Gerelateerde artikelen

Ondersteunend tekenen voor verbeterd taalbegrip

Ondersteunend tekenen om taal te verduidelijken Gebruik van beelden in het onderwijs levert belangrijke leervoordelen op voor de leerlingen (Clark & Lyons, 2004). Bovendien onthouden mensen makkelijker iets wat ze zien dan horen. Woord + beeld versterken elkaar!...

Subsidies in het onderwijs: Duur, Werkdrukverhogend en Dubieus

De wereld op z’n kop Ik wil graag met u delen hoe ik aankijk tegen de onderliggende principes van subsidies in het onderwijs. Dit keer niet omdat het door de tijdelijkheid van subsidies niet echt mogelijk is structureel het onderwijs te verbeteren… Ook niet omdat vaak...

Hoogbegaafdheid in het onderwijs: kansen en uitdagingen

Hoogbegaafdheid niet herkend Waarom hebben mijn basisschool leerkrachten het niet gezien? Dat was een van de vragen die door mijn hoofd gingen toen ik op volwassen leeftijd erachter kwam dat ik hoogbegaafd was. Hoogbegaafdheid is een complex en veelzijdig fenomeen dat...

7 redenen waarom handvaardigheid op school belangrijk is!

De onmisbare rol van handvaardigheid in de ontwikkeling van kinderen Handvaardigheid, of de vaardigheid om met je handen te werken, speelt een cruciale rol in de ontwikkeling van kinderen. Het is meer dan alleen knutselen of creatief bezig zijn; het is een essentiële...

Rots en Water training basisschool

Omgaan met sociale conflicten: een uitdaging voor leerkrachten In deze blog vertel ik wat over De Rots en Water training op de basisschool.  Hieronder staan een aantal sociale conflicten waarin kinderen terecht kunnen komen: ‘Juffrouw, hij pakte mijn bal af!’...

De kracht van geluk: positieve psychologie in het klaslokaal

Maak van elke dag een Lievelingsdag! Gelukskunde op de basisschool. In deze blog wordt het onderwerp "positieve psychologie" in kaart gebracht. Weer een vak erbij? Je hebt een klas met 30 kinderen. Je rooster zit vol met taal, rekenen, Engels en wereldoriëntatie. En...

Boost je vitaliteit door herstelmomenten

Altijd 'Aan'? Pauzeer om te presteren! Leef je van vakantie naar vakantie en word je steeds in het weekend of in de vakantie ziek omdat je de rest van de tijd over je grenzen gaat? Herkenbaar? Regelmatige herstelmomenten inbouwen kan helpen om je vitaliteit te...

Feedback: de sleutel tot persoonlijke en professionele groei

Feedback in huiselijke kringen De afgelopen tijd heb ik aan enkele collega’s gevraagd mij te voorzien van feedback. Deze terugkoppeling kan een krachtig middel zijn om jezelf en/ of anderen op het juiste spoor van reflectie en ontwikkeling te zetten. Zo geef ik...

Meer- en hoogbegaafdheid: Meer dan alleen intelligentie.

Hoogbegaafden altijd hoogvliegers? In het onderwijs gaat er veel tijd en energie zitten in begeleiding van leerlingen die meer moeite hebben om mee te kunnen in het cognitieve leerproces. Daardoor vallen de meer- en hoogbegaafden nogal eens buiten de boot. Er wordt al...

Uitgelichte artikelen

Naamswijziging ABCopschool: persbericht

Van ABCopschool naar Tip Met gepaste trots willen we met je delen dat we verder gaan onder onze nieuwe bedrijfsnaam: Tip b.v. Deze naamswijziging resoneert beter met de bijdrage die we de komende jaren in het basisonderwijs willen leveren en is bovendien makkelijker...

Welzijn in het onderwijs

Welzijn op Het Spectrum Het spectrum is een school in Delfgauw met het vignet welbevinden. Er heerste op de school gedurende langere tijd onderhuidse onrust en pestgedrag. Met een schoolbreed plan- met betrokkenheid van de ouders- is hiervan werk gemaakt. Het...

Taalvorming: de kunst van communicatie door het leven heen

Taal bewust: hoe verweven is taal met ons leven? Bij levensbedreigende situaties vragen we ons af: hoe lang kan een mens zonder eten of drinken? De vraag hoe lang een mens zonder taal kan wordt niet gesteld. Maar hoe groot is het aandeel van taalvorming in ons leven?...

Betekenis: Zelfdeterminatie theorie | Tip onderwijs

Ingeschatte leestijd: 3 minuten

Betekenis: Zelfdeterminatie theorie

Zelfdeterminatie theorie: een krachtig hulpmiddel voor gemotiveerd leren

Zelfdeterminatie theorie is een belangrijke theorie in de psychologie die zich richt op de motivatie van individuen. Deze theorie is ontwikkeld door Deci en Ryan en is gebaseerd op het idee dat mensen gemotiveerd zijn om te leren en te groeien wanneer zij autonomie, competentie en sociale verbondenheid ervaren.
Intrinsieke motivatie

Intrinsieke motivatie is een cruciale factor in het leerproces. Het is de motivatie die van binnenuit komt en daarmee is het de motor van het leren. Goede leraren weten de intrinsieke motivatie van leerlingen op gang te brengen.

is een belangrijke component van de zelfdeterminatie theorie. Dit type motivatie komt van binnenuit en is gebaseerd op de interesse en het plezier dat iemand heeft in een activiteit. Extrinsieke motivatie daarentegen is gebaseerd op externe prikkels zoals beloningen of straffen.

Volgens de zelfdeterminatie theorie kunnen docenten de intrinsieke motivatie van leerlingen verhogen door te zorgen voor drie psychologische basisbehoeften

In de zelfdeterminatietheorie spelen drie psychologische basisbehoeften een cruciale rol bij het motiveren van leerlingen. Deze basisbehoeften zijn relatie, competentie en autonomie.

: autonomie, gevoel van competentie en relatie. Autonomie geeft leerlingen de vrijheid om eigen keuzes te maken en hun eigen leerproces te sturen. Gevoel van competentie geeft leerlingen het vertrouwen dat zij kunnen leren en groeien. Relatie geeft leerlingen een gevoel van verbondenheid met hun omgeving en anderen.

Het belang van zelfdeterminatie theorie in het onderwijs

Zelfdeterminatie theorie is van groot belang in het onderwijs omdat het helpt om leerlingen gemotiveerd te houden en hun leerprestaties te verbeteren. Wanneer leerlingen autonomie, competentie en relatie ervaren, zijn zij meer gemotiveerd om te leren en te groeien.
Daarnaast helpt de zelfdeterminatie theorie docenten om een positief klimaat in de klas te creëren. Wanneer leerlingen zich vrij voelen om vragen te stellen en fouten te maken, zijn zij meer gemotiveerd om te leren en te groeien.

Wijze van aanpak

Om de zelfdeterminatie theorie in de praktijk te brengen, kunnen docenten verschillende strategieën gebruiken. Een belangrijke strategie is het bieden van keuzemogelijkheden aan leerlingen. Dit geeft leerlingen de autonomie om eigen keuzes te maken en hun eigen leerproces te sturen.
Daarnaast kunnen docenten ook het gevoel van competentie verhogen door leerlingen feedback te geven op hun prestaties. Dit helpt leerlingen om hun eigen kunnen te evalueren en hun leerproces te sturen.
Tot slot kunnen docenten ook het gevoel van relatie verhogen door een positief klimaat in de klas te creëren. Dit helpt leerlingen om zich verbonden te voelen met hun omgeving en anderen.

Conclusie

Zelfdeterminatie theorie is een belangrijke theorie in de psychologie die zich richt op de motivatie van individuen. Door de zelfdeterminatie theorie in de praktijk te brengen, kunnen docenten de intrinsieke motivatie van leerlingen verhogen en hun leerprestaties verbeteren.
Door autonomie, competentie en relatie te bieden, kunnen docenten een positief klimaat in de klas creëren en leerlingen gemotiveerd houden om te leren en te groeien.
Wil jij meer interessante artikelen lezen? Neem een kijkje op onze LinkedIn pagina

Dit artikel is geschreven door:

Redactie van Tip onderwijs
Op: 11 juni 2024

Reacties

0 reacties