Gerelateerde artikelen

Van kwantiteit naar kwaliteit in het onderwijs

Kwantiteit versus kwaliteit?   De bomen laten hun blaadjes vallen, trekvogels vertrekken naar warmere oorden, en  meerjarige planten sterven langzaam af. De tijd van loslaten, waar de herfst symbool  voor staat, is begonnen. Het wordt eerder donker, de zon verliest...

Rekenen automatiseren in het basisonderwijs

In deze blog lees je meer over het automatiseren van rekenen in het basisonderwijs. De inspectie van het onderwijs benoemt dat de reken- en wiskundevaardigheden van veel leerlingen achterblijven. In het basisonderwijs worden de niveaus in kaart gebracht aan de hand...

Motivatie vanuit de cel: leren met een glimlach

Leren motiveren? Bijna huppelend komt hij mijn lokaal binnen; een jongeman van een jaar of 21. Hij kruipt direct achter de computer om zijn wachtwoorden in te vullen en te kunnen beginnen met zijn werk. Hij komt voor Nederlands. Hier, in de gevangenis, werken we met...

Hoe leren kleuters?

In dit artikel neem ik je mee, naar hoe kleuters leren en zich ontwikkelen. In onderstaande alinea krijgen we een ideale situatie beschreven. Vervolgens kan je over 2 praktijkvoorbeelden lezen. Het nut van deze geschetste situaties worden verder toegelicht. Je krijgt...

De leraarondersteuner: waardevol in het onderwijs

Werken in het onderwijs kent vele functies. In dit blog heb ik een gesprek met Klaas. Klaas werkte als fietstechnicus en begeleidde jongeren tijdens hun werkperiode bij een groot fietsbedrijf. Toen de begeleiding stopte, kwam Klaas in gesprek met het Vierbeekcollege...

Het Enneagram als instrument voor zelfbewustzijn

Een nieuwe kijk op onderwijs Stel je een basisschool voor waar kinderen niet alleen leren, maar ook ontdekken wie ze écht zijn. Een school waar persoonlijke ontwikkeling hand in hand gaat met onderwijsinhoud, en waar kinderen leren zichzelf en elkaar te begrijpen. Als...

dyscalculie symptomen: Wat is het en hoe herken je het?

Dyscalculie Dyscalculie. Een, voor sommigen, vaag en ongrijpbaar begrip. Soms wordt het verward met dyslexie of simpelweg gedacht dat als je niet goed bent in rekenen, dat je het hebt. Is het zo simpel? Dus wat is dyscalculie? Hoe kun je het herkennen? En hoe...

Professionalisering en kwaliteitsontwikkeling in het onderwijs

Inleiding Het cyclisch versterken van je onderwijskwaliteit is de hoofdopdracht van iedere schoolleider. En je meest waardevolle goed, staat iedere dag in de groepen hun stinkende best te doen voor al die kinderen die aan jullie school zijn toevertrouwd. Je...

Het belang van groepsvorming in de eerste schoolweken

Wanneer je begint aan een nieuw schooljaar ben je al snel geneigd om in de sneltrein te stappen, want we staan immers al een aantal weken ‘stil. Vlot terug in het ritme, want dat is fijn voor onszelf én de kinderen. Voor we het weten razen we langs allerlei stations,...

De essentiële rol van de kleuterleerkracht

Kleuterleerkracht, een begin. Kleuters. Eén van de leukste doelgroepen als leerkracht in het basisonderwijs. Kleuters zijn leergierig, zien de wereld om hen heen met grote verwondering en kunnen hun emoties binnen de kortste keren omtoveren, iets waarvan een...

Uitgelichte artikelen

Naamswijziging ABCopschool: persbericht

Van ABCopschool naar Tip Met gepaste trots willen we met je delen dat we verder gaan onder onze nieuwe bedrijfsnaam: Tip b.v. Deze naamswijziging resoneert beter met de bijdrage die we de komende jaren in het basisonderwijs willen leveren en is bovendien makkelijker...

Welzijn in het onderwijs

Welzijn op Het Spectrum Het spectrum is een school in Delfgauw met het vignet welbevinden. Er heerste op de school gedurende langere tijd onderhuidse onrust en pestgedrag. Met een schoolbreed plan- met betrokkenheid van de ouders- is hiervan werk gemaakt. Het...

Taalvorming: de kunst van communicatie door het leven heen

Taal bewust: hoe verweven is taal met ons leven? Bij levensbedreigende situaties vragen we ons af: hoe lang kan een mens zonder eten of drinken? De vraag hoe lang een mens zonder taal kan wordt niet gesteld. Maar hoe groot is het aandeel van taalvorming in ons leven?...

Betekenis: Verzuim | Tip onderwijs

Ingeschatte leestijd: 2 minuten

Betekenis: Verzuim

Verzuim in het onderwijs

Verzuim is een belangrijk thema in het onderwijs, omdat het de kwaliteit van het onderwijs en de leerresultaten van leerlingen beïnvloedt. Verzuim kan worden gedefinieerd als het afwezig zijn van een leerling zonder geldige reden. Dit kan leiden tot een leerachterstand en een verminderd leerrendement

Het leerrendement is een belangrijke indicator voor het meten van de leerprestaties van leerlingen. Het geeft het rendement van het leren van leerlingen aan, waardoor het een waardevolle tool is voor docenten en onderwijsinstellingen om de kwaliteit van het onderwijs te verbeteren.

.

Het verzuim kan worden onderverdeeld in twee categorieën: relatief verzuim en absoluut verzuim. Relatief verzuim verwijst naar het afwezig zijn van een leerling tijdens les- of praktijktijd, terwijl absoluut verzuim verwijst naar het niet ingeschreven staan van een leerling bij een school. Het verzuim kan soms geoorloofd zijn, bijvoorbeeld als een leerling ziek is.

Oorzaken van verzuim

Er zijn verschillende oorzaken van verzuim, zoals sociale en economische factoren, zoals armoede en werkloosheid. Ook kan verzuim worden veroorzaakt door een leerrendement dat niet aansluit bij de verwachtingen van de leerling. Bovendien kan verzuim worden veroorzaakt door een gebrek aan motivatie en interesse bij de leerling.
Verzuim kan ook worden veroorzaakt door een gebrek aan steun en begeleiding vanuit de school en het gezin. Leerlingen die worden geconfronteerd met een leerachterstand, kunnen het verzuim als een manier zien om te ontsnappen aan de druk en de verwachtingen.

Gevolgen van verzuim

Verzuim kan leiden tot een verminderd leerrendement en een leerachterstand. Dit kan resulteren in een lager zelfvertrouwen en een verminderde motivatie bij de leerling. Bovendien kan verzuim leiden tot een sociale isolatie en een verminderde sociale vaardigheden.
Verzuim kan ook gevolgen hebben voor de maatschappij als geheel. Het kan leiden tot een verminderde productiviteit en een verminderde economische groei. Bovendien kan verzuim leiden tot een verminderde sociale cohesie en een verminderde veiligheid.

Wijze van aanpak

Om verzuim te voorkomen en te verminderen, is het belangrijk om een goede leerlingenregistratie te hebben. De school moet op ieder moment weten of een leerling aanwezig is. Het is hiervoor van belang dat duidelijk is welke medewerker binnen de school verantwoordelijk is voor het overzicht van het verzuim en het melden van wettelijk verzuim bij de leerplichtambtenaar.
Bovendien is het belangrijk om afspraken te maken over wat de school doet bij beginnend verzuim en welke medewerker dan actie onderneemt. Het is ook belangrijk om de leerling en het gezin te betrekken bij het vinden van oplossingen voor het verzuim.

Conclusie

Wil jij meer interessante artikelen lezen? Neem een kijkje op onze LinkedIn pagina

Dit artikel is geschreven door:

Redactie van Tip onderwijs
Op: 11 juni 2024

Reacties

0 reacties