Categorie: Kennisbank

Ingeschatte leestijd: 8 minuten

Inhoudsopgave

Gerelateerde artikelen

Praktijkonderwijs: wat is dat?

Praktijkonderwijs, het beste wat mij is overkomen! Als ik aan mensen die me dierbaar zijn, vertel over het onderwijs waar ik in werk, kijken ze je soms wel een beetje verbaasd aan. Een veel gehoorde reactie is ook: ‘Dat jij dat kan!? Echt respect hoor, werken met dat...

Het bouwen van groepsdynamiek

Bouwen Het is bijna zo ver voor regio Zuid. De bouwvakvakantie begint vandaag. Dat betekent dat de bouw van onze school even stil ligt. Onze school is echter al twee weken dicht. Voor de kinderen althans, want de meeste collega’s werken nog even door. Het lokaal...

Verhoog betrokkenheid met coöperatieve werkvormen

Coöperatieve werkvormen De afgelopen jaren heb ik op veel verschillende scholen gewerkt en over een ding zijn de kinderen het eens: ze doen het liefst spelletjes tijdens de lessen om het leren leuk te maken. Op de allereerste school waar ik lesgaf heb ik een cursus...

Zij-instromers in het onderwijs

Mini-maatschappij De basisschool. Een bruisende mini-maatschappij waar de ontdekkingstocht van ieder kind begint. Als leraar krijg je te maken met kinderen van verschillende achtergronden, die jij mag voorbereiden op de wereld van morgen. Je leert ze niet alleen...

Hoe oogmotoriek lezen beïnvloedt

Waarom extra oefenen met lezen niet altijd werkt! Kinderen die tijdens het lezen veelvuldig in de ogen wrijven, scheef op hun stoel zitten, één oog afdekken tijdens het lezen, rode en of tranende ogen hebben, hebben één ding gemeen met elkaar; het lezen kost hun veel...

Snel en gedegen aan de slag met bewegend leren

Bewegend leren is de laatste jaren een steeds groter begrip geworden binnen onderwijsland! Bewegend leren, je hoort het regelmatig om je heen. Er zijn diverse producten te vinden. Van experimenteren tot het maken van een compleet nieuw product! In de blog lees je meer...

Het belang van buitenonderwijs voor de ontwikkeling van kinderen

Digitalisering versus buitenspelen Hoe zag jouw weekend eruit? Ik heb gegamed…en dan volgt er vaak een verhaal waarbij allerlei hoofdfiguren en acties uit de game de revue passeren. Herkenbaar voor jou als leerkracht? Feit is dat de schermtijd de afgelopen jaren onder...

Wat doet een Mediacoach?

Een inleiding tot mediacoaches en leesconsulenten in de bibliotheekwereld Laat ik maar eens bij het begin, beginnen en kort toelichten wat een Mediacoach nu eigenlijk is. Wanneer je werkt met het project ‘Bibliotheek op school’ dan horen daar ook uren bij met...

5 les ideeën om de tweede wereldoorlog te behandelen

De Tweede Wereldoorlog is een belangrijke periode in onze geschiedenis. In deze blog wil ik inzoomen op 5 alternatieve les ideeën om deze periode te bespreken. En vooral in relatie met het leven van kinderen in de huidige tijd.   Supermarkten Bestond de Albert...

5 redenen om vaker te schrijven met kinderen

Is schrijven nog wel van deze tijd? Het lesprogramma zit zo vol. Waarom zou ik dan met kinderen gaan schrijven? In deze blog vertel ik je vijf redenen om vaker met kinderen te schrijven.   Concentratie bij kinderen neemt af Dit blijkt uit een onderzoek van The...

Uitgelichte artikelen

Naamswijziging ABCopschool: persbericht

Van ABCopschool naar Tip Met gepaste trots willen we met je delen dat we verder gaan onder onze nieuwe bedrijfsnaam: Tip b.v. Deze naamswijziging resoneert beter met de bijdrage die we de komende jaren in het basisonderwijs willen leveren en is bovendien makkelijker...

Welzijn in het onderwijs

Welzijn op Het Spectrum Het spectrum is een school in Delfgauw met het vignet welbevinden. Er heerste op de school gedurende langere tijd onderhuidse onrust en pestgedrag. Met een schoolbreed plan- met betrokkenheid van de ouders- is hiervan werk gemaakt. Het...

Taalvorming: de kunst van communicatie door het leven heen

Taal bewust: hoe verweven is taal met ons leven? Bij levensbedreigende situaties vragen we ons af: hoe lang kan een mens zonder eten of drinken? De vraag hoe lang een mens zonder taal kan wordt niet gesteld. Maar hoe groot is het aandeel van taalvorming in ons leven?...

Ingeschatte leestijd: 8 minuten

Gedragsspecialist: adem en emotionele balans bij kinderen

Ademen. De eerste check als je geboren wordt: ademt het wel? Ook het laatste wat we doen in ons leven op aarde: is de adem gestopt? In de tussentijd ademen we continu. Hoeveel invloed de adem heeft, daar zijn we ons vaak niet van bewust. In deze blog vertel ik je er graag meer over.

Gedrag reguleren

Kinderen laten allerlei soorten gedrag zien. Soms heel duidelijk, soms subtiel. Als leerkracht kun je niet alles zien, sturen en reguleren. Belangrijkste is dat je altijd het kind achter het gedrag blijft zien. Geen enkel kind kiest er bewust voor om ongewenst gedrag te laten zien. Het gedrag komt altijd ergens vandaan. Fijn voor ons om te weten, maar vooral heel fijn als het kind zelf weet waar het vandaan komt en hoe het zelf zijn of haar gedrag kan reguleren.

Hoe? Door middel van de adem.

Een voorbeeld uit de praktijk

Sofie* is in de klas heel stil. Ze werkt hard, gedraagt zich sociaal wenselijk, soms verstart ze bij een bepaalde opdracht. Ze kan dan geen vragen stellen of hulp accepteren. Thuis laat ze ander gedrag zien. De ene woede uitbarsting na de andere volgen elkaar op, er is veel verdriet en onzekerheid. Haar moeder zei: ‘het lijkt wel of ze stopt met ademen als ze zo boos is’. Langzaamaan begint dit de leerkracht ook op te vallen. Tijdens toetsen, momenten waar de spanning oploopt, houdt ze haar adem vast.

Ademhaling

Welke invloed dit heeft op haar gedrag is nog onbekend. Met behulp van de emotiemeter hebben we in kaart gebracht welk gevoel bij welk gedrag hoorde. Door haar adem vast te zetten, zette Sofie haar gevoel uit. Hoe voelde dit? Waar voelde ze dit? Zo gingen we alle gedragingen af. We gingen oefenen met voelen d.m.v. de adem. Wat gebeurt er als je helemaal naar beneden ademt, wat gebeurt er als je door een rietje uitblaast? Bij elk onderdeel van de emotiemeter gingen we oefenen met de adem en kozen we de fijnste oefening. Ze vond zichzelf een tovenaar, omdat ze het zelf kon. Na een week waren de driftbuien weg. De emotiemeter lag op tafel en Sofie leerde de andere kinderen wat ze konden doen als ze boos werden.

*i.v.m. privacy is er een andere naam gebruikt

In het kader hierboven lees je een voorbeeld van wat de adem kan betekenen voor een kind. Het geeft kracht, vertrouwen en verbindt. Je hoeft niet altijd in gesprek te gaan met kinderen, als je ze leert voelen, kunnen ze zichzelf reguleren.
Dit is een voorbeeld van een één op één advies. Je kunt dit echter ook met de hele klas doen.
Maak er een gewoonte van om een aantal keer per dag met de kinderen bewust stil te staan bij de ademhaling.

Emotiemeter

Wijd een les aan het invullen van de emotiemeter. De emotiemeter kun je in meerdere vormen
inzetten. Het werkt op de volgende manier:

  • Kinderen kunnen noteren welk gedrag ze vertonen als ze in het groen, oranje en rood zitten.
  • Laat de kinderen noteren hoe ze zich voelen in het groen, oranje en rood.
  • Introduceer verschillende ademoefeningen aan de kinderen die ze kunnen gebruiken wanneer ze zich in de oranje en rode zone bevinden.

TermometerSoorten oefeningen

Oranje oefeningen

Bloemen ruiken

  • Hand op je buik, hand op je hart.
  • 3 tellen inademen door je neus alsof je aan een bloem ruikt.
  • 6 tellen uit door je mond, alsof je door een rietje blaast.

Fietspomp

  • Inademen door de neus, uitademen door de mond.
  • Op de inademing je schouders naar je oren trekken.
  • Op de uitademing krachtig uitblazen en schouders laten vallen.

Rode oefeningen

Kaarsjes uitblazen

  • Inademen door je neus richting je voeten.
  • Krachtig uitademen door je mond alsof je kaarsjes uitblaast.

Ballon opblazen

  • Diep inademen door je neus, als je niet verder kunt adem je nog een heel klein beetje in.
  • Rustig uitademen door je mond alsof je een ballon opblaast.

 

Dagelijkse incheckmomenten

Start de dag met onderstaande oefeningen.

Dagelijkse oefeningen.

Inchecken

  • Schouders stevig naar oren trekken op inademing.
  • Schouders krachtig laten vallen op uitademing, hier mogen ze geluid bij maken.
  • Doe dit een aantal keer.
  • Hand op je buik en hand op je hart.
  • Waar gaat je adem naartoe?
  • Hoe voel je je nu?

Vertragen

  • Ogen sluiten, handen op de onderbuik.
  • Inademen door de neus alsof ze aan een bloem ruiken.
  • Uitademen door de mond alsof ze door een rietje blazen.
  • Hoe voelen ze zich nu?

Neem voor elk pauzemoment de tijd om in te checken:

  • Waar staan ze nu op de emotiemeter?
  • Wat hebben ze nu nodig?

Geef ze de ruimte om de oefening te doen.

Een aantal kinderen zal er ook hulp bij nodig hebben. Laat de emotiemeter op hun tafel liggen, wijs ze er in een persoonlijke momentje op als ze in het oranje komen en geef ze de ruimte om weer terug in het groen te komen.


Kind achter gedrag

Kinderen laten nooit bewust ongewenst gedrag zien. Alle kinderen willen aardig gevonden worden, vriendjes maken, laten zien wat ze kunnen. Blijf altijd het kind achter het gedrag zien. Ongewenst gedrag komt ergens vandaag. Dit is vaak moeilijk te benoemen voor ze. Ze kunnen echter heel goed omschrijven wat ze voelen en door dit te verbinden aan de adem leren ze dat alle gevoelens er mogen zijn en dat ze die juist kunnen inzetten.

Als kinderen op jonge leeftijd al bewust worden van de kracht van de adem en leren deze in te zetten, zullen ze daar als volwassenen alleen maar profijt van hebben.

 

geschreven door Laura Waal-Parisi voor Tip onderwijs

Meer weten over Laura Parisi?

Klik hier en lees het verhaal van Laura Parisi.

Meer over Tip Onderwijs

Wil jij meer artikelen lezen? Bekijk onze kennisbank.

Meer weten over Tip Onderwijs? Bekijk de over ons pagina.

Op zoek naar een nieuwe onderwijs uitdaging? Bekijk onze vacatures.

 

Dit artikel is geschreven door:

Laura Waal-Parisi
Op: 29 maart 2024

Reacties

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *