Gerelateerde artikelen

Trauma sensitief onderwijs: Kinderen helpen in de klas

Inleiding Trauma sensitief onderwijs. Het is een vrij nieuw begrip, maar er komt steeds meer aandacht voor. En dat is belangrijk, want kinderen die getraumatiseerd zijn, verliezen vaak al op jonge leeftijd hun vertrouwen in de mensen om hen heen. Als leerkracht kun je...

sociaal-emotioneel leren (SEL) in de klas

“Je bent niet alleen op de wereld!” Hoe vaak heb jij als leerkracht deze zin gebruikt? Waarschijnlijk vaker dan je zou willen. Vaak in een moment van frustratie, met als doel een leerling te laten inzien dat hij of zij rekening moet houden met anderen. En, werkte het?...

Het versterken van de basisondersteuning

Inleiding Het versterken van de basisondersteuning… ofwel het verbeteren van de kwaliteit van het onderwijs. In mijn ogen is dat wat we beogen bij het streven naar meer inclusiviteit in het onderwijs, want als we de basisondersteuning versterken, kunnen we onszelf...

Kwaliteitsbeleid in het onderwijs voor werkgeluk en succes

Hoe draagt kwaliteitsbeleid bij aan het werkgeluk van je onderwijsprofessionals? Dat krachtige leerkrachten en goed leiderschap bijdragen aan de onderwijskwaliteit in je school, is iedereen helder. Maar hoe draagt goed leiderschap op onderwijskwaliteit nu bij aan het...

Het belang van een krachtige schoolzelfevaluatie

Hoe kan het dan dat juist een goede schoolzelfevaluatie zorgt voor meer tijd, meer werkgeluk, en meer sturingskracht? Daarop vind je antwoord in onderstaand artikel.   Zelfevaluatie als motor van je schoolontwikkeling Wanneer je actief leiding geeft aan...

De impact van TOS op de ontwikkeling van kinderen

Van een kind dat start in een kleuterklas wordt verwacht dat het praat in goede en volledige, verstaanbare zinnen en in grote lijnen begrijpt wat er gezegd wordt. Als dit nog niet het geval is valt dit op, maar is er vaak nog niet direct reden tot grote zorg. Tenzij...

De gouden weken en de blijvende kracht van groepsdynamiek

De gouden weken – maak er maar 42 van De scholen zijn weer begonnen en op veel scholen wordt er flink aandacht besteed aan de ‘gouden weken’ Een periode waarin de basis wordt gelegd voor een prettige en leerzame sfeer in de klas. Er is tijd voor kennismaakspelletjes,...

Hoe personeelsbeleid kan helpen tegen lerarentekort

De optimist en het lerarentekort ‘Een optimist is een slecht geïnformeerde pessimist’, sprak cabaretier Theo Maassen ooit wijs. Toen mij (Jeroen Sterk) de vraag werd gesteld om een blog te schrijven omtrent personeelsbeleid en het lerarentekort in het onderwijs moest...

Werkgeluk van leerkrachten: De sleutel tot succesvolle leerlingen

Gelukkige leerkrachten zijn gelukkige leerlingen Het is een bekend gezegde in het onderwijs: gelukkige leerkrachten zijn gelukkige leerlingen. Maar wat betekent dit precies? En hoe kun jij, als leerkracht of schoolleider, bijdragen aan het werkgeluk van leerkrachten?...

Hoogsensitiviteit in de klas

Hoogsensitiviteit in het kort ‘Wat ben jij gevoelig!’, ‘Kom op, zo hard praten ze niet!’, ‘Daar hoef je toch niet om te huilen, stel je niet zo aan?!’. Zomaar wat random opmerkingen, die ik als hoogsensitief kind tijdens mijn basisschooltijd te horen heb gekregen. Ik...

Uitgelichte artikelen

Naamswijziging ABCopschool: persbericht

Van ABCopschool naar Tip Met gepaste trots willen we met je delen dat we verder gaan onder onze nieuwe bedrijfsnaam: Tip b.v. Deze naamswijziging resoneert beter met de bijdrage die we de komende jaren in het basisonderwijs willen leveren en is bovendien makkelijker...

Welzijn in het onderwijs

Welzijn op Het Spectrum Het spectrum is een school in Delfgauw met het vignet welbevinden. Er heerste op de school gedurende langere tijd onderhuidse onrust en pestgedrag. Met een schoolbreed plan- met betrokkenheid van de ouders- is hiervan werk gemaakt. Het...

Taalvorming: de kunst van communicatie door het leven heen

Taal bewust: hoe verweven is taal met ons leven? Bij levensbedreigende situaties vragen we ons af: hoe lang kan een mens zonder eten of drinken? De vraag hoe lang een mens zonder taal kan wordt niet gesteld. Maar hoe groot is het aandeel van taalvorming in ons leven?...

Betekenis: Ondersteuningsplan | Tip onderwijs

Ingeschatte leestijd: 2 minuten

Betekenis: Ondersteuningsplan

Ondersteuningsplan: een kader voor onderwijskansen

Het ondersteuningsplan is een cruciale component van het onderwijsstelsel. Het biedt een kader voor scholen om leerlingen met speciale behoeften te ondersteunen. In dit document worden afspraken gemaakt over de manier waarop zorgleerlingen opgevangen worden en hoe professionele hulp wordt geboden.
Het ondersteuningsplan is een onderdeel van de zorgstructuur binnen het samenwerkingsverband. Het beschrijft de criteria voor verwijzing naar het Speciaal (basis) onderwijs en de procedure die gevolgd wordt. Bovendien wordt hierin beschreven hoe het budget voor extra ondersteuning verdeeld wordt. Het doel van het plan is dat leerlingen de ondersteuning krijgen die ze nodig hebben.

Doelstellingen van het ondersteuningsplan

Het ondersteuningsplan heeft als doelstelling om leerlingen met speciale behoeften te ondersteunen. Het plan biedt een kader voor scholen om deze leerlingen op een passende manier te helpen. Het doel is om leerlingen de ondersteuning te geven die ze nodig hebben om succesvol te zijn in hun onderwijsloopbaan.
Het ondersteuningsplan is een belangrijk instrument voor scholen om leerlingen met speciale behoeften te identificeren en te ondersteunen. Het plan helpt scholen om een passende aanpak te kiezen voor elke leerling. Dit resulteert in een betere onderwijskwaliteit en meer kans op succes voor deze leerlingen.

Wijze van aanpak

Het ondersteuningsplan wordt opgesteld in samenwerking tussen de school, de ouders en de leerling. Het plan wordt gebaseerd op de behoeften en mogelijkheden van de leerling. Het doel is om een passende aanpak te kiezen voor elke leerling.
Het ondersteuningsplan wordt regelmatig geëvalueerd en aangepast aan de behoeften van de leerling. Dit zorgt ervoor dat het plan blijft aansluiten bij de behoeften van de leerling en dat de leerling de beste ondersteuning krijgt.

Conclusie

Het ondersteuningsplan is een cruciale component van het onderwijsstelsel. Het biedt een kader voor scholen om leerlingen met speciale behoeften te ondersteunen. Het doel van het plan is dat leerlingen de ondersteuning krijgen die ze nodig hebben om succesvol te zijn in hun onderwijsloopbaan.
Het ondersteuningsplan is een belangrijk instrument voor scholen om leerlingen met speciale behoeften te identificeren en te ondersteunen. Het plan helpt scholen om een passende aanpak te kiezen voor elke leerling. Dit resulteert in een betere onderwijskwaliteit en meer kans op succes voor deze leerlingen.
Door het ondersteuningsplan te gebruiken, kunnen scholen een inclusieve en rechtvaardige leeromgeving creëren voor alle leerlingen. Het plan helpt scholen om leerlingen met speciale behoeften te ondersteunen en te helpen bij het bereiken van hun doelstellingen.
Wil jij meer interessante artikelen lezen? Neem een kijkje op onze LinkedIn pagina

Dit artikel is geschreven door:

Redactie van Tip onderwijs
Op: 11 juni 2024

Reacties

0 reacties