Gerelateerde artikelen

De kracht van een relatie tussen leerkracht en leerling

Het basisonderwijs gaat over zoveel meer dan sommen maken, spelling oefenen en topografie stampen. De échte magie zit in de relatie tussen leerkracht en leerling. Die relatie is als het fundament van een stevig huis: zonder dat, stort alles in. Een warme, positieve...

Het belang van complimenten geven

Hallo allemaal! Heb je weleens iemand een compliment gegeven? Misschien zei je iets aardigs tegen een vriend of vriendin, zoals: "Wat ben jij een positief persoon" of "Je bent echt goed in orde houden!". Wist je dat complimenten geven niet alleen leuk is voor de...

Burgerschapsonderwijs in de klas

Burgerschap, diversiteit en inclusie Waarschijnlijk heb je de afgelopen tijd deze woorden meermaals voorbij zien of horen komen. Misschien wel zo vaak dat je door de bomen het bos niet meer kan zien. Of ben jij degene die deze woorden het vaakst gebruikt als aanjager...

Duurzame inzetbaarheid in het onderwijs

Duurzame Inzetbaarheid Een gewone werkdag indeling bestaat niet Als onderwijsprofessional heb je geen baan van 9 tot 5. We beginnen vaak vroeg en eindigen vaak pas laat. Er is geen vaste richtlijn in werktijden, pauzes of het maken van een achturige werkdag. Je geeft...

Leesplezier terug met LIST lezen

Van leeshaat naar leesvreugd Kinderen kunnen niet goed lezen! Sla een willekeurige krant open en het gaat erover. Het leesniveau daalt en hard ook. Eén op de drie vijftienjarigen heeft onvoldoende leesvaardigheid volgens het PISA-onderzoek. Het zijn harde berichten,...

De toekomst van het onderwijs

Een kijkje in het onderwijs van de toekomst! Momenteel heeft het onderwijs met grote uitdagingen te maken. In het jaarlijkse rapport van Inspectie van het Onderwijs worden een aantal alarmerende bevindingen geconstateerd: we behalen landelijk een steeds minder goede...

De kracht van positiviteit

In vrijwel iedere groep zitten kinderen met gedragsuitdagingen. Het is onze taak als leerkracht om daar op een passende wijze mee om te gaan. Daarbij is het onze uitdaging om dit moeilijke gedrag los te zien van het kind. Het kind vertoont namelijk negatief of...

Detachering in het onderwijs

Wat is detachering in het onderwijs?   Detachering in het onderwijs is een vorm van flexibele inzet waarbij een onderwijsorganisatie of detacheringsbureau, zoals Tip onderwijs, een leerkracht, leerkrachtondersteuner of een onderwijsassistent aan een school...

Het behouden van startende leerkrachten

Voor de klas! En nu? Hoe behouden we startende leerkrachten voor het onderwijs? Eindelijk is het zo ver: je bent leerkracht! Heel fijn, maar misschien ook heel spannend. Er komt veel bij kijken wanneer leerkrachten net beginnen in het onderwijs. Hoe kunnen wij ervoor...

Referentieniveaus: wat zijn dat?

Referentieniveaus In deze blog vertel ik jullie meer over de referentieniveaus. Misschien heb je hier wel eens over gehoord of weet je wat ik bedoel als ik zeg: 1F of 1S. Wat betekent dit nu voor je lesgeven? Waarom krijg je hier pas mee te maken in groep 6? En wat...

Uitgelichte artikelen

Naamswijziging ABCopschool: persbericht

Van ABCopschool naar Tip Met gepaste trots willen we met je delen dat we verder gaan onder onze nieuwe bedrijfsnaam: Tip b.v. Deze naamswijziging resoneert beter met de bijdrage die we de komende jaren in het basisonderwijs willen leveren en is bovendien makkelijker...

Welzijn in het onderwijs

Welzijn op Het Spectrum Het spectrum is een school in Delfgauw met het vignet welbevinden. Er heerste op de school gedurende langere tijd onderhuidse onrust en pestgedrag. Met een schoolbreed plan- met betrokkenheid van de ouders- is hiervan werk gemaakt. Het...

Taalvorming: de kunst van communicatie door het leven heen

Taal bewust: hoe verweven is taal met ons leven? Bij levensbedreigende situaties vragen we ons af: hoe lang kan een mens zonder eten of drinken? De vraag hoe lang een mens zonder taal kan wordt niet gesteld. Maar hoe groot is het aandeel van taalvorming in ons leven?...

Betekenis: Sociogram | Tip onderwijs

Ingeschatte leestijd: 3 minuten

Betekenis: Sociogram

Sociogram in het onderwijs

Een sociogram is een grafische weergave van onderlinge relaties, zoals in de klas. Hierdoor kan een leerkracht zien hoe de sociale verbanden in een klas zijn.
Een sociogram is het resultaat van een sociometrisch onderzoek. Bij zo’n onderzoek krijgen alle kinderen uit de klas enkele vragen voorgelegd, zoals “Met wie speel je graag?” of “Naast wie zou je graag willen zitten in de klas?”
Het is voor de uitkomst van belang dat alle vragen worden beantwoord. De uitkomsten worden verwerkt in een sociogram. Een sociogram maken kan helpen bij het onderkennen van hiërarchie, populaire kinderen in de klas en kinderen die sociaal geïsoleerd zijn.

Soorten sociogrammen

Er zijn verschillende soorten sociogrammen die je kunt afnemen. Elk soort heeft zijn eigen voor- en nadelen. De nominatieprocedure wordt het meest gebruikt, waarbij leerlingen andere leerlingen noemen. De ratingsprocedure is een andere methode, waarbij elke leerling zijn medeleerlingen beoordeelt op een schaal van 1 tot 5.
De paarsgewijze vergelijking is een andere methode, waarbij leerlingen alle mogelijke duo’s van klasgenoten te zien krijgen en maken steeds een keuze op basis van een vraag. De observatiemethode is een methode waarbij de interacties tussen leerlingen worden geobserveerd aan de hand van een schema.

Voordelen van een sociogram

Een sociogram kan helpen bij het identificeren van sociale patronen in de klas. Het kan ook helpen bij het opstellen van een groepsplan

Het groepsplan is een effectief organisatiemodel om tegemoet te komen aan de diverse onderwijsbehoeften van leerlingen in een groep. Leerlingen met vergelijkbare onderwijsbehoeften worden in het groepsplan geclusterd, waardoor een meer gerichte en efficiënte aanpak mogelijk wordt.

, waarbij leerlingen worden ingedeeld in groepen op basis van hun sociale verbanden.

Een sociogram kan ook helpen bij het verbeteren van de groepsdynamica

Groepsdynamica speelt een cruciale rol bij het bepalen van de kwaliteit van het leerproces. Het is essentieel om de processen die zich in een groep afspelen te begrijpen en te beïnvloeden. Binnen het onderwijs wordt gebruik gemaakt van groepsdynamica om teamprocessen te beïnvloeden en daarmee een effectief team te worden, maar ook binnen de klas om vorming van een goede groepssfeer te bevorderen.

in de klas. Het kan helpen bij het identificeren van kinderen die sociaal geïsoleerd zijn en bij het opstellen van een plan om deze kinderen te helpen.

Een sociogram kan ook helpen bij het verbeteren van de leeromgeving. Het kan helpen bij het creëren van een inclusieve en rechtvaardige leeromgeving voor alle leerlingen.

Conclusie

Een sociogram is een waardevol instrument voor leerkrachten om de sociale verbanden in de klas te analyseren. Het kan helpen bij het identificeren van sociale patronen, het verbeteren van de groepsdynamica en het creëren van een inclusieve en rechtvaardige leeromgeving.
Door het gebruik van een sociogram kunnen leerkrachten een beter inzicht krijgen in de sociale verbanden in de klas en kunnen zij gerichte interventies plegen om de leeromgeving te verbeteren.
Om een sociogram te maken, kan men gebruik maken van verschillende methoden, zoals de nominatieprocedure, de ratingsprocedure, de paarsgewijze vergelijking en de observatiemethode. Elk van deze methoden heeft zijn eigen voor- en nadelen.
Om een sociogram te interpreteren, is het belangrijk om de uitkomsten te analyseren en te interpreteren in de context van de klas. Het is ook belangrijk om de leerlingen te betrekken bij het proces van het maken van een sociogram.
Wil jij meer interessante artikelen lezen? Neem een kijkje op onze LinkedIn pagina

Dit artikel is geschreven door:

Redactie van Tip onderwijs
Op: 11 juni 2024

Reacties

0 reacties