Gerelateerde artikelen

De rol van meertaligheid bij kansenongelijkheid

Meertaligheid speelt een belangrijke rol in de ongelijkheidskansen in het onderwijs in Nederland, zowel in positieve als negatieve zin. De impact van meertaligheid op de kansen van leerlingen in het onderwijs is sterk afhankelijk van hoe de samenleving en het...

De kracht van een relatie tussen leerkracht en leerling

Het basisonderwijs gaat over zoveel meer dan sommen maken, spelling oefenen en topografie stampen. De échte magie zit in de relatie tussen leerkracht en leerling. Die relatie is als het fundament van een stevig huis: zonder dat, stort alles in. Een warme, positieve...

Het belang van complimenten geven

Hallo allemaal! Heb je weleens iemand een compliment gegeven? Misschien zei je iets aardigs tegen een vriend of vriendin, zoals: "Wat ben jij een positief persoon" of "Je bent echt goed in orde houden!". Wist je dat complimenten geven niet alleen leuk is voor de...

Burgerschapsonderwijs in de klas

Burgerschap, diversiteit en inclusie Waarschijnlijk heb je de afgelopen tijd deze woorden meermaals voorbij zien of horen komen. Misschien wel zo vaak dat je door de bomen het bos niet meer kan zien. Of ben jij degene die deze woorden het vaakst gebruikt als aanjager...

Duurzame inzetbaarheid in het onderwijs

Duurzame Inzetbaarheid Een gewone werkdag indeling bestaat niet Als onderwijsprofessional heb je geen baan van 9 tot 5. We beginnen vaak vroeg en eindigen vaak pas laat. Er is geen vaste richtlijn in werktijden, pauzes of het maken van een achturige werkdag. Je geeft...

Leesplezier terug met LIST lezen

Van leeshaat naar leesvreugd Kinderen kunnen niet goed lezen! Sla een willekeurige krant open en het gaat erover. Het leesniveau daalt en hard ook. Eén op de drie vijftienjarigen heeft onvoldoende leesvaardigheid volgens het PISA-onderzoek. Het zijn harde berichten,...

De toekomst van het onderwijs

Een kijkje in het onderwijs van de toekomst! Momenteel heeft het onderwijs met grote uitdagingen te maken. In het jaarlijkse rapport van Inspectie van het Onderwijs worden een aantal alarmerende bevindingen geconstateerd: we behalen landelijk een steeds minder goede...

De kracht van positiviteit

In vrijwel iedere groep zitten kinderen met gedragsuitdagingen. Het is onze taak als leerkracht om daar op een passende wijze mee om te gaan. Daarbij is het onze uitdaging om dit moeilijke gedrag los te zien van het kind. Het kind vertoont namelijk negatief of...

Detachering in het onderwijs

Wat is detachering in het onderwijs?   Detachering in het onderwijs is een vorm van flexibele inzet waarbij een onderwijsorganisatie of detacheringsbureau, zoals Tip onderwijs, een leerkracht, leerkrachtondersteuner of een onderwijsassistent aan een school...

Het behouden van startende leerkrachten

Voor de klas! En nu? Hoe behouden we startende leerkrachten voor het onderwijs? Eindelijk is het zo ver: je bent leerkracht! Heel fijn, maar misschien ook heel spannend. Er komt veel bij kijken wanneer leerkrachten net beginnen in het onderwijs. Hoe kunnen wij ervoor...

Uitgelichte artikelen

Naamswijziging ABCopschool: persbericht

Van ABCopschool naar Tip Met gepaste trots willen we met je delen dat we verder gaan onder onze nieuwe bedrijfsnaam: Tip b.v. Deze naamswijziging resoneert beter met de bijdrage die we de komende jaren in het basisonderwijs willen leveren en is bovendien makkelijker...

Welzijn in het onderwijs

Welzijn op Het Spectrum Het spectrum is een school in Delfgauw met het vignet welbevinden. Er heerste op de school gedurende langere tijd onderhuidse onrust en pestgedrag. Met een schoolbreed plan- met betrokkenheid van de ouders- is hiervan werk gemaakt. Het...

Taalvorming: de kunst van communicatie door het leven heen

Taal bewust: hoe verweven is taal met ons leven? Bij levensbedreigende situaties vragen we ons af: hoe lang kan een mens zonder eten of drinken? De vraag hoe lang een mens zonder taal kan wordt niet gesteld. Maar hoe groot is het aandeel van taalvorming in ons leven?...

Betekenis: Scaffolding | Tip onderwijs

Ingeschatte leestijd: 2 minuten

Betekenis: Scaffolding

Scaffolding in het onderwijs

Bij het scaffolding-proces biedt de leerkracht een steunende hand aan leerlingen om hun leerproces te faciliteren. Deze ondersteuning wordt aangepast aan het niveau van de leerling, waardoor deze een hoger niveau kan bereiken.
Het scaffolding-concept is gebaseerd op de idee dat leerlingen een bepaalde mate van ondersteuning nodig hebben om nieuwe vaardigheden en kennis te verwerven. Deze ondersteuning wordt vervolgens afgebouwd naarmate de leerling zelfstandiger wordt.

Het doel van scaffolding

Het doel van scaffolding is om leerlingen te helpen bij het verwerven van nieuwe vaardigheden en kennis. Dit gebeurt door het bieden van een steunende omgeving waarbinnen leerlingen kunnen experimenteren en leren.
Door het scaffolding-proces kunnen leerlingen hun zelfvertrouwen en motivatie verhogen, omdat zij het gevoel hebben dat zij in staat zijn om complexe taken aan te pakken.

Vormen van scaffolding

Er zijn verschillende vormen van scaffolding, zoals preteaching

Preteaching is een didactische aanpak waarbij leerlingen voorafgaand aan de les alvast uitleg ontvangen over de lesstof. Dit heeft een positief effect op de resultaten, omdat leerlingen twee keer instructie ontvangen.

, coaching

Coaching is een effectieve manier om leerlingen te begeleiden en hun vaardigheden te ontwikkelen. Het doel van coaching is om een verandering in gang te zetten en leerlingen te helpen hun doelen te bereiken. Coaching kan plaatsvinden in een één-op-één setting of in een groep.

en assessment

Het begrijpen van onderwijsconcepten is cruciaal voor het succes van leerlingen en leerkrachten.

. Preteaching is een vorm van scaffolding waarbij de leerkracht voorafgaand aan een les materiaal aanbiedt om de leerling voor te bereiden.

Coaching is een vorm van scaffolding waarbij de leerkracht de leerling begeleidt tijdens het leerproces. Assessment is een vorm van scaffolding waarbij de leerkracht de leerling evalueert en feedback geeft.

Voorbeelden van scaffolding

Een voorbeeld van scaffolding is het gebruik van een brugklas

In Nederland is de brugklas de eerste klas van het voortgezet onderwijs, waar leerlingen van 12 jaar oud overstappen van de basisschool. De term brugklas werd geïntroduceerd met de invoering van de Mammoetwet in 1963.

, waarbij leerlingen worden voorbereid op een nieuwe les door het aanbieden van een overzicht van het materiaal.

Een ander voorbeeld is het gebruik van json-gebaseerde oefeningen, waarbij leerlingen kunnen oefenen met een bepaalde vaardigheid en vervolgens feedback ontvangen.

Voordelen van scaffolding

Het scaffolding-proces heeft verschillende voordelen, zoals het verhogen van de motivatie en het zelfvertrouwen van leerlingen.
Daarnaast helpt scaffolding bij het verbeteren van de leerprestaties en het vergroten van de kans op succes.

Conclusie

Scaffolding is een belangrijke methode in het onderwijs om leerlingen te helpen bij het verwerven van nieuwe vaardigheden en kennis. Door het bieden van een steunende omgeving en het afbouwen van ondersteuning kunnen leerlingen hun volledige potentieel bereiken.
Wil jij meer interessante artikelen lezen? Neem een kijkje op onze LinkedIn pagina

Dit artikel is geschreven door:

Redactie van Tip onderwijs
Op: 11 juni 2024

Reacties

0 reacties