Gerelateerde artikelen

Onderwijstalent in een succesvolle school

Weet jij jouw eigen onderwijstalent in een split-second te benoemen? En wat verstaan we precies onder het woord talent? Als je dit vraagt aan Google (de nieuwere generaties gebruiken natuurlijk ChatGPT) wordt talent omschreven als iets wat je goed kunt waar je aanleg...

Trauma sensitief onderwijs: Kinderen helpen in de klas

Inleiding Trauma sensitief onderwijs. Het is een vrij nieuw begrip, maar er komt steeds meer aandacht voor. En dat is belangrijk, want kinderen die getraumatiseerd zijn, verliezen vaak al op jonge leeftijd hun vertrouwen in de mensen om hen heen. Als leerkracht kun je...

sociaal-emotioneel leren (SEL) in de klas

“Je bent niet alleen op de wereld!” Hoe vaak heb jij als leerkracht deze zin gebruikt? Waarschijnlijk vaker dan je zou willen. Vaak in een moment van frustratie, met als doel een leerling te laten inzien dat hij of zij rekening moet houden met anderen. En, werkte het?...

Het versterken van de basisondersteuning

Inleiding Het versterken van de basisondersteuning… ofwel het verbeteren van de kwaliteit van het onderwijs. In mijn ogen is dat wat we beogen bij het streven naar meer inclusiviteit in het onderwijs, want als we de basisondersteuning versterken, kunnen we onszelf...

Kwaliteitsbeleid in het onderwijs voor werkgeluk en succes

Hoe draagt kwaliteitsbeleid bij aan het werkgeluk van je onderwijsprofessionals? Dat krachtige leerkrachten en goed leiderschap bijdragen aan de onderwijskwaliteit in je school, is iedereen helder. Maar hoe draagt goed leiderschap op onderwijskwaliteit nu bij aan het...

Het belang van een krachtige schoolzelfevaluatie

Hoe kan het dan dat juist een goede schoolzelfevaluatie zorgt voor meer tijd, meer werkgeluk, en meer sturingskracht? Daarop vind je antwoord in onderstaand artikel.   Zelfevaluatie als motor van je schoolontwikkeling Wanneer je actief leiding geeft aan...

De impact van TOS op de ontwikkeling van kinderen

Van een kind dat start in een kleuterklas wordt verwacht dat het praat in goede en volledige, verstaanbare zinnen en in grote lijnen begrijpt wat er gezegd wordt. Als dit nog niet het geval is valt dit op, maar is er vaak nog niet direct reden tot grote zorg. Tenzij...

De gouden weken en de blijvende kracht van groepsdynamiek

De gouden weken – maak er maar 42 van De scholen zijn weer begonnen en op veel scholen wordt er flink aandacht besteed aan de ‘gouden weken’ Een periode waarin de basis wordt gelegd voor een prettige en leerzame sfeer in de klas. Er is tijd voor kennismaakspelletjes,...

Hoe personeelsbeleid kan helpen tegen lerarentekort

De optimist en het lerarentekort ‘Een optimist is een slecht geïnformeerde pessimist’, sprak cabaretier Theo Maassen ooit wijs. Toen mij (Jeroen Sterk) de vraag werd gesteld om een blog te schrijven omtrent personeelsbeleid en het lerarentekort in het onderwijs moest...

Werkgeluk van leerkrachten: De sleutel tot succesvolle leerlingen

Gelukkige leerkrachten zijn gelukkige leerlingen Het is een bekend gezegde in het onderwijs: gelukkige leerkrachten zijn gelukkige leerlingen. Maar wat betekent dit precies? En hoe kun jij, als leerkracht of schoolleider, bijdragen aan het werkgeluk van leerkrachten?...

Uitgelichte artikelen

Naamswijziging ABCopschool: persbericht

Van ABCopschool naar Tip Met gepaste trots willen we met je delen dat we verder gaan onder onze nieuwe bedrijfsnaam: Tip b.v. Deze naamswijziging resoneert beter met de bijdrage die we de komende jaren in het basisonderwijs willen leveren en is bovendien makkelijker...

Welzijn in het onderwijs

Welzijn op Het Spectrum Het spectrum is een school in Delfgauw met het vignet welbevinden. Er heerste op de school gedurende langere tijd onderhuidse onrust en pestgedrag. Met een schoolbreed plan- met betrokkenheid van de ouders- is hiervan werk gemaakt. Het...

Taalvorming: de kunst van communicatie door het leven heen

Taal bewust: hoe verweven is taal met ons leven? Bij levensbedreigende situaties vragen we ons af: hoe lang kan een mens zonder eten of drinken? De vraag hoe lang een mens zonder taal kan wordt niet gesteld. Maar hoe groot is het aandeel van taalvorming in ons leven?...

Betekenis: Technisch lezen | Tip onderwijs

Ingeschatte leestijd: 2 minuten

Betekenis: Technisch lezen

Technisch lezen: het fundament van begrijpend lezen

Technisch lezen is de basis van het lezenproces. Het omvat het herkennen van letters, het lezen van woorden en het begrijpen van zinnen. Leerlingen leren eerst de relatie tussen letters en klanken, vervolgens het lezen van woorden en tenslotte het lezen van zinnen.
Om technisch lezen te verbeteren, is het belangrijk om regelmatig te oefenen. Leerlingen kunnen hun vaardigheden verbeteren door veel te lezen en door het gebruik van verschillende leerstrategie

Een leerstrategie is de manier waarop een leerling het leren aanpakt. Het is een cruciale factor bij het bepalen van de kwaliteit van het leerproces. Leerstrategieën zijn een onderdeel van de cognitieve strategieën, die de manieren zijn waarop de leerling informatie verwerkt, zoals het oplossen van problemen en het focussen van de aandacht.

ën. Het voorlezen

Voorlezen is een effectieve manier om kinderen te helpen bij het verbeteren van hun leesvaardigheden en taalbegrip. Het is een activiteit waarbij een volwassene een verhaal of tekst voorleest aan kinderen, waardoor zij kunnen genieten van het verhaal en tegelijkertijd hun leesvaardigheden kunnen verbeteren.

van een tekst met de juiste leestekens, tempo en toon is ook een belangrijk aspect van technisch lezen.

Het belang van heterogene groepen

Het werken in heterogene groepen kan een positief effect hebben op het technisch lezen. Leerlingen uit verschillende klassen kunnen samen een boek lezen en elkaar helpen bij het verbeteren van hun vaardigheden. Dit kan ook helpen bij het ontwikkelen van sociale vaardigheden en het stimuleren van leerlingen om elkaar te helpen.
Tutorgroepen zijn ook een effectieve manier om technisch lezen te verbeteren. Leerlingen uit hogere klassen kunnen leerlingen uit lagere klassen helpen bij het verbeteren van hun vaardigheden. Dit kan helpen bij het ontwikkelen van een betere beheersing van het technisch lezen en het stimuleren van leerlingen om elkaar te helpen.

De rol van de leerkracht

Leerkrachten spelen een cruciale rol bij het stimuleren van technisch lezen. Zij kunnen leerlingen helpen bij het ontwikkelen van hun vaardigheden door het gebruik van verschillende leerstrategieën en het bieden van individuele ondersteuning. Leerkrachten kunnen ook helpen bij het identificeren van leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben.
Om technisch lezen te verbeteren, is het belangrijk om een positieve leeromgeving te creëren. Leerkrachten kunnen dit doen door het stimuleren van leerlingen om elkaar te helpen en door het bieden van individuele ondersteuning. Dit kan helpen bij het ontwikkelen van een betere beheersing van het technisch lezen en het stimuleren van leerlingen om elkaar te helpen.

Conclusie

Technisch lezen is een belangrijke vaardigheid voor leerlingen om te kunnen begrijpen wat zij lezen. Het is belangrijk om technisch lezen te stimuleren door het gebruik van verschillende leerstrategieën en het bieden van individuele ondersteuning. Leerkrachten spelen een cruciale rol bij het stimuleren van technisch lezen en het creëren van een positieve leeromgeving.
Wil jij meer interessante artikelen lezen? Neem een kijkje op onze LinkedIn pagina

Dit artikel is geschreven door:

Redactie van Tip onderwijs
Op: 11 juni 2024

Reacties

0 reacties