Gerelateerde artikelen

Hoe personeelsbeleid kan helpen tegen lerarentekort

De optimist en het lerarentekort ‘Een optimist is een slecht geïnformeerde pessimist’, sprak cabaretier Theo Maassen ooit wijs. Toen mij (Jeroen Sterk) de vraag werd gesteld om een blog te schrijven omtrent personeelsbeleid en het lerarentekort in het onderwijs moest...

Werkgeluk van leerkrachten: De sleutel tot succesvolle leerlingen

Gelukkige leerkrachten zijn gelukkige leerlingen Het is een bekend gezegde in het onderwijs: gelukkige leerkrachten zijn gelukkige leerlingen. Maar wat betekent dit precies? En hoe kun jij, als leerkracht of schoolleider, bijdragen aan het werkgeluk van leerkrachten?...

Hoogsensitiviteit in de klas

Hoogsensitiviteit in het kort ‘Wat ben jij gevoelig!’, ‘Kom op, zo hard praten ze niet!’, ‘Daar hoef je toch niet om te huilen, stel je niet zo aan?!’. Zomaar wat random opmerkingen, die ik als hoogsensitief kind tijdens mijn basisschooltijd te horen heb gekregen. Ik...

Leesplezier in de klas

Motivatie om te lezen stimuleren: Hoe krijgen we kinderen enthousiast voor boeken? Lezen is een essentiële vaardigheid voor de ontwikkeling van kinderen, zowel binnen als buiten het onderwijs. Een goede leesvaardigheid opent de deuren naar kennis, vergroot de...

Persoonlijk leiderschap: Van stress naar FLOW

Bijna doodervaring In 2002 ben ik tijdens het bergbeklimmen in Zwitserland 15 meter in een gletsjerspleet gevallen. Tijdens de ruim 2 uur durende klim uit de gletsjerspleet heb ik ervaren dat we als mens tot veel meer in staat zijn dan dat we vaak denken. Niet alleen...

Strategieën voor kleuteronderwijs: van uitval naar groei

Help kleuters spelen?! Graag neem ik je mee op een korte reis. Namelijk wat als er kleuters uitvallen in het kleuteronderwijs en zelfs thuis zitten? Hoe zien we de kleuter en welke mogelijkheden bieden we aan? Laatst chatte een IB-er me onderstaande: "Het gedrag van...

Effectieve start van het schooljaar in het onderwijs

Herstart van het schooljaar Maandag is het voor vele kinderen uit regio Zuid zover. Ze mogen weer naar school. Om goed van start te kunnen gaan in het onderwijs hebben wij op school, zoals meerdere scholen, de startvergadering. Een moment om elkaar na zes weken weer...

Solliciteren in het onderwijs

Je hebt de beslissing gemaakt om het onderwijs in te willen gaan, of je bent al jaren werkzaam binnen het onderwijs en toe aan een andere functie. Ondanks de roep om personeel, moet je ook gewoon in het onderwijs solliciteren. In dit blog een paar handige punten die...

Traumasensitief onderwijs en complex gedrag

Trauma en complex gedrag Na het lezen van deze blog weet je meer over traumasensitief onderwijs (TSO), ingrijpende levensgebeurtenissen, wat de effecten van trauma op ‘complex’ gedrag kan zijn en waarom het als onderwijsprofessional van belang is om hiervan op de...

De Plusklas: uitdagingen en groei voor hoogbegaafden

De Plusklas als highlight van de schoolweek? "Is dat nou echt nodig, een Plusklas? Hoogbegaafde leerlingen zijn slim genoeg, die komen er tóch wel." Dit is een uitspraak die ik regelmatig hoor. Ik zou willen dat ik volmondig kon antwoorden dat de Plusklas niet nodig...

Uitgelichte artikelen

Naamswijziging ABCopschool: persbericht

Van ABCopschool naar Tip Met gepaste trots willen we met je delen dat we verder gaan onder onze nieuwe bedrijfsnaam: Tip b.v. Deze naamswijziging resoneert beter met de bijdrage die we de komende jaren in het basisonderwijs willen leveren en is bovendien makkelijker...

Welzijn in het onderwijs

Welzijn op Het Spectrum Het spectrum is een school in Delfgauw met het vignet welbevinden. Er heerste op de school gedurende langere tijd onderhuidse onrust en pestgedrag. Met een schoolbreed plan- met betrokkenheid van de ouders- is hiervan werk gemaakt. Het...

Taalvorming: de kunst van communicatie door het leven heen

Taal bewust: hoe verweven is taal met ons leven? Bij levensbedreigende situaties vragen we ons af: hoe lang kan een mens zonder eten of drinken? De vraag hoe lang een mens zonder taal kan wordt niet gesteld. Maar hoe groot is het aandeel van taalvorming in ons leven?...

Betekenis: Sociogram | Tip onderwijs

Ingeschatte leestijd: 3 minuten

Betekenis: Sociogram

Sociogram in het onderwijs

Een sociogram is een grafische weergave van onderlinge relaties, zoals in de klas. Hierdoor kan een leerkracht zien hoe de sociale verbanden in een klas zijn.
Een sociogram is het resultaat van een sociometrisch onderzoek. Bij zo’n onderzoek krijgen alle kinderen uit de klas enkele vragen voorgelegd, zoals “Met wie speel je graag?” of “Naast wie zou je graag willen zitten in de klas?”
Het is voor de uitkomst van belang dat alle vragen worden beantwoord. De uitkomsten worden verwerkt in een sociogram. Een sociogram maken kan helpen bij het onderkennen van hiërarchie, populaire kinderen in de klas en kinderen die sociaal geïsoleerd zijn.

Soorten sociogrammen

Er zijn verschillende soorten sociogrammen die je kunt afnemen. Elk soort heeft zijn eigen voor- en nadelen. De nominatieprocedure wordt het meest gebruikt, waarbij leerlingen andere leerlingen noemen. De ratingsprocedure is een andere methode, waarbij elke leerling zijn medeleerlingen beoordeelt op een schaal van 1 tot 5.
De paarsgewijze vergelijking is een andere methode, waarbij leerlingen alle mogelijke duo’s van klasgenoten te zien krijgen en maken steeds een keuze op basis van een vraag. De observatiemethode is een methode waarbij de interacties tussen leerlingen worden geobserveerd aan de hand van een schema.

Voordelen van een sociogram

Een sociogram kan helpen bij het identificeren van sociale patronen in de klas. Het kan ook helpen bij het opstellen van een groepsplan

Het groepsplan is een effectief organisatiemodel om tegemoet te komen aan de diverse onderwijsbehoeften van leerlingen in een groep. Leerlingen met vergelijkbare onderwijsbehoeften worden in het groepsplan geclusterd, waardoor een meer gerichte en efficiënte aanpak mogelijk wordt.

, waarbij leerlingen worden ingedeeld in groepen op basis van hun sociale verbanden.

Een sociogram kan ook helpen bij het verbeteren van de groepsdynamica

Groepsdynamica speelt een cruciale rol bij het bepalen van de kwaliteit van het leerproces. Het is essentieel om de processen die zich in een groep afspelen te begrijpen en te beïnvloeden. Binnen het onderwijs wordt gebruik gemaakt van groepsdynamica om teamprocessen te beïnvloeden en daarmee een effectief team te worden, maar ook binnen de klas om vorming van een goede groepssfeer te bevorderen.

in de klas. Het kan helpen bij het identificeren van kinderen die sociaal geïsoleerd zijn en bij het opstellen van een plan om deze kinderen te helpen.

Een sociogram kan ook helpen bij het verbeteren van de leeromgeving. Het kan helpen bij het creëren van een inclusieve en rechtvaardige leeromgeving voor alle leerlingen.

Conclusie

Een sociogram is een waardevol instrument voor leerkrachten om de sociale verbanden in de klas te analyseren. Het kan helpen bij het identificeren van sociale patronen, het verbeteren van de groepsdynamica en het creëren van een inclusieve en rechtvaardige leeromgeving.
Door het gebruik van een sociogram kunnen leerkrachten een beter inzicht krijgen in de sociale verbanden in de klas en kunnen zij gerichte interventies plegen om de leeromgeving te verbeteren.
Om een sociogram te maken, kan men gebruik maken van verschillende methoden, zoals de nominatieprocedure, de ratingsprocedure, de paarsgewijze vergelijking en de observatiemethode. Elk van deze methoden heeft zijn eigen voor- en nadelen.
Om een sociogram te interpreteren, is het belangrijk om de uitkomsten te analyseren en te interpreteren in de context van de klas. Het is ook belangrijk om de leerlingen te betrekken bij het proces van het maken van een sociogram.
Wil jij meer interessante artikelen lezen? Neem een kijkje op onze LinkedIn pagina

Dit artikel is geschreven door:

Redactie van Tip onderwijs
Op: 11 juni 2024

Reacties

0 reacties