Gerelateerde artikelen

Ondersteunend tekenen voor verbeterd taalbegrip

Ondersteunend tekenen om taal te verduidelijken Gebruik van beelden in het onderwijs levert belangrijke leervoordelen op voor de leerlingen (Clark & Lyons, 2004). Bovendien onthouden mensen makkelijker iets wat ze zien dan horen. Woord + beeld versterken elkaar!...

Subsidies in het onderwijs: Duur, Werkdrukverhogend en Dubieus

De wereld op z’n kop Ik wil graag met u delen hoe ik aankijk tegen de onderliggende principes van subsidies in het onderwijs. Dit keer niet omdat het door de tijdelijkheid van subsidies niet echt mogelijk is structureel het onderwijs te verbeteren… Ook niet omdat vaak...

Hoogbegaafdheid in het onderwijs: kansen en uitdagingen

Hoogbegaafdheid niet herkend Waarom hebben mijn basisschool leerkrachten het niet gezien? Dat was een van de vragen die door mijn hoofd gingen toen ik op volwassen leeftijd erachter kwam dat ik hoogbegaafd was. Hoogbegaafdheid is een complex en veelzijdig fenomeen dat...

7 redenen waarom handvaardigheid op school belangrijk is!

De onmisbare rol van handvaardigheid in de ontwikkeling van kinderen Handvaardigheid, of de vaardigheid om met je handen te werken, speelt een cruciale rol in de ontwikkeling van kinderen. Het is meer dan alleen knutselen of creatief bezig zijn; het is een essentiële...

Rots en Water training basisschool

Omgaan met sociale conflicten: een uitdaging voor leerkrachten In deze blog vertel ik wat over De Rots en Water training op de basisschool.  Hieronder staan een aantal sociale conflicten waarin kinderen terecht kunnen komen: ‘Juffrouw, hij pakte mijn bal af!’...

De kracht van geluk: positieve psychologie in het klaslokaal

Maak van elke dag een Lievelingsdag! Gelukskunde op de basisschool. In deze blog wordt het onderwerp "positieve psychologie" in kaart gebracht. Weer een vak erbij? Je hebt een klas met 30 kinderen. Je rooster zit vol met taal, rekenen, Engels en wereldoriëntatie. En...

Boost je vitaliteit door herstelmomenten

Altijd 'Aan'? Pauzeer om te presteren! Leef je van vakantie naar vakantie en word je steeds in het weekend of in de vakantie ziek omdat je de rest van de tijd over je grenzen gaat? Herkenbaar? Regelmatige herstelmomenten inbouwen kan helpen om je vitaliteit te...

Feedback: de sleutel tot persoonlijke en professionele groei

Feedback in huiselijke kringen De afgelopen tijd heb ik aan enkele collega’s gevraagd mij te voorzien van feedback. Deze terugkoppeling kan een krachtig middel zijn om jezelf en/ of anderen op het juiste spoor van reflectie en ontwikkeling te zetten. Zo geef ik...

Meer- en hoogbegaafdheid: Meer dan alleen intelligentie.

Hoogbegaafden altijd hoogvliegers? In het onderwijs gaat er veel tijd en energie zitten in begeleiding van leerlingen die meer moeite hebben om mee te kunnen in het cognitieve leerproces. Daardoor vallen de meer- en hoogbegaafden nogal eens buiten de boot. Er wordt al...

Uitgelichte artikelen

Naamswijziging ABCopschool: persbericht

Van ABCopschool naar Tip Met gepaste trots willen we met je delen dat we verder gaan onder onze nieuwe bedrijfsnaam: Tip b.v. Deze naamswijziging resoneert beter met de bijdrage die we de komende jaren in het basisonderwijs willen leveren en is bovendien makkelijker...

Welzijn in het onderwijs

Welzijn op Het Spectrum Het spectrum is een school in Delfgauw met het vignet welbevinden. Er heerste op de school gedurende langere tijd onderhuidse onrust en pestgedrag. Met een schoolbreed plan- met betrokkenheid van de ouders- is hiervan werk gemaakt. Het...

Taalvorming: de kunst van communicatie door het leven heen

Taal bewust: hoe verweven is taal met ons leven? Bij levensbedreigende situaties vragen we ons af: hoe lang kan een mens zonder eten of drinken? De vraag hoe lang een mens zonder taal kan wordt niet gesteld. Maar hoe groot is het aandeel van taalvorming in ons leven?...

Betekenis: Rugzak | Tip onderwijs

Ingeschatte leestijd: 3 minuten

Betekenis: Rugzak

Rugzak: een begrip uit het verleden

In het Nederlandse onderwijs was de rugzak een bekend begrip. Het stond voor de leerlinggebonden financiering (LGF), een extra budget voor kinderen met een beperking of handicap binnen het reguliere onderwijs.
Alleen leerlingen met een indicatie kwamen in aanmerking voor deze financiële hulp. De Commissie van Indicatiestelling (CvI) beoordeelde dit en keek onder andere naar de aard van de beperking en de gevolgen daarvan voor het onderwijs.

Wijzigingen in het systeem

In 2014 is dit systeem afgeschaft en is het aanvragen van leerlinggebonden financiering niet meer mogelijk. Het geld gaat nu naar de samenwerkingsverbanden van de scholen voor speciaal (basis) onderwijs.
Het concept van de rugzak is verschillend van een persoonsgebonden budget (PGB). Bij een PGB krijgen de ouders zelf het geld in handen en kunnen zij zelf een zorgverlener uitkiezen, in tegenstelling tot een rugzak, waarbij de school het budget toegekend kreeg.

Wat is een persoonsgebonden budget?

Een PGB is een budget dat ouders ontvangen om zelf zorg te organiseren voor hun kind. Dit kan voor verschillende doeleinden worden gebruikt, zoals het inhuren van een particuliere begeleider of het betalen van een speciale therapie.
Het PGB is een vorm van financiering die nog steeds beschikbaar is voor ouders die zorg nodig hebben voor hun kind.

Hoe werkt het onderwijs?

In het Nederlandse onderwijs wordt er gewerkt met een systeem van financiering dat gericht is op de behoeften van de leerlingen. Scholen ontvangen een budget om leerlingen met een beperking of handicap te ondersteunen.
Dit budget wordt gebruikt om extra ondersteuning te bieden aan deze leerlingen, zoals het inhuren van een particuliere begeleider of het bieden van speciale faciliteiten.

Wat is de rol van de school?

De school speelt een cruciale rol in het onderwijs. Zij zijn verantwoordelijk voor het bieden van een veilige en stimulerende leeromgeving voor alle leerlingen.
Zij werken samen met ouders en andere professionals om de behoeften van de leerlingen te bepalen en te vervullen.

Wat is de rol van de ouders?

Ouders spelen een belangrijke rol in het onderwijs. Zij zijn verantwoordelijk voor het nemen van beslissingen over de zorg en het onderwijs van hun kind.
Zij werken samen met de school en andere professionals om de behoeften van hun kind te bepalen en te vervullen.

Wat is de toekomst van het onderwijs?

In de toekomst zal het onderwijs zich blijven ontwikkelen om aan de behoeften van alle leerlingen te voldoen. Dit zal worden bereikt door het bieden van een persoonlijke benadering en het gebruik van innovatieve methoden.
Het gebruik van digitale middelen zal een belangrijke rol spelen in het onderwijs van de toekomst.

Conclusie

Wil jij meer interessante artikelen lezen? Neem een kijkje op onze LinkedIn pagina

Dit artikel is geschreven door:

Redactie van Tip onderwijs
Op: 11 juni 2024

Reacties

0 reacties