Gerelateerde artikelen

De kracht van een relatie tussen leerkracht en leerling

Het basisonderwijs gaat over zoveel meer dan sommen maken, spelling oefenen en topografie stampen. De échte magie zit in de relatie tussen leerkracht en leerling. Die relatie is als het fundament van een stevig huis: zonder dat, stort alles in. Een warme, positieve...

Het belang van complimenten geven

Hallo allemaal! Heb je weleens iemand een compliment gegeven? Misschien zei je iets aardigs tegen een vriend of vriendin, zoals: "Wat ben jij een positief persoon" of "Je bent echt goed in orde houden!". Wist je dat complimenten geven niet alleen leuk is voor de...

Burgerschapsonderwijs in de klas

Burgerschap, diversiteit en inclusie Waarschijnlijk heb je de afgelopen tijd deze woorden meermaals voorbij zien of horen komen. Misschien wel zo vaak dat je door de bomen het bos niet meer kan zien. Of ben jij degene die deze woorden het vaakst gebruikt als aanjager...

Duurzame inzetbaarheid in het onderwijs

Duurzame Inzetbaarheid Een gewone werkdag indeling bestaat niet Als onderwijsprofessional heb je geen baan van 9 tot 5. We beginnen vaak vroeg en eindigen vaak pas laat. Er is geen vaste richtlijn in werktijden, pauzes of het maken van een achturige werkdag. Je geeft...

Leesplezier terug met LIST lezen

Van leeshaat naar leesvreugd Kinderen kunnen niet goed lezen! Sla een willekeurige krant open en het gaat erover. Het leesniveau daalt en hard ook. Eén op de drie vijftienjarigen heeft onvoldoende leesvaardigheid volgens het PISA-onderzoek. Het zijn harde berichten,...

De toekomst van het onderwijs

Een kijkje in het onderwijs van de toekomst! Momenteel heeft het onderwijs met grote uitdagingen te maken. In het jaarlijkse rapport van Inspectie van het Onderwijs worden een aantal alarmerende bevindingen geconstateerd: we behalen landelijk een steeds minder goede...

De kracht van positiviteit

In vrijwel iedere groep zitten kinderen met gedragsuitdagingen. Het is onze taak als leerkracht om daar op een passende wijze mee om te gaan. Daarbij is het onze uitdaging om dit moeilijke gedrag los te zien van het kind. Het kind vertoont namelijk negatief of...

Detachering in het onderwijs

Wat is detachering in het onderwijs?   Detachering in het onderwijs is een vorm van flexibele inzet waarbij een onderwijsorganisatie of detacheringsbureau, zoals Tip onderwijs, een leerkracht, leerkrachtondersteuner of een onderwijsassistent aan een school...

Het behouden van startende leerkrachten

Voor de klas! En nu? Hoe behouden we startende leerkrachten voor het onderwijs? Eindelijk is het zo ver: je bent leerkracht! Heel fijn, maar misschien ook heel spannend. Er komt veel bij kijken wanneer leerkrachten net beginnen in het onderwijs. Hoe kunnen wij ervoor...

Referentieniveaus: wat zijn dat?

Referentieniveaus In deze blog vertel ik jullie meer over de referentieniveaus. Misschien heb je hier wel eens over gehoord of weet je wat ik bedoel als ik zeg: 1F of 1S. Wat betekent dit nu voor je lesgeven? Waarom krijg je hier pas mee te maken in groep 6? En wat...

Uitgelichte artikelen

Naamswijziging ABCopschool: persbericht

Van ABCopschool naar Tip Met gepaste trots willen we met je delen dat we verder gaan onder onze nieuwe bedrijfsnaam: Tip b.v. Deze naamswijziging resoneert beter met de bijdrage die we de komende jaren in het basisonderwijs willen leveren en is bovendien makkelijker...

Welzijn in het onderwijs

Welzijn op Het Spectrum Het spectrum is een school in Delfgauw met het vignet welbevinden. Er heerste op de school gedurende langere tijd onderhuidse onrust en pestgedrag. Met een schoolbreed plan- met betrokkenheid van de ouders- is hiervan werk gemaakt. Het...

Taalvorming: de kunst van communicatie door het leven heen

Taal bewust: hoe verweven is taal met ons leven? Bij levensbedreigende situaties vragen we ons af: hoe lang kan een mens zonder eten of drinken? De vraag hoe lang een mens zonder taal kan wordt niet gesteld. Maar hoe groot is het aandeel van taalvorming in ons leven?...

Betekenis: Verzuim | Tip onderwijs

Ingeschatte leestijd: 2 minuten

Betekenis: Verzuim

Verzuim in het onderwijs

Verzuim is een belangrijk thema in het onderwijs, omdat het de kwaliteit van het onderwijs en de leerresultaten van leerlingen beïnvloedt. Verzuim kan worden gedefinieerd als het afwezig zijn van een leerling zonder geldige reden. Dit kan leiden tot een leerachterstand en een verminderd leerrendement

Het leerrendement is een belangrijke indicator voor het meten van de leerprestaties van leerlingen. Het geeft het rendement van het leren van leerlingen aan, waardoor het een waardevolle tool is voor docenten en onderwijsinstellingen om de kwaliteit van het onderwijs te verbeteren.

.

Het verzuim kan worden onderverdeeld in twee categorieën: relatief verzuim en absoluut verzuim. Relatief verzuim verwijst naar het afwezig zijn van een leerling tijdens les- of praktijktijd, terwijl absoluut verzuim verwijst naar het niet ingeschreven staan van een leerling bij een school. Het verzuim kan soms geoorloofd zijn, bijvoorbeeld als een leerling ziek is.

Oorzaken van verzuim

Er zijn verschillende oorzaken van verzuim, zoals sociale en economische factoren, zoals armoede en werkloosheid. Ook kan verzuim worden veroorzaakt door een leerrendement dat niet aansluit bij de verwachtingen van de leerling. Bovendien kan verzuim worden veroorzaakt door een gebrek aan motivatie en interesse bij de leerling.
Verzuim kan ook worden veroorzaakt door een gebrek aan steun en begeleiding vanuit de school en het gezin. Leerlingen die worden geconfronteerd met een leerachterstand, kunnen het verzuim als een manier zien om te ontsnappen aan de druk en de verwachtingen.

Gevolgen van verzuim

Verzuim kan leiden tot een verminderd leerrendement en een leerachterstand. Dit kan resulteren in een lager zelfvertrouwen en een verminderde motivatie bij de leerling. Bovendien kan verzuim leiden tot een sociale isolatie en een verminderde sociale vaardigheden.
Verzuim kan ook gevolgen hebben voor de maatschappij als geheel. Het kan leiden tot een verminderde productiviteit en een verminderde economische groei. Bovendien kan verzuim leiden tot een verminderde sociale cohesie en een verminderde veiligheid.

Wijze van aanpak

Om verzuim te voorkomen en te verminderen, is het belangrijk om een goede leerlingenregistratie te hebben. De school moet op ieder moment weten of een leerling aanwezig is. Het is hiervoor van belang dat duidelijk is welke medewerker binnen de school verantwoordelijk is voor het overzicht van het verzuim en het melden van wettelijk verzuim bij de leerplichtambtenaar.
Bovendien is het belangrijk om afspraken te maken over wat de school doet bij beginnend verzuim en welke medewerker dan actie onderneemt. Het is ook belangrijk om de leerling en het gezin te betrekken bij het vinden van oplossingen voor het verzuim.

Conclusie

Wil jij meer interessante artikelen lezen? Neem een kijkje op onze LinkedIn pagina

Dit artikel is geschreven door:

Redactie van Tip onderwijs
Op: 11 juni 2024

Reacties

0 reacties