Gerelateerde artikelen

Onderwijstalent in een succesvolle school

Weet jij jouw eigen onderwijstalent in een split-second te benoemen? En wat verstaan we precies onder het woord talent? Als je dit vraagt aan Google (de nieuwere generaties gebruiken natuurlijk ChatGPT) wordt talent omschreven als iets wat je goed kunt waar je aanleg...

Trauma sensitief onderwijs: Kinderen helpen in de klas

Inleiding Trauma sensitief onderwijs. Het is een vrij nieuw begrip, maar er komt steeds meer aandacht voor. En dat is belangrijk, want kinderen die getraumatiseerd zijn, verliezen vaak al op jonge leeftijd hun vertrouwen in de mensen om hen heen. Als leerkracht kun je...

sociaal-emotioneel leren (SEL) in de klas

“Je bent niet alleen op de wereld!” Hoe vaak heb jij als leerkracht deze zin gebruikt? Waarschijnlijk vaker dan je zou willen. Vaak in een moment van frustratie, met als doel een leerling te laten inzien dat hij of zij rekening moet houden met anderen. En, werkte het?...

Het versterken van de basisondersteuning

Inleiding Het versterken van de basisondersteuning… ofwel het verbeteren van de kwaliteit van het onderwijs. In mijn ogen is dat wat we beogen bij het streven naar meer inclusiviteit in het onderwijs, want als we de basisondersteuning versterken, kunnen we onszelf...

Kwaliteitsbeleid in het onderwijs voor werkgeluk en succes

Hoe draagt kwaliteitsbeleid bij aan het werkgeluk van je onderwijsprofessionals? Dat krachtige leerkrachten en goed leiderschap bijdragen aan de onderwijskwaliteit in je school, is iedereen helder. Maar hoe draagt goed leiderschap op onderwijskwaliteit nu bij aan het...

Het belang van een krachtige schoolzelfevaluatie

Hoe kan het dan dat juist een goede schoolzelfevaluatie zorgt voor meer tijd, meer werkgeluk, en meer sturingskracht? Daarop vind je antwoord in onderstaand artikel.   Zelfevaluatie als motor van je schoolontwikkeling Wanneer je actief leiding geeft aan...

De impact van TOS op de ontwikkeling van kinderen

Van een kind dat start in een kleuterklas wordt verwacht dat het praat in goede en volledige, verstaanbare zinnen en in grote lijnen begrijpt wat er gezegd wordt. Als dit nog niet het geval is valt dit op, maar is er vaak nog niet direct reden tot grote zorg. Tenzij...

De gouden weken en de blijvende kracht van groepsdynamiek

De gouden weken – maak er maar 42 van De scholen zijn weer begonnen en op veel scholen wordt er flink aandacht besteed aan de ‘gouden weken’ Een periode waarin de basis wordt gelegd voor een prettige en leerzame sfeer in de klas. Er is tijd voor kennismaakspelletjes,...

Hoe personeelsbeleid kan helpen tegen lerarentekort

De optimist en het lerarentekort ‘Een optimist is een slecht geïnformeerde pessimist’, sprak cabaretier Theo Maassen ooit wijs. Toen mij (Jeroen Sterk) de vraag werd gesteld om een blog te schrijven omtrent personeelsbeleid en het lerarentekort in het onderwijs moest...

Werkgeluk van leerkrachten: De sleutel tot succesvolle leerlingen

Gelukkige leerkrachten zijn gelukkige leerlingen Het is een bekend gezegde in het onderwijs: gelukkige leerkrachten zijn gelukkige leerlingen. Maar wat betekent dit precies? En hoe kun jij, als leerkracht of schoolleider, bijdragen aan het werkgeluk van leerkrachten?...

Uitgelichte artikelen

Naamswijziging ABCopschool: persbericht

Van ABCopschool naar Tip Met gepaste trots willen we met je delen dat we verder gaan onder onze nieuwe bedrijfsnaam: Tip b.v. Deze naamswijziging resoneert beter met de bijdrage die we de komende jaren in het basisonderwijs willen leveren en is bovendien makkelijker...

Welzijn in het onderwijs

Welzijn op Het Spectrum Het spectrum is een school in Delfgauw met het vignet welbevinden. Er heerste op de school gedurende langere tijd onderhuidse onrust en pestgedrag. Met een schoolbreed plan- met betrokkenheid van de ouders- is hiervan werk gemaakt. Het...

Taalvorming: de kunst van communicatie door het leven heen

Taal bewust: hoe verweven is taal met ons leven? Bij levensbedreigende situaties vragen we ons af: hoe lang kan een mens zonder eten of drinken? De vraag hoe lang een mens zonder taal kan wordt niet gesteld. Maar hoe groot is het aandeel van taalvorming in ons leven?...

Betekenis: Vertrouwenspersoon | Tip onderwijs

Ingeschatte leestijd: 2 minuten

Betekenis: Vertrouwenspersoon

De rol van de vertrouwenspersoon in het onderwijs

Een vertrouwenspersoon is een belangrijke schakel tussen leerlingen, ouders en het onderwijs personeel. Deze persoon biedt een luisterend oor en een veilige omgeving voor leerlingen om hun zorgen en problemen te delen.
Het takenpakket van de vertrouwenspersoon omvat het bieden van emotionele ondersteuning, het signaleren van problemen en het nemen van maatregelen om deze problemen op te lossen. De vertrouwenspersoon heeft een belangrijke rol in het creëren van een veilige en vertrouwelijke leeromgeving.

Wat doet een vertrouwenspersoon?

Een vertrouwenspersoon is het eerste aanspreekpunt voor leerlingen die problemen ervaren op school. Deze persoon luistert naar de leerling en biedt emotionele ondersteuning. De vertrouwenspersoon heeft ook een preventieve functie in het voorkomen van problemen.
De vertrouwenspersoon garandeert vertrouwelijkheid en heeft een meldplicht als er strafbare feiten aan het licht komen. Het is belangrijk om te onthouden dat de vertrouwenspersoon geen vervanger is voor de leerkracht of het onderwijs personeel, maar eerder een aanvulling op de bestaande onderwijsstructuur.

Het belang van een vertrouwenspersoon

Het hebben van een vertrouwenspersoon op school is van groot belang voor de leerlingen. Het biedt een veilige en vertrouwelijke omgeving waar leerlingen hun problemen kunnen delen en emotionele ondersteuning kunnen krijgen.
De aanwezigheid van een vertrouwenspersoon kan ook bijdragen aan een betere leeromgeving. Leerlingen voelen zich veiliger en meer gesteund, wat kan leiden tot een betere leerprestatie en een hogere mate van zelfvertrouwen

Vertrouwen en zelfvertrouwen zijn twee belangrijke kwaliteiten die een rol spelen bij de ontwikkeling en het leren van kinderen. Het is cruciaal om deze kwaliteiten te begrijpen en te ontwikkelen bij kinderen om hen te helpen bij hun sociale, emotionele en cognitieve ontwikkeling.

.

Hoe werkt een vertrouwenspersoon?

Een vertrouwenspersoon werkt nauw samen met het onderwijs personeel en de leerlingen om een veilige en vertrouwelijke leeromgeving te creëren. Deze persoon heeft een duidelijke taakomschrijving en een meldplicht als er strafbare feiten aan het licht komen.
De vertrouwenspersoon heeft ook contact met andere instanties, zoals de leerkracht, de intern begeleider

De intern begeleider (IB-er) speelt een centrale rol in het onderwijs door leerlingenzorg en coördinatie te bieden. Hij/zij helpt leerkrachten en ouders bij het beantwoorden van vragen over kinderen en voert gesprekken met hen over het kind.

en de leerplichtambtenaar

De leerplichtambtenaar speelt een cruciale rol bij het waarborgen van de kwaliteit van het onderwijs. Zij hebben drie hoofdfuncties: het stimuleren van leerlingen om naar school te gaan, het beoordelen van vrijstellingen en het handhaven bij schoolverzuim.

, om ervoor te zorgen dat de leerling de juiste ondersteuning krijgt.

Conclusie

In conclusie is de vertrouwenspersoon een belangrijke schakel in het onderwijs. Deze persoon biedt een veilige en vertrouwelijke omgeving voor leerlingen om hun problemen te delen en emotionele ondersteuning te krijgen.
Het is belangrijk om te onthouden dat de vertrouwenspersoon geen vervanger is voor de leerkracht of het onderwijs personeel, maar eerder een aanvulling op de bestaande onderwijsstructuur. Door de vertrouwenspersoon te erkennen en te waarderen, kunnen we een betere leeromgeving creëren voor alle leerlingen.
Wil jij meer interessante artikelen lezen? Neem een kijkje op onze LinkedIn pagina

Dit artikel is geschreven door:

Redactie van Tip onderwijs
Op: 11 juni 2024

Reacties

0 reacties