Gerelateerde artikelen

Waarom Microsoft 365 niet meer weg te denken is uit het onderwijs

In het onderwijs draait alles om samenwerken, overzicht houden en leren, voor zowel leerlingen als leerkrachten. Toen ik voor het eerst met Microsoft 365 ging werken, merkte ik pas hoeveel tijd het kan besparen en hoe eenvoudig het is om samen te werken aan één doel:...

Salaris in het onderwijs: eerlijk werk, eerlijke beloning?

Eerlijk is eerlijk: wie kiest voor het onderwijs, doet dat zelden om rijk te worden. Toch wordt het onderwerp salaris in het onderwijs steeds vaker besproken in de teamkamer, op social media en zelfs in de Tweede Kamer. Want ja, liefde voor het vak is prachtig, maar...

Van presteren naar leren

Met plezier werken aan voeding, beweging en mentale gezondheid Waarom zouden we kiezen tussen leren of plezier, als het ook samen kan? Vanuit Foodies & Family zien wij dat het beide kan: van presteren naar leren! Onze drie pijlers: voeding, beweging en mentale...

Investeren in sociaal-emotionele competenties

‘De kost gaat voor de baat uit’ Wat is de kernopdracht van de basisschool? Als je kijkt naar de recente berichtgeving, gaat het toch vooral om de basisvaardigheden taal, rekenen en burgerschapsvorming. Maar scholen staan ook onder (toenemende) druk om aan allerlei...

Invallen in het basisonderwijs: kansen en uitdagingen

Stel je eens voor: je wordt ’s ochtends gebeld door een school die dringend een leerkracht nodig heeft. Een collega is ziek, er staat een klas zonder juf of meester, en jij mag inspringen.Sommige vinden dit leuk en zien het als een kans om verschil te maken. Voor...

Leesplezier begint met autonomie!

Na de zomerrapporten gonst het op veel schoolpleinen van de vragen. Ouders horen dat hun leerling ‘te langzaam leest’ of dat er een boekje mag worden gelezen dat één niveau hoger ligt dan het behaalde AVI-niveau. Maar thuis zien ze iets anders gebeuren: het...

Maak van jezelf een luie leerkracht

Wij leerkrachten doen niets liever dan onze leerlingen helpen. We komen aan het eind van de dag met een goed gevoel thuis als we ons in de klas helemaal gegeven hebben aan de mooie taak om onze leerlingen weer een beetje vaardiger en slimmer te maken. Maar het put ons...

De talen van de liefde

Ken je zo’n moment waarop je je realiseert dat je de sleutel hebt gevonden die past bij het kind? Ik wel. Euforie. Het was tijdens de rekenles en Tim was klaar met zijn werk. Hij had nog netter geschreven dan ooit. Toen hij het mij liet zien, raakte ik even zijn...

Reflexen: invloed op het leren?!

Dat klinkt menig leerkracht misschien vreemd in de oren. Ik had er in mijn opleiding en ook als moeder nog nooit van gehoord. Ja, ik kende de schrikreflex bij baby’s en iets met de Apgar-score, maar verder dan dat wist ik niets. Ik heb het over de reflexen van een...

Levendig leren, dé basis in de kleuterklas

“Wat is levendig leren, dan?”, hoor ik je denken. Levendig leren heeft als uitgangspunt: Het kind wil zelf gaan ontdekken doordat de omgeving zo ingericht is, dat het rust en duidelijkheid geeft, en interesse opwekt.   Rust & duidelijkheid Oude vertrouwde...

Uitgelichte artikelen

Van PO naar VO

Van juf naar mevrouw: mijn stap naar het VO Na bijna 10 jaar werken in het basisonderwijs, wat ik heb met veel plezier heb gedaan, zet ik een nieuwe stap in mijn onderwijs carrière. Met een hoop kennis, ervaring en een master in technologie op zak word ik docent...

Naamswijziging ABCopschool: persbericht

Van ABCopschool naar Tip Met gepaste trots willen we met je delen dat we verder gaan onder onze nieuwe bedrijfsnaam: Tip b.v. Deze naamswijziging resoneert beter met de bijdrage die we de komende jaren in het basisonderwijs willen leveren en is bovendien makkelijker...

Welzijn in het onderwijs

Welzijn op Het Spectrum Het spectrum is een school in Delfgauw met het vignet welbevinden. Er heerste op de school gedurende langere tijd onderhuidse onrust en pestgedrag. Met een schoolbreed plan- met betrokkenheid van de ouders- is hiervan werk gemaakt. Het...

Taalvorming: de kunst van communicatie door het leven heen

Taal bewust: hoe verweven is taal met ons leven? Bij levensbedreigende situaties vragen we ons af: hoe lang kan een mens zonder eten of drinken? De vraag hoe lang een mens zonder taal kan wordt niet gesteld. Maar hoe groot is het aandeel van taalvorming in ons leven?...

Betekenis: Pesten | Tip onderwijs

Ingeschatte leestijd: 2 minuten

Betekenis: Pesten

Pesten in het onderwijs

Pesten is een vorm van psychisch of fysiek mishandelen van een of meer leerlingen door een of meer klasgenoten. Het is belangrijk om pesten te herkennen en aan te pakken om een veilige en respectvolle leeromgeving te creëren.
Bij pesten is er een machtsverschil aanwezig, terwijl er bij plagen sprake is van gelijkwaardigheid tussen de leerlingen. Het machtsverschil kan zijn dat degene die pest sterker of slimmer is dan het slachtoffer. Daarnaast kan er ook overwicht zijn doordat de pesters in de meerderheid zijn.
Bij pesten is steeds dezelfde persoon het slachtoffer, terwijl dat bij plagen wisselt en iedereen een keer ‘aan de beurt’ is. Pesten is niet humoristisch meer, maar kwetsend of pijnlijk. Ook komt het pesten van de leerling niet sporadisch voor, maar is het terugkerend.
Bij pestgedrag is er sprake van intentioneel, doelbewust handelen. Er is geen sprake van toevallig gedrag, de pester heeft duidelijk de bedoeling om de ander pijn te doen of te vernederen. Het is belangrijk om pesten te herkennen en aan te pakken om een veilige en respectvolle leeromgeving te creëren.

Oorzaken van pesten

Pesten kan verschillende oorzaken hebben, zoals een gebrek aan sociale vaardigheden, een laag zelfbeeld of een gebrek aan empathie. Ook kan pesten worden veroorzaakt door een gebrek aan supervisie of een onveilige leeromgeving.
Daarnaast kan pesten ook worden veroorzaakt door een cultuur van geweld of een gebrek aan respect voor anderen. Het is belangrijk om deze oorzaken te herkennen en aan te pakken om een veilige en respectvolle leeromgeving te creëren.

Gevolgen van pesten

Pesten kan ernstige gevolgen hebben voor het slachtoffer, zoals een laag zelfbeeld, angst of depressie. Ook kan pesten leiden tot een gebrek aan motivatie of een verlies van interesse in het onderwijs.
Daarnaast kan pesten ook gevolgen hebben voor de pester, zoals een gebrek aan sociale vaardigheden of een laag zelfbeeld. Het is belangrijk om pesten te herkennen en aan te pakken om een veilige en respectvolle leeromgeving te creëren.

Wijze van aanpak

Het identificeren en aanpakken van pesten is essentieel voor een veilige en respectvolle leeromgeving. Diverse strategieën helpen hierbij, zoals het opstellen van een anti-pestprotocol of het bieden van steun aan het slachtoffer.
Daarnaast is het ook belangrijk om de pester te helpen bij het ontwikkelen van sociale vaardigheden en empathie. Het is belangrijk om pesten te herkennen en aan te pakken om een veilige en respectvolle leeromgeving te creëren.

Conclusie

Wil jij meer interessante artikelen lezen? Neem een kijkje op onze LinkedIn pagina

Dit artikel is geschreven door:

Redactie van Tip onderwijs
Op: 11 juni 2024

Reacties

0 reacties