Gerelateerde artikelen

Trauma sensitief onderwijs: Kinderen helpen in de klas

Inleiding Trauma sensitief onderwijs. Het is een vrij nieuw begrip, maar er komt steeds meer aandacht voor. En dat is belangrijk, want kinderen die getraumatiseerd zijn, verliezen vaak al op jonge leeftijd hun vertrouwen in de mensen om hen heen. Als leerkracht kun je...

sociaal-emotioneel leren (SEL) in de klas

“Je bent niet alleen op de wereld!” Hoe vaak heb jij als leerkracht deze zin gebruikt? Waarschijnlijk vaker dan je zou willen. Vaak in een moment van frustratie, met als doel een leerling te laten inzien dat hij of zij rekening moet houden met anderen. En, werkte het?...

Het versterken van de basisondersteuning

Inleiding Het versterken van de basisondersteuning… ofwel het verbeteren van de kwaliteit van het onderwijs. In mijn ogen is dat wat we beogen bij het streven naar meer inclusiviteit in het onderwijs, want als we de basisondersteuning versterken, kunnen we onszelf...

Kwaliteitsbeleid in het onderwijs voor werkgeluk en succes

Hoe draagt kwaliteitsbeleid bij aan het werkgeluk van je onderwijsprofessionals? Dat krachtige leerkrachten en goed leiderschap bijdragen aan de onderwijskwaliteit in je school, is iedereen helder. Maar hoe draagt goed leiderschap op onderwijskwaliteit nu bij aan het...

Het belang van een krachtige schoolzelfevaluatie

Hoe kan het dan dat juist een goede schoolzelfevaluatie zorgt voor meer tijd, meer werkgeluk, en meer sturingskracht? Daarop vind je antwoord in onderstaand artikel.   Zelfevaluatie als motor van je schoolontwikkeling Wanneer je actief leiding geeft aan...

De impact van TOS op de ontwikkeling van kinderen

Van een kind dat start in een kleuterklas wordt verwacht dat het praat in goede en volledige, verstaanbare zinnen en in grote lijnen begrijpt wat er gezegd wordt. Als dit nog niet het geval is valt dit op, maar is er vaak nog niet direct reden tot grote zorg. Tenzij...

De gouden weken en de blijvende kracht van groepsdynamiek

De gouden weken – maak er maar 42 van De scholen zijn weer begonnen en op veel scholen wordt er flink aandacht besteed aan de ‘gouden weken’ Een periode waarin de basis wordt gelegd voor een prettige en leerzame sfeer in de klas. Er is tijd voor kennismaakspelletjes,...

Hoe personeelsbeleid kan helpen tegen lerarentekort

De optimist en het lerarentekort ‘Een optimist is een slecht geïnformeerde pessimist’, sprak cabaretier Theo Maassen ooit wijs. Toen mij (Jeroen Sterk) de vraag werd gesteld om een blog te schrijven omtrent personeelsbeleid en het lerarentekort in het onderwijs moest...

Werkgeluk van leerkrachten: De sleutel tot succesvolle leerlingen

Gelukkige leerkrachten zijn gelukkige leerlingen Het is een bekend gezegde in het onderwijs: gelukkige leerkrachten zijn gelukkige leerlingen. Maar wat betekent dit precies? En hoe kun jij, als leerkracht of schoolleider, bijdragen aan het werkgeluk van leerkrachten?...

Hoogsensitiviteit in de klas

Hoogsensitiviteit in het kort ‘Wat ben jij gevoelig!’, ‘Kom op, zo hard praten ze niet!’, ‘Daar hoef je toch niet om te huilen, stel je niet zo aan?!’. Zomaar wat random opmerkingen, die ik als hoogsensitief kind tijdens mijn basisschooltijd te horen heb gekregen. Ik...

Uitgelichte artikelen

Naamswijziging ABCopschool: persbericht

Van ABCopschool naar Tip Met gepaste trots willen we met je delen dat we verder gaan onder onze nieuwe bedrijfsnaam: Tip b.v. Deze naamswijziging resoneert beter met de bijdrage die we de komende jaren in het basisonderwijs willen leveren en is bovendien makkelijker...

Welzijn in het onderwijs

Welzijn op Het Spectrum Het spectrum is een school in Delfgauw met het vignet welbevinden. Er heerste op de school gedurende langere tijd onderhuidse onrust en pestgedrag. Met een schoolbreed plan- met betrokkenheid van de ouders- is hiervan werk gemaakt. Het...

Taalvorming: de kunst van communicatie door het leven heen

Taal bewust: hoe verweven is taal met ons leven? Bij levensbedreigende situaties vragen we ons af: hoe lang kan een mens zonder eten of drinken? De vraag hoe lang een mens zonder taal kan wordt niet gesteld. Maar hoe groot is het aandeel van taalvorming in ons leven?...

Betekenis: Lesdoelen | Tip onderwijs

Ingeschatte leestijd: 2 minuten

Betekenis: Lesdoelen

Lesdoelen in het onderwijs

Lesdoelen zijn de inhoudelijke doelen die een leerkracht wil bereiken met zijn les. Deze doelen kunnen betrekking hebben op kennis, vaardigheden en attitude. Het is cruciaal om deze doelen te formuleren op een manier die meetbaar en evaluerbaar is.
Om lesdoelen effectief te maken, is het belangrijk om ze SMARTI te formuleren. Dit betekent dat de doelen specifiek, meetbaar, acceptabel, realistisch, tijdgebonden en inspirerend moeten zijn. Door deze criteria te hanteren, kan een leerkracht gericht werken aan de ontwikkeling van de kinderen en de kwaliteit van het onderwijs verbeteren.

Kenmerken van lesdoelen

Lesdoelen moeten duidelijk en concreet zijn, zodat de leerkracht en de leerlingen weten wat er verwacht wordt. Het is ook belangrijk om lesdoelen te koppelen aan de kerndoelen

Kerndoelen geven per vak aan wat de leerlingen moeten kennen en kunnen aan het einde van de basisschool. Het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW) heeft de kerndoelen opgesteld als een referentiekader voor scholen, zodat leerkrachten weten waar zij zich op moeten richten bij de ontwikkeling van de leerlingen.

en tussendoelen

Tussendoelen zijn een cruciale component in het onderwijsproces. Ze beschrijven de belangrijkste mijlpalen in de ontwikkeling van leerlingen en helpen bij het bereiken van de kerndoelen.

van het curriculum. Dit helpt om een coherent en resultaatgericht onderwijs

In het resultaatgericht onderwijs wordt de focus gelegd op het behalen van goede resultaten. Leerkrachten en het team werken individueel samen om deze doelstellingen te bereiken. De resultaten kunnen variëren per school en onderwijsconcept, maar het is essentieel om hoge verwachtingen te hebben van de leerlingen.

te bieden.

Lesdoelen kunnen ook worden gebruikt om de leerprestaties

Leerprestaties zijn een belangrijke indicator voor het succes van het leerproces. Het zijn de resultaten van de inspanningen van leerlingen om nieuwe vaardigheden en kennis te verwerven. Leerprestaties geven een beeld van de ontwikkeling van een kind op een bepaald gebied en helpen leerkrachten om het leerproces te evalueren en te verbeteren.

van leerlingen te evalueren. Door de lesdoelen te gebruiken als een referentiepunt, kan een leerkracht bepalen of de leerlingen de verwachte resultaten hebben bereikt. Dit helpt om de kwaliteit van het onderwijs te verbeteren en de leerkracht te helpen bij het nemen van gerichte beslissingen.

Voordelen van lesdoelen

Lesdoelen bieden verschillende voordelen voor zowel de leerkracht als de leerlingen. Ze helpen om de lesstructuur te verbeteren, de leerkracht te helpen bij het plannen van de les en de leerlingen te motiveren om hun beste te geven. Bovendien helpen lesdoelen om de leerprestaties te verbeteren en de kwaliteit van het onderwijs te verhogen.
Door lesdoelen te gebruiken, kan een leerkracht ook een meer gerichte en leergerichte aanpak

De leergerichte aanpak is een onderwijsconcept dat leerlingen motiveert om hun eigen leerproces te verbeteren. Deze aanpak is gebaseerd op de prestatiedoelentheorie, die onderscheid maakt tussen leerdoelen en prestatiedoelen.

hanteren. Dit helpt om de leerlingen te helpen bij het bereiken van hun leerdoelen en de kwaliteit van het onderwijs te verbeteren.

Conclusie

Lesdoelen zijn een belangrijk onderdeel van het onderwijs. Ze helpen om de lesstructuur te verbeteren, de leerkracht te helpen bij het plannen van de les en de leerlingen te motiveren om hun beste te geven. Door lesdoelen te gebruiken, kan een leerkracht een meer gerichte en leergerichte aanpak hanteren en de kwaliteit van het onderwijs te verhogen.
Wil jij meer interessante artikelen lezen? Neem een kijkje op onze LinkedIn pagina

Dit artikel is geschreven door:

Redactie van Tip onderwijs
Op: 11 juni 2024

Reacties

0 reacties