Gerelateerde artikelen

Onderwijstalent in een succesvolle school

Weet jij jouw eigen onderwijstalent in een split-second te benoemen? En wat verstaan we precies onder het woord talent? Als je dit vraagt aan Google (de nieuwere generaties gebruiken natuurlijk ChatGPT) wordt talent omschreven als iets wat je goed kunt waar je aanleg...

Trauma sensitief onderwijs: Kinderen helpen in de klas

Inleiding Trauma sensitief onderwijs. Het is een vrij nieuw begrip, maar er komt steeds meer aandacht voor. En dat is belangrijk, want kinderen die getraumatiseerd zijn, verliezen vaak al op jonge leeftijd hun vertrouwen in de mensen om hen heen. Als leerkracht kun je...

sociaal-emotioneel leren (SEL) in de klas

“Je bent niet alleen op de wereld!” Hoe vaak heb jij als leerkracht deze zin gebruikt? Waarschijnlijk vaker dan je zou willen. Vaak in een moment van frustratie, met als doel een leerling te laten inzien dat hij of zij rekening moet houden met anderen. En, werkte het?...

Het versterken van de basisondersteuning

Inleiding Het versterken van de basisondersteuning… ofwel het verbeteren van de kwaliteit van het onderwijs. In mijn ogen is dat wat we beogen bij het streven naar meer inclusiviteit in het onderwijs, want als we de basisondersteuning versterken, kunnen we onszelf...

Kwaliteitsbeleid in het onderwijs voor werkgeluk en succes

Hoe draagt kwaliteitsbeleid bij aan het werkgeluk van je onderwijsprofessionals? Dat krachtige leerkrachten en goed leiderschap bijdragen aan de onderwijskwaliteit in je school, is iedereen helder. Maar hoe draagt goed leiderschap op onderwijskwaliteit nu bij aan het...

Het belang van een krachtige schoolzelfevaluatie

Hoe kan het dan dat juist een goede schoolzelfevaluatie zorgt voor meer tijd, meer werkgeluk, en meer sturingskracht? Daarop vind je antwoord in onderstaand artikel.   Zelfevaluatie als motor van je schoolontwikkeling Wanneer je actief leiding geeft aan...

De impact van TOS op de ontwikkeling van kinderen

Van een kind dat start in een kleuterklas wordt verwacht dat het praat in goede en volledige, verstaanbare zinnen en in grote lijnen begrijpt wat er gezegd wordt. Als dit nog niet het geval is valt dit op, maar is er vaak nog niet direct reden tot grote zorg. Tenzij...

De gouden weken en de blijvende kracht van groepsdynamiek

De gouden weken – maak er maar 42 van De scholen zijn weer begonnen en op veel scholen wordt er flink aandacht besteed aan de ‘gouden weken’ Een periode waarin de basis wordt gelegd voor een prettige en leerzame sfeer in de klas. Er is tijd voor kennismaakspelletjes,...

Hoe personeelsbeleid kan helpen tegen lerarentekort

De optimist en het lerarentekort ‘Een optimist is een slecht geïnformeerde pessimist’, sprak cabaretier Theo Maassen ooit wijs. Toen mij (Jeroen Sterk) de vraag werd gesteld om een blog te schrijven omtrent personeelsbeleid en het lerarentekort in het onderwijs moest...

Werkgeluk van leerkrachten: De sleutel tot succesvolle leerlingen

Gelukkige leerkrachten zijn gelukkige leerlingen Het is een bekend gezegde in het onderwijs: gelukkige leerkrachten zijn gelukkige leerlingen. Maar wat betekent dit precies? En hoe kun jij, als leerkracht of schoolleider, bijdragen aan het werkgeluk van leerkrachten?...

Uitgelichte artikelen

Naamswijziging ABCopschool: persbericht

Van ABCopschool naar Tip Met gepaste trots willen we met je delen dat we verder gaan onder onze nieuwe bedrijfsnaam: Tip b.v. Deze naamswijziging resoneert beter met de bijdrage die we de komende jaren in het basisonderwijs willen leveren en is bovendien makkelijker...

Welzijn in het onderwijs

Welzijn op Het Spectrum Het spectrum is een school in Delfgauw met het vignet welbevinden. Er heerste op de school gedurende langere tijd onderhuidse onrust en pestgedrag. Met een schoolbreed plan- met betrokkenheid van de ouders- is hiervan werk gemaakt. Het...

Taalvorming: de kunst van communicatie door het leven heen

Taal bewust: hoe verweven is taal met ons leven? Bij levensbedreigende situaties vragen we ons af: hoe lang kan een mens zonder eten of drinken? De vraag hoe lang een mens zonder taal kan wordt niet gesteld. Maar hoe groot is het aandeel van taalvorming in ons leven?...

Betekenis: Positive behavior support (pbs) | Tip onderwijs

Ingeschatte leestijd: 2 minuten

Betekenis: Positive behavior support (pbs)

Onderwijsconcepten

Het onderwijsconcept dat zich richt op het ondersteunen van leerlingen met gedragsproblemen is positieve gedragsondersteuning (PBS).
Dit concept wordt gebruikt om leerlingen te helpen bij het ontwikkelen van sociale vaardigheden en het verbeteren van hun gedrag.

Doelstellingen

Het doel van PBS is om leerlingen te helpen bij het ontwikkelen van een positieve identiteit en het verbeteren van hun welzijn.
Het concept richt zich op het identificeren van de behoeften van de leerling en het bieden van een op maat gesneden ondersteuningsplan

Het ondersteuningsplan is een cruciale component van het onderwijsstelsel. Het biedt een kader voor scholen om leerlingen met speciale behoeften te ondersteunen. In dit document worden afspraken gemaakt over de manier waarop zorgleerlingen opgevangen worden en hoe professionele hulp wordt geboden.

.

Ondersteuningsplan

Een ondersteuningsplan is een belangrijk onderdeel van PBS en wordt gebruikt om de leerling te helpen bij het bereiken van zijn doelstellingen.
Het plan wordt opgesteld in samenwerking met de leerling, ouders en leerkrachten en wordt gebruikt om de leerling te helpen bij het ontwikkelen van sociale vaardigheden en het verbeteren van zijn gedrag.

Schoolbegeleidingsdienst

De schoolbegeleidingsdienst

Een onderwijsbegeleidingsdienst is een essentiële instelling binnen het onderwijs die leerlingen, docenten en het schoolbestuur ondersteunt bij het aanpakken van leerproblemen en gedragsproblemen. Deze dienst helpt bij het identificeren van leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben en biedt praktische oplossingen om hun leerproces te verbeteren.

speelt een belangrijke rol bij het implementeren van PBS in scholen.

Zij bieden ondersteuning aan leerkrachten en leerlingen bij het ontwikkelen van een positieve leeromgeving.

Persoonlijk ontwikkelingsplan (POP)

Een persoonlijk ontwikkelingsplan (POP) is een belangrijk onderdeel van PBS en wordt gebruikt om de leerling te helpen bij het bereiken van zijn doelstellingen.
Het plan wordt opgesteld in samenwerking met de leerling, ouders en leerkrachten en wordt gebruikt om de leerling te helpen bij het ontwikkelen van sociale vaardigheden en het verbeteren van zijn gedrag.

Positieve psychologie

Positieve psychologie

In het onderwijs wordt nog vaak sterk gefocust op tekorten van leerlingen, om daar vervolgens handelingsplannen voor te schrijven. De positieve psychologie stelt dat we op de verkeerde weg zijn als er teveel nadruk ligt op problematiseren en diagnosticeren.

is een belangrijk onderdeel van PBS en richt zich op het identificeren van de sterke punten van de leerling.

Het concept richt zich op het helpen van leerlingen bij het ontwikkelen van een positieve identiteit en het verbeteren van hun welzijn.

JSON

JSON wordt gebruikt om data over de leerling te verzamelen en te analyseren.
Het wordt gebruikt om het ondersteuningsplan te evalueren en te verbeteren.
Wil jij meer interessante artikelen lezen? Neem een kijkje op onze LinkedIn pagina

Dit artikel is geschreven door:

Redactie van Tip onderwijs
Op: 13 juni 2024

Reacties

0 reacties