Inhoudsopgave
Gerelateerde artikelen
De talen van de liefde
Ken je zo’n moment waarop je je realiseert dat je de sleutel hebt gevonden die past bij het kind? Ik wel. Euforie. Het was tijdens de rekenles en Tim was klaar met zijn werk. Hij had nog netter geschreven dan ooit. Toen hij het mij liet zien, raakte ik even zijn...
Wat is thematisch onderwijs?
Onderwijs met een rode draad: de kracht en kansen van thematisch werken. Wat is Thematisch onderwijs? Het wordt steeds meer populair binnen de basisscholen. Hoewel het over het algemeen in de groepen 1 en 2 al een bekende manier van werken is, zien we deze vorm steeds...
Thematisch werken in de basisschool, niets nieuws onder de zon?
Wat is thematisch werken? In dit artikel kan je over een stukje geschiedenis lezen. Wat is er veranderd in de loop van de jaren? Gaan we zien dat er niets is achterhaald? Bouwen we voort op een bekend thema? Wat komen we nu in de praktijk tegen en waarom is thematisch...
Differentiëren in het daltononderwijs
Iedere leerling op zijn eigen manier laten groeien Eén van de mooiste en meest uitdagende onderdelen van het daltononderwijs is dat leerlingen verantwoordelijkheid krijgen over hun eigen leerproces. Maar hoe zorg je ervoor dat dit ook echt werkt voor ieder kind? Want...
Ecologische Pedagogiek
Waarom de ecologische pedagoog meer weg heeft van Pocahontas dan van een onderwijskundige Ken je dat gevoel? Dat je als docent denkt: "Waarom luisteren ze niet gewoon?" en de kinderen op hun beurt denken: "Waarom luisteren zij nooit naar ons?" Welkom in het leven van...
Daltononderwijs: Onderwijs voor iedereen!
Als je ooit een kijkje hebt genomen op een Daltonschool, is het je vast opgevallen dat leerlingen leren om zelf de regie te nemen over hun leerproces. Tijdens de taakuren werken ze zelfstandig aan hun eigen taken en maken ze hierin bewuste keuzes, met de taak als...
Unitonderwijs
Sinds augustus 2021 maak ik deel uit van een basisschoolteam dat werkt met unitonderwijs. Bij dit onderwijsconcept leren leerlingen van verschillende leeftijden en niveaus samen in één leeromgeving. Mijn eerste kennismaking met het unitonderwijs vond plaats in het...
Natuurschool zijn; hoe geef jij dat concreet handen & voeten?
Deze brede vraag werd mij gesteld en hoe mooi is het dat ik deze vraag kan beantwoorden op basis van mijn eigen ervaring als kleuterjuf bij Natuurschool (in ontwikkeling) De Wegwijzer te Serooskerke. Elke school is anders, en toch hebben natuurscholen iets...
Van spelen naar leren: Een soepele overgang van groep 2 naar 3
De overgang van groep 2 naar groep 3 Stel je voor: een kleuter zit lekker in zijn vel in groep 2. Hij krijgt volop ruimte om te spelen en te bewegen, werkt met thema’s die aansluiten bij zijn belevingswereld en mag zelf kiezen wanneer hij bepaalde taken uitvoert. Met...
Holistisch leren met hoofd, hart en handen
Haasje over….. Leren is ervaren – met lichaam én geest Leren is zoveel meer dan kennis overdragen. Het is iets wat je ervaart. Met hoofd, hart en handen. Met lichaam, ziel en geest. En dat betekent: niet alleen in het denken, maar ook in het voelen en doen. In mijn...
Uitgelichte artikelen
Van PO naar VO
Van juf naar mevrouw: mijn stap naar het VO Na bijna 10 jaar werken in het basisonderwijs, wat ik heb met veel plezier heb gedaan, zet ik een nieuwe stap in mijn onderwijs carrière. Met een hoop kennis, ervaring en een master in technologie op zak word ik docent...
Naamswijziging ABCopschool: persbericht
Van ABCopschool naar Tip Met gepaste trots willen we met je delen dat we verder gaan onder onze nieuwe bedrijfsnaam: Tip b.v. Deze naamswijziging resoneert beter met de bijdrage die we de komende jaren in het basisonderwijs willen leveren en is bovendien makkelijker...
Welzijn in het onderwijs
Welzijn op Het Spectrum Het spectrum is een school in Delfgauw met het vignet welbevinden. Er heerste op de school gedurende langere tijd onderhuidse onrust en pestgedrag. Met een schoolbreed plan- met betrokkenheid van de ouders- is hiervan werk gemaakt. Het...
Taalvorming: de kunst van communicatie door het leven heen
Taal bewust: hoe verweven is taal met ons leven? Bij levensbedreigende situaties vragen we ons af: hoe lang kan een mens zonder eten of drinken? De vraag hoe lang een mens zonder taal kan wordt niet gesteld. Maar hoe groot is het aandeel van taalvorming in ons leven?...
Levendig leren, dé basis in de kleuterklas
Inhoudsopgave
“Wat is levendig leren, dan?”, hoor ik je denken. Levendig leren heeft als uitgangspunt:
Het kind wil zelf gaan ontdekken doordat de omgeving zo ingericht is, dat het rust en duidelijkheid geeft, en interesse opwekt.
Rust & duidelijkheid
Oude vertrouwde woorden. Kinderen hebben duidelijkheid nodig om grip te kunnen krijgen op hun situaties. De voor hen onbekende gebeurtenissen moeten geautomatiseerd worden, en dat gaat het snelst als er routine en duidelijkheid is. Dan komt er ruimte om meer te leren en te ontdekken.
Daarnaast vragen we ons af: wat zien, horen, voelen en ruiken kinderen? Waar voedt je je kinderen mee elke dag in de klas? Dus een terechte vraag is: Hoe zien je dagritmes eruit? Je weekplanning, hun week herkenningsplaatjes. Staan daar uitnodigende plaatjes op van blije kinderen en duidelijk herkenbare afbeeldingen? Hoe is het gebruik van kleuren in je klas? Is dat schreeuwerig of saai óf daar tussenin? En gebruik je kleur consequent door je hele klas? Is er eenheid in wat de leerlingen zien in je klas?
Want wanneer daar rust in zit en vriendelijkheid, zullen kinderen automatisch meer op hun gemak zijn en sneller op ontdekkingstocht gaan.
Interesse
Hoe wek je interesse op? Door zélf een interessant persoon te zijn. Ben jij nieuwsgierig? Laat jij je meevoeren door verbazing, laat jij je verrassen? Ben jij duidelijk, voorspelbaar en hun rustige baken? Als zíj ontdekken, stel jij dan grenzen aan hun ontdekkingsruimtes én vul jij aan met jouw onderwijskundige tools als leerkracht, zodat ze nét een stapje verder durven gaan in hun ontwikkeling?
Hoe dan?
Ik hoor je vragen: Maar hoe doe ik dit als leerkracht?
Ik ben hierin zelf, net zo goed lerende. Wat ik heb ontdekt, zal ik hieronder met jullie delen.
1. Verken de sociale omgeving van je kinderen
Leer je kinderen kennen en laat hún leefwereld, hun kennis en interesse gebieden integreren in je systeem waarin zij leren.
Bijvoorbeeld:
Heb je een ouder die werkt op een biologische boerderij? Vraag of je een bezoek mag brengen, en pas je huishoek hierop aan.
2. Verken de interesse gebieden van je kinderen
Heb je een kind met een brede interesse in …………..? Laat hem/haar daarover af en toe vertellen of knutselen, zingen, dansen. Zo leert iedereen van dit kind.
Heb je een leerling die moeite heeft met …….. Ga eens als klas met het dilemma aan de slag, zonder de naam van het kind te noemen dat het moeilijk vindt. Zo voelt de leerling zich gesteund en krijgt het hulp vanuit de anderen en krijgt deze leerling ook veel nieuwe inzichten. Stel gewoon de vraag: wie vond dit vroeger lastig? Wat was er lastig aan? Hoe of wat heb je geoefend, waardoor het nu wel beter gaat? Zo leren ze dat ‘iedereen moeites kan hebben en dat leren erbij hoort en dat leren juist heel normaal is.’ Je mag iets moeilijk vinden, samen zoeken we de weg.
3. Ontdek de kwaliteiten en moeites van je kinderen en van jezelf.
Leer je kinderen dat iedereen anders is en dat dát oké is. Investeer in eigen waarde, groepsdynamiek, steun & elkaar helpen. Fouten/oefenen zorgt voor groei. Dus ontdekken met trial & error is héél helpend en bevorderlijk en juist goed om te oefenen. Leer je leerlingen hoe ze vragen leren stellen, zodat ze willen gaan ontdekken.
En wat moet ik dan als leerkracht bij dit alles echt niet uit het oog verliezen?:
Overzie de doelen die je wil zetten. Waar wil je heen? Wanneer? Hoe? Maak een jaarplanning waarin je je doelen verwerkt, zodat je inzichtelijk hebt of je de ‘noodzakelijke doelen’ goed in het vizier hebt. Een bijkomend voordeel is dat je op deze manier tijdig kunt kijken hóe je de doelen verwerkt die past bij jou en je school.
Bijvoorbeeld: kleuters moeten ervaring opdoen met knippen. Als ik in tijdnood zit, pak ik een papier en laat ze die knippen. Bedenk ik deze opdracht tijdig. Dan droog ik de kruiden die in de tuin staan, en laat hen die knippen en in potjes stoppen om mee naar huis te nemen. Dat past bij mij én bij de Natuurschool in wording waar ik lesgeef.
Groeien… doe je samen
Oefening baart kunst. Geef jezelf de ruimte om te leren en durf te doen wat bij jou past. Die moed om uit te stappen, die wil je graag dat de kinderen leren, zorg ervoor dat jij dat ook leert en oefent. Stap uit je comfortzone en doe waar je blij van wordt en als dat soms spannend is; dat is oké. Het geeft namelijk energie aan jou en de kids. Spannend? Jazeker! De moeite waard? Jazeker!
Nieuwsgierig?
Nieuwsgierig geraakt naar de dagritmekaartjes, leerlingenkaartjes, hoekenkaartjes, speel- en leerkaartjes en het takenbord?
Of naar het doelenbord waarop te zien is aan welk doel je werkt op taal-, reken-, motorisch, sociaal, natuur-, gebied?
Neem gerust eens een kijkje op: www.jufjeanet.nl en wat vooral mooi is, alle materialen die je ziet, zijn nu ook allemaal voor jou verkrijgbaar! Een druk op de knop, en het zit in je inbox. 😊 Succes alvast met genieten.
Laten we het gesprek starten
Ik ben benieuwd wat jij denkt over dit artikel. Deel je mening in een reactie – alvast bedankt!
Meer weten over Jeanet Steenbeek?
Dit artikel is geschreven door:
Artikel delen
Artikel delen
Plaats een reactie
Meer over Tip onderwijs
Wil jij meer artikelen lezen? Bekijk onze kennisbank.
Meer weten over Tip onderwijs? Bekijk de over ons pagina.
Op zoek naar een nieuwe onderwijs uitdaging? Bekijk onze vacatures.
Spel- of tikfout gezien? Laat het ons weten: mats@tiponderwijs.nl
0 reacties