Inhoudsopgave
Gerelateerde artikelen
Peuterpuberteit
Ik heb 8 schooljaren met pubers gewerkt, stamgroep 6-7-8, lange lijven, intelligente en mistige hersens. Een uitdaging om met ze te leren, maar vooral ook te lachen en het (school)leven te ondervinden. Met al deze ervaring, sta ik op dit moment voor de uitdaging om...
Motivatie vanuit de cel: leren met een glimlach
Leren motiveren? Bijna huppelend komt hij mijn lokaal binnen; een jongeman van een jaar of 21. Hij kruipt direct achter de computer om zijn wachtwoorden in te vullen en te kunnen beginnen met zijn werk. Hij komt voor Nederlands. Hier, in de gevangenis, werken we met...
Hoe leren kleuters?
In dit artikel neem ik je mee, naar hoe kleuters leren en zich ontwikkelen. In onderstaande alinea krijgen we een ideale situatie beschreven. Vervolgens kan je over 2 praktijkvoorbeelden lezen. Het nut van deze geschetste situaties worden verder toegelicht. Je krijgt...
De impact van TOS op de ontwikkeling van kinderen
Van een kind dat start in een kleuterklas wordt verwacht dat het praat in goede en volledige, verstaanbare zinnen en in grote lijnen begrijpt wat er gezegd wordt. Als dit nog niet het geval is valt dit op, maar is er vaak nog niet direct reden tot grote zorg. Tenzij...
Hoogsensitiviteit in de klas
Hoogsensitiviteit in het kort ‘Wat ben jij gevoelig!’, ‘Kom op, zo hard praten ze niet!’, ‘Daar hoef je toch niet om te huilen, stel je niet zo aan?!’. Zomaar wat random opmerkingen, die ik als hoogsensitief kind tijdens mijn basisschooltijd te horen heb gekregen. Ik...
Leesplezier in de klas
Motivatie om te lezen stimuleren: Hoe krijgen we kinderen enthousiast voor boeken? Lezen is een essentiële vaardigheid voor de ontwikkeling van kinderen, zowel binnen als buiten het onderwijs. Een goede leesvaardigheid opent de deuren naar kennis, vergroot de...
Creatief denken
Hoe kun je creatief denken bij jezelf vergroten? Iedereen is creatief en kan creatief denken. Het is alleen de kunst om creatief te blijven als je ouder wordt, zoals Picasso altijd zei. Kleuters zijn van nature nieuwsgierig. Zand is goud. Je kunt ermee betalen. Het...
De impact van een schooladvies
Hoe een schooladvies mijn vriendschap veranderde In deze blog lees je meer over mijn ervaringen met het schooladvies dat in groep 8 gegeven wordt. Ik ben geïnspireerd door mijzelf. Als klein meisje altijd al de droom gehad om juf te worden en zag ik mijn eigen juf van...
Meer- en hoogbegaafdheid: Meer dan alleen intelligentie.
Hoogbegaafden altijd hoogvliegers? In het onderwijs gaat er veel tijd en energie zitten in begeleiding van leerlingen die meer moeite hebben om mee te kunnen in het cognitieve leerproces. Daardoor vallen de meer- en hoogbegaafden nogal eens buiten de boot. Er wordt al...
Mindset veranderen: test je mindset
Test jezelf: groei-mindset versus statische-mindset Welkom bij de mindset-test om je mindset te veranderen of te testen! Als leraar speel je een essentiële rol in het begeleiden van de mentale ontwikkeling van je leerlingen. Deze test is ontworpen om je te helpen jouw...
Uitgelichte artikelen
Naamswijziging ABCopschool: persbericht
Van ABCopschool naar Tip Met gepaste trots willen we met je delen dat we verder gaan onder onze nieuwe bedrijfsnaam: Tip b.v. Deze naamswijziging resoneert beter met de bijdrage die we de komende jaren in het basisonderwijs willen leveren en is bovendien makkelijker...
Welzijn in het onderwijs
Welzijn op Het Spectrum Het spectrum is een school in Delfgauw met het vignet welbevinden. Er heerste op de school gedurende langere tijd onderhuidse onrust en pestgedrag. Met een schoolbreed plan- met betrokkenheid van de ouders- is hiervan werk gemaakt. Het...
Taalvorming: de kunst van communicatie door het leven heen
Taal bewust: hoe verweven is taal met ons leven? Bij levensbedreigende situaties vragen we ons af: hoe lang kan een mens zonder eten of drinken? De vraag hoe lang een mens zonder taal kan wordt niet gesteld. Maar hoe groot is het aandeel van taalvorming in ons leven?...
5 redenen om vaker te schrijven met kinderen
Inhoudsopgave
Is schrijven nog wel van deze tijd? Het lesprogramma zit zo vol. Waarom zou ik dan met kinderen gaan schrijven? In deze blog vertel ik je vijf redenen om vaker met kinderen te schrijven.
Concentratie bij kinderen neemt af
Dit blijkt uit een onderzoek van The National Commission For Protection of Child Rights.
Zelf zie ik dit in mijn lessen terug. De uitleg moet korter zijn, want de spanningsboog van kinderen neemt af. Dit komt onder andere doordat kinderen steeds jonger een smartphone hebben. Nederlandse jongeren brengen gemiddeld ongeveer zes uur per dag door op hun mobiele telefoon, waarvan tweeënhalfuur op social media. Je kunt hier het rapport lezen.
Concentratie bij kinderen kan toenemen als je letterlijk minder werkt met schermpjes.
Mijn ervaring is dat schrijven met pen en papier ervoor zorgt dat kinderen zich weer leren te focussen. Je hebt geen afleiding van beelden. Het hoofd van kinderen wordt rustig, doordat ze steeds dezelfde bewegingen maken. Schrijven op de computer is niet hetzelfde als schrijven met pen en papier. Kinderen worden met de computer opnieuw blootgesteld aan schermpjes en prikkels. Daarom is schrijven met de hand zo belangrijk.
Taal creëert jouw realiteit
Deepak Chopra heeft ooit gezegd dat woorden een krachtige invloed hebben. Als je denkt, denk je in een beperkt aantal woorden. Als je schrijft, gebruik je ook alleen de woorden die je kent. Alles begint bij je gedachten. Emoties worden opgeroepen door je gedachten. Schrijven geeft inzicht in je gedachten en emoties. Als je vaker schrijft, kun je je gedachten vervangen door gedachten die veel beter passen bij wie je bent. Schrijft een kind verhalen over een jongetje dat niets kan? Dan komt dit voort uit zijn eigen overtuiging. Schrijven met de hand is als een spiegel. Je krijgt te zien wat er in het kind leeft. Als leerkracht kun je dit meenemen en bij kinderen werken aan positieve verhalen. Kijk eens naar de woorden die een kind schrijft. Als een kind schrijft: ik ben dom, dan wordt dat zijn realiteit. Als een kind schrijft ik ben krachtig, dan wordt dat zijn realiteit.
Je bent uniek
Een handschrift van een kind is uniek. Je handschrift is een weerspiegeling van wie jij bent. Door de tijd heen kan het handschrift veranderen.
Ik heb duizenden handschriften van kinderen gezien. De kinderen ken ik niet, maar toch kan ik veel aan het handschrift aflezen.
Schrijft een kind klein of groot? Kinderen die klein schrijven zijn meestal verlegen. Ze werken geconcentreerd en zorgvuldig. Schrijven kinderen groot dan willen ze zich laten zien. Het zijn kinderen die houden van aandacht en zijn vaak sociaal. Ook zie ik sommige kinderen leuke versieringen maken op de pagina’s of in de letters. Ze zijn artistiek en willen graag iets net anders doen. Ze zijn nieuwsgierig en kleuren graag buiten de lijntjes. Zo kun je nog verdergaan en kijken naar het tempo van schrijven. Als je traag schrijft, dan wil je het goed doen. Je bent georganiseerd en werkt methodisch. Snelle schrijvers willen snel klaar zijn en zijn ongeduldig.
Angst voor het witte blad
In ieder klas zitten kinderen die angst hebben voor de leegte en het witte blad.
Als je schrijft begin je letterlijk met een lege bladzijde. Niemand kan voor jou bepalen hoe je verhaal eruit kan zien. Voor kinderen is het goed om dit te oefenen. Ieder kind is zijn eigen architect van zijn leven. Het is aan jou hoe je je leven vormgeeft. Laat je je leven bepalen door een ander of kies jezelf hoe het leven vorm krijgt? Kinderen en volwassenen kunnen stemmen van angst krijgen. Ik leg uit dat alles er mag zijn. Het lege vel bruist van de mogelijkheden. Voor kinderen is het een goede manier om te leren dat ze zelf architect zijn. Soms betekent dit dat de eerste keer er slechts twee zinnen op papier staan. Dat zijn twee zinnen die van jou zijn!
Natuurlijk help ik kinderen weleens een handje door voorzetten te geven. Beginzinnen of mogelijkheden om een verhaal verder te brengen. Alleen er komt een moment dat ieder kind in zijn eigen schatkamer mag graven. Er zijn genoeg mogelijkheden als je moed hebt om het op te schrijven.
Volhouden is de kunst
In het leven willen we direct ergens goed in zijn. Dat kan niet. Je moet oefenen. Aan kinderen leg ik uit dat hoofdpersonen het lastig krijgen. Een verhaal waarin geen problemen ontstaan is saai.
Een diamant vinden moet niet in één keer lukken. Je vindt misschien een diamant, maar dan wordt je buit in de nacht gestolen door een dief. Of je raakt een kostbare diamant onderweg kwijt. Er ontstaan allemaal obstakels, voordat je bij de overwinning komt.
Zo is het ook met schrijven. Je moet meters maken om er beter in te worden.
We zijn allemaal kunstenaars, maar we moeten eerst een slechte kunstenaar durven zijn. Dat kan alleen als je begint en oefent. Zo is het met schrijven, schilderen en tekenen. Schrijven is zo leuk, omdat je steeds beter zult worden. Het enige wat je moet doen is beginnen.
In deze blog heb ik je vijf redenen gegeven om vaker te schrijven. Het laatste wat ik nog wil vertellen is dat lezen en schrijven bij elkaar horen. Als je veel leest dan kun je makkelijker schrijven. Lezen en schrijven versterken elkaar. Zelf schrijven kan interesse opwekken om andere boeken te gaan lezen. Als je op zoek bent naar nieuwe boeken voor in de klas? Mijn boek Red de elementen bevat 11 losse verhalen over klimaatverandering en er zijn creatieve opdrachten toegevoegd om je creativiteit te ontdekken. Je kunt het boek op mijn site bestellen.
Meer weten over Saskia van den Brand?
Meer over Tip Onderwijs
Wil jij meer artikelen lezen? Bekijk onze kennisbank.
Meer weten over Tip Onderwijs? Bekijk de over ons pagina.
Op zoek naar een nieuwe onderwijs uitdaging? Bekijk onze vacatures.
Spel- of tikfout gezien? Laat het ons weten: [email protected]
0 reacties