Gerelateerde artikelen

De kracht van de 4G-methode in het onderwijs

Feedback geven én ontvangen is iets waar veel mensen tegenop zien. In de klas zie ik dat vaak gebeuren: een leerling wil iets zeggen tegen een ander, maar houdt zich in omdat hij bang is de ander te kwetsen. Ook leerkrachten ervaren dat. Je wilt duidelijk zijn, maar...

Van adjunct naar directeurschap

Mijn eerste stappen in het schoolleiderschap Na ruim twintig jaar met hart en ziel in het onderwijs te hebben gewerkt, waarvan de afgelopen zes jaar op een basisschool in Nieuwegein, voelde ik dat het tijd was voor een volgende stap: het directeurschap. In mijn...

Van knikken naar écht begrijpen; effectieve controle van begrip

Elke leerkracht krijgt ermee te maken: het controleren of leerlingen de stof echt begrijpen. Iedereen weet hoe belangrijk dit is, maar in de praktijk blijkt het niet altijd eenvoudig om dit op een effectieve manier toe te passen tijdens de rekenles. Hoe zorg je ervoor...

Wat is thematisch onderwijs?

Onderwijs met een rode draad: de kracht en kansen van thematisch werken. Wat is Thematisch onderwijs? Het wordt steeds meer populair binnen de basisscholen. Hoewel het over het algemeen in de groepen 1 en 2 al een bekende manier van werken is, zien we deze vorm steeds...

Rust in de klas: zo maak je stilte een vaardigheid

In 5 seconden stil , zonder stemverheffing Zo train je rust als gedragsvaardigheid en verhoog je de leeropbrengst in de klas. 3, 2, 1. Je hand gaat omhoog. Een paar leerlingen doen mee. Anderen praten nog even door. Na vijf seconden is het stil. Je begint met je...

Topsport en gymnasium combineren? Zo hield ik het vol

Van basketbalveld naar boeken — en weer terug Topsport en gymnasium combineren “Hoe doe je dat toch allemaal?” Die vraag kreeg ik vaak. Ik trainde meerdere keren per week op eredivisieniveau, was bijna elke zaterdag weg voor een basketbalwedstrijd en ik deed examen in...

Het belang van psycho-educatie voor hoogbegaafde kinderen

Een (vermoedelijk) hoogbegaafde leerling ..., bijna elke leerkracht heeft er wel één (of meer) in zijn of haar groep. Het op de juiste manier begeleiden van deze leerlingen kan uitdagend zijn. Wat hebben deze leerlingen nodig om tot leren te komen, hun potentieel waar...

Verrijking in het onderwijs: meer dan alleen extra werk

Toen ik zelf nog op school zat, hoorde ik het woord verrijking eigenlijk nooit. Je kreeg gewoon je werkboek, je maakte de opdrachten, en daarna volgde een toets. Klaar. Pas veel later ontdekte ik dat er achter dat begrip een hele gedachte zit. En eerlijk gezegd: hoe...

Thematisch werken in de basisschool, niets nieuws onder de zon?

Wat is thematisch werken? In dit artikel kan je over een stukje geschiedenis lezen. Wat is er veranderd in de loop van de jaren? Gaan we zien dat er niets is achterhaald? Bouwen we voort op een bekend thema? Wat komen we nu in de praktijk tegen en waarom is thematisch...

Differentiëren in het daltononderwijs

Iedere leerling op zijn eigen manier laten groeien Eén van de mooiste en meest uitdagende onderdelen van het daltononderwijs is dat leerlingen verantwoordelijkheid krijgen over hun eigen leerproces. Maar hoe zorg je ervoor dat dit ook echt werkt voor ieder kind? Want...

Uitgelichte artikelen

Van PO naar VO

Van juf naar mevrouw: mijn stap naar het VO Na bijna 10 jaar werken in het basisonderwijs, wat ik heb met veel plezier heb gedaan, zet ik een nieuwe stap in mijn onderwijs carrière. Met een hoop kennis, ervaring en een master in technologie op zak word ik docent...

Naamswijziging ABCopschool: persbericht

Van ABCopschool naar Tip Met gepaste trots willen we met je delen dat we verder gaan onder onze nieuwe bedrijfsnaam: Tip b.v. Deze naamswijziging resoneert beter met de bijdrage die we de komende jaren in het basisonderwijs willen leveren en is bovendien makkelijker...

Welzijn in het onderwijs

Welzijn op Het Spectrum Het spectrum is een school in Delfgauw met het vignet welbevinden. Er heerste op de school gedurende langere tijd onderhuidse onrust en pestgedrag. Met een schoolbreed plan- met betrokkenheid van de ouders- is hiervan werk gemaakt. Het...

Taalvorming: de kunst van communicatie door het leven heen

Taal bewust: hoe verweven is taal met ons leven? Bij levensbedreigende situaties vragen we ons af: hoe lang kan een mens zonder eten of drinken? De vraag hoe lang een mens zonder taal kan wordt niet gesteld. Maar hoe groot is het aandeel van taalvorming in ons leven?...

Betekenis: Rugzak | Tip onderwijs

Ingeschatte leestijd: 3 minuten

Betekenis: Rugzak

Rugzak: een begrip uit het verleden

In het Nederlandse onderwijs was de rugzak een bekend begrip. Het stond voor de leerlinggebonden financiering (LGF), een extra budget voor kinderen met een beperking of handicap binnen het reguliere onderwijs.
Alleen leerlingen met een indicatie kwamen in aanmerking voor deze financiële hulp. De Commissie van Indicatiestelling (CvI) beoordeelde dit en keek onder andere naar de aard van de beperking en de gevolgen daarvan voor het onderwijs.

Wijzigingen in het systeem

In 2014 is dit systeem afgeschaft en is het aanvragen van leerlinggebonden financiering niet meer mogelijk. Het geld gaat nu naar de samenwerkingsverbanden van de scholen voor speciaal (basis) onderwijs.
Het concept van de rugzak is verschillend van een persoonsgebonden budget (PGB). Bij een PGB krijgen de ouders zelf het geld in handen en kunnen zij zelf een zorgverlener uitkiezen, in tegenstelling tot een rugzak, waarbij de school het budget toegekend kreeg.

Wat is een persoonsgebonden budget?

Een PGB is een budget dat ouders ontvangen om zelf zorg te organiseren voor hun kind. Dit kan voor verschillende doeleinden worden gebruikt, zoals het inhuren van een particuliere begeleider of het betalen van een speciale therapie.
Het PGB is een vorm van financiering die nog steeds beschikbaar is voor ouders die zorg nodig hebben voor hun kind.

Hoe werkt het onderwijs?

In het Nederlandse onderwijs wordt er gewerkt met een systeem van financiering dat gericht is op de behoeften van de leerlingen. Scholen ontvangen een budget om leerlingen met een beperking of handicap te ondersteunen.
Dit budget wordt gebruikt om extra ondersteuning te bieden aan deze leerlingen, zoals het inhuren van een particuliere begeleider of het bieden van speciale faciliteiten.

Wat is de rol van de school?

De school speelt een cruciale rol in het onderwijs. Zij zijn verantwoordelijk voor het bieden van een veilige en stimulerende leeromgeving voor alle leerlingen.
Zij werken samen met ouders en andere professionals om de behoeften van de leerlingen te bepalen en te vervullen.

Wat is de rol van de ouders?

Ouders spelen een belangrijke rol in het onderwijs. Zij zijn verantwoordelijk voor het nemen van beslissingen over de zorg en het onderwijs van hun kind.
Zij werken samen met de school en andere professionals om de behoeften van hun kind te bepalen en te vervullen.

Wat is de toekomst van het onderwijs?

In de toekomst zal het onderwijs zich blijven ontwikkelen om aan de behoeften van alle leerlingen te voldoen. Dit zal worden bereikt door het bieden van een persoonlijke benadering en het gebruik van innovatieve methoden.
Het gebruik van digitale middelen zal een belangrijke rol spelen in het onderwijs van de toekomst.

Conclusie

Wil jij meer interessante artikelen lezen? Neem een kijkje op onze LinkedIn pagina

Dit artikel is geschreven door:

Redactie van Tip onderwijs
Op: 11 juni 2024

Reacties

0 reacties