Gerelateerde artikelen

De kracht van een relatie tussen leerkracht en leerling

Het basisonderwijs gaat over zoveel meer dan sommen maken, spelling oefenen en topografie stampen. De échte magie zit in de relatie tussen leerkracht en leerling. Die relatie is als het fundament van een stevig huis: zonder dat, stort alles in. Een warme, positieve...

Het belang van complimenten geven

Hallo allemaal! Heb je weleens iemand een compliment gegeven? Misschien zei je iets aardigs tegen een vriend of vriendin, zoals: "Wat ben jij een positief persoon" of "Je bent echt goed in orde houden!". Wist je dat complimenten geven niet alleen leuk is voor de...

Burgerschapsonderwijs in de klas

Burgerschap, diversiteit en inclusie Waarschijnlijk heb je de afgelopen tijd deze woorden meermaals voorbij zien of horen komen. Misschien wel zo vaak dat je door de bomen het bos niet meer kan zien. Of ben jij degene die deze woorden het vaakst gebruikt als aanjager...

Duurzame inzetbaarheid in het onderwijs

Duurzame Inzetbaarheid Een gewone werkdag indeling bestaat niet Als onderwijsprofessional heb je geen baan van 9 tot 5. We beginnen vaak vroeg en eindigen vaak pas laat. Er is geen vaste richtlijn in werktijden, pauzes of het maken van een achturige werkdag. Je geeft...

Leesplezier terug met LIST lezen

Van leeshaat naar leesvreugd Kinderen kunnen niet goed lezen! Sla een willekeurige krant open en het gaat erover. Het leesniveau daalt en hard ook. Eén op de drie vijftienjarigen heeft onvoldoende leesvaardigheid volgens het PISA-onderzoek. Het zijn harde berichten,...

De toekomst van het onderwijs

Een kijkje in het onderwijs van de toekomst! Momenteel heeft het onderwijs met grote uitdagingen te maken. In het jaarlijkse rapport van Inspectie van het Onderwijs worden een aantal alarmerende bevindingen geconstateerd: we behalen landelijk een steeds minder goede...

De kracht van positiviteit

In vrijwel iedere groep zitten kinderen met gedragsuitdagingen. Het is onze taak als leerkracht om daar op een passende wijze mee om te gaan. Daarbij is het onze uitdaging om dit moeilijke gedrag los te zien van het kind. Het kind vertoont namelijk negatief of...

Detachering in het onderwijs

Wat is detachering in het onderwijs?   Detachering in het onderwijs is een vorm van flexibele inzet waarbij een onderwijsorganisatie of detacheringsbureau, zoals Tip onderwijs, een leerkracht, leerkrachtondersteuner of een onderwijsassistent aan een school...

Het behouden van startende leerkrachten

Voor de klas! En nu? Hoe behouden we startende leerkrachten voor het onderwijs? Eindelijk is het zo ver: je bent leerkracht! Heel fijn, maar misschien ook heel spannend. Er komt veel bij kijken wanneer leerkrachten net beginnen in het onderwijs. Hoe kunnen wij ervoor...

Referentieniveaus: wat zijn dat?

Referentieniveaus In deze blog vertel ik jullie meer over de referentieniveaus. Misschien heb je hier wel eens over gehoord of weet je wat ik bedoel als ik zeg: 1F of 1S. Wat betekent dit nu voor je lesgeven? Waarom krijg je hier pas mee te maken in groep 6? En wat...

Uitgelichte artikelen

Naamswijziging ABCopschool: persbericht

Van ABCopschool naar Tip Met gepaste trots willen we met je delen dat we verder gaan onder onze nieuwe bedrijfsnaam: Tip b.v. Deze naamswijziging resoneert beter met de bijdrage die we de komende jaren in het basisonderwijs willen leveren en is bovendien makkelijker...

Welzijn in het onderwijs

Welzijn op Het Spectrum Het spectrum is een school in Delfgauw met het vignet welbevinden. Er heerste op de school gedurende langere tijd onderhuidse onrust en pestgedrag. Met een schoolbreed plan- met betrokkenheid van de ouders- is hiervan werk gemaakt. Het...

Taalvorming: de kunst van communicatie door het leven heen

Taal bewust: hoe verweven is taal met ons leven? Bij levensbedreigende situaties vragen we ons af: hoe lang kan een mens zonder eten of drinken? De vraag hoe lang een mens zonder taal kan wordt niet gesteld. Maar hoe groot is het aandeel van taalvorming in ons leven?...

Betekenis: Opbrengstgericht werken | Tip onderwijs

Ingeschatte leestijd: 2 minuten

Betekenis: Opbrengstgericht werken

Opbrengstgericht werken: een effectieve aanpak voor onderwijs

Opbrengstgericht werken is een bewuste, systematische en cyclische aanpak om de resultaten van leerlingen te verbeteren. Het gaat hierbij niet alleen om leerprestaties, maar ook om sociaal-emotionele resultaten. Het is belangrijk dat leerlingen, ouders en het vervolgonderwijs tevreden zijn met de opbrengsten.
Bij opbrengstgericht werken worden hoge verwachtingen gesteld voor de kinderen en wordt er uitgegaan van doelgericht werken. De doelen worden op groepsniveau geformuleerd en vertaald naar een groepsplan. Op deze manier kunnen de verschillen binnen de groep beter worden gehanteerd.

Kwaliteitskaarten voor opbrengstgericht werken

Kwaliteitskaarten zijn ontwikkeld om de opbrengsten te verhogen. Bewustwording is een vereiste om de opbrengsten te verhogen. Ook zijn de leerkrachtvaardigheden erg belangrijk bij opbrengstgericht werken.
Opbrengstgericht werken is een resultaatgericht onderwijs

In het resultaatgericht onderwijs wordt de focus gelegd op het behalen van goede resultaten. Leerkrachten en het team werken individueel samen om deze doelstellingen te bereiken. De resultaten kunnen variëren per school en onderwijsconcept, maar het is essentieel om hoge verwachtingen te hebben van de leerlingen.

aanpak die gericht is op het behalen van concrete doelstellingen. Het is een prestatiegerichte aanpak

In het onderwijs speelt de prestatiegerichte aanpak een cruciale rol bij het bepalen van de kwaliteit van het leerproces. Deze aanpak is gebaseerd op de prestatiedoelentheorie, die zich bezighoudt met de redenen waarom leerlingen leren en zich inzetten.

die leerlingen helpt om hun vaardigheden en kennis te verbeteren.

Voordelen van opbrengstgericht werken

Opbrengstgericht werken heeft verschillende voordelen. Het helpt leerlingen om hun vaardigheden en kennis te verbeteren, en het zorgt voor een betere samenwerking tussen leerlingen, ouders en het vervolgonderwijs.
Opbrengstgericht werken is een handelingsgericht werken

Handelingsgericht werken is een aanpak die de kwaliteit van het onderwijs en de begeleiding van alle leerlingen wil verbeteren. Het doel is om adaptief onderwijs concreet te maken en de onderwijsbehoeften van kinderen centraal te stellen.

dat leerlingen helpt om hun doelstellingen te behalen. Het is een oplossingsgericht werken

Oplossingsgericht werken is een effectieve aanpak in het onderwijs om leerlingen te helpen bij het bereiken van hun doelstellingen. Het gaat om een werkwijze waarbij de focus ligt op het vinden van oplossingen in plaats van het analyseren van problemen. Dit betekent dat de leerkracht en de leerling samenwerken om een oplossing te vinden voor een bepaald probleem.

dat leerlingen helpt om problemen op te lossen en hun vaardigheden te verbeteren.

Conclusie

Opbrengstgericht werken is een effectieve aanpak voor onderwijs. Het helpt leerlingen om hun vaardigheden en kennis te verbeteren, en het zorgt voor een betere samenwerking tussen leerlingen, ouders en het vervolgonderwijs. Het is een resultaatgericht onderwijsaanpak die gericht is op het behalen van concrete doelstellingen.
Wil jij meer interessante artikelen lezen? Neem een kijkje op onze LinkedIn pagina

Dit artikel is geschreven door:

Redactie van Tip onderwijs
Op: 11 juni 2024

Reacties

0 reacties