Gerelateerde artikelen

Praktijkonderwijs: wat is dat?

Praktijkonderwijs, het beste wat mij is overkomen! Als ik aan mensen die me dierbaar zijn, vertel over het onderwijs waar ik in werk, kijken ze je soms wel een beetje verbaasd aan. Een veel gehoorde reactie is ook: ‘Dat jij dat kan!? Echt respect hoor, werken met dat...

Het bouwen van groepsdynamiek

Bouwen Het is bijna zo ver voor regio Zuid. De bouwvakvakantie begint vandaag. Dat betekent dat de bouw van onze school even stil ligt. Onze school is echter al twee weken dicht. Voor de kinderen althans, want de meeste collega’s werken nog even door. Het lokaal...

Differentiatie in de klas

Voor ieder kind het best passende onderwijs: Hoe dan? Als leerkracht in het basisonderwijs sta je dagelijks voor de uitdaging om met de diverse niveaus in je klas om te gaan. Elk kind heeft nu eenmaal eigen behoeften en unieke capaciteiten. In deze blog deel ik mijn...

Verhoog betrokkenheid met coöperatieve werkvormen

Coöperatieve werkvormen De afgelopen jaren heb ik op veel verschillende scholen gewerkt en over een ding zijn de kinderen het eens: ze doen het liefst spelletjes tijdens de lessen om het leren leuk te maken. Op de allereerste school waar ik lesgaf heb ik een cursus...

Zij-instromers in het onderwijs

Mini-maatschappij De basisschool. Een bruisende mini-maatschappij waar de ontdekkingstocht van ieder kind begint. Als leraar krijg je te maken met kinderen van verschillende achtergronden, die jij mag voorbereiden op de wereld van morgen. Je leert ze niet alleen...

Hoe oogmotoriek lezen beïnvloedt

Waarom extra oefenen met lezen niet altijd werkt! Kinderen die tijdens het lezen veelvuldig in de ogen wrijven, scheef op hun stoel zitten, één oog afdekken tijdens het lezen, rode en of tranende ogen hebben, hebben één ding gemeen met elkaar; het lezen kost hun veel...

Snel en gedegen aan de slag met bewegend leren

Bewegend leren is de laatste jaren een steeds groter begrip geworden binnen onderwijsland! Bewegend leren, je hoort het regelmatig om je heen. Er zijn diverse producten te vinden. Van experimenteren tot het maken van een compleet nieuw product! In de blog lees je meer...

Het belang van buitenonderwijs voor de ontwikkeling van kinderen

Digitalisering versus buitenspelen Hoe zag jouw weekend eruit? Ik heb gegamed…en dan volgt er vaak een verhaal waarbij allerlei hoofdfiguren en acties uit de game de revue passeren. Herkenbaar voor jou als leerkracht? Feit is dat de schermtijd de afgelopen jaren onder...

Wat doet een Mediacoach?

Een inleiding tot mediacoaches en leesconsulenten in de bibliotheekwereld Laat ik maar eens bij het begin, beginnen en kort toelichten wat een Mediacoach nu eigenlijk is. Wanneer je werkt met het project ‘Bibliotheek op school’ dan horen daar ook uren bij met...

5 les ideeën om de tweede wereldoorlog te behandelen

De Tweede Wereldoorlog is een belangrijke periode in onze geschiedenis. In deze blog wil ik inzoomen op 5 alternatieve les ideeën om deze periode te bespreken. En vooral in relatie met het leven van kinderen in de huidige tijd.   Supermarkten Bestond de Albert...

Uitgelichte artikelen

Naamswijziging ABCopschool: persbericht

Van ABCopschool naar Tip Met gepaste trots willen we met je delen dat we verder gaan onder onze nieuwe bedrijfsnaam: Tip b.v. Deze naamswijziging resoneert beter met de bijdrage die we de komende jaren in het basisonderwijs willen leveren en is bovendien makkelijker...

Welzijn in het onderwijs

Welzijn op Het Spectrum Het spectrum is een school in Delfgauw met het vignet welbevinden. Er heerste op de school gedurende langere tijd onderhuidse onrust en pestgedrag. Met een schoolbreed plan- met betrokkenheid van de ouders- is hiervan werk gemaakt. Het...

Taalvorming: de kunst van communicatie door het leven heen

Taal bewust: hoe verweven is taal met ons leven? Bij levensbedreigende situaties vragen we ons af: hoe lang kan een mens zonder eten of drinken? De vraag hoe lang een mens zonder taal kan wordt niet gesteld. Maar hoe groot is het aandeel van taalvorming in ons leven?...

Betekenis: Positieve psychologie | Tip onderwijs

Ingeschatte leestijd: 2 minuten

Betekenis: Positieve psychologie

Positieve psychologie in het onderwijs

In het onderwijs wordt nog vaak sterk gefocust op tekorten van leerlingen, om daar vervolgens handelingsplannen voor te schrijven. De positieve psychologie stelt dat we op de verkeerde weg zijn als er teveel nadruk ligt op problematiseren en diagnosticeren.
Op basis van empirisch onderzoek uit de positieve psychologie mag verondersteld worden dat het heilzaam kan zijn ook in het onderwijs meer aandacht te besteden aan het versterken van persoonlijke kwaliteiten, in het bijzonder bij leerlingen. Verder is het belangrijk omstandigheden te bevorderen waarbij leerlingen tot bloei komen.

Psychologische basisbehoeften

De positieve psychologie richt zich op het versterken van de psychologische basisbehoeften

In de zelfdeterminatietheorie spelen drie psychologische basisbehoeften een cruciale rol bij het motiveren van leerlingen. Deze basisbehoeften zijn relatie, competentie en autonomie.

van leerlingen, zoals autonomie, competentie en relatie. Dit helpt leerlingen om hun eigen kracht te ontwikkelen en hun zelfvertrouwen te vergroten.

Door het versterken van deze basisbehoeften, kunnen leerlingen beter omgaan met uitdagingen en tegenslagen, en worden zij meer weerbaar tegen stress en druk.

Ontwikkelingspsychologie

De positieve psychologie is nauw verwant met de ontwikkelingspsychologie

De ontwikkelingspsychologie is een wetenschap die de normale ontwikkeling van kind tot oudere bestudeert. Het richt zich op het begrijpen van de cognitieve, sociaal-emotionele, morele en basisontwikkeling van individuen.

, die zich richt op de cognitieve, sociale en emotionele ontwikkeling van leerlingen. Door het toepassen van inzichten uit de ontwikkelingspsychologie, kunnen leerkrachten en ouders leerlingen beter ondersteunen bij hun persoonlijke ontwikkeling

De persoonlijke ontwikkeling is een cruciale factor bij het bereiken van een hoog niveau van persoonlijke effectiviteit. Het is een proces waarbij individuen streven naar het ontplooien van hun individuele mogelijkheden en talenten.

.

Het doel is om leerlingen te helpen bij het ontwikkelen van een positieve identiteit, waarbij zij hun eigen sterktes en zwaktes kennen en kunnen hanteren.

Persoonlijke ontwikkeling

De positieve psychologie richt zich op het stimuleren van persoonlijke ontwikkeling bij leerlingen, door het aanbieden van mogelijkheden om nieuwe vaardigheden te leren en te oefenen. Dit helpt leerlingen om hun eigen doelen te stellen en te bereiken.
Door het stimuleren van persoonlijke ontwikkeling, kunnen leerlingen meer zelfvertrouwen krijgen en worden zij meer gemotiveerd om hun eigen potentieel te ontwikkelen.

Psychosociale ontwikkeling

De positieve psychologie richt zich ook op de psychosociale ontwikkeling

Psychosociale ontwikkeling is een cruciale fase in de ontwikkeling van kinderen, waarbij zij leren omgaan met anderen en sociale vaardigheden ontwikkelen. Deze fase is nauw verbonden met de cognitieve ontwikkeling en de sociaal-emotionele ontwikkeling.

van leerlingen, door het stimuleren van sociale vaardigheden en het aanmoedigen van positieve relaties tussen leerlingen en leerkrachten.

Door het stimuleren van psychosociale ontwikkeling, kunnen leerlingen beter omgaan met anderen en worden zij meer in staat om conflicten op te lossen en samen te werken.

Oplossingsgericht werken

De positieve psychologie richt zich op oplossingsgericht werken

Oplossingsgericht werken is een effectieve aanpak in het onderwijs om leerlingen te helpen bij het bereiken van hun doelstellingen. Het gaat om een werkwijze waarbij de focus ligt op het vinden van oplossingen in plaats van het analyseren van problemen. Dit betekent dat de leerkracht en de leerling samenwerken om een oplossing te vinden voor een bepaald probleem.

, door het identificeren van sterke punten en het stimuleren van positieve gedragspatronen. Dit helpt leerlingen om hun eigen problemen op te lossen en hun eigen doelen te bereiken.

Door het toepassen van oplossingsgericht werken, kunnen leerlingen meer zelfvertrouwen krijgen en worden zij meer gemotiveerd om hun eigen potentieel te ontwikkelen.

Conclusie

Wil jij meer interessante artikelen lezen? Neem een kijkje op onze LinkedIn pagina

Dit artikel is geschreven door:

Redactie van Tip onderwijs
Op: 11 juni 2024

Reacties

0 reacties