Gerelateerde artikelen

Onderwijstalent in een succesvolle school

Weet jij jouw eigen onderwijstalent in een split-second te benoemen? En wat verstaan we precies onder het woord talent? Als je dit vraagt aan Google (de nieuwere generaties gebruiken natuurlijk ChatGPT) wordt talent omschreven als iets wat je goed kunt waar je aanleg...

Trauma sensitief onderwijs: Kinderen helpen in de klas

Inleiding Trauma sensitief onderwijs. Het is een vrij nieuw begrip, maar er komt steeds meer aandacht voor. En dat is belangrijk, want kinderen die getraumatiseerd zijn, verliezen vaak al op jonge leeftijd hun vertrouwen in de mensen om hen heen. Als leerkracht kun je...

sociaal-emotioneel leren (SEL) in de klas

“Je bent niet alleen op de wereld!” Hoe vaak heb jij als leerkracht deze zin gebruikt? Waarschijnlijk vaker dan je zou willen. Vaak in een moment van frustratie, met als doel een leerling te laten inzien dat hij of zij rekening moet houden met anderen. En, werkte het?...

Het versterken van de basisondersteuning

Inleiding Het versterken van de basisondersteuning… ofwel het verbeteren van de kwaliteit van het onderwijs. In mijn ogen is dat wat we beogen bij het streven naar meer inclusiviteit in het onderwijs, want als we de basisondersteuning versterken, kunnen we onszelf...

Kwaliteitsbeleid in het onderwijs voor werkgeluk en succes

Hoe draagt kwaliteitsbeleid bij aan het werkgeluk van je onderwijsprofessionals? Dat krachtige leerkrachten en goed leiderschap bijdragen aan de onderwijskwaliteit in je school, is iedereen helder. Maar hoe draagt goed leiderschap op onderwijskwaliteit nu bij aan het...

Het belang van een krachtige schoolzelfevaluatie

Hoe kan het dan dat juist een goede schoolzelfevaluatie zorgt voor meer tijd, meer werkgeluk, en meer sturingskracht? Daarop vind je antwoord in onderstaand artikel.   Zelfevaluatie als motor van je schoolontwikkeling Wanneer je actief leiding geeft aan...

De impact van TOS op de ontwikkeling van kinderen

Van een kind dat start in een kleuterklas wordt verwacht dat het praat in goede en volledige, verstaanbare zinnen en in grote lijnen begrijpt wat er gezegd wordt. Als dit nog niet het geval is valt dit op, maar is er vaak nog niet direct reden tot grote zorg. Tenzij...

De gouden weken en de blijvende kracht van groepsdynamiek

De gouden weken – maak er maar 42 van De scholen zijn weer begonnen en op veel scholen wordt er flink aandacht besteed aan de ‘gouden weken’ Een periode waarin de basis wordt gelegd voor een prettige en leerzame sfeer in de klas. Er is tijd voor kennismaakspelletjes,...

Hoe personeelsbeleid kan helpen tegen lerarentekort

De optimist en het lerarentekort ‘Een optimist is een slecht geïnformeerde pessimist’, sprak cabaretier Theo Maassen ooit wijs. Toen mij (Jeroen Sterk) de vraag werd gesteld om een blog te schrijven omtrent personeelsbeleid en het lerarentekort in het onderwijs moest...

Werkgeluk van leerkrachten: De sleutel tot succesvolle leerlingen

Gelukkige leerkrachten zijn gelukkige leerlingen Het is een bekend gezegde in het onderwijs: gelukkige leerkrachten zijn gelukkige leerlingen. Maar wat betekent dit precies? En hoe kun jij, als leerkracht of schoolleider, bijdragen aan het werkgeluk van leerkrachten?...

Uitgelichte artikelen

Naamswijziging ABCopschool: persbericht

Van ABCopschool naar Tip Met gepaste trots willen we met je delen dat we verder gaan onder onze nieuwe bedrijfsnaam: Tip b.v. Deze naamswijziging resoneert beter met de bijdrage die we de komende jaren in het basisonderwijs willen leveren en is bovendien makkelijker...

Welzijn in het onderwijs

Welzijn op Het Spectrum Het spectrum is een school in Delfgauw met het vignet welbevinden. Er heerste op de school gedurende langere tijd onderhuidse onrust en pestgedrag. Met een schoolbreed plan- met betrokkenheid van de ouders- is hiervan werk gemaakt. Het...

Taalvorming: de kunst van communicatie door het leven heen

Taal bewust: hoe verweven is taal met ons leven? Bij levensbedreigende situaties vragen we ons af: hoe lang kan een mens zonder eten of drinken? De vraag hoe lang een mens zonder taal kan wordt niet gesteld. Maar hoe groot is het aandeel van taalvorming in ons leven?...

Betekenis: Peuterspeelzaal | Tip onderwijs

Ingeschatte leestijd: 2 minuten

Betekenis: Peuterspeelzaal

Peuterspeelzaal: een essentiële stap in de vroege kinderjaren

In Nederland biedt een peuterspeelzaal een veilige en stimulerende omgeving voor kleine kinderen van twee of drie jaar oud. Hier kunnen zij enige uren per week doorbrengen onder leiding van één of twee volwassenen.
Een peuterspeelzaal kenmerkt zich door een balans tussen vrij spel en gestructureerde activiteiten. Dit stimuleert de taalontwikkeling, motorische ontwikkeling, sociaal-emotionele ontwikkeling en cognitieve ontwikkeling van het kind.
Door de peuterspeelzaal wordt een kind voorbereid op de kleuter

In de leeftijd van 4 tot 6 jaar, wordt een kind beschouwd als een kleuter. Deze fase valt tussen die van peuter en schoolkind. Tijdens deze periode treden kinderen uit de egocentrische peuterfase en krijgen zij het besef deel uit te maken van verschillende werelden.

school. Het went aan de vaste ritmes en routines die een dagdeel op de peuterspeelzaal meebrengt. Hierdoor kan het kind makkelijker wennen aan de basisschool.

Voor- en vroegschoolse educatie (VVE)

Sommige kinderen krijgen een VVE-verwijzing via het consultatiebureau. Dit zijn kinderen met een mogelijk risico op achterstand en zij kunnen op die manier op een peuterspeelzaal geplaatst worden. VVE biedt kinderen de gelegenheid zich kansrijk te ontwikkelen.
In een peuterspeelzaal worden kinderen gestimuleerd om hun vaardigheden te ontwikkelen. Dit gebeurt door middel van thematisch werken, puzzelen en andere activiteiten. Hierdoor kan het kind zijn cognitieve vaardigheden ontwikkelen.
Naast de cognitieve ontwikkeling, wordt ook de sociaal-emotionele ontwikkeling gestimuleerd. Dit gebeurt door middel van samen spelen, rollen spel en andere activiteiten. Hierdoor kan het kind leren omgaan met anderen en zijn emoties te reguleren.
De peuterspeelzaal is een essentiële stap in de vroege kinderjaren. Het biedt kinderen de gelegenheid om zich te ontwikkelen en voor te bereiden op de basisschool.

Kinderdagverblijf (KDV)

Een kinderdagverblijf (KDV) is een soortgelijke instelling als een peuterspeelzaal. Het verschil is dat een KDV een langere openingstijd heeft en kinderen vanaf één jaar oud kan opvangen.
In een KDV worden kinderen eveneens gestimuleerd om hun vaardigheden te ontwikkelen. Dit gebeurt door middel van thematisch werken, puzzelen en andere activiteiten.
De keuze tussen een peuterspeelzaal en een KDV hangt af van de behoefte van het kind en de voorkeur van de ouders.

Kleuter

Een kleuter is een kind dat naar de kleuterschool gaat. De kleuterschool is een voorbereiding op de basisschool en biedt kinderen de gelegenheid om hun vaardigheden te ontwikkelen.
In de kleuterschool worden kinderen gestimuleerd om hun cognitieve vaardigheden te ontwikkelen. Dit gebeurt door middel van thematisch werken, puzzelen en andere activiteiten.
Wil jij meer interessante artikelen lezen? Neem een kijkje op onze LinkedIn pagina

Dit artikel is geschreven door:

Redactie van Tip onderwijs
Op: 11 juni 2024

Reacties

0 reacties