Ingeschatte leestijd: 3 minuten

Naam auteur: https://tiponderwijs.nl/auteur/marit-hessels-groeneveld/

Inhoudsopgave

Gerelateerde artikelen

Wat is thematisch onderwijs?

Onderwijs met een rode draad: de kracht en kansen van thematisch werken. Wat is Thematisch onderwijs? Het wordt steeds meer populair binnen de basisscholen. Hoewel het over het algemeen in de groepen 1 en 2 al een bekende manier van werken is, zien we deze vorm steeds...

Thematisch werken in de basisschool, niets nieuws onder de zon?

Wat is thematisch werken? In dit artikel kan je over een stukje geschiedenis lezen. Wat is er veranderd in de loop van de jaren? Gaan we zien dat er niets is achterhaald? Bouwen we voort op een bekend thema? Wat komen we nu in de praktijk tegen en waarom is thematisch...

Ecologische Pedagogiek

Waarom de ecologische pedagoog meer weg heeft van Pocahontas dan van een onderwijskundige Ken je dat gevoel? Dat je als docent denkt: "Waarom luisteren ze niet gewoon?" en de kinderen op hun beurt denken: "Waarom luisteren zij nooit naar ons?" Welkom in het leven van...

Daltononderwijs: Onderwijs voor iedereen!

Als je ooit een kijkje hebt genomen op een Daltonschool, is het je vast opgevallen dat leerlingen leren om zelf de regie te nemen over hun leerproces. Tijdens de taakuren werken ze zelfstandig aan hun eigen taken en maken ze hierin bewuste keuzes, met de taak als...

Unitonderwijs

Sinds augustus 2021 maak ik deel uit van een basisschoolteam dat werkt met unitonderwijs. Bij dit onderwijsconcept leren leerlingen van verschillende leeftijden en niveaus samen in één leeromgeving. Mijn eerste kennismaking met het unitonderwijs vond plaats in het...

Natuurschool zijn; hoe geef jij dat concreet handen & voeten?

Deze brede vraag werd mij gesteld en hoe mooi is het dat ik deze vraag kan beantwoorden op basis van mijn eigen ervaring als kleuterjuf bij Natuurschool (in ontwikkeling) De Wegwijzer te Serooskerke. Elke school is anders, en toch hebben natuurscholen iets...

Van spelen naar leren: Een soepele overgang van groep 2 naar 3

De overgang van groep 2 naar groep 3 Stel je voor: een kleuter zit lekker in zijn vel in groep 2. Hij krijgt volop ruimte om te spelen en te bewegen, werkt met thema’s die aansluiten bij zijn belevingswereld en mag zelf kiezen wanneer hij bepaalde taken uitvoert. Met...

Holistisch leren met hoofd, hart en handen

Haasje over….. Leren is ervaren – met lichaam én geest Leren is zoveel meer dan kennis overdragen. Het is iets wat je ervaart. Met hoofd, hart en handen. Met lichaam, ziel en geest. En dat betekent: niet alleen in het denken, maar ook in het voelen en doen. In mijn...

Wat is een Montessorischool?

Misschien ben je weleens in een klas geweest waar kinderen rustig rondliepen, hun eigen werk kozen en bezig waren met houten materialen. Grote kans dat je toen op een Montessorischool was. Dat voelt meteen anders dan een gewone school. Geen rijen tafeltjes of lesjes...

Informatieverwerking in de klas: Hoe leren kinderen echt?

Doorgaans leren we ons hele leven. informatieverwerking is het mentale proces van het verzamelen, verwerken, opslaan en gebruiken van de informatie door de mens. Wie kent ze niet de studiedagen, die ieder schooljaar met een minimum van twee en een maximum van vijf...

Uitgelichte artikelen

Van PO naar VO

Van juf naar mevrouw: mijn stap naar het VO Na bijna 10 jaar werken in het basisonderwijs, wat ik heb met veel plezier heb gedaan, zet ik een nieuwe stap in mijn onderwijs carrière. Met een hoop kennis, ervaring en een master in technologie op zak word ik docent...

Naamswijziging ABCopschool: persbericht

Van ABCopschool naar Tip Met gepaste trots willen we met je delen dat we verder gaan onder onze nieuwe bedrijfsnaam: Tip b.v. Deze naamswijziging resoneert beter met de bijdrage die we de komende jaren in het basisonderwijs willen leveren en is bovendien makkelijker...

Welzijn in het onderwijs

Welzijn op Het Spectrum Het spectrum is een school in Delfgauw met het vignet welbevinden. Er heerste op de school gedurende langere tijd onderhuidse onrust en pestgedrag. Met een schoolbreed plan- met betrokkenheid van de ouders- is hiervan werk gemaakt. Het...

Taalvorming: de kunst van communicatie door het leven heen

Taal bewust: hoe verweven is taal met ons leven? Bij levensbedreigende situaties vragen we ons af: hoe lang kan een mens zonder eten of drinken? De vraag hoe lang een mens zonder taal kan wordt niet gesteld. Maar hoe groot is het aandeel van taalvorming in ons leven?...

Ingeschatte leestijd: 3 minuten

Differentiëren in het daltononderwijs

Iedere leerling op zijn eigen manier laten groeien

Eén van de mooiste en meest uitdagende onderdelen van het daltononderwijs is dat leerlingen verantwoordelijkheid krijgen over hun eigen leerproces. Maar hoe zorg je ervoor dat dit ook echt werkt voor ieder kind? Want niet elke leerling is even zelfstandig en niet elke leerling leert in hetzelfde tempo.
Differentiëren binnen het daltononderwijs vraagt meer dan het maken van niveaugroepen of geven van extra werk. Het vraagt om goed te kijken naar en het in kaart brengen van de onderwijsbehoeftes van de leerlingen.
In deze blog vertel ik meer over hoe differentiatie binnen een daltongroep vorm kan krijgen. Van bewust geplande begeleide instructie tot doelgerichte keuzes in zelfstandig werk.

 

Differentiëren binnen de daltonkernwaarden

Daltononderwijs is uitermate geschikt voor het toepassen van differentiatie binnen het onderwijs. Het gaat niet alleen over het aanpassen van lesstof naar verschillende niveaus, maar vooral over het creëren van een leeromgeving waarin iedere leerling op zijn of haar eigen manier kan groeien. Binnen een klas op een daltonschool krijgen de leerlingen de ruimte om zelf keuzes te maken. Deze keuzes hebben betrekking op ‘wat’ ze gaan leren, ‘hoe’ ze dit gaan aanpakken en soms ook ‘met wie’ ze gaan leren. Deze vrijheid in keuzes gaat hand in hand met verantwoordelijkheid. We spreken dan van vrijheid in gebondenheid. Leerlingen leren plannen, prioriteiten stellen en reflecteren op hun eigen leerproces. Dit vraagt van de leerkracht een andere manier van kijken. Niet iedereen volgt dezelfde route, maar iedereen werkt wel aan dezelfde doelen.

 

Zelfstandig, samen op begeleid werken

Niet iedereen leert op dezelfde manier of in hetzelfde tempo. Het daltononderwijs biedt mogelijkheden en ruimte om leerlingen zelfstandig, samen of begeleid te laten werken.
Als we kijken naar de kernwaarde zelfstandigheid binnen een daltonklas, dan zien we daar het volgende van terug: Leerlingen die hun eigen werk inplannen en uitvoeren, leerlingen die leren keuzes te maken en prioriteiten te stellen. De rol van de leerkracht hierin is het observeren en begeleiden op afstand. De leerkracht is beschikbaar voor vragen, maar de leerling blijft eigenaar van zijn eigen leerproces.

Samenwerken is de volgende kernwaarde die we terug zien komen in een daltonklas. Leerlingen leren niet alleen van de leerkracht, maar ook van elkaar. Samenwerken kan veel verschillende vormen hebben, zoals in duo’s, groepjes of klassikaal. Het positieve van samenwerken is dat leerlingen hun sociale vaardigheden (verder) ontwikkelen en hierdoor leren overleggen en leren luisteren naar elkaar.
In een daltonklas zijn er (net zoals in iedere andere klas) niveauverschillen tussen de leerlingen. Zo is ook niet elke leerling even zelfstandig. Om deze leerlingen te kunnen begeleiden neem je als leerkracht een actievere rol aan. Dit kan in de vorm zijn van werken in een instructiegroepje of individueel. Deze begeleiding is tijdelijk, zodat het doel niet uit het oog wordt verloren. Deze leerlingen werken daarna samen of zelfstandig verder aan de opdrachten.

Doordat leerlingen op deze manier eigenaar worden en ook blijven van hun eigen leerproces, leren ze ook schakelen tussen de hier bovenstaande werkvormen. Ze leren zelf inschatten wanneer ze hulp nodig hebben, wanneer samenwerken effectiever is en wanneer ze zelfstandig aan de slag kunnen.

 

Reflecteren en evalueren

Reflecteren is een onmisbaar onderdeel binnen het daltononderwijs. Reflectie helpt leerlingen niet alleen terug te kijken op wat ze hebben geleerd, maar ook vooruit te kijken naar wat ze nog willen bereiken. Het draait niet alleen om de inhoud van het werk, maar ook om hoe het werk is aangepakt en welke keuzes zijn gemaakt.

De leerlingen leren te reflecteren op het proces. Door middel van het stellen van vragen zoals:
– Wat ging goed tijdens deze taak?
– Waar liep ik tegenaan?
– Welke keuzes heb ik gemaakt, en waarom?
– Wat zou ik de volgende keer blijven doen en wat zou ik veranderen?

leren kinderen bewuster kijken naar hun eigen leerproces. Het gaat niet om fouten aanwijzen, maar om het creëren van inzicht.

Reflectie wordt pas echt waardevol als het gekoppeld wordt aan een volgend leerdoel. Samen met leerlingen maak je afspraken over hoe zij de volgende taak willen aanpakken en welke strategieën ze daarbij willen oefenen. Zo wordt reflectie niet alleen terugkijken, maar ook bewust groeien.

Differentiëren binnen het daltononderwijs draait om het vinden van balans tussen vrijheid (in gebondenheid), verantwoordelijkheid en begeleiding. Door goed te kijken naar wat elke leerling nodig heeft, kun je keuzes, samenwerking en zelfstandigheid op maat aanbieden. Zo groeit iedere leerling op zijn of haar eigen manier, binnen dezelfde doelen.

 

Marit Hessels-Groeneveld

Laten we het gesprek starten

Ik ben benieuwd wat jij denkt over dit artikel. Deel je mening in een reactie – alvast bedankt!

Meer weten over https://tiponderwijs.nl/auteur/marit-hessels-groeneveld/?

Dit artikel is geschreven door:

Marit Groeneveld
Op: 26 augustus 2025

Plaats een reactie

0 reacties

Een reactie versturen

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meer over Tip onderwijs

Wil jij meer artikelen lezen? Bekijk onze kennisbank.

Meer weten over Tip onderwijs? Bekijk de over ons pagina.

Op zoek naar een nieuwe onderwijs uitdaging? Bekijk onze vacatures.

 

Spel- of tikfout gezien? Laat het ons weten: mats@tiponderwijs.nl

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

📬 Blijf op de hoogte!

Ontvang de nieuwste onderwijstips en artikelen direct in je inbox.