Gerelateerde artikelen

Hoe personeelsbeleid kan helpen tegen lerarentekort

De optimist en het lerarentekort ‘Een optimist is een slecht geïnformeerde pessimist’, sprak cabaretier Theo Maassen ooit wijs. Toen mij (Jeroen Sterk) de vraag werd gesteld om een blog te schrijven omtrent personeelsbeleid en het lerarentekort in het onderwijs moest...

Werkgeluk van leerkrachten: De sleutel tot succesvolle leerlingen

Gelukkige leerkrachten zijn gelukkige leerlingen Het is een bekend gezegde in het onderwijs: gelukkige leerkrachten zijn gelukkige leerlingen. Maar wat betekent dit precies? En hoe kun jij, als leerkracht of schoolleider, bijdragen aan het werkgeluk van leerkrachten?...

Hoogsensitiviteit in de klas

Hoogsensitiviteit in het kort ‘Wat ben jij gevoelig!’, ‘Kom op, zo hard praten ze niet!’, ‘Daar hoef je toch niet om te huilen, stel je niet zo aan?!’. Zomaar wat random opmerkingen, die ik als hoogsensitief kind tijdens mijn basisschooltijd te horen heb gekregen. Ik...

Leesplezier in de klas

Motivatie om te lezen stimuleren: Hoe krijgen we kinderen enthousiast voor boeken? Lezen is een essentiële vaardigheid voor de ontwikkeling van kinderen, zowel binnen als buiten het onderwijs. Een goede leesvaardigheid opent de deuren naar kennis, vergroot de...

Persoonlijk leiderschap: Van stress naar FLOW

Bijna doodervaring In 2002 ben ik tijdens het bergbeklimmen in Zwitserland 15 meter in een gletsjerspleet gevallen. Tijdens de ruim 2 uur durende klim uit de gletsjerspleet heb ik ervaren dat we als mens tot veel meer in staat zijn dan dat we vaak denken. Niet alleen...

Strategieën voor kleuteronderwijs: van uitval naar groei

Help kleuters spelen?! Graag neem ik je mee op een korte reis. Namelijk wat als er kleuters uitvallen in het kleuteronderwijs en zelfs thuis zitten? Hoe zien we de kleuter en welke mogelijkheden bieden we aan? Laatst chatte een IB-er me onderstaande: "Het gedrag van...

Effectieve start van het schooljaar in het onderwijs

Herstart van het schooljaar Maandag is het voor vele kinderen uit regio Zuid zover. Ze mogen weer naar school. Om goed van start te kunnen gaan in het onderwijs hebben wij op school, zoals meerdere scholen, de startvergadering. Een moment om elkaar na zes weken weer...

Solliciteren in het onderwijs

Je hebt de beslissing gemaakt om het onderwijs in te willen gaan, of je bent al jaren werkzaam binnen het onderwijs en toe aan een andere functie. Ondanks de roep om personeel, moet je ook gewoon in het onderwijs solliciteren. In dit blog een paar handige punten die...

Traumasensitief onderwijs en complex gedrag

Trauma en complex gedrag Na het lezen van deze blog weet je meer over traumasensitief onderwijs (TSO), ingrijpende levensgebeurtenissen, wat de effecten van trauma op ‘complex’ gedrag kan zijn en waarom het als onderwijsprofessional van belang is om hiervan op de...

De Plusklas: uitdagingen en groei voor hoogbegaafden

De Plusklas als highlight van de schoolweek? "Is dat nou echt nodig, een Plusklas? Hoogbegaafde leerlingen zijn slim genoeg, die komen er tóch wel." Dit is een uitspraak die ik regelmatig hoor. Ik zou willen dat ik volmondig kon antwoorden dat de Plusklas niet nodig...

Uitgelichte artikelen

Naamswijziging ABCopschool: persbericht

Van ABCopschool naar Tip Met gepaste trots willen we met je delen dat we verder gaan onder onze nieuwe bedrijfsnaam: Tip b.v. Deze naamswijziging resoneert beter met de bijdrage die we de komende jaren in het basisonderwijs willen leveren en is bovendien makkelijker...

Welzijn in het onderwijs

Welzijn op Het Spectrum Het spectrum is een school in Delfgauw met het vignet welbevinden. Er heerste op de school gedurende langere tijd onderhuidse onrust en pestgedrag. Met een schoolbreed plan- met betrokkenheid van de ouders- is hiervan werk gemaakt. Het...

Taalvorming: de kunst van communicatie door het leven heen

Taal bewust: hoe verweven is taal met ons leven? Bij levensbedreigende situaties vragen we ons af: hoe lang kan een mens zonder eten of drinken? De vraag hoe lang een mens zonder taal kan wordt niet gesteld. Maar hoe groot is het aandeel van taalvorming in ons leven?...

Betekenis: Leerstijl | Tip onderwijs

Ingeschatte leestijd: 2 minuten

Betekenis: Leerstijl

Leerstijl: een cruciale rol in het onderwijs

Leerstijl speelt een belangrijke rol bij het bepalen van de kwaliteit van het leerproces

Het leerproces is een essentiële fase in het onderwijs waarin leerlingen kennis en vaardigheden verwerven. In dit proces speelt de leerkracht een cruciale rol bij het bepalen van de kwaliteit en effectiviteit van het leerproces.

. Het is essentieel om de leerstijl van een leerling te begrijpen om een effectieve leeromgeving

De leeromgeving is een cruciale factor bij het bepalen van de kwaliteit van het leerproces. Een rijke leeromgeving biedt leerlingen de mogelijkheid om hun leerpotentieel te ontwikkelen en hun vaardigheden te verbeteren.

te creëren. Leerstijl wordt omschreven als een samenhangend geheel van leerstrategie

Een leerstrategie is de manier waarop een leerling het leren aanpakt. Het is een cruciale factor bij het bepalen van de kwaliteit van het leerproces. Leerstrategieën zijn een onderdeel van de cognitieve strategieën, die de manieren zijn waarop de leerling informatie verwerkt, zoals het oplossen van problemen en het focussen van de aandacht.

ën, leermodellen en leeroriëntatie, dat kenmerkend is voor een lerende in een bepaalde periode.

Verschillende onderzoekers hebben verschillende leerstijlen benoemd. Vermunt onderscheidt vier leerstijlen: de betekenisvolle leerstijl, de toepassingsgerichte leerstijl, de reproductiegerichte leerstijl en de ongerichte leerstijl. Ook Kolb heeft vier leerstijlen benoemd: de divergente leerstijl, de assimilerende leerstijl, de convergente leerstijl en de uitvoerende leerstijl.

Kritiek op de definitie van leerstijl

Er is veel kritiek op de theorie van leerstijlen. Sommigen zien het begrip leerstijl als een neuromythe. Jelle Jolles e.a. schrijven dat het incorrect is om aan te nemen dat slechts één sensorische modaliteit betrokken is bij de informatieverwerking. Ook Paul Kirschner ageert tegen de definitie van leerstijlen en formuleert een eigen definitie van leerstijlen.
Het is belangrijk om de leerstijl van een leerling te begrijpen om een effectieve leeromgeving te creëren. Een goede leerkracht weet hoe hij of zij het best kan inspelen op de sterktes van de leerling om te compenseren voor de zwaktes. Dit kan worden bereikt door het combineren van verschillende leerstrategieën en het aanbieden van een diversiteit aan leeractiviteiten.

Wijze van aanpak

Het identificeren en begrijpen van de leerstijl van een leerling is essentieel voor een effectieve leeromgeving. Diverse strategieën helpen hierbij. Ten eerste helpt het om de leerling te laten reflecteren op zijn eigen leerproces. Daarnaast zorgt het combineren van verschillende leeractiviteiten voor een diversiteit aan leerstijlen. Bovendien speelt het opleiden van leerkrachten een cruciale rol. Training helpt hen namelijk om de leerstijl van een leerling te begrijpen en aan te pakken.

Conclusie

Leerstijl is een belangrijk aspect van het onderwijs. Door de leerstijl van een leerling te begrijpen en gerichte maatregelen te nemen, dragen we bij aan een effectieve leeromgeving. Iedereen in het onderwijs heeft namelijk deze verantwoordelijkheid. Zo creëren we een inclusieve en rechtvaardige leeromgeving voor alle leerlingen.
Wil jij meer interessante artikelen lezen? Neem een kijkje op onze LinkedIn pagina

Dit artikel is geschreven door:

Redactie van Tip onderwijs
Op: 11 juni 2024

Reacties

0 reacties