Categorie: Kennisbank

Ingeschatte leestijd: 8 minuten

Naam auteur: Laura Parisi

Inhoudsopgave

Gerelateerde artikelen

Psychomotorisch kindercoach: bewegen en leren

“School is een gevangenis en huiswerk is een taakstraf!” Dat riep mijn oudste zoon ooit, en die woorden bleven bij me. Als psychomotorisch kindercoach kijk ik daar nu anders naar. Hij zat nog op de basisschool en had moeite met lezen, spelling en het automatiseren bij...

Effectief gebruik van digitale leermiddelen in het onderwijs

Heb je een leuke app gezien om in de klas te gebruiken? Niet doen! Of in elk geval niet meteen… Het is zo verleidelijk, je ziet een app die je aanspreekt en je gaat er meteen mee aan de slag in de klas. Maar net zoals je niet meteen een nieuwe methode aanschaft omdat...

Online onderwijs: Advies voor ouders en leerlingen

Online onderwijs: Hoe adviseer je ouders als school bij deze keuze? Verhuizen, reizen of een tijdelijke baan van de (expat)ouders in het buitenland: dit zijn situaties waarin kinderen tijdelijk of definitief van school veranderen. Er kan gekozen worden voor een...

Goede voornemens voor een succesvol onderwijsjaar

Jouw goede voornemens als je in het onderwijs werkt De beste wensen, nog een gelukkig nieuwjaar en vergeet ook de stagiaire niet een mooie start van 2025 te wensen. Alle leerlingen en studenten keren terug na hun kerstvakantie en maken zich op voor een toetsperiode of...

Dyslexie bij kinderen: Verder dan het onderwijs

Dyslexie heeft vaak een grotere impact dan alleen op het leren lezen en schrijven op school. De uitdagingen waarmee kinderen met dyslexie geconfronteerd worden, sijpelen door naar andere domeinen in hun leven, waaronder thuis, op de sportclub en in sociale kringen....

Werving en selectie in het onderwijs

De juiste medewerkers vinden voor het basisonderwijs is een uitdaging die zorgvuldigheid en toewijding vereist. Leerkrachten, onderwijsassistenten en ondersteunend personeel spelen een cruciale rol in de ontwikkeling van kinderen. In een tijd waarin het lerarentekort...

Conflicten oplossen in de klas

Conflicten en gedragsuitdagingen in de groep In vele gevallen doorloopt een groep de eerste drie fasen van groepsvorming op een gunstige, opbouwende manier. Meestal eindigt dit in een plezierige, samenwerkende groep in de performingsfase, maar wat wanneer dit niet zo...

De taken van een onderwijsassistent

Beste lezer, in mijn vorige blog heb ik geschreven over de functie van onderwijsassistent en de verschillen qua niveau. In dit blog wil ik hier graag dieper ingaan op de taken van een onderwijsassistent en deze verschillen uiteenzetten.   Onderwijsassistent...

De rol van meertaligheid bij kansenongelijkheid

Meertaligheid speelt een belangrijke rol in de ongelijkheidskansen in het onderwijs in Nederland, zowel in positieve als negatieve zin. De impact van meertaligheid op de kansen van leerlingen in het onderwijs is sterk afhankelijk van hoe de samenleving en het...

De kracht van een relatie tussen leerkracht en leerling

Het basisonderwijs gaat over zoveel meer dan sommen maken, spelling oefenen en topografie stampen. De échte magie zit in de relatie tussen leerkracht en leerling. Die relatie is als het fundament van een stevig huis: zonder dat, stort alles in. Een warme, positieve...

Uitgelichte artikelen

Naamswijziging ABCopschool: persbericht

Van ABCopschool naar Tip Met gepaste trots willen we met je delen dat we verder gaan onder onze nieuwe bedrijfsnaam: Tip b.v. Deze naamswijziging resoneert beter met de bijdrage die we de komende jaren in het basisonderwijs willen leveren en is bovendien makkelijker...

Welzijn in het onderwijs

Welzijn op Het Spectrum Het spectrum is een school in Delfgauw met het vignet welbevinden. Er heerste op de school gedurende langere tijd onderhuidse onrust en pestgedrag. Met een schoolbreed plan- met betrokkenheid van de ouders- is hiervan werk gemaakt. Het...

Taalvorming: de kunst van communicatie door het leven heen

Taal bewust: hoe verweven is taal met ons leven? Bij levensbedreigende situaties vragen we ons af: hoe lang kan een mens zonder eten of drinken? De vraag hoe lang een mens zonder taal kan wordt niet gesteld. Maar hoe groot is het aandeel van taalvorming in ons leven?...

Ingeschatte leestijd: 8 minuten

Gedragsspecialist: adem en emotionele balans bij kinderen

Ademen. De eerste check als je geboren wordt: ademt het wel? Ook het laatste wat we doen in ons leven op aarde: is de adem gestopt? In de tussentijd ademen we continu. Hoeveel invloed de adem heeft, daar zijn we ons vaak niet van bewust. In deze blog vertel ik je er graag meer over.

Gedrag reguleren

Kinderen laten allerlei soorten gedrag zien. Soms heel duidelijk, soms subtiel. Als leerkracht kun je niet alles zien, sturen en reguleren. Belangrijkste is dat je altijd het kind achter het gedrag blijft zien. Geen enkel kind kiest er bewust voor om ongewenst gedrag te laten zien. Het gedrag komt altijd ergens vandaan. Fijn voor ons om te weten, maar vooral heel fijn als het kind zelf weet waar het vandaan komt en hoe het zelf zijn of haar gedrag kan reguleren.

Hoe? Door middel van de adem.

Een voorbeeld uit de praktijk

Sofie* is in de klas heel stil. Ze werkt hard, gedraagt zich sociaal wenselijk, soms verstart ze bij een bepaalde opdracht. Ze kan dan geen vragen stellen of hulp accepteren. Thuis laat ze ander gedrag zien. De ene woede uitbarsting na de andere volgen elkaar op, er is veel verdriet en onzekerheid. Haar moeder zei: ‘het lijkt wel of ze stopt met ademen als ze zo boos is’. Langzaamaan begint dit de leerkracht ook op te vallen. Tijdens toetsen, momenten waar de spanning oploopt, houdt ze haar adem vast.

Ademhaling

Welke invloed dit heeft op haar gedrag is nog onbekend. Met behulp van de emotiemeter hebben we in kaart gebracht welk gevoel bij welk gedrag hoorde. Door haar adem vast te zetten, zette Sofie haar gevoel uit. Hoe voelde dit? Waar voelde ze dit? Zo gingen we alle gedragingen af. We gingen oefenen met voelen d.m.v. de adem. Wat gebeurt er als je helemaal naar beneden ademt, wat gebeurt er als je door een rietje uitblaast? Bij elk onderdeel van de emotiemeter gingen we oefenen met de adem en kozen we de fijnste oefening. Ze vond zichzelf een tovenaar, omdat ze het zelf kon. Na een week waren de driftbuien weg. De emotiemeter lag op tafel en Sofie leerde de andere kinderen wat ze konden doen als ze boos werden.

*i.v.m. privacy is er een andere naam gebruikt

In het kader hierboven lees je een voorbeeld van wat de adem kan betekenen voor een kind. Het geeft kracht, vertrouwen en verbindt. Je hoeft niet altijd in gesprek te gaan met kinderen, als je ze leert voelen, kunnen ze zichzelf reguleren.
Dit is een voorbeeld van een één op één advies. Je kunt dit echter ook met de hele klas doen.
Maak er een gewoonte van om een aantal keer per dag met de kinderen bewust stil te staan bij de ademhaling.

Emotiemeter

Wijd een les aan het invullen van de emotiemeter. De emotiemeter kun je in meerdere vormen
inzetten. Het werkt op de volgende manier:

  • Kinderen kunnen noteren welk gedrag ze vertonen als ze in het groen, oranje en rood zitten.
  • Laat de kinderen noteren hoe ze zich voelen in het groen, oranje en rood.
  • Introduceer verschillende ademoefeningen aan de kinderen die ze kunnen gebruiken wanneer ze zich in de oranje en rode zone bevinden.

TermometerSoorten oefeningen

Oranje oefeningen

Bloemen ruiken

  • Hand op je buik, hand op je hart.
  • 3 tellen inademen door je neus alsof je aan een bloem ruikt.
  • 6 tellen uit door je mond, alsof je door een rietje blaast.

Fietspomp

  • Inademen door de neus, uitademen door de mond.
  • Op de inademing je schouders naar je oren trekken.
  • Op de uitademing krachtig uitblazen en schouders laten vallen.

Rode oefeningen

Kaarsjes uitblazen

  • Inademen door je neus richting je voeten.
  • Krachtig uitademen door je mond alsof je kaarsjes uitblaast.

Ballon opblazen

  • Diep inademen door je neus, als je niet verder kunt adem je nog een heel klein beetje in.
  • Rustig uitademen door je mond alsof je een ballon opblaast.

 

Dagelijkse incheckmomenten

Start de dag met onderstaande oefeningen.

Dagelijkse oefeningen.

Inchecken

  • Schouders stevig naar oren trekken op inademing.
  • Schouders krachtig laten vallen op uitademing, hier mogen ze geluid bij maken.
  • Doe dit een aantal keer.
  • Hand op je buik en hand op je hart.
  • Waar gaat je adem naartoe?
  • Hoe voel je je nu?

Vertragen

  • Ogen sluiten, handen op de onderbuik.
  • Inademen door de neus alsof ze aan een bloem ruiken.
  • Uitademen door de mond alsof ze door een rietje blazen.
  • Hoe voelen ze zich nu?

Neem voor elk pauzemoment de tijd om in te checken:

  • Waar staan ze nu op de emotiemeter?
  • Wat hebben ze nu nodig?

Geef ze de ruimte om de oefening te doen.

Een aantal kinderen zal er ook hulp bij nodig hebben. Laat de emotiemeter op hun tafel liggen, wijs ze er in een persoonlijke momentje op als ze in het oranje komen en geef ze de ruimte om weer terug in het groen te komen.


Kind achter gedrag

Kinderen laten nooit bewust ongewenst gedrag zien. Alle kinderen willen aardig gevonden worden, vriendjes maken, laten zien wat ze kunnen. Blijf altijd het kind achter het gedrag zien. Ongewenst gedrag komt ergens vandaag. Dit is vaak moeilijk te benoemen voor ze. Ze kunnen echter heel goed omschrijven wat ze voelen en door dit te verbinden aan de adem leren ze dat alle gevoelens er mogen zijn en dat ze die juist kunnen inzetten.

Als kinderen op jonge leeftijd al bewust worden van de kracht van de adem en leren deze in te zetten, zullen ze daar als volwassenen alleen maar profijt van hebben.

 

geschreven door Laura Waal-Parisi voor Tip onderwijs

Meer weten over Laura Parisi?

Klik hier en lees het verhaal van Laura Parisi.

Meer over Tip Onderwijs

Wil jij meer artikelen lezen? Bekijk onze kennisbank.

Meer weten over Tip Onderwijs? Bekijk de over ons pagina.

Op zoek naar een nieuwe onderwijs uitdaging? Bekijk onze vacatures.

 

Spel- of tikfout gezien? Laat het ons weten: [email protected]

Dit artikel is geschreven door:

Laura Waal-Parisi
Op: 29 maart 2024

Reacties

0 reacties

Een reactie versturen

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *