Gerelateerde artikelen

Trauma sensitief onderwijs: Kinderen helpen in de klas

Inleiding Trauma sensitief onderwijs. Het is een vrij nieuw begrip, maar er komt steeds meer aandacht voor. En dat is belangrijk, want kinderen die getraumatiseerd zijn, verliezen vaak al op jonge leeftijd hun vertrouwen in de mensen om hen heen. Als leerkracht kun je...

sociaal-emotioneel leren (SEL) in de klas

“Je bent niet alleen op de wereld!” Hoe vaak heb jij als leerkracht deze zin gebruikt? Waarschijnlijk vaker dan je zou willen. Vaak in een moment van frustratie, met als doel een leerling te laten inzien dat hij of zij rekening moet houden met anderen. En, werkte het?...

Het versterken van de basisondersteuning

Inleiding Het versterken van de basisondersteuning… ofwel het verbeteren van de kwaliteit van het onderwijs. In mijn ogen is dat wat we beogen bij het streven naar meer inclusiviteit in het onderwijs, want als we de basisondersteuning versterken, kunnen we onszelf...

Kwaliteitsbeleid in het onderwijs voor werkgeluk en succes

Hoe draagt kwaliteitsbeleid bij aan het werkgeluk van je onderwijsprofessionals? Dat krachtige leerkrachten en goed leiderschap bijdragen aan de onderwijskwaliteit in je school, is iedereen helder. Maar hoe draagt goed leiderschap op onderwijskwaliteit nu bij aan het...

Het belang van een krachtige schoolzelfevaluatie

Hoe kan het dan dat juist een goede schoolzelfevaluatie zorgt voor meer tijd, meer werkgeluk, en meer sturingskracht? Daarop vind je antwoord in onderstaand artikel.   Zelfevaluatie als motor van je schoolontwikkeling Wanneer je actief leiding geeft aan...

De impact van TOS op de ontwikkeling van kinderen

Van een kind dat start in een kleuterklas wordt verwacht dat het praat in goede en volledige, verstaanbare zinnen en in grote lijnen begrijpt wat er gezegd wordt. Als dit nog niet het geval is valt dit op, maar is er vaak nog niet direct reden tot grote zorg. Tenzij...

De gouden weken en de blijvende kracht van groepsdynamiek

De gouden weken – maak er maar 42 van De scholen zijn weer begonnen en op veel scholen wordt er flink aandacht besteed aan de ‘gouden weken’ Een periode waarin de basis wordt gelegd voor een prettige en leerzame sfeer in de klas. Er is tijd voor kennismaakspelletjes,...

Hoe personeelsbeleid kan helpen tegen lerarentekort

De optimist en het lerarentekort ‘Een optimist is een slecht geïnformeerde pessimist’, sprak cabaretier Theo Maassen ooit wijs. Toen mij (Jeroen Sterk) de vraag werd gesteld om een blog te schrijven omtrent personeelsbeleid en het lerarentekort in het onderwijs moest...

Werkgeluk van leerkrachten: De sleutel tot succesvolle leerlingen

Gelukkige leerkrachten zijn gelukkige leerlingen Het is een bekend gezegde in het onderwijs: gelukkige leerkrachten zijn gelukkige leerlingen. Maar wat betekent dit precies? En hoe kun jij, als leerkracht of schoolleider, bijdragen aan het werkgeluk van leerkrachten?...

Hoogsensitiviteit in de klas

Hoogsensitiviteit in het kort ‘Wat ben jij gevoelig!’, ‘Kom op, zo hard praten ze niet!’, ‘Daar hoef je toch niet om te huilen, stel je niet zo aan?!’. Zomaar wat random opmerkingen, die ik als hoogsensitief kind tijdens mijn basisschooltijd te horen heb gekregen. Ik...

Uitgelichte artikelen

Naamswijziging ABCopschool: persbericht

Van ABCopschool naar Tip Met gepaste trots willen we met je delen dat we verder gaan onder onze nieuwe bedrijfsnaam: Tip b.v. Deze naamswijziging resoneert beter met de bijdrage die we de komende jaren in het basisonderwijs willen leveren en is bovendien makkelijker...

Welzijn in het onderwijs

Welzijn op Het Spectrum Het spectrum is een school in Delfgauw met het vignet welbevinden. Er heerste op de school gedurende langere tijd onderhuidse onrust en pestgedrag. Met een schoolbreed plan- met betrokkenheid van de ouders- is hiervan werk gemaakt. Het...

Taalvorming: de kunst van communicatie door het leven heen

Taal bewust: hoe verweven is taal met ons leven? Bij levensbedreigende situaties vragen we ons af: hoe lang kan een mens zonder eten of drinken? De vraag hoe lang een mens zonder taal kan wordt niet gesteld. Maar hoe groot is het aandeel van taalvorming in ons leven?...

Betekenis: Lio-stage | Tip onderwijs

Ingeschatte leestijd: 3 minuten

Betekenis: Lio-stage

LIO-stage: de eindstage van de lerarenopleiding

In de afstudeerfase van de lerarenopleiding speelt de LIO-stage een cruciale rol. LIO staat voor Leraar In Opleiding en is de eindstage voor het behalen van een diploma. Tijdens deze stage wordt de student voorbereid op het lesgeven in de praktijk.
Een LIO-stagiair staat officieel onder begeleiding voor de klas en ontvangt coaching van een ervaren leraar. De begeleider is bereikbaar op het moment dat de LIO-stagiair voor de klas staat. De LIO-stage duurt meestal vijf maanden, maar kan op verschillende manieren ingevuld worden.

De rol van de begeleider

De begeleider speelt een belangrijke rol bij de LIO-stage. Hij of zij is verantwoordelijk voor het coachen en begeleiden van de LIO-stagiair tijdens de praktijkervaring. De begeleider zorgt ervoor dat de LIO-stagiair de juiste vaardigheden en kennis ontvangt om een goede leraar te worden.
De LIO-stage is een belangrijke stap in de opleiding tot leraar. Het is een kans voor de student om praktijkervaring op te doen en om zich voor te bereiden op het lesgeven in de toekomst.

Vergoeding en salaris

Het is niet verplicht om een LIO-stagiair vergoeding te geven. De school ontvangt wel een stagevergoeding, maar mag ervoor kiezen om die voor andere doelen te besteden. Als een student aangenomen wordt als LIO-werknemer, krijgt hij wel salaris.
Er zijn ook mogelijkheden om de LIO-stagiair in te zetten als vervanger van bevoegde leraren vanwege het lerarentekort in het basisonderwijs. Dan moet er wel sprake zijn van een tijdelijk dienstverband en dus salaris.

Voordelen van de lIO-stage

De LIO-stage biedt veel voordelen voor de student. Het is een kans om praktijkervaring op te doen en om zich voor te bereiden op het lesgeven in de toekomst. Bovendien kan de LIO-stage helpen bij het vinden van een baan als leraar.
De LIO-stage is ook belangrijk voor de school. Het helpt bij het vinden van nieuwe leraren en bij het verbeteren van de kwaliteit van het onderwijs.

Conclusie

De LIO-stage is een belangrijke stap in de opleiding tot leraar. Het is een kans voor de student om praktijkervaring op te doen en om zich voor te bereiden op het lesgeven in de toekomst. Het is belangrijk om de LIO-stage serieus te nemen en om er het beste uit te halen.
Met de juiste begeleiding en coaching kan de LIO-stagiair zich ontwikkelen tot een goede leraar. Het is belangrijk om de LIO-stage te zien als een kans om te leren en te groeien.
Door de LIO-stage te volgen, kan de student een goede basis leggen voor een succesvolle carrière als leraar. Het is belangrijk om de LIO-stage serieus te nemen en om er het beste uit te halen.
Wil jij meer interessante artikelen lezen? Neem een kijkje op onze LinkedIn pagina

Dit artikel is geschreven door:

Redactie van Tip onderwijs
Op: 11 juni 2024

Reacties

0 reacties