Gerelateerde artikelen

De kracht van een relatie tussen leerkracht en leerling

Het basisonderwijs gaat over zoveel meer dan sommen maken, spelling oefenen en topografie stampen. De échte magie zit in de relatie tussen leerkracht en leerling. Die relatie is als het fundament van een stevig huis: zonder dat, stort alles in. Een warme, positieve...

Het belang van complimenten geven

Hallo allemaal! Heb je weleens iemand een compliment gegeven? Misschien zei je iets aardigs tegen een vriend of vriendin, zoals: "Wat ben jij een positief persoon" of "Je bent echt goed in orde houden!". Wist je dat complimenten geven niet alleen leuk is voor de...

Burgerschapsonderwijs in de klas

Burgerschap, diversiteit en inclusie Waarschijnlijk heb je de afgelopen tijd deze woorden meermaals voorbij zien of horen komen. Misschien wel zo vaak dat je door de bomen het bos niet meer kan zien. Of ben jij degene die deze woorden het vaakst gebruikt als aanjager...

Duurzame inzetbaarheid in het onderwijs

Duurzame Inzetbaarheid Een gewone werkdag indeling bestaat niet Als onderwijsprofessional heb je geen baan van 9 tot 5. We beginnen vaak vroeg en eindigen vaak pas laat. Er is geen vaste richtlijn in werktijden, pauzes of het maken van een achturige werkdag. Je geeft...

Leesplezier terug met LIST lezen

Van leeshaat naar leesvreugd Kinderen kunnen niet goed lezen! Sla een willekeurige krant open en het gaat erover. Het leesniveau daalt en hard ook. Eén op de drie vijftienjarigen heeft onvoldoende leesvaardigheid volgens het PISA-onderzoek. Het zijn harde berichten,...

De toekomst van het onderwijs

Een kijkje in het onderwijs van de toekomst! Momenteel heeft het onderwijs met grote uitdagingen te maken. In het jaarlijkse rapport van Inspectie van het Onderwijs worden een aantal alarmerende bevindingen geconstateerd: we behalen landelijk een steeds minder goede...

De kracht van positiviteit

In vrijwel iedere groep zitten kinderen met gedragsuitdagingen. Het is onze taak als leerkracht om daar op een passende wijze mee om te gaan. Daarbij is het onze uitdaging om dit moeilijke gedrag los te zien van het kind. Het kind vertoont namelijk negatief of...

Detachering in het onderwijs

Wat is detachering in het onderwijs?   Detachering in het onderwijs is een vorm van flexibele inzet waarbij een onderwijsorganisatie of detacheringsbureau, zoals Tip onderwijs, een leerkracht, leerkrachtondersteuner of een onderwijsassistent aan een school...

Het behouden van startende leerkrachten

Voor de klas! En nu? Hoe behouden we startende leerkrachten voor het onderwijs? Eindelijk is het zo ver: je bent leerkracht! Heel fijn, maar misschien ook heel spannend. Er komt veel bij kijken wanneer leerkrachten net beginnen in het onderwijs. Hoe kunnen wij ervoor...

Referentieniveaus: wat zijn dat?

Referentieniveaus In deze blog vertel ik jullie meer over de referentieniveaus. Misschien heb je hier wel eens over gehoord of weet je wat ik bedoel als ik zeg: 1F of 1S. Wat betekent dit nu voor je lesgeven? Waarom krijg je hier pas mee te maken in groep 6? En wat...

Uitgelichte artikelen

Naamswijziging ABCopschool: persbericht

Van ABCopschool naar Tip Met gepaste trots willen we met je delen dat we verder gaan onder onze nieuwe bedrijfsnaam: Tip b.v. Deze naamswijziging resoneert beter met de bijdrage die we de komende jaren in het basisonderwijs willen leveren en is bovendien makkelijker...

Welzijn in het onderwijs

Welzijn op Het Spectrum Het spectrum is een school in Delfgauw met het vignet welbevinden. Er heerste op de school gedurende langere tijd onderhuidse onrust en pestgedrag. Met een schoolbreed plan- met betrokkenheid van de ouders- is hiervan werk gemaakt. Het...

Taalvorming: de kunst van communicatie door het leven heen

Taal bewust: hoe verweven is taal met ons leven? Bij levensbedreigende situaties vragen we ons af: hoe lang kan een mens zonder eten of drinken? De vraag hoe lang een mens zonder taal kan wordt niet gesteld. Maar hoe groot is het aandeel van taalvorming in ons leven?...

Betekenis: Lesdoelen | Tip onderwijs

Ingeschatte leestijd: 2 minuten

Betekenis: Lesdoelen

Lesdoelen in het onderwijs

Lesdoelen zijn de inhoudelijke doelen die een leerkracht wil bereiken met zijn les. Deze doelen kunnen betrekking hebben op kennis, vaardigheden en attitude. Het is cruciaal om deze doelen te formuleren op een manier die meetbaar en evaluerbaar is.
Om lesdoelen effectief te maken, is het belangrijk om ze SMARTI te formuleren. Dit betekent dat de doelen specifiek, meetbaar, acceptabel, realistisch, tijdgebonden en inspirerend moeten zijn. Door deze criteria te hanteren, kan een leerkracht gericht werken aan de ontwikkeling van de kinderen en de kwaliteit van het onderwijs verbeteren.

Kenmerken van lesdoelen

Lesdoelen moeten duidelijk en concreet zijn, zodat de leerkracht en de leerlingen weten wat er verwacht wordt. Het is ook belangrijk om lesdoelen te koppelen aan de kerndoelen

Kerndoelen geven per vak aan wat de leerlingen moeten kennen en kunnen aan het einde van de basisschool. Het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW) heeft de kerndoelen opgesteld als een referentiekader voor scholen, zodat leerkrachten weten waar zij zich op moeten richten bij de ontwikkeling van de leerlingen.

en tussendoelen

Tussendoelen zijn een cruciale component in het onderwijsproces. Ze beschrijven de belangrijkste mijlpalen in de ontwikkeling van leerlingen en helpen bij het bereiken van de kerndoelen.

van het curriculum. Dit helpt om een coherent en resultaatgericht onderwijs

In het resultaatgericht onderwijs wordt de focus gelegd op het behalen van goede resultaten. Leerkrachten en het team werken individueel samen om deze doelstellingen te bereiken. De resultaten kunnen variëren per school en onderwijsconcept, maar het is essentieel om hoge verwachtingen te hebben van de leerlingen.

te bieden.

Lesdoelen kunnen ook worden gebruikt om de leerprestaties

Leerprestaties zijn een belangrijke indicator voor het succes van het leerproces. Het zijn de resultaten van de inspanningen van leerlingen om nieuwe vaardigheden en kennis te verwerven. Leerprestaties geven een beeld van de ontwikkeling van een kind op een bepaald gebied en helpen leerkrachten om het leerproces te evalueren en te verbeteren.

van leerlingen te evalueren. Door de lesdoelen te gebruiken als een referentiepunt, kan een leerkracht bepalen of de leerlingen de verwachte resultaten hebben bereikt. Dit helpt om de kwaliteit van het onderwijs te verbeteren en de leerkracht te helpen bij het nemen van gerichte beslissingen.

Voordelen van lesdoelen

Lesdoelen bieden verschillende voordelen voor zowel de leerkracht als de leerlingen. Ze helpen om de lesstructuur te verbeteren, de leerkracht te helpen bij het plannen van de les en de leerlingen te motiveren om hun beste te geven. Bovendien helpen lesdoelen om de leerprestaties te verbeteren en de kwaliteit van het onderwijs te verhogen.
Door lesdoelen te gebruiken, kan een leerkracht ook een meer gerichte en leergerichte aanpak

De leergerichte aanpak is een onderwijsconcept dat leerlingen motiveert om hun eigen leerproces te verbeteren. Deze aanpak is gebaseerd op de prestatiedoelentheorie, die onderscheid maakt tussen leerdoelen en prestatiedoelen.

hanteren. Dit helpt om de leerlingen te helpen bij het bereiken van hun leerdoelen en de kwaliteit van het onderwijs te verbeteren.

Conclusie

Lesdoelen zijn een belangrijk onderdeel van het onderwijs. Ze helpen om de lesstructuur te verbeteren, de leerkracht te helpen bij het plannen van de les en de leerlingen te motiveren om hun beste te geven. Door lesdoelen te gebruiken, kan een leerkracht een meer gerichte en leergerichte aanpak hanteren en de kwaliteit van het onderwijs te verhogen.
Wil jij meer interessante artikelen lezen? Neem een kijkje op onze LinkedIn pagina

Dit artikel is geschreven door:

Redactie van Tip onderwijs
Op: 11 juni 2024

Reacties

0 reacties