Gerelateerde artikelen

Trauma sensitief onderwijs: Kinderen helpen in de klas

Inleiding Trauma sensitief onderwijs. Het is een vrij nieuw begrip, maar er komt steeds meer aandacht voor. En dat is belangrijk, want kinderen die getraumatiseerd zijn, verliezen vaak al op jonge leeftijd hun vertrouwen in de mensen om hen heen. Als leerkracht kun je...

sociaal-emotioneel leren (SEL) in de klas

“Je bent niet alleen op de wereld!” Hoe vaak heb jij als leerkracht deze zin gebruikt? Waarschijnlijk vaker dan je zou willen. Vaak in een moment van frustratie, met als doel een leerling te laten inzien dat hij of zij rekening moet houden met anderen. En, werkte het?...

Het versterken van de basisondersteuning

Inleiding Het versterken van de basisondersteuning… ofwel het verbeteren van de kwaliteit van het onderwijs. In mijn ogen is dat wat we beogen bij het streven naar meer inclusiviteit in het onderwijs, want als we de basisondersteuning versterken, kunnen we onszelf...

Kwaliteitsbeleid in het onderwijs voor werkgeluk en succes

Hoe draagt kwaliteitsbeleid bij aan het werkgeluk van je onderwijsprofessionals? Dat krachtige leerkrachten en goed leiderschap bijdragen aan de onderwijskwaliteit in je school, is iedereen helder. Maar hoe draagt goed leiderschap op onderwijskwaliteit nu bij aan het...

Het belang van een krachtige schoolzelfevaluatie

Hoe kan het dan dat juist een goede schoolzelfevaluatie zorgt voor meer tijd, meer werkgeluk, en meer sturingskracht? Daarop vind je antwoord in onderstaand artikel.   Zelfevaluatie als motor van je schoolontwikkeling Wanneer je actief leiding geeft aan...

De impact van TOS op de ontwikkeling van kinderen

Van een kind dat start in een kleuterklas wordt verwacht dat het praat in goede en volledige, verstaanbare zinnen en in grote lijnen begrijpt wat er gezegd wordt. Als dit nog niet het geval is valt dit op, maar is er vaak nog niet direct reden tot grote zorg. Tenzij...

De gouden weken en de blijvende kracht van groepsdynamiek

De gouden weken – maak er maar 42 van De scholen zijn weer begonnen en op veel scholen wordt er flink aandacht besteed aan de ‘gouden weken’ Een periode waarin de basis wordt gelegd voor een prettige en leerzame sfeer in de klas. Er is tijd voor kennismaakspelletjes,...

Hoe personeelsbeleid kan helpen tegen lerarentekort

De optimist en het lerarentekort ‘Een optimist is een slecht geïnformeerde pessimist’, sprak cabaretier Theo Maassen ooit wijs. Toen mij (Jeroen Sterk) de vraag werd gesteld om een blog te schrijven omtrent personeelsbeleid en het lerarentekort in het onderwijs moest...

Werkgeluk van leerkrachten: De sleutel tot succesvolle leerlingen

Gelukkige leerkrachten zijn gelukkige leerlingen Het is een bekend gezegde in het onderwijs: gelukkige leerkrachten zijn gelukkige leerlingen. Maar wat betekent dit precies? En hoe kun jij, als leerkracht of schoolleider, bijdragen aan het werkgeluk van leerkrachten?...

Hoogsensitiviteit in de klas

Hoogsensitiviteit in het kort ‘Wat ben jij gevoelig!’, ‘Kom op, zo hard praten ze niet!’, ‘Daar hoef je toch niet om te huilen, stel je niet zo aan?!’. Zomaar wat random opmerkingen, die ik als hoogsensitief kind tijdens mijn basisschooltijd te horen heb gekregen. Ik...

Uitgelichte artikelen

Naamswijziging ABCopschool: persbericht

Van ABCopschool naar Tip Met gepaste trots willen we met je delen dat we verder gaan onder onze nieuwe bedrijfsnaam: Tip b.v. Deze naamswijziging resoneert beter met de bijdrage die we de komende jaren in het basisonderwijs willen leveren en is bovendien makkelijker...

Welzijn in het onderwijs

Welzijn op Het Spectrum Het spectrum is een school in Delfgauw met het vignet welbevinden. Er heerste op de school gedurende langere tijd onderhuidse onrust en pestgedrag. Met een schoolbreed plan- met betrokkenheid van de ouders- is hiervan werk gemaakt. Het...

Taalvorming: de kunst van communicatie door het leven heen

Taal bewust: hoe verweven is taal met ons leven? Bij levensbedreigende situaties vragen we ons af: hoe lang kan een mens zonder eten of drinken? De vraag hoe lang een mens zonder taal kan wordt niet gesteld. Maar hoe groot is het aandeel van taalvorming in ons leven?...

Betekenis: Sociogram | Tip onderwijs

Ingeschatte leestijd: 3 minuten

Betekenis: Sociogram

Sociogram in het onderwijs

Een sociogram is een grafische weergave van onderlinge relaties, zoals in de klas. Hierdoor kan een leerkracht zien hoe de sociale verbanden in een klas zijn.
Een sociogram is het resultaat van een sociometrisch onderzoek. Bij zo’n onderzoek krijgen alle kinderen uit de klas enkele vragen voorgelegd, zoals “Met wie speel je graag?” of “Naast wie zou je graag willen zitten in de klas?”
Het is voor de uitkomst van belang dat alle vragen worden beantwoord. De uitkomsten worden verwerkt in een sociogram. Een sociogram maken kan helpen bij het onderkennen van hiërarchie, populaire kinderen in de klas en kinderen die sociaal geïsoleerd zijn.

Soorten sociogrammen

Er zijn verschillende soorten sociogrammen die je kunt afnemen. Elk soort heeft zijn eigen voor- en nadelen. De nominatieprocedure wordt het meest gebruikt, waarbij leerlingen andere leerlingen noemen. De ratingsprocedure is een andere methode, waarbij elke leerling zijn medeleerlingen beoordeelt op een schaal van 1 tot 5.
De paarsgewijze vergelijking is een andere methode, waarbij leerlingen alle mogelijke duo’s van klasgenoten te zien krijgen en maken steeds een keuze op basis van een vraag. De observatiemethode is een methode waarbij de interacties tussen leerlingen worden geobserveerd aan de hand van een schema.

Voordelen van een sociogram

Een sociogram kan helpen bij het identificeren van sociale patronen in de klas. Het kan ook helpen bij het opstellen van een groepsplan

Het groepsplan is een effectief organisatiemodel om tegemoet te komen aan de diverse onderwijsbehoeften van leerlingen in een groep. Leerlingen met vergelijkbare onderwijsbehoeften worden in het groepsplan geclusterd, waardoor een meer gerichte en efficiënte aanpak mogelijk wordt.

, waarbij leerlingen worden ingedeeld in groepen op basis van hun sociale verbanden.

Een sociogram kan ook helpen bij het verbeteren van de groepsdynamica

Groepsdynamica speelt een cruciale rol bij het bepalen van de kwaliteit van het leerproces. Het is essentieel om de processen die zich in een groep afspelen te begrijpen en te beïnvloeden. Binnen het onderwijs wordt gebruik gemaakt van groepsdynamica om teamprocessen te beïnvloeden en daarmee een effectief team te worden, maar ook binnen de klas om vorming van een goede groepssfeer te bevorderen.

in de klas. Het kan helpen bij het identificeren van kinderen die sociaal geïsoleerd zijn en bij het opstellen van een plan om deze kinderen te helpen.

Een sociogram kan ook helpen bij het verbeteren van de leeromgeving. Het kan helpen bij het creëren van een inclusieve en rechtvaardige leeromgeving voor alle leerlingen.

Conclusie

Een sociogram is een waardevol instrument voor leerkrachten om de sociale verbanden in de klas te analyseren. Het kan helpen bij het identificeren van sociale patronen, het verbeteren van de groepsdynamica en het creëren van een inclusieve en rechtvaardige leeromgeving.
Door het gebruik van een sociogram kunnen leerkrachten een beter inzicht krijgen in de sociale verbanden in de klas en kunnen zij gerichte interventies plegen om de leeromgeving te verbeteren.
Om een sociogram te maken, kan men gebruik maken van verschillende methoden, zoals de nominatieprocedure, de ratingsprocedure, de paarsgewijze vergelijking en de observatiemethode. Elk van deze methoden heeft zijn eigen voor- en nadelen.
Om een sociogram te interpreteren, is het belangrijk om de uitkomsten te analyseren en te interpreteren in de context van de klas. Het is ook belangrijk om de leerlingen te betrekken bij het proces van het maken van een sociogram.
Wil jij meer interessante artikelen lezen? Neem een kijkje op onze LinkedIn pagina

Dit artikel is geschreven door:

Redactie van Tip onderwijs
Op: 11 juni 2024

Reacties

0 reacties