Gerelateerde artikelen

Kleuterleerkracht, een begin. Kleuters. Eén van de leukste doelgroepen als leerkracht in het basisonderwijs. Kleuters zijn leergierig, zien de wereld om hen heen met grote verwondering en kunnen hun emoties binnen de kortste keren omtoveren, iets waarvan een...

Het vergroten van eigenaarschap

Het nemen van eigenaarschap is een term dat steeds meer naar voren komt in het onderwijs. Ook in andere branches is het een veel gehoorde term zodat werknemers weer de regie over hun eigen werkzaamheden en handelen (terug)pakken. In dit blog lees je waar de term...

Onderwijstalent in een succesvolle school

Weet jij jouw eigen onderwijstalent in een split-second te benoemen? En wat verstaan we precies onder het woord talent? Als je dit vraagt aan Google (de nieuwere generaties gebruiken natuurlijk ChatGPT) wordt talent omschreven als iets wat je goed kunt waar je aanleg...

Trauma sensitief onderwijs: Kinderen helpen in de klas

Inleiding Trauma sensitief onderwijs. Het is een vrij nieuw begrip, maar er komt steeds meer aandacht voor. En dat is belangrijk, want kinderen die getraumatiseerd zijn, verliezen vaak al op jonge leeftijd hun vertrouwen in de mensen om hen heen. Als leerkracht kun je...

sociaal-emotioneel leren (SEL) in de klas

“Je bent niet alleen op de wereld!” Hoe vaak heb jij als leerkracht deze zin gebruikt? Waarschijnlijk vaker dan je zou willen. Vaak in een moment van frustratie, met als doel een leerling te laten inzien dat hij of zij rekening moet houden met anderen. En, werkte het?...

Het versterken van de basisondersteuning

Inleiding Het versterken van de basisondersteuning… ofwel het verbeteren van de kwaliteit van het onderwijs. In mijn ogen is dat wat we beogen bij het streven naar meer inclusiviteit in het onderwijs, want als we de basisondersteuning versterken, kunnen we onszelf...

Kwaliteitsbeleid in het onderwijs voor werkgeluk en succes

Hoe draagt kwaliteitsbeleid bij aan het werkgeluk van je onderwijsprofessionals? Dat krachtige leerkrachten en goed leiderschap bijdragen aan de onderwijskwaliteit in je school, is iedereen helder. Maar hoe draagt goed leiderschap op onderwijskwaliteit nu bij aan het...

Het belang van een krachtige schoolzelfevaluatie

Hoe kan het dan dat juist een goede schoolzelfevaluatie zorgt voor meer tijd, meer werkgeluk, en meer sturingskracht? Daarop vind je antwoord in onderstaand artikel.   Zelfevaluatie als motor van je schoolontwikkeling Wanneer je actief leiding geeft aan...

De impact van TOS op de ontwikkeling van kinderen

Van een kind dat start in een kleuterklas wordt verwacht dat het praat in goede en volledige, verstaanbare zinnen en in grote lijnen begrijpt wat er gezegd wordt. Als dit nog niet het geval is valt dit op, maar is er vaak nog niet direct reden tot grote zorg. Tenzij...

De gouden weken en de blijvende kracht van groepsdynamiek

De gouden weken – maak er maar 42 van De scholen zijn weer begonnen en op veel scholen wordt er flink aandacht besteed aan de ‘gouden weken’ Een periode waarin de basis wordt gelegd voor een prettige en leerzame sfeer in de klas. Er is tijd voor kennismaakspelletjes,...

Uitgelichte artikelen

Naamswijziging ABCopschool: persbericht

Van ABCopschool naar Tip Met gepaste trots willen we met je delen dat we verder gaan onder onze nieuwe bedrijfsnaam: Tip b.v. Deze naamswijziging resoneert beter met de bijdrage die we de komende jaren in het basisonderwijs willen leveren en is bovendien makkelijker...

Welzijn in het onderwijs

Welzijn op Het Spectrum Het spectrum is een school in Delfgauw met het vignet welbevinden. Er heerste op de school gedurende langere tijd onderhuidse onrust en pestgedrag. Met een schoolbreed plan- met betrokkenheid van de ouders- is hiervan werk gemaakt. Het...

Taalvorming: de kunst van communicatie door het leven heen

Taal bewust: hoe verweven is taal met ons leven? Bij levensbedreigende situaties vragen we ons af: hoe lang kan een mens zonder eten of drinken? De vraag hoe lang een mens zonder taal kan wordt niet gesteld. Maar hoe groot is het aandeel van taalvorming in ons leven?...

Betekenis: Mcdd | Tip onderwijs

Ingeschatte leestijd: 2 minuten

Betekenis: Mcdd

Multiple complex developmental disorder (McDD)

McD

Conduct Disorder (CD) is een psychische aandoening die bij ongeveer 2% van de kinderen voorkomt, vaker bij jongens dan bij meisjes. Het is een stoornis die gekenmerkt wordt door antisociaal gedrag en een verstoorde relatie tussen kind en ouders.

D is een meervoudig complexe ontwikkelingsstoornis in het autistisch spectrum. Het wordt gekenmerkt door moeilijkheden bij het reguleren van emoties en gedachten. Kinderen met McDD hebben vaak moeite met het doorzien van sociale verhoudingen en kunnen snel in paniek raken bij kleine veranderingen.

De symptomen van McDD kunnen variëren van kind tot kind. Sommige kinderen met McDD vermijden sociaal contact en hebben gebrek aan empathie, terwijl anderen helemaal opgaan in hun fantasie en het verschil met de werkelijkheid niet meer goed onderscheiden. De behandeling richt zich op het verminderen van angsten en het bieden van structuur.

Oorzaken van mcDD

De oorzaken van McDD zijn nog niet volledig begrepen. Onderzoekers denken dat het een combinatie is van genetische en omgevingsfactoren. Het is belangrijk om te onthouden dat McDD geen gevolg is van slechte opvoeding of een zwakke karakter.
Er zijn verschillende theorieën over de oorzaken van McDD, zoals de sociale leertheorie, de cognitieve theorie en de neurobiologische theorie. De sociale leertheorie stelt dat kinderen met McDD moeite hebben met het leren van sociale vaardigheden door observatie en imitatie. De cognitieve theorie stelt dat kinderen met McDD moeite hebben met het verwerken van informatie en het maken van beslissingen.

Diagnose en behandeling

De diagnose van McDD wordt gesteld door een team van specialisten, waaronder een kinderpsychiater, een klinisch psycholoog en een logopedist. De diagnose wordt gesteld op basis van een uitgebreide beoordeling van het kind, inclusief observaties, interviews en tests.
De behandeling van McDD richt zich op het verminderen van angsten en het bieden van structuur. Dit kan worden bereikt door middel van cognitieve gedragstherapie, sociale vaardigheidstraining en ouderschapssteun. Het is belangrijk om een individuele aanpak te hanteren, omdat elk kind uniek is en verschillende behoeften heeft.

Wijze van aanpak

Het is belangrijk om een multidisciplinaire aanpak te hanteren bij de behandeling van McDD. Dit betekent dat verschillende specialisten samenwerken om een individuele behandeling te bieden. Het is ook belangrijk om ouders en verzorgers te betrekken bij de behandeling, omdat zij een belangrijke rol spelen bij het bieden van steun en structuur.
Er zijn verschillende strategieën die kunnen worden gebruikt bij de behandeling van McDD, zoals het gebruik van visualisatietechnieken, het bieden van emotionele steun en het creëren van een veilige leeromgeving. Het is belangrijk om deze strategieën aan te passen aan de individuele behoeften van het kind.

Conclusie

Wil jij meer interessante artikelen lezen? Neem een kijkje op onze LinkedIn pagina

Dit artikel is geschreven door:

Redactie van Tip onderwijs
Op: 11 juni 2024

Reacties

0 reacties