Gerelateerde artikelen

Ondersteunend tekenen voor verbeterd taalbegrip

Ondersteunend tekenen om taal te verduidelijken Gebruik van beelden in het onderwijs levert belangrijke leervoordelen op voor de leerlingen (Clark & Lyons, 2004). Bovendien onthouden mensen makkelijker iets wat ze zien dan horen. Woord + beeld versterken elkaar!...

Subsidies in het onderwijs: Duur, Werkdrukverhogend en Dubieus

De wereld op z’n kop Ik wil graag met u delen hoe ik aankijk tegen de onderliggende principes van subsidies in het onderwijs. Dit keer niet omdat het door de tijdelijkheid van subsidies niet echt mogelijk is structureel het onderwijs te verbeteren… Ook niet omdat vaak...

Hoogbegaafdheid in het onderwijs: kansen en uitdagingen

Hoogbegaafdheid niet herkend Waarom hebben mijn basisschool leerkrachten het niet gezien? Dat was een van de vragen die door mijn hoofd gingen toen ik op volwassen leeftijd erachter kwam dat ik hoogbegaafd was. Hoogbegaafdheid is een complex en veelzijdig fenomeen dat...

7 redenen waarom handvaardigheid op school belangrijk is!

De onmisbare rol van handvaardigheid in de ontwikkeling van kinderen Handvaardigheid, of de vaardigheid om met je handen te werken, speelt een cruciale rol in de ontwikkeling van kinderen. Het is meer dan alleen knutselen of creatief bezig zijn; het is een essentiële...

Rots en Water training basisschool

Omgaan met sociale conflicten: een uitdaging voor leerkrachten In deze blog vertel ik wat over De Rots en Water training op de basisschool.  Hieronder staan een aantal sociale conflicten waarin kinderen terecht kunnen komen: ‘Juffrouw, hij pakte mijn bal af!’...

De kracht van geluk: positieve psychologie in het klaslokaal

Maak van elke dag een Lievelingsdag! Gelukskunde op de basisschool. In deze blog wordt het onderwerp "positieve psychologie" in kaart gebracht. Weer een vak erbij? Je hebt een klas met 30 kinderen. Je rooster zit vol met taal, rekenen, Engels en wereldoriëntatie. En...

Boost je vitaliteit door herstelmomenten

Altijd 'Aan'? Pauzeer om te presteren! Leef je van vakantie naar vakantie en word je steeds in het weekend of in de vakantie ziek omdat je de rest van de tijd over je grenzen gaat? Herkenbaar? Regelmatige herstelmomenten inbouwen kan helpen om je vitaliteit te...

Feedback: de sleutel tot persoonlijke en professionele groei

Feedback in huiselijke kringen De afgelopen tijd heb ik aan enkele collega’s gevraagd mij te voorzien van feedback. Deze terugkoppeling kan een krachtig middel zijn om jezelf en/ of anderen op het juiste spoor van reflectie en ontwikkeling te zetten. Zo geef ik...

Meer- en hoogbegaafdheid: Meer dan alleen intelligentie.

Hoogbegaafden altijd hoogvliegers? In het onderwijs gaat er veel tijd en energie zitten in begeleiding van leerlingen die meer moeite hebben om mee te kunnen in het cognitieve leerproces. Daardoor vallen de meer- en hoogbegaafden nogal eens buiten de boot. Er wordt al...

Uitgelichte artikelen

Naamswijziging ABCopschool: persbericht

Van ABCopschool naar Tip Met gepaste trots willen we met je delen dat we verder gaan onder onze nieuwe bedrijfsnaam: Tip b.v. Deze naamswijziging resoneert beter met de bijdrage die we de komende jaren in het basisonderwijs willen leveren en is bovendien makkelijker...

Welzijn in het onderwijs

Welzijn op Het Spectrum Het spectrum is een school in Delfgauw met het vignet welbevinden. Er heerste op de school gedurende langere tijd onderhuidse onrust en pestgedrag. Met een schoolbreed plan- met betrokkenheid van de ouders- is hiervan werk gemaakt. Het...

Taalvorming: de kunst van communicatie door het leven heen

Taal bewust: hoe verweven is taal met ons leven? Bij levensbedreigende situaties vragen we ons af: hoe lang kan een mens zonder eten of drinken? De vraag hoe lang een mens zonder taal kan wordt niet gesteld. Maar hoe groot is het aandeel van taalvorming in ons leven?...

Betekenis: Sociogram | Tip onderwijs

Ingeschatte leestijd: 3 minuten

Betekenis: Sociogram

Sociogram in het onderwijs

Een sociogram is een grafische weergave van onderlinge relaties, zoals in de klas. Hierdoor kan een leerkracht zien hoe de sociale verbanden in een klas zijn.
Een sociogram is het resultaat van een sociometrisch onderzoek. Bij zo’n onderzoek krijgen alle kinderen uit de klas enkele vragen voorgelegd, zoals “Met wie speel je graag?” of “Naast wie zou je graag willen zitten in de klas?”
Het is voor de uitkomst van belang dat alle vragen worden beantwoord. De uitkomsten worden verwerkt in een sociogram. Een sociogram maken kan helpen bij het onderkennen van hiërarchie, populaire kinderen in de klas en kinderen die sociaal geïsoleerd zijn.

Soorten sociogrammen

Er zijn verschillende soorten sociogrammen die je kunt afnemen. Elk soort heeft zijn eigen voor- en nadelen. De nominatieprocedure wordt het meest gebruikt, waarbij leerlingen andere leerlingen noemen. De ratingsprocedure is een andere methode, waarbij elke leerling zijn medeleerlingen beoordeelt op een schaal van 1 tot 5.
De paarsgewijze vergelijking is een andere methode, waarbij leerlingen alle mogelijke duo’s van klasgenoten te zien krijgen en maken steeds een keuze op basis van een vraag. De observatiemethode is een methode waarbij de interacties tussen leerlingen worden geobserveerd aan de hand van een schema.

Voordelen van een sociogram

Een sociogram kan helpen bij het identificeren van sociale patronen in de klas. Het kan ook helpen bij het opstellen van een groepsplan

Het groepsplan is een effectief organisatiemodel om tegemoet te komen aan de diverse onderwijsbehoeften van leerlingen in een groep. Leerlingen met vergelijkbare onderwijsbehoeften worden in het groepsplan geclusterd, waardoor een meer gerichte en efficiënte aanpak mogelijk wordt.

, waarbij leerlingen worden ingedeeld in groepen op basis van hun sociale verbanden.

Een sociogram kan ook helpen bij het verbeteren van de groepsdynamica

Groepsdynamica speelt een cruciale rol bij het bepalen van de kwaliteit van het leerproces. Het is essentieel om de processen die zich in een groep afspelen te begrijpen en te beïnvloeden. Binnen het onderwijs wordt gebruik gemaakt van groepsdynamica om teamprocessen te beïnvloeden en daarmee een effectief team te worden, maar ook binnen de klas om vorming van een goede groepssfeer te bevorderen.

in de klas. Het kan helpen bij het identificeren van kinderen die sociaal geïsoleerd zijn en bij het opstellen van een plan om deze kinderen te helpen.

Een sociogram kan ook helpen bij het verbeteren van de leeromgeving. Het kan helpen bij het creëren van een inclusieve en rechtvaardige leeromgeving voor alle leerlingen.

Conclusie

Een sociogram is een waardevol instrument voor leerkrachten om de sociale verbanden in de klas te analyseren. Het kan helpen bij het identificeren van sociale patronen, het verbeteren van de groepsdynamica en het creëren van een inclusieve en rechtvaardige leeromgeving.
Door het gebruik van een sociogram kunnen leerkrachten een beter inzicht krijgen in de sociale verbanden in de klas en kunnen zij gerichte interventies plegen om de leeromgeving te verbeteren.
Om een sociogram te maken, kan men gebruik maken van verschillende methoden, zoals de nominatieprocedure, de ratingsprocedure, de paarsgewijze vergelijking en de observatiemethode. Elk van deze methoden heeft zijn eigen voor- en nadelen.
Om een sociogram te interpreteren, is het belangrijk om de uitkomsten te analyseren en te interpreteren in de context van de klas. Het is ook belangrijk om de leerlingen te betrekken bij het proces van het maken van een sociogram.
Wil jij meer interessante artikelen lezen? Neem een kijkje op onze LinkedIn pagina

Dit artikel is geschreven door:

Redactie van Tip onderwijs
Op: 11 juni 2024

Reacties

0 reacties