Gerelateerde artikelen

De kracht van een relatie tussen leerkracht en leerling

Het basisonderwijs gaat over zoveel meer dan sommen maken, spelling oefenen en topografie stampen. De échte magie zit in de relatie tussen leerkracht en leerling. Die relatie is als het fundament van een stevig huis: zonder dat, stort alles in. Een warme, positieve...

Het belang van complimenten geven

Hallo allemaal! Heb je weleens iemand een compliment gegeven? Misschien zei je iets aardigs tegen een vriend of vriendin, zoals: "Wat ben jij een positief persoon" of "Je bent echt goed in orde houden!". Wist je dat complimenten geven niet alleen leuk is voor de...

Burgerschapsonderwijs in de klas

Burgerschap, diversiteit en inclusie Waarschijnlijk heb je de afgelopen tijd deze woorden meermaals voorbij zien of horen komen. Misschien wel zo vaak dat je door de bomen het bos niet meer kan zien. Of ben jij degene die deze woorden het vaakst gebruikt als aanjager...

Duurzame inzetbaarheid in het onderwijs

Duurzame Inzetbaarheid Een gewone werkdag indeling bestaat niet Als onderwijsprofessional heb je geen baan van 9 tot 5. We beginnen vaak vroeg en eindigen vaak pas laat. Er is geen vaste richtlijn in werktijden, pauzes of het maken van een achturige werkdag. Je geeft...

Leesplezier terug met LIST lezen

Van leeshaat naar leesvreugd Kinderen kunnen niet goed lezen! Sla een willekeurige krant open en het gaat erover. Het leesniveau daalt en hard ook. Eén op de drie vijftienjarigen heeft onvoldoende leesvaardigheid volgens het PISA-onderzoek. Het zijn harde berichten,...

De toekomst van het onderwijs

Een kijkje in het onderwijs van de toekomst! Momenteel heeft het onderwijs met grote uitdagingen te maken. In het jaarlijkse rapport van Inspectie van het Onderwijs worden een aantal alarmerende bevindingen geconstateerd: we behalen landelijk een steeds minder goede...

De kracht van positiviteit

In vrijwel iedere groep zitten kinderen met gedragsuitdagingen. Het is onze taak als leerkracht om daar op een passende wijze mee om te gaan. Daarbij is het onze uitdaging om dit moeilijke gedrag los te zien van het kind. Het kind vertoont namelijk negatief of...

Detachering in het onderwijs

Wat is detachering in het onderwijs?   Detachering in het onderwijs is een vorm van flexibele inzet waarbij een onderwijsorganisatie of detacheringsbureau, zoals Tip onderwijs, een leerkracht, leerkrachtondersteuner of een onderwijsassistent aan een school...

Het behouden van startende leerkrachten

Voor de klas! En nu? Hoe behouden we startende leerkrachten voor het onderwijs? Eindelijk is het zo ver: je bent leerkracht! Heel fijn, maar misschien ook heel spannend. Er komt veel bij kijken wanneer leerkrachten net beginnen in het onderwijs. Hoe kunnen wij ervoor...

Referentieniveaus: wat zijn dat?

Referentieniveaus In deze blog vertel ik jullie meer over de referentieniveaus. Misschien heb je hier wel eens over gehoord of weet je wat ik bedoel als ik zeg: 1F of 1S. Wat betekent dit nu voor je lesgeven? Waarom krijg je hier pas mee te maken in groep 6? En wat...

Uitgelichte artikelen

Naamswijziging ABCopschool: persbericht

Van ABCopschool naar Tip Met gepaste trots willen we met je delen dat we verder gaan onder onze nieuwe bedrijfsnaam: Tip b.v. Deze naamswijziging resoneert beter met de bijdrage die we de komende jaren in het basisonderwijs willen leveren en is bovendien makkelijker...

Welzijn in het onderwijs

Welzijn op Het Spectrum Het spectrum is een school in Delfgauw met het vignet welbevinden. Er heerste op de school gedurende langere tijd onderhuidse onrust en pestgedrag. Met een schoolbreed plan- met betrokkenheid van de ouders- is hiervan werk gemaakt. Het...

Taalvorming: de kunst van communicatie door het leven heen

Taal bewust: hoe verweven is taal met ons leven? Bij levensbedreigende situaties vragen we ons af: hoe lang kan een mens zonder eten of drinken? De vraag hoe lang een mens zonder taal kan wordt niet gesteld. Maar hoe groot is het aandeel van taalvorming in ons leven?...

Betekenis: Mcdd | Tip onderwijs

Ingeschatte leestijd: 2 minuten

Betekenis: Mcdd

Multiple complex developmental disorder (McDD)

McD

Conduct Disorder (CD) is een psychische aandoening die bij ongeveer 2% van de kinderen voorkomt, vaker bij jongens dan bij meisjes. Het is een stoornis die gekenmerkt wordt door antisociaal gedrag en een verstoorde relatie tussen kind en ouders.

D is een meervoudig complexe ontwikkelingsstoornis in het autistisch spectrum. Het wordt gekenmerkt door moeilijkheden bij het reguleren van emoties en gedachten. Kinderen met McDD hebben vaak moeite met het doorzien van sociale verhoudingen en kunnen snel in paniek raken bij kleine veranderingen.

De symptomen van McDD kunnen variëren van kind tot kind. Sommige kinderen met McDD vermijden sociaal contact en hebben gebrek aan empathie, terwijl anderen helemaal opgaan in hun fantasie en het verschil met de werkelijkheid niet meer goed onderscheiden. De behandeling richt zich op het verminderen van angsten en het bieden van structuur.

Oorzaken van mcDD

De oorzaken van McDD zijn nog niet volledig begrepen. Onderzoekers denken dat het een combinatie is van genetische en omgevingsfactoren. Het is belangrijk om te onthouden dat McDD geen gevolg is van slechte opvoeding of een zwakke karakter.
Er zijn verschillende theorieën over de oorzaken van McDD, zoals de sociale leertheorie, de cognitieve theorie en de neurobiologische theorie. De sociale leertheorie stelt dat kinderen met McDD moeite hebben met het leren van sociale vaardigheden door observatie en imitatie. De cognitieve theorie stelt dat kinderen met McDD moeite hebben met het verwerken van informatie en het maken van beslissingen.

Diagnose en behandeling

De diagnose van McDD wordt gesteld door een team van specialisten, waaronder een kinderpsychiater, een klinisch psycholoog en een logopedist. De diagnose wordt gesteld op basis van een uitgebreide beoordeling van het kind, inclusief observaties, interviews en tests.
De behandeling van McDD richt zich op het verminderen van angsten en het bieden van structuur. Dit kan worden bereikt door middel van cognitieve gedragstherapie, sociale vaardigheidstraining en ouderschapssteun. Het is belangrijk om een individuele aanpak te hanteren, omdat elk kind uniek is en verschillende behoeften heeft.

Wijze van aanpak

Het is belangrijk om een multidisciplinaire aanpak te hanteren bij de behandeling van McDD. Dit betekent dat verschillende specialisten samenwerken om een individuele behandeling te bieden. Het is ook belangrijk om ouders en verzorgers te betrekken bij de behandeling, omdat zij een belangrijke rol spelen bij het bieden van steun en structuur.
Er zijn verschillende strategieën die kunnen worden gebruikt bij de behandeling van McDD, zoals het gebruik van visualisatietechnieken, het bieden van emotionele steun en het creëren van een veilige leeromgeving. Het is belangrijk om deze strategieën aan te passen aan de individuele behoeften van het kind.

Conclusie

Wil jij meer interessante artikelen lezen? Neem een kijkje op onze LinkedIn pagina

Dit artikel is geschreven door:

Redactie van Tip onderwijs
Op: 11 juni 2024

Reacties

0 reacties