Categorie: leerlingen

Ingeschatte leestijd: 4 minuten

Naam auteur: Manon Westerhuis

Inhoudsopgave

Gerelateerde artikelen

Kinderen met autismespectrumstoornissen begeleiden in je klas

Iedereen krijgt er vroeg of laat wel een keer mee te maken in het onderwijs: een leerling met (kenmerken van) Autismespectrumstoornis (ASS). Sinds de Wet Passend Onderwijs zien we ook steeds vaker dat deze leerlingen in het reguliere onderwijs blijven. Sommigen redden...

Pubers: Tussen kind en volwassene

Als ik aan pubers denk, denk ik niet meteen aan de stereotype opstandige tiener met een hoodie over z'n hoofd en oortjes in. Nee, ik denk aan die enorme mengelmoes van emoties, veranderingen en – eerlijk is eerlijk – ook een hoop humor. Pubers zijn in veel opzichten...

Thuiszitters: de lange weg terug naar onderwijs

Thuiszitters Tip Onderwijs nodigde mij uit om over dit onderwerp te schrijven. Het woord Thuiszitters kwam ik dertien jaar geleden voor de eerste keer tegen. Inmiddels is dit woord, een begrip geworden voor ouders en leerkrachten, I-Ber en directie, zorgverleners,...

Motivatie vanuit de cel: leren met een glimlach

Leren motiveren? Bijna huppelend komt hij mijn lokaal binnen; een jongeman van een jaar of 21. Hij kruipt direct achter de computer om zijn wachtwoorden in te vullen en te kunnen beginnen met zijn werk. Hij komt voor Nederlands. Hier, in de gevangenis, werken we met...

Hoe leren kleuters?

In dit artikel neem ik je mee, naar hoe kleuters leren en zich ontwikkelen. In onderstaande alinea krijgen we een ideale situatie beschreven. Vervolgens kan je over 2 praktijkvoorbeelden lezen. Het nut van deze geschetste situaties worden verder toegelicht. Je krijgt...

De impact van TOS op de ontwikkeling van kinderen

Van een kind dat start in een kleuterklas wordt verwacht dat het praat in goede en volledige, verstaanbare zinnen en in grote lijnen begrijpt wat er gezegd wordt. Als dit nog niet het geval is valt dit op, maar is er vaak nog niet direct reden tot grote zorg. Tenzij...

Hoogsensitiviteit in de klas

Hoogsensitiviteit in het kort ‘Wat ben jij gevoelig!’, ‘Kom op, zo hard praten ze niet!’, ‘Daar hoef je toch niet om te huilen, stel je niet zo aan?!’. Zomaar wat random opmerkingen, die ik als hoogsensitief kind tijdens mijn basisschooltijd te horen heb gekregen. Ik...

Leesplezier in de klas

Motivatie om te lezen stimuleren: Hoe krijgen we kinderen enthousiast voor boeken? Lezen is een essentiële vaardigheid voor de ontwikkeling van kinderen, zowel binnen als buiten het onderwijs. Een goede leesvaardigheid opent de deuren naar kennis, vergroot de...

5 redenen om vaker te schrijven met kinderen

Is schrijven nog wel van deze tijd? Het lesprogramma zit zo vol. Waarom zou ik dan met kinderen gaan schrijven? In deze blog vertel ik je vijf redenen om vaker met kinderen te schrijven.   Concentratie bij kinderen neemt af Dit blijkt uit een onderzoek van The...

Uitgelichte artikelen

Van PO naar VO

Van juf naar mevrouw: mijn stap naar het VO Na bijna 10 jaar werken in het basisonderwijs, wat ik heb met veel plezier heb gedaan, zet ik een nieuwe stap in mijn onderwijs carrière. Met een hoop kennis, ervaring en een master in technologie op zak word ik docent...

Naamswijziging ABCopschool: persbericht

Van ABCopschool naar Tip Met gepaste trots willen we met je delen dat we verder gaan onder onze nieuwe bedrijfsnaam: Tip b.v. Deze naamswijziging resoneert beter met de bijdrage die we de komende jaren in het basisonderwijs willen leveren en is bovendien makkelijker...

Welzijn in het onderwijs

Welzijn op Het Spectrum Het spectrum is een school in Delfgauw met het vignet welbevinden. Er heerste op de school gedurende langere tijd onderhuidse onrust en pestgedrag. Met een schoolbreed plan- met betrokkenheid van de ouders- is hiervan werk gemaakt. Het...

Taalvorming: de kunst van communicatie door het leven heen

Taal bewust: hoe verweven is taal met ons leven? Bij levensbedreigende situaties vragen we ons af: hoe lang kan een mens zonder eten of drinken? De vraag hoe lang een mens zonder taal kan wordt niet gesteld. Maar hoe groot is het aandeel van taalvorming in ons leven?...

Ingeschatte leestijd: 4 minuten

Peuterpuberteit

Ik heb 8 schooljaren met pubers gewerkt, stamgroep 6-7-8, lange lijven, intelligente en mistige hersens. Een uitdaging om met ze te leren, maar vooral ook te lachen en het (school)leven te ondervinden. Met al deze ervaring, sta ik op dit moment voor de uitdaging om onze tweeling door zo’n zelfde fase op te voeden: de peuterpuberteit. Ik kan een hele klas van 30 lange lijven in toom houden, maar met twee kleintjes aan elk been, kom ik er toch achter dat het meer dan alleen een fase is.

 

Het is een fase

“Het gaat allemaal voorbij, het is een fase”. Een welgenoemde uitspraak die ik met ouders heb gedeeld als we hoofdschuddend of met opgetrokken wenkbrauwen een schoolgesprek eindigden.
Nu deel ik dezelfde zin met vriendinnen en familie als mijn eigen peuters met vallen en opstaan de dag doorkomen. Het is ook een fase. Een fase waarin beide leeftijdsfases vol zitten met ontdekken en ontwikkelen. Ondanks het leeftijdsverschil, is de verwerking van alles wat er dagelijks in hun leven gebeurd, vrijwel gelijkwaardig. Ze leren nieuwe vaardigheden, kijken af bij anderen hoe zij iets doen, slapen op de meest onmogelijke tijden, maar zoeken ook volwassenen op als er hulp nodig is. Ze kunnen het vaak al zelf, maar een blik of hand van iemand die ze vertrouwen, steunt ze.

 

Het is toch wel ‘nee’

“Ik ben twee en zeg nee!” Weer zo eentje hoor ik je denken. Deze uitspraak geldt niet alleen voor peuterpubers van twee, maar ook zeker voor de gewone puber die liever zijn of haar eigen plan trekt. En dat maakt het zeggen van ‘Nee, ik wil het zelf ondervinden’ eigenlijk ook wel mooi. Je (peuter) puber is bezig met het ontdekken van zijn of haar eigen waarden. In combinatie van jouw normen thuis natuurlijk. Negen van de tien keer is je goedbedoelde opvoedadvies toch wel nee. Bemoei je er niet mee, maar sta wel volledig achter me als het misloopt. De kracht van het ouderschap is dan ook het vertrouwen hebben in je peuter of puber dat hij of zij altijd op jou terug kan vallen.

 

Geen discussie

Dat je peuter of puber altijd op je terug kan vallen schept (zelf)vertrouwen voor beide partijen. Maar pas wel op voor de discussies die ze mogelijk met je aan proberen te gaan. Ze testen hun onderhandelingsvaardigheden met je. Of ze nu twee of veertien zijn, ze zullen hoe dan ook proberen een eigen voordeel of zin eruit te halen. Houdt in gedachte dat ze best in onderhandeling mogen gaan, zolang dit op jouw voorwaarden gebeurt. De opvoeding ligt nog altijd in onze handen en bij ons is het soms ook gewoon een ‘nee’. ‘Ja maar…’ zetten we om naar: ‘Ja en…’ praat met je peuter of puber en leg uit waarom ze iets wel of niet mogen. Sta open voor hun bevindingen, zonder discussie. Geef ze de ruimte dat ze hun beslissing of onderneming zelf in de hand hebben.

 

Wat kun je wel doen?

Opvoeden als ouder of als professional doet een ieder op zijn of haar eigen manier. Dat maakt je ook uniek. Wat voor het ene kind werkt, kan voor de ander averechts werken.

Als ouder of professional is goed kijken en luisteren naar je peuter of puber misschien wel de eerste stap in welke fase jullie je dan ook bevinden.
Ik geef je graag wat handvatten mee om te gebruiken:

• Luister: Luister naar je (peuter)puber zodat je, zo goed als dat lukt, leert begrijpen hoe ze over zichzelf en situaties denken. Onthoud dat kinderen vaak iets niet weten, ze hebben ons nodig om het te leren.

• Grenzen stellen: Vanuit je eigen opvoeding of normen en waarden stel je grenzen binnen je opvoeding. Zowel privé als ouder, maar ook als professional blijven er grenzen waar zowel jij als je peuter en puber zich aan kunnen houden. Het geeft veel duidelijkheid.

• Geduld: Adem in, adem uit. Opvoeden doe je met een lange adem! Het brein van (peuter)pubers werkt soms vertraagd. Het duurt even voor informatie, een vraag, een overdenking bij ze binnenkomt. Niet alles kan ‘nu’ maar ook straks.

• Zelfverantwoordelijkheid: Geef ze de ruimte om te ontdekken en te ontwikkelen. Willen ze zelf hun kleding samenstellen en aantrekken, laat ze gaan. Willen ze zelf aan de slag met een activiteit, huiswerk of taakje in huis, laat ze gaan. Als ze je nodig hebben, komen ze bij je om te kunnen helpen.

• Twee keuzes: Geef je peuter of puber twee keuzes waar jij volledig achter staat en die het beste uit zullen pakken voor hen. Zo heeft je peuter of puber het gevoel zelf te kiezen en de regie te pakken, maar jij houdt dit binnen de kaders van je opvoeding.

• Vertrouwen: Groot worden gaat met vallen en opstaan. Spreek je vertrouwen uit naar je peuter of puber. Onvoorwaardelijke steun en vertrouwen om te worden wie ze willen zijn.

Er is geen handleiding voor opvoeden. Niet voor peuters, niet voor pubers. We kunnen alleen de verhalen met elkaar delen en elkaar een hart onder de riem steken om ze tot mooie mensen te laten opgroeien.

Zet hem op!

 

Manon Westerhuis

Laten we het gesprek starten

Ik ben benieuwd wat jij denkt over dit artikel. Deel je mening in een reactie – alvast bedankt!

Meer weten over Manon Westerhuis?

Dit artikel is geschreven door:

Manon (Jansen) Westerhuis
Op: 25 oktober 2024

Plaats een reactie

1 Reactie

  1. Sarah

    Tijdens mijn studie komt de peuterpuberteit regelmatig aan bod, maar dit artikel brengt de theorie tot leven met concrete voorbeelden en tips. Het helpt me om de ontwikkeling van peuters beter te begrijpen en zal zeker van pas komen tijdens mijn stages.

    Antwoord

Een reactie versturen

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meer over Tip onderwijs

Wil jij meer artikelen lezen? Bekijk onze kennisbank.

Meer weten over Tip onderwijs? Bekijk de over ons pagina.

Op zoek naar een nieuwe onderwijs uitdaging? Bekijk onze vacatures.

 

Spel- of tikfout gezien? Laat het ons weten: mats@tiponderwijs.nl

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

📬 Blijf op de hoogte!

Ontvang de nieuwste onderwijstips en artikelen direct in je inbox.