nieuwere generaties gebruiken natuurlijk ChatGPT) wordt talent omschreven als iets wat je goed kunt waar je aanleg...

Trauma sensitief onderwijs: Kinderen helpen in de klas

Inleiding Trauma sensitief onderwijs. Het is een vrij nieuw begrip, maar er komt steeds meer aandacht voor. En dat is belangrijk, want kinderen die getraumatiseerd zijn, verliezen vaak al op jonge leeftijd hun vertrouwen in de mensen om hen heen. Als leerkracht kun je...

sociaal-emotioneel leren (SEL) in de klas

“Je bent niet alleen op de wereld!” Hoe vaak heb jij als leerkracht deze zin gebruikt? Waarschijnlijk vaker dan je zou willen. Vaak in een moment van frustratie, met als doel een leerling te laten inzien dat hij of zij rekening moet houden met anderen. En, werkte het?...

Het versterken van de basisondersteuning

Inleiding Het versterken van de basisondersteuning… ofwel het verbeteren van de kwaliteit van het onderwijs. In mijn ogen is dat wat we beogen bij het streven naar meer inclusiviteit in het onderwijs, want als we de basisondersteuning versterken, kunnen we onszelf...

Kwaliteitsbeleid in het onderwijs voor werkgeluk en succes

Hoe draagt kwaliteitsbeleid bij aan het werkgeluk van je onderwijsprofessionals? Dat krachtige leerkrachten en goed leiderschap bijdragen aan de onderwijskwaliteit in je school, is iedereen helder. Maar hoe draagt goed leiderschap op onderwijskwaliteit nu bij aan het...

Het belang van een krachtige schoolzelfevaluatie

Hoe kan het dan dat juist een goede schoolzelfevaluatie zorgt voor meer tijd, meer werkgeluk, en meer sturingskracht? Daarop vind je antwoord in onderstaand artikel.   Zelfevaluatie als motor van je schoolontwikkeling Wanneer je actief leiding geeft aan...

De impact van TOS op de ontwikkeling van kinderen

Van een kind dat start in een kleuterklas wordt verwacht dat het praat in goede en volledige, verstaanbare zinnen en in grote lijnen begrijpt wat er gezegd wordt. Als dit nog niet het geval is valt dit op, maar is er vaak nog niet direct reden tot grote zorg. Tenzij...

De gouden weken en de blijvende kracht van groepsdynamiek

De gouden weken – maak er maar 42 van De scholen zijn weer begonnen en op veel scholen wordt er flink aandacht besteed aan de ‘gouden weken’ Een periode waarin de basis wordt gelegd voor een prettige en leerzame sfeer in de klas. Er is tijd voor kennismaakspelletjes,...

Hoe personeelsbeleid kan helpen tegen lerarentekort

De optimist en het lerarentekort ‘Een optimist is een slecht geïnformeerde pessimist’, sprak cabaretier Theo Maassen ooit wijs. Toen mij (Jeroen Sterk) de vraag werd gesteld om een blog te schrijven omtrent personeelsbeleid en het lerarentekort in het onderwijs moest...

Werkgeluk van leerkrachten: De sleutel tot succesvolle leerlingen

Gelukkige leerkrachten zijn gelukkige leerlingen Het is een bekend gezegde in het onderwijs: gelukkige leerkrachten zijn gelukkige leerlingen. Maar wat betekent dit precies? En hoe kun jij, als leerkracht of schoolleider, bijdragen aan het werkgeluk van leerkrachten?...

Uitgelichte artikelen

Naamswijziging ABCopschool: persbericht

Van ABCopschool naar Tip Met gepaste trots willen we met je delen dat we verder gaan onder onze nieuwe bedrijfsnaam: Tip b.v. Deze naamswijziging resoneert beter met de bijdrage die we de komende jaren in het basisonderwijs willen leveren en is bovendien makkelijker...

Welzijn in het onderwijs

Welzijn op Het Spectrum Het spectrum is een school in Delfgauw met het vignet welbevinden. Er heerste op de school gedurende langere tijd onderhuidse onrust en pestgedrag. Met een schoolbreed plan- met betrokkenheid van de ouders- is hiervan werk gemaakt. Het...

Taalvorming: de kunst van communicatie door het leven heen

Taal bewust: hoe verweven is taal met ons leven? Bij levensbedreigende situaties vragen we ons af: hoe lang kan een mens zonder eten of drinken? De vraag hoe lang een mens zonder taal kan wordt niet gesteld. Maar hoe groot is het aandeel van taalvorming in ons leven?...

Betekenis: Learning analytics | Tip onderwijs

Ingeschatte leestijd: 2 minuten

Betekenis: Learning analytics

Leeranalyses in het onderwijs

Leeranalyses, ook bekend als learning analytics, is een systematische manier om het leren te meten en te analyseren. Dit gebeurt door het verzamelen, analyseren en rapporteren van studiedata van studenten in een digitale leeromgeving

In het moderne onderwijs speelt de digitale leeromgeving een cruciale rol bij het verbeteren van de leerervaring. Door het gebruik van digitale middelen en online bronnen kunnen leerlingen op een flexibele en interactieve manier leren.

. Leeranalyses geeft inzicht in het studiegedrag en de studievoortgang van studenten, de kwaliteit van het onderwijsmateriaal en de toetsen die de opleiding gebruikt, en het gebruik van de digitale leer- en werkomgeving.

Het doel van leeranalyses is het versterken van het leerproces. Door inzicht in deze gegevens kunnen docenten hun studenten beter aansturen en een meer persoonlijke benadering hanteren. Leeranalyses kan ook helpen bij het identificeren van leerproblemen en het bieden van een oplossing.

Leeranalyses architectuur

Een leeranalyses architectuur is een systeem dat bestaat uit verschillende lagen: input, dataopslag, analyse en presentatie. Deze lagen zijn met elkaar verbonden en zorgen ervoor dat de gegevens worden verzameld, opgeslagen, geanalyseerd en gerapporteerd.
Een leeranalyses processor (LAP) is het softwareprogramma dat de leeranalyses data uit het LRS ordent en analyseert. Het LRS (Learning Record Store) is een systeem waar alle data worden opgeslagen uit de verschillende online (leer)omgevingen die studenten gebruiken.

Voordelen van leeranalyses

Leeranalyses biedt verschillende voordelen voor het onderwijs. Het helpt docenten om hun studenten beter te begrijpen en een meer persoonlijke benadering te hanteren. Leeranalyses kan ook helpen bij het identificeren van leerproblemen en het bieden van een oplossing. Bovendien kan het helpen bij het verbeteren van de kwaliteit van het onderwijsmateriaal en de toetsen die de opleiding gebruikt.
Leeranalyses kan ook helpen bij het creëren van een adaptieve leertechnologie

Adaptieve leertechnologie is een innovatieve aanpak in het onderwijs die gericht is op het bieden van een gepersonaliseerde leerervaring voor elke leerling. Dit wordt bereikt door het gebruik van digitale leeromgevingen en adaptieve toetsen die zich aanpassen aan de individuele behoefte en vaardigheden van de leerling.

. Dit is een manier van leren waarbij de leerstof wordt aangepast aan de behoeften en vaardigheden van de student. Leeranalyses kan ook helpen bij het creëren van een blended learning

omgeving, waarbij traditioneel onderwijs wordt gecombineerd met online leren.

Conclusie

Leeranalyses is een belangrijke tool voor het onderwijs. Het helpt docenten om hun studenten beter te begrijpen en een meer persoonlijke benadering te hanteren. Leeranalyses kan ook helpen bij het identificeren van leerproblemen en het bieden van een oplossing. Door het gebruik van leeranalyses kan het onderwijs worden verbeterd en kan een meer inclusieve en rechtvaardige leeromgeving worden gecreëerd.
Wil jij meer interessante artikelen lezen? Neem een kijkje op onze LinkedIn pagina

Dit artikel is geschreven door:

Redactie van Tip onderwijs
Op: 11 juni 2024

Reacties

0 reacties