Inhoudsopgave
Gerelateerde artikelen
Persoonlijk leiderschap: Van stress naar FLOW
Bijna doodervaring In 2002 ben ik tijdens het bergbeklimmen in Zwitserland 15 meter in een gletsjerspleet gevallen. Tijdens de ruim 2 uur durende klim uit de gletsjerspleet heb ik ervaren dat we als mens tot veel meer in staat zijn dan dat we vaak denken. Niet alleen...
Een sterke start voor het nieuwe schooljaar
De gouden weken De eerste weken van het nieuwe schooljaar zijn enorm belangrijk voor de groepsvorming, daarom worden ze ook wel de ‘Gouden Weken’ genoemd. Boaz Bijleveld is de schrijver van het gelijknamige boek, dat hij in 2010 schreef. In 2019 heeft hij een 2.0...
Vitaliteit in het onderwijs
Het stimuleren van vitaliteit in het onderwijs Tijdens mijn afstudeerstage in 2023 gaf 92% van de kinderen in groep 8 aan dat hun hoofd vol tot extreem vol zit en dat ze veel drukte ervaren. (enquete groep 8, maart 2023) De kinderen vertelden dat ze een constante...
Differentiatie in de klas
Voor ieder kind het best passende onderwijs: Hoe dan? Als leerkracht in het basisonderwijs sta je dagelijks voor de uitdaging om met de diverse niveaus in je klas om te gaan. Elk kind heeft nu eenmaal eigen behoeften en unieke capaciteiten. In deze blog deel ik mijn...
Verhoog betrokkenheid met coöperatieve werkvormen
Coöperatieve werkvormen De afgelopen jaren heb ik op veel verschillende scholen gewerkt en over een ding zijn de kinderen het eens: ze doen het liefst spelletjes tijdens de lessen om het leren leuk te maken. Op de allereerste school waar ik lesgaf heb ik een cursus...
Snel en gedegen aan de slag met bewegend leren
Bewegend leren is de laatste jaren een steeds groter begrip geworden binnen onderwijsland! Bewegend leren, je hoort het regelmatig om je heen. Er zijn diverse producten te vinden. Van experimenteren tot het maken van een compleet nieuw product! In de blog lees je meer...
Les ideeën voor het basisonderwijs
Les ideeën voor het afsluiten van het schooljaar en om mee te starten Het einde schooljaar is in zicht en dat betekent afronden met je groep en team. In dit blog geef ik een aantal leuke les ideeën in het basisonderwijs mee die in je voorbereiding voor het nieuwe...
Basisschool startgesprekken voor relatieopbouw en betrokkenheid
Het is belangrijk om het nieuwe schooljaar straks goed met ouders te starten. Inmiddels zijn veel scholen een zogenaamd startgesprek met ouders gewend. Soms met de leerling erbij, vaak nog zonder. Maar hoe voer je nu een startgesprek? En wanneer is die effectief? Na...
Pedagogisch leiderschap: essentiële strategieën voor een fijne klas
‘Het geheim’ van een fijne klas Wanneer ik terugblik op mijn carrière als leerkracht tot nu toe, dan is HET GEHEIM van een fijne klas volgens mij dat je jezelf, je leerlingen en de lesstof goed kent. Verder is de regel ‘Zeg wat je doet en doe wat je zegt’ ook een...
7 redenen waarom handvaardigheid op school belangrijk is!
De onmisbare rol van handvaardigheid in de ontwikkeling van kinderen Handvaardigheid, of de vaardigheid om met je handen te werken, speelt een cruciale rol in de ontwikkeling van kinderen. Het is meer dan alleen knutselen of creatief bezig zijn; het is een essentiële...
Uitgelichte artikelen
Naamswijziging ABCopschool: persbericht
Van ABCopschool naar Tip Met gepaste trots willen we met je delen dat we verder gaan onder onze nieuwe bedrijfsnaam: Tip b.v. Deze naamswijziging resoneert beter met de bijdrage die we de komende jaren in het basisonderwijs willen leveren en is bovendien makkelijker...
Welzijn in het onderwijs
Welzijn op Het Spectrum Het spectrum is een school in Delfgauw met het vignet welbevinden. Er heerste op de school gedurende langere tijd onderhuidse onrust en pestgedrag. Met een schoolbreed plan- met betrokkenheid van de ouders- is hiervan werk gemaakt. Het...
Taalvorming: de kunst van communicatie door het leven heen
Taal bewust: hoe verweven is taal met ons leven? Bij levensbedreigende situaties vragen we ons af: hoe lang kan een mens zonder eten of drinken? De vraag hoe lang een mens zonder taal kan wordt niet gesteld. Maar hoe groot is het aandeel van taalvorming in ons leven?...
Effectieve technieken voor de kleuterklas
Inhoudsopgave
Alle kleuters actief in de kring: praktische tips
Een kleuterklas, groep 0/1, met bijna 30 enthousiaste leerlingen. Instructies geven in een grote kring, dat werkte naarmate de groep groter werd niet goed meer. Al snel ging ik over naar het werken met kleine kringen aangepast op het niveau en de verschillen binnen de groep. Toch bleef ik tegen dingen aanlopen. Zo merkte ik dat een deel van de kinderen het lastig vond om tijdens een activiteit niet aan de beurt te komen. Zij willen laten zien wat ze weten en zoeken naar bevestiging. Een ander deel wil juist liever niets van zich laten horen of in het middelpunt staan. Ik was opzoek naar manieren om de kringen kort, actief en effectief te houden. Inmiddels denk ik dat het gelukt is om een aantal van deze manieren te vinden.
Materialen en omgeving
Het werken met materialen is bij de kleuters natuurlijk een must. Tijdens verschillende activiteiten maak ik graag gebruik van materialen waarmee ik alle kinderen aan de slag kan zetten. Zo oefenen we de voorzetsels eerst door onze stoelen en banken in te zetten. Niets is leuker voor een kleuter dan iets ervaren. Zo staan we op de bank, naast de bank of liggen we onder de bank. Om vervolgens de vertaalslag te kunnen maken van onszelf naar een ander geef ik de kinderen allemaal een beker en een legopoppetje. De opdrachten worden dan: zet je poppetje achter de beker, voor de beker, leg het poppetje onder de beker etc. Op die manier heeft elk kind materiaal waarmee gewerkt kan worden. Ook kan ik als leerkracht snel zien wat er gebeurt en wat de kinderen doen.
Wisbordjes
Wisbordjes kun je heel gemakkelijk en snel inzetten tijdens een kringactiviteit. Ik heb altijd een stapeltje wisbordjes en stiften in de buurt liggen. De meeste kleuters kunnen nog niet schrijven, maar vormen maken of tekenen, dat lukt vaak al wel. Tijdens een rekenactiviteit waarbij het doel ‘meer of minder’ centraal stond, heb ik de wisbordjes goed in kunnen zetten. Op de grond lag aan de linkerkant een driehoek en aan de rechterkant een vierkant. Zowel onder de driehoek als onder het vierkant heb ik toen een aantal duplo blokjes neergelegd. Ik stelde de kinderen de vraag: ‘’Waar liggen er meer blokjes?’’ De kinderen gaven dit op hun wisbordje aan door of de driehoek of het vierkant te tekenen. Op die manier konden de kinderen allemaal hun antwoord met mij delen en voelde zij zich gezien. Als leerkracht kon ik meteen zien hoe dit verliep en heb je even de tijd om te observeren wat er gebeurt en hoe de kinderen dit aanpakken.
Muziek
Muziek inzetten in de klas als middel om aan andere doelen te werken. Dat is iets waar ik inmiddels fan van ben geworden. Wanneer er in de kring iets aangeboden is en we doorgaan naar de volgende fase waarin we dit gaan oefenen, dan is muziek een mooi middel om te gebruiken. Muziek kun je inzetten om de kinderen even denktijd te geven. Zo stel ik vaak een vraag zoals: ‘’waar zie je 3 blokken?’’ vervolgens gaat er een muziekje aan en kunnen de kinderen rondlopen/dansen/huppelen om opzoek te gaan naar het goede antwoord. Als de muziek stopt, dan staan de kinderen bij hun antwoord. Dit bespreken we gezamenlijk en vervolgens gaat de muziek even aan. In die tijd leg ik bijvoorbeeld nieuwe materialen klaar voor een volgende vraag of opdracht. Muziek staat gelijk aan bewegen en even je energie kwijt kunnen. Voor veel jonge kinderen is het fijn om even niet te zitten, te mogen bewegen en actief mee te doen.
Ook spelen we verschillende spelletjes met muziek in de klas. Denk aan: ‘als de muziek stopt dan sta je in groepjes van 3 kinderen’ of ‘als de muziek stopt heb je iets vast met de kleur geel’.
Door deze manieren/werkvormen in te zetten in de klas, zie ik kinderen die actief meedoen, betrokken zijn en meer zelfvertrouwen krijgen. Ze durven meer van zichzelf te laten zien en uiteindelijk durven ze ook meer van zichzelf te laten horen. Voor de kinderen is het vaak een leuke manier van werken en ook voor mij als leerkracht zorgt dit voor plezier. Met soms maar een relatief kleine aanpassing haal ik veel meer uit een bepaalde activiteit. Als leerkracht zie ik niet alleen wat de kinderen doen maar vaker ook de manier waarop. Dit geeft mij weer nieuwe informatie die ik meteen in kan zetten tijdens de activiteit of waar ik op een later moment weer verder mee kan. Voor mij werkt dit goed in de groep. Hopelijk zitten er dingen tussen die voor jou ook zinvol zijn.
Meer weten over Amber Serrée?
Meer over Tip Onderwijs
Wil jij meer artikelen lezen? Bekijk onze kennisbank.
Meer weten over Tip Onderwijs? Bekijk de over ons pagina.
Op zoek naar een nieuwe onderwijs uitdaging? Bekijk onze vacatures.
Spel- of tikfout gezien? Laat het ons weten: [email protected]
0 reacties