Gerelateerde artikelen

Rekenen automatiseren in het basisonderwijs

In deze blog lees je meer over het automatiseren van rekenen in het basisonderwijs. De inspectie van het onderwijs benoemt dat de reken- en wiskundevaardigheden van veel leerlingen achterblijven. In het basisonderwijs worden de niveaus in kaart gebracht aan de hand...

Motivatie vanuit de cel: leren met een glimlach

Leren motiveren? Bijna huppelend komt hij mijn lokaal binnen; een jongeman van een jaar of 21. Hij kruipt direct achter de computer om zijn wachtwoorden in te vullen en te kunnen beginnen met zijn werk. Hij komt voor Nederlands. Hier, in de gevangenis, werken we met...

Hoe leren kleuters?

In dit artikel neem ik je mee, naar hoe kleuters leren en zich ontwikkelen. In onderstaande alinea krijgen we een ideale situatie beschreven. Vervolgens kan je over 2 praktijkvoorbeelden lezen. Het nut van deze geschetste situaties worden verder toegelicht. Je krijgt...

De leraarondersteuner: waardevol in het onderwijs

Werken in het onderwijs kent vele functies. In dit blog heb ik een gesprek met Klaas. Klaas werkte als fietstechnicus en begeleidde jongeren tijdens hun werkperiode bij een groot fietsbedrijf. Toen de begeleiding stopte, kwam Klaas in gesprek met het Vierbeekcollege...

Het Enneagram als instrument voor zelfbewustzijn

Een nieuwe kijk op onderwijs Stel je een basisschool voor waar kinderen niet alleen leren, maar ook ontdekken wie ze écht zijn. Een school waar persoonlijke ontwikkeling hand in hand gaat met onderwijsinhoud, en waar kinderen leren zichzelf en elkaar te begrijpen. Als...

dyscalculie symptomen: Wat is het en hoe herken je het?

Dyscalculie Dyscalculie. Een, voor sommigen, vaag en ongrijpbaar begrip. Soms wordt het verward met dyslexie of simpelweg gedacht dat als je niet goed bent in rekenen, dat je het hebt. Is het zo simpel? Dus wat is dyscalculie? Hoe kun je het herkennen? En hoe...

Professionalisering en kwaliteitsontwikkeling in het onderwijs

Inleiding Het cyclisch versterken van je onderwijskwaliteit is de hoofdopdracht van iedere schoolleider. En je meest waardevolle goed, staat iedere dag in de groepen hun stinkende best te doen voor al die kinderen die aan jullie school zijn toevertrouwd. Je...

Het belang van groepsvorming in de eerste schoolweken

Wanneer je begint aan een nieuw schooljaar ben je al snel geneigd om in de sneltrein te stappen, want we staan immers al een aantal weken ‘stil. Vlot terug in het ritme, want dat is fijn voor onszelf én de kinderen. Voor we het weten razen we langs allerlei stations,...

De essentiële rol van de kleuterleerkracht

Kleuterleerkracht, een begin. Kleuters. Eén van de leukste doelgroepen als leerkracht in het basisonderwijs. Kleuters zijn leergierig, zien de wereld om hen heen met grote verwondering en kunnen hun emoties binnen de kortste keren omtoveren, iets waarvan een...

Het vergroten van eigenaarschap

Het nemen van eigenaarschap is een term dat steeds meer naar voren komt in het onderwijs. Ook in andere branches is het een veel gehoorde term zodat werknemers weer de regie over hun eigen werkzaamheden en handelen (terug)pakken. In dit blog lees je waar de term...

Uitgelichte artikelen

Naamswijziging ABCopschool: persbericht

Van ABCopschool naar Tip Met gepaste trots willen we met je delen dat we verder gaan onder onze nieuwe bedrijfsnaam: Tip b.v. Deze naamswijziging resoneert beter met de bijdrage die we de komende jaren in het basisonderwijs willen leveren en is bovendien makkelijker...

Welzijn in het onderwijs

Welzijn op Het Spectrum Het spectrum is een school in Delfgauw met het vignet welbevinden. Er heerste op de school gedurende langere tijd onderhuidse onrust en pestgedrag. Met een schoolbreed plan- met betrokkenheid van de ouders- is hiervan werk gemaakt. Het...

Taalvorming: de kunst van communicatie door het leven heen

Taal bewust: hoe verweven is taal met ons leven? Bij levensbedreigende situaties vragen we ons af: hoe lang kan een mens zonder eten of drinken? De vraag hoe lang een mens zonder taal kan wordt niet gesteld. Maar hoe groot is het aandeel van taalvorming in ons leven?...

Betekenis: Scaffolding | Tip onderwijs

Ingeschatte leestijd: 2 minuten

Betekenis: Scaffolding

Scaffolding in het onderwijs

Bij het scaffolding-proces biedt de leerkracht een steunende hand aan leerlingen om hun leerproces te faciliteren. Deze ondersteuning wordt aangepast aan het niveau van de leerling, waardoor deze een hoger niveau kan bereiken.
Het scaffolding-concept is gebaseerd op de idee dat leerlingen een bepaalde mate van ondersteuning nodig hebben om nieuwe vaardigheden en kennis te verwerven. Deze ondersteuning wordt vervolgens afgebouwd naarmate de leerling zelfstandiger wordt.

Het doel van scaffolding

Het doel van scaffolding is om leerlingen te helpen bij het verwerven van nieuwe vaardigheden en kennis. Dit gebeurt door het bieden van een steunende omgeving waarbinnen leerlingen kunnen experimenteren en leren.
Door het scaffolding-proces kunnen leerlingen hun zelfvertrouwen en motivatie verhogen, omdat zij het gevoel hebben dat zij in staat zijn om complexe taken aan te pakken.

Vormen van scaffolding

Er zijn verschillende vormen van scaffolding, zoals preteaching

Preteaching is een didactische aanpak waarbij leerlingen voorafgaand aan de les alvast uitleg ontvangen over de lesstof. Dit heeft een positief effect op de resultaten, omdat leerlingen twee keer instructie ontvangen.

, coaching

Coaching is een effectieve manier om leerlingen te begeleiden en hun vaardigheden te ontwikkelen. Het doel van coaching is om een verandering in gang te zetten en leerlingen te helpen hun doelen te bereiken. Coaching kan plaatsvinden in een één-op-één setting of in een groep.

en assessment

Het begrijpen van onderwijsconcepten is cruciaal voor het succes van leerlingen en leerkrachten.

. Preteaching is een vorm van scaffolding waarbij de leerkracht voorafgaand aan een les materiaal aanbiedt om de leerling voor te bereiden.

Coaching is een vorm van scaffolding waarbij de leerkracht de leerling begeleidt tijdens het leerproces. Assessment is een vorm van scaffolding waarbij de leerkracht de leerling evalueert en feedback geeft.

Voorbeelden van scaffolding

Een voorbeeld van scaffolding is het gebruik van een brugklas

In Nederland is de brugklas de eerste klas van het voortgezet onderwijs, waar leerlingen van 12 jaar oud overstappen van de basisschool. De term brugklas werd geïntroduceerd met de invoering van de Mammoetwet in 1963.

, waarbij leerlingen worden voorbereid op een nieuwe les door het aanbieden van een overzicht van het materiaal.

Een ander voorbeeld is het gebruik van json-gebaseerde oefeningen, waarbij leerlingen kunnen oefenen met een bepaalde vaardigheid en vervolgens feedback ontvangen.

Voordelen van scaffolding

Het scaffolding-proces heeft verschillende voordelen, zoals het verhogen van de motivatie en het zelfvertrouwen van leerlingen.
Daarnaast helpt scaffolding bij het verbeteren van de leerprestaties en het vergroten van de kans op succes.

Conclusie

Scaffolding is een belangrijke methode in het onderwijs om leerlingen te helpen bij het verwerven van nieuwe vaardigheden en kennis. Door het bieden van een steunende omgeving en het afbouwen van ondersteuning kunnen leerlingen hun volledige potentieel bereiken.
Wil jij meer interessante artikelen lezen? Neem een kijkje op onze LinkedIn pagina

Dit artikel is geschreven door:

Redactie van Tip onderwijs
Op: 11 juni 2024

Reacties

0 reacties