Inhoudsopgave
Gerelateerde artikelen
Van presteren naar leren
Met plezier werken aan voeding, beweging en mentale gezondheid Waarom zouden we kiezen tussen leren of plezier, als het ook samen kan? Vanuit Foodies & Family zien wij dat het beide kan: van presteren naar leren! Onze drie pijlers: voeding, beweging en mentale...
De talen van de liefde
Ken je zo’n moment waarop je je realiseert dat je de sleutel hebt gevonden die past bij het kind? Ik wel. Euforie. Het was tijdens de rekenles en Tim was klaar met zijn werk. Hij had nog netter geschreven dan ooit. Toen hij het mij liet zien, raakte ik even zijn...
Levendig leren, dé basis in de kleuterklas
“Wat is levendig leren, dan?”, hoor ik je denken. Levendig leren heeft als uitgangspunt: Het kind wil zelf gaan ontdekken doordat de omgeving zo ingericht is, dat het rust en duidelijkheid geeft, en interesse opwekt. Rust & duidelijkheid Oude vertrouwde...
Wat is thematisch onderwijs?
Onderwijs met een rode draad: de kracht en kansen van thematisch werken. Wat is Thematisch onderwijs? Het wordt steeds meer populair binnen de basisscholen. Hoewel het over het algemeen in de groepen 1 en 2 al een bekende manier van werken is, zien we deze vorm steeds...
Thematisch werken in de basisschool, niets nieuws onder de zon?
Wat is thematisch werken? In dit artikel kan je over een stukje geschiedenis lezen. Wat is er veranderd in de loop van de jaren? Gaan we zien dat er niets is achterhaald? Bouwen we voort op een bekend thema? Wat komen we nu in de praktijk tegen en waarom is thematisch...
Differentiëren in het daltononderwijs
Iedere leerling op zijn eigen manier laten groeien Eén van de mooiste en meest uitdagende onderdelen van het daltononderwijs is dat leerlingen verantwoordelijkheid krijgen over hun eigen leerproces. Maar hoe zorg je ervoor dat dit ook echt werkt voor ieder kind? Want...
Ecologische Pedagogiek
Waarom de ecologische pedagoog meer weg heeft van Pocahontas dan van een onderwijskundige Ken je dat gevoel? Dat je als docent denkt: "Waarom luisteren ze niet gewoon?" en de kinderen op hun beurt denken: "Waarom luisteren zij nooit naar ons?" Welkom in het leven van...
Daltononderwijs: Onderwijs voor iedereen!
Als je ooit een kijkje hebt genomen op een Daltonschool, is het je vast opgevallen dat leerlingen leren om zelf de regie te nemen over hun leerproces. Tijdens de taakuren werken ze zelfstandig aan hun eigen taken en maken ze hierin bewuste keuzes, met de taak als...
Unitonderwijs
Sinds augustus 2021 maak ik deel uit van een basisschoolteam dat werkt met unitonderwijs. Bij dit onderwijsconcept leren leerlingen van verschillende leeftijden en niveaus samen in één leeromgeving. Mijn eerste kennismaking met het unitonderwijs vond plaats in het...
Natuurschool zijn; hoe geef jij dat concreet handen & voeten?
Deze brede vraag werd mij gesteld en hoe mooi is het dat ik deze vraag kan beantwoorden op basis van mijn eigen ervaring als kleuterjuf bij Natuurschool (in ontwikkeling) De Wegwijzer te Serooskerke. Elke school is anders, en toch hebben natuurscholen iets...
Uitgelichte artikelen
Van PO naar VO
Van juf naar mevrouw: mijn stap naar het VO Na bijna 10 jaar werken in het basisonderwijs, wat ik heb met veel plezier heb gedaan, zet ik een nieuwe stap in mijn onderwijs carrière. Met een hoop kennis, ervaring en een master in technologie op zak word ik docent...
Naamswijziging ABCopschool: persbericht
Van ABCopschool naar Tip Met gepaste trots willen we met je delen dat we verder gaan onder onze nieuwe bedrijfsnaam: Tip b.v. Deze naamswijziging resoneert beter met de bijdrage die we de komende jaren in het basisonderwijs willen leveren en is bovendien makkelijker...
Welzijn in het onderwijs
Welzijn op Het Spectrum Het spectrum is een school in Delfgauw met het vignet welbevinden. Er heerste op de school gedurende langere tijd onderhuidse onrust en pestgedrag. Met een schoolbreed plan- met betrokkenheid van de ouders- is hiervan werk gemaakt. Het...
Taalvorming: de kunst van communicatie door het leven heen
Taal bewust: hoe verweven is taal met ons leven? Bij levensbedreigende situaties vragen we ons af: hoe lang kan een mens zonder eten of drinken? De vraag hoe lang een mens zonder taal kan wordt niet gesteld. Maar hoe groot is het aandeel van taalvorming in ons leven?...
De kracht van betekenisvolle thema’s binnen het onderwijs.
Inhoudsopgave
In een wereld vol prikkels en snelle informatie hebben kinderen meer dan ooit behoefte aan diepgang, verbinding en betekenis. Thema’s bieden een krachtige manier om die behoefte te vervullen. Ze vormen de rode draad in het leren, zorgen voor samenhang tussen vakken en maken dat kinderen écht begrijpen waarom ze iets leren. Maar wat maakt een thema betekenisvol en waarom is dat zo belangrijk?
Wat is een betekenisvol thema?
Een betekenisvol thema sluit aan bij de belevingswereld van het kind en bij wat er in de wereld om hen heen speelt. Denk aan thema’s als:
– De seizoenen veranderen
– Voeding en gezondheid
– Emoties en vriendschap
– Reizen door de tijd
Kinderen herkennen zichzelf in deze onderwerpen. Ze kunnen hun eigen ervaringen delen, vragen stellen en verbanden leggen. Zo ontstaat er niet alleen kennisoverdracht, maar ook eigenaarschap over leren.
Leren met hoofd, hart en handen
De Zwitserse pedagoog Pestalozzi (1746-1827), de grondlegger voor het leren met hart, hoofd en handen. Hij geloofde in de kracht van kennis, gevoel en doen samenbrengen. Dit klinkt misschien ingewikkeld en toch is het heel erg simpel.
– Hoofd: het kind begrijpt waarom het leert, de kennis krijgt context.
– Hart: het kind voelt zich betrokken, het onderwerp roept nieuwsgierigheid of emotie op.
– Handen: het kind mag ontdekken, uitproberen, creëren en ervaren.
Een thema als ‘De wereld van insecten’ wordt bijvoorbeeld veel krachtiger wanneer kinderen niet alleen plaatjes kijken, maar zelf insecten zoeken, observeren en tekenen. Zo wordt leren een belevenis in plaats van een statische opdracht.
Samenhang en verdieping
Thema’s zorgen voor integratie tussen vakken. Een thema als ‘Voeding’ kan in alle domeinen terugkomen:
– Rekenen: hoeveel suikerklontjes zitten in een frisdrank?
– Taal: een recept schrijven of een presentatie geven.
– Wereldoriëntatie: waar groeit ons eten?
– Kunstzinnige vorming: een gezond bord ontwerpen of schilderen.
Door thema’s te verweven in meerdere vakgebieden, ontstaat er een rijk leerlandschap waarin kinderen verbanden leren zien en kennis echt beklijft.
Verbinding met de leefwereld
Kinderen leren het best als ze zich betrokken voelen. Een thema dat dicht bij henzelf ligt, zoals emoties, familie, feestdagen of natuur geeft ruimte voor persoonlijke verhalen en sociale interactie.
Als leerkracht of pedagogisch professional heb jij hier een sleutelrol in door bijvoorbeeld het stellen van open vragen, waardoor een gesprek op gang komt en gaande blijft. Het kan ook helpen om eigen ervaringen te delen, zodat kinderen zien dat ook volwassenen met deze thema’s te maken hebben. Denk bijvoorbeeld aan:
“Wat vind jij belangrijk aan vriendschap?”;
“Ik voel me ook wel eens boos en dan helpt het om even buiten te lopen”.
Op deze manier ontstaat er veiligheid, vertrouwen en herkenning. Dit maakt het voor kinderen gemakkelijker om zelf ook een mening en ervaringen te delen in een (grote) groep.
Betekenisvolle thema’s als basis voor groei
Thema’s helpen kinderen niet alleen om kennis op te doen, maar ook om vaardigheden en zelfvertrouwen te ontwikkelen. Ze leren samenwerken, nadenken, reflecteren en omgaan met emoties. Een goed gekozen thema:
– Sluit aan bij de nieuwsgierigheid van het kind;
– Biedt ruimte voor differentiatie (voor ieder kind een eigen ingang);
– Stimuleert creativiteit en onderzoekend leren.
Praktisch voorbeeld
Tijdens het thema “De wereld van geld” leren kinderen niet alleen rekenen, maar ook omgaan met keuzes, wensen en verantwoordelijkheid. Ze bedenken eigen winkeltjes, oefenen met geld uitgeven en bespreken wat “iets waard is”. Zo wordt een rekenles plots een levensles vol spel, taal, rekenen én reflectie.
Zo ontwerp jij een eigen betekenisvol thema voor bij jou in de klas!
Als ik zelf een nieuw thema of lespakket vormgeef, gebruik ik altijd een vaste checklist die zorgt dat het thema inhoud, beleving en pedagogische waarde combineert. Deze checklist geeft niet alleen houvast aan de lessen die ik mag ontwikkelen, het zorgt er ook voor dat ik zeker weet dat het aansluit bij wat de desbetreffende doelgroep nodig heeft.
Bekijk hier de gratis checklist!
Priscilla Avôt
Laten we het gesprek starten
Ik ben benieuwd wat jij denkt over dit artikel. Deel je mening in een reactie – alvast bedankt!
Meer weten over Priscilla Avôt?
Dit artikel is geschreven door:
Artikel delen
Artikel delen
Plaats een reactie
Meer over Tip onderwijs
Wil jij meer artikelen lezen? Bekijk onze kennisbank.
Meer weten over Tip onderwijs? Bekijk de over ons pagina.
Op zoek naar een nieuwe onderwijs uitdaging? Bekijk onze vacatures.
Spel- of tikfout gezien? Laat het ons weten: mats@tiponderwijs.nl

0 reacties