Gerelateerde artikelen

Ondersteunend tekenen voor verbeterd taalbegrip

Ondersteunend tekenen om taal te verduidelijken Gebruik van beelden in het onderwijs levert belangrijke leervoordelen op voor de leerlingen (Clark & Lyons, 2004). Bovendien onthouden mensen makkelijker iets wat ze zien dan horen. Woord + beeld versterken elkaar!...

Subsidies in het onderwijs: Duur, Werkdrukverhogend en Dubieus

De wereld op z’n kop Ik wil graag met u delen hoe ik aankijk tegen de onderliggende principes van subsidies in het onderwijs. Dit keer niet omdat het door de tijdelijkheid van subsidies niet echt mogelijk is structureel het onderwijs te verbeteren… Ook niet omdat vaak...

Hoogbegaafdheid in het onderwijs: kansen en uitdagingen

Hoogbegaafdheid niet herkend Waarom hebben mijn basisschool leerkrachten het niet gezien? Dat was een van de vragen die door mijn hoofd gingen toen ik op volwassen leeftijd erachter kwam dat ik hoogbegaafd was. Hoogbegaafdheid is een complex en veelzijdig fenomeen dat...

7 redenen waarom handvaardigheid op school belangrijk is!

De onmisbare rol van handvaardigheid in de ontwikkeling van kinderen Handvaardigheid, of de vaardigheid om met je handen te werken, speelt een cruciale rol in de ontwikkeling van kinderen. Het is meer dan alleen knutselen of creatief bezig zijn; het is een essentiële...

Rots en Water training basisschool

Omgaan met sociale conflicten: een uitdaging voor leerkrachten In deze blog vertel ik wat over De Rots en Water training op de basisschool.  Hieronder staan een aantal sociale conflicten waarin kinderen terecht kunnen komen: ‘Juffrouw, hij pakte mijn bal af!’...

De kracht van geluk: positieve psychologie in het klaslokaal

Maak van elke dag een Lievelingsdag! Gelukskunde op de basisschool. In deze blog wordt het onderwerp "positieve psychologie" in kaart gebracht. Weer een vak erbij? Je hebt een klas met 30 kinderen. Je rooster zit vol met taal, rekenen, Engels en wereldoriëntatie. En...

Boost je vitaliteit door herstelmomenten

Altijd 'Aan'? Pauzeer om te presteren! Leef je van vakantie naar vakantie en word je steeds in het weekend of in de vakantie ziek omdat je de rest van de tijd over je grenzen gaat? Herkenbaar? Regelmatige herstelmomenten inbouwen kan helpen om je vitaliteit te...

Feedback: de sleutel tot persoonlijke en professionele groei

Feedback in huiselijke kringen De afgelopen tijd heb ik aan enkele collega’s gevraagd mij te voorzien van feedback. Deze terugkoppeling kan een krachtig middel zijn om jezelf en/ of anderen op het juiste spoor van reflectie en ontwikkeling te zetten. Zo geef ik...

Meer- en hoogbegaafdheid: Meer dan alleen intelligentie.

Hoogbegaafden altijd hoogvliegers? In het onderwijs gaat er veel tijd en energie zitten in begeleiding van leerlingen die meer moeite hebben om mee te kunnen in het cognitieve leerproces. Daardoor vallen de meer- en hoogbegaafden nogal eens buiten de boot. Er wordt al...

Uitgelichte artikelen

Naamswijziging ABCopschool: persbericht

Van ABCopschool naar Tip Met gepaste trots willen we met je delen dat we verder gaan onder onze nieuwe bedrijfsnaam: Tip b.v. Deze naamswijziging resoneert beter met de bijdrage die we de komende jaren in het basisonderwijs willen leveren en is bovendien makkelijker...

Welzijn in het onderwijs

Welzijn op Het Spectrum Het spectrum is een school in Delfgauw met het vignet welbevinden. Er heerste op de school gedurende langere tijd onderhuidse onrust en pestgedrag. Met een schoolbreed plan- met betrokkenheid van de ouders- is hiervan werk gemaakt. Het...

Taalvorming: de kunst van communicatie door het leven heen

Taal bewust: hoe verweven is taal met ons leven? Bij levensbedreigende situaties vragen we ons af: hoe lang kan een mens zonder eten of drinken? De vraag hoe lang een mens zonder taal kan wordt niet gesteld. Maar hoe groot is het aandeel van taalvorming in ons leven?...

Betekenis: Scaffolding | Tip onderwijs

Ingeschatte leestijd: 2 minuten

Betekenis: Scaffolding

Scaffolding in het onderwijs

Bij het scaffolding-proces biedt de leerkracht een steunende hand aan leerlingen om hun leerproces te faciliteren. Deze ondersteuning wordt aangepast aan het niveau van de leerling, waardoor deze een hoger niveau kan bereiken.
Het scaffolding-concept is gebaseerd op de idee dat leerlingen een bepaalde mate van ondersteuning nodig hebben om nieuwe vaardigheden en kennis te verwerven. Deze ondersteuning wordt vervolgens afgebouwd naarmate de leerling zelfstandiger wordt.

Het doel van scaffolding

Het doel van scaffolding is om leerlingen te helpen bij het verwerven van nieuwe vaardigheden en kennis. Dit gebeurt door het bieden van een steunende omgeving waarbinnen leerlingen kunnen experimenteren en leren.
Door het scaffolding-proces kunnen leerlingen hun zelfvertrouwen en motivatie verhogen, omdat zij het gevoel hebben dat zij in staat zijn om complexe taken aan te pakken.

Vormen van scaffolding

Er zijn verschillende vormen van scaffolding, zoals preteaching

Preteaching is een didactische aanpak waarbij leerlingen voorafgaand aan de les alvast uitleg ontvangen over de lesstof. Dit heeft een positief effect op de resultaten, omdat leerlingen twee keer instructie ontvangen.

, coaching

Coaching is een effectieve manier om leerlingen te begeleiden en hun vaardigheden te ontwikkelen. Het doel van coaching is om een verandering in gang te zetten en leerlingen te helpen hun doelen te bereiken. Coaching kan plaatsvinden in een één-op-één setting of in een groep.

en assessment

Het begrijpen van onderwijsconcepten is cruciaal voor het succes van leerlingen en leerkrachten.

. Preteaching is een vorm van scaffolding waarbij de leerkracht voorafgaand aan een les materiaal aanbiedt om de leerling voor te bereiden.

Coaching is een vorm van scaffolding waarbij de leerkracht de leerling begeleidt tijdens het leerproces. Assessment is een vorm van scaffolding waarbij de leerkracht de leerling evalueert en feedback geeft.

Voorbeelden van scaffolding

Een voorbeeld van scaffolding is het gebruik van een brugklas

In Nederland is de brugklas de eerste klas van het voortgezet onderwijs, waar leerlingen van 12 jaar oud overstappen van de basisschool. De term brugklas werd geïntroduceerd met de invoering van de Mammoetwet in 1963.

, waarbij leerlingen worden voorbereid op een nieuwe les door het aanbieden van een overzicht van het materiaal.

Een ander voorbeeld is het gebruik van json-gebaseerde oefeningen, waarbij leerlingen kunnen oefenen met een bepaalde vaardigheid en vervolgens feedback ontvangen.

Voordelen van scaffolding

Het scaffolding-proces heeft verschillende voordelen, zoals het verhogen van de motivatie en het zelfvertrouwen van leerlingen.
Daarnaast helpt scaffolding bij het verbeteren van de leerprestaties en het vergroten van de kans op succes.

Conclusie

Scaffolding is een belangrijke methode in het onderwijs om leerlingen te helpen bij het verwerven van nieuwe vaardigheden en kennis. Door het bieden van een steunende omgeving en het afbouwen van ondersteuning kunnen leerlingen hun volledige potentieel bereiken.
Wil jij meer interessante artikelen lezen? Neem een kijkje op onze LinkedIn pagina

Dit artikel is geschreven door:

Redactie van Tip onderwijs
Op: 11 juni 2024

Reacties

0 reacties