Gerelateerde artikelen

Onderwijstalent in een succesvolle school

Weet jij jouw eigen onderwijstalent in een split-second te benoemen? En wat verstaan we precies onder het woord talent? Als je dit vraagt aan Google (de nieuwere generaties gebruiken natuurlijk ChatGPT) wordt talent omschreven als iets wat je goed kunt waar je aanleg...

Trauma sensitief onderwijs: Kinderen helpen in de klas

Inleiding Trauma sensitief onderwijs. Het is een vrij nieuw begrip, maar er komt steeds meer aandacht voor. En dat is belangrijk, want kinderen die getraumatiseerd zijn, verliezen vaak al op jonge leeftijd hun vertrouwen in de mensen om hen heen. Als leerkracht kun je...

sociaal-emotioneel leren (SEL) in de klas

“Je bent niet alleen op de wereld!” Hoe vaak heb jij als leerkracht deze zin gebruikt? Waarschijnlijk vaker dan je zou willen. Vaak in een moment van frustratie, met als doel een leerling te laten inzien dat hij of zij rekening moet houden met anderen. En, werkte het?...

Het versterken van de basisondersteuning

Inleiding Het versterken van de basisondersteuning… ofwel het verbeteren van de kwaliteit van het onderwijs. In mijn ogen is dat wat we beogen bij het streven naar meer inclusiviteit in het onderwijs, want als we de basisondersteuning versterken, kunnen we onszelf...

Kwaliteitsbeleid in het onderwijs voor werkgeluk en succes

Hoe draagt kwaliteitsbeleid bij aan het werkgeluk van je onderwijsprofessionals? Dat krachtige leerkrachten en goed leiderschap bijdragen aan de onderwijskwaliteit in je school, is iedereen helder. Maar hoe draagt goed leiderschap op onderwijskwaliteit nu bij aan het...

Het belang van een krachtige schoolzelfevaluatie

Hoe kan het dan dat juist een goede schoolzelfevaluatie zorgt voor meer tijd, meer werkgeluk, en meer sturingskracht? Daarop vind je antwoord in onderstaand artikel.   Zelfevaluatie als motor van je schoolontwikkeling Wanneer je actief leiding geeft aan...

De impact van TOS op de ontwikkeling van kinderen

Van een kind dat start in een kleuterklas wordt verwacht dat het praat in goede en volledige, verstaanbare zinnen en in grote lijnen begrijpt wat er gezegd wordt. Als dit nog niet het geval is valt dit op, maar is er vaak nog niet direct reden tot grote zorg. Tenzij...

De gouden weken en de blijvende kracht van groepsdynamiek

De gouden weken – maak er maar 42 van De scholen zijn weer begonnen en op veel scholen wordt er flink aandacht besteed aan de ‘gouden weken’ Een periode waarin de basis wordt gelegd voor een prettige en leerzame sfeer in de klas. Er is tijd voor kennismaakspelletjes,...

Hoe personeelsbeleid kan helpen tegen lerarentekort

De optimist en het lerarentekort ‘Een optimist is een slecht geïnformeerde pessimist’, sprak cabaretier Theo Maassen ooit wijs. Toen mij (Jeroen Sterk) de vraag werd gesteld om een blog te schrijven omtrent personeelsbeleid en het lerarentekort in het onderwijs moest...

Werkgeluk van leerkrachten: De sleutel tot succesvolle leerlingen

Gelukkige leerkrachten zijn gelukkige leerlingen Het is een bekend gezegde in het onderwijs: gelukkige leerkrachten zijn gelukkige leerlingen. Maar wat betekent dit precies? En hoe kun jij, als leerkracht of schoolleider, bijdragen aan het werkgeluk van leerkrachten?...

Uitgelichte artikelen

Naamswijziging ABCopschool: persbericht

Van ABCopschool naar Tip Met gepaste trots willen we met je delen dat we verder gaan onder onze nieuwe bedrijfsnaam: Tip b.v. Deze naamswijziging resoneert beter met de bijdrage die we de komende jaren in het basisonderwijs willen leveren en is bovendien makkelijker...

Welzijn in het onderwijs

Welzijn op Het Spectrum Het spectrum is een school in Delfgauw met het vignet welbevinden. Er heerste op de school gedurende langere tijd onderhuidse onrust en pestgedrag. Met een schoolbreed plan- met betrokkenheid van de ouders- is hiervan werk gemaakt. Het...

Taalvorming: de kunst van communicatie door het leven heen

Taal bewust: hoe verweven is taal met ons leven? Bij levensbedreigende situaties vragen we ons af: hoe lang kan een mens zonder eten of drinken? De vraag hoe lang een mens zonder taal kan wordt niet gesteld. Maar hoe groot is het aandeel van taalvorming in ons leven?...

Betekenis: Rugzak | Tip onderwijs

Ingeschatte leestijd: 3 minuten

Betekenis: Rugzak

Rugzak: een begrip uit het verleden

In het Nederlandse onderwijs was de rugzak een bekend begrip. Het stond voor de leerlinggebonden financiering (LGF), een extra budget voor kinderen met een beperking of handicap binnen het reguliere onderwijs.
Alleen leerlingen met een indicatie kwamen in aanmerking voor deze financiële hulp. De Commissie van Indicatiestelling (CvI) beoordeelde dit en keek onder andere naar de aard van de beperking en de gevolgen daarvan voor het onderwijs.

Wijzigingen in het systeem

In 2014 is dit systeem afgeschaft en is het aanvragen van leerlinggebonden financiering niet meer mogelijk. Het geld gaat nu naar de samenwerkingsverbanden van de scholen voor speciaal (basis) onderwijs.
Het concept van de rugzak is verschillend van een persoonsgebonden budget (PGB). Bij een PGB krijgen de ouders zelf het geld in handen en kunnen zij zelf een zorgverlener uitkiezen, in tegenstelling tot een rugzak, waarbij de school het budget toegekend kreeg.

Wat is een persoonsgebonden budget?

Een PGB is een budget dat ouders ontvangen om zelf zorg te organiseren voor hun kind. Dit kan voor verschillende doeleinden worden gebruikt, zoals het inhuren van een particuliere begeleider of het betalen van een speciale therapie.
Het PGB is een vorm van financiering die nog steeds beschikbaar is voor ouders die zorg nodig hebben voor hun kind.

Hoe werkt het onderwijs?

In het Nederlandse onderwijs wordt er gewerkt met een systeem van financiering dat gericht is op de behoeften van de leerlingen. Scholen ontvangen een budget om leerlingen met een beperking of handicap te ondersteunen.
Dit budget wordt gebruikt om extra ondersteuning te bieden aan deze leerlingen, zoals het inhuren van een particuliere begeleider of het bieden van speciale faciliteiten.

Wat is de rol van de school?

De school speelt een cruciale rol in het onderwijs. Zij zijn verantwoordelijk voor het bieden van een veilige en stimulerende leeromgeving voor alle leerlingen.
Zij werken samen met ouders en andere professionals om de behoeften van de leerlingen te bepalen en te vervullen.

Wat is de rol van de ouders?

Ouders spelen een belangrijke rol in het onderwijs. Zij zijn verantwoordelijk voor het nemen van beslissingen over de zorg en het onderwijs van hun kind.
Zij werken samen met de school en andere professionals om de behoeften van hun kind te bepalen en te vervullen.

Wat is de toekomst van het onderwijs?

In de toekomst zal het onderwijs zich blijven ontwikkelen om aan de behoeften van alle leerlingen te voldoen. Dit zal worden bereikt door het bieden van een persoonlijke benadering en het gebruik van innovatieve methoden.
Het gebruik van digitale middelen zal een belangrijke rol spelen in het onderwijs van de toekomst.

Conclusie

Wil jij meer interessante artikelen lezen? Neem een kijkje op onze LinkedIn pagina

Dit artikel is geschreven door:

Redactie van Tip onderwijs
Op: 11 juni 2024

Reacties

0 reacties