Inhoudsopgave
Gerelateerde artikelen
Wat is thematisch onderwijs?
Onderwijs met een rode draad: de kracht en kansen van thematisch werken. Wat is Thematisch onderwijs? Het wordt steeds meer populair binnen de basisscholen. Hoewel het over het algemeen in de groepen 1 en 2 al een bekende manier van werken is, zien we deze vorm steeds...
Thematisch werken in de basisschool, niets nieuws onder de zon?
Wat is thematisch werken? In dit artikel kan je over een stukje geschiedenis lezen. Wat is er veranderd in de loop van de jaren? Gaan we zien dat er niets is achterhaald? Bouwen we voort op een bekend thema? Wat komen we nu in de praktijk tegen en waarom is thematisch...
Differentiëren in het daltononderwijs
Iedere leerling op zijn eigen manier laten groeien Eén van de mooiste en meest uitdagende onderdelen van het daltononderwijs is dat leerlingen verantwoordelijkheid krijgen over hun eigen leerproces. Maar hoe zorg je ervoor dat dit ook echt werkt voor ieder kind? Want...
Ecologische Pedagogiek
Waarom de ecologische pedagoog meer weg heeft van Pocahontas dan van een onderwijskundige Ken je dat gevoel? Dat je als docent denkt: "Waarom luisteren ze niet gewoon?" en de kinderen op hun beurt denken: "Waarom luisteren zij nooit naar ons?" Welkom in het leven van...
Daltononderwijs: Onderwijs voor iedereen!
Als je ooit een kijkje hebt genomen op een Daltonschool, is het je vast opgevallen dat leerlingen leren om zelf de regie te nemen over hun leerproces. Tijdens de taakuren werken ze zelfstandig aan hun eigen taken en maken ze hierin bewuste keuzes, met de taak als...
Natuurschool zijn; hoe geef jij dat concreet handen & voeten?
Deze brede vraag werd mij gesteld en hoe mooi is het dat ik deze vraag kan beantwoorden op basis van mijn eigen ervaring als kleuterjuf bij Natuurschool (in ontwikkeling) De Wegwijzer te Serooskerke. Elke school is anders, en toch hebben natuurscholen iets...
Van spelen naar leren: Een soepele overgang van groep 2 naar 3
De overgang van groep 2 naar groep 3 Stel je voor: een kleuter zit lekker in zijn vel in groep 2. Hij krijgt volop ruimte om te spelen en te bewegen, werkt met thema’s die aansluiten bij zijn belevingswereld en mag zelf kiezen wanneer hij bepaalde taken uitvoert. Met...
Holistisch leren met hoofd, hart en handen
Haasje over….. Leren is ervaren – met lichaam én geest Leren is zoveel meer dan kennis overdragen. Het is iets wat je ervaart. Met hoofd, hart en handen. Met lichaam, ziel en geest. En dat betekent: niet alleen in het denken, maar ook in het voelen en doen. In mijn...
Wat is een Montessorischool?
Misschien ben je weleens in een klas geweest waar kinderen rustig rondliepen, hun eigen werk kozen en bezig waren met houten materialen. Grote kans dat je toen op een Montessorischool was. Dat voelt meteen anders dan een gewone school. Geen rijen tafeltjes of lesjes...
Informatieverwerking in de klas: Hoe leren kinderen echt?
Doorgaans leren we ons hele leven. informatieverwerking is het mentale proces van het verzamelen, verwerken, opslaan en gebruiken van de informatie door de mens. Wie kent ze niet de studiedagen, die ieder schooljaar met een minimum van twee en een maximum van vijf...
Uitgelichte artikelen
Van PO naar VO
Van juf naar mevrouw: mijn stap naar het VO Na bijna 10 jaar werken in het basisonderwijs, wat ik heb met veel plezier heb gedaan, zet ik een nieuwe stap in mijn onderwijs carrière. Met een hoop kennis, ervaring en een master in technologie op zak word ik docent...
Naamswijziging ABCopschool: persbericht
Van ABCopschool naar Tip Met gepaste trots willen we met je delen dat we verder gaan onder onze nieuwe bedrijfsnaam: Tip b.v. Deze naamswijziging resoneert beter met de bijdrage die we de komende jaren in het basisonderwijs willen leveren en is bovendien makkelijker...
Welzijn in het onderwijs
Welzijn op Het Spectrum Het spectrum is een school in Delfgauw met het vignet welbevinden. Er heerste op de school gedurende langere tijd onderhuidse onrust en pestgedrag. Met een schoolbreed plan- met betrokkenheid van de ouders- is hiervan werk gemaakt. Het...
Taalvorming: de kunst van communicatie door het leven heen
Taal bewust: hoe verweven is taal met ons leven? Bij levensbedreigende situaties vragen we ons af: hoe lang kan een mens zonder eten of drinken? De vraag hoe lang een mens zonder taal kan wordt niet gesteld. Maar hoe groot is het aandeel van taalvorming in ons leven?...
Unitonderwijs
Inhoudsopgave
Sinds augustus 2021 maak ik deel uit van een basisschoolteam dat werkt met unitonderwijs. Bij dit onderwijsconcept leren leerlingen van verschillende leeftijden en niveaus samen in één leeromgeving.
Mijn eerste kennismaking met het unitonderwijs vond plaats in het derde jaar van de pabo. Op de eerste dag zei mijn mentor: ‘Ga vooral achter in de klas zitten, observeer en kijk gewoon wat er gebeurt’. Klinkt simpel, dacht ik toen nog, maar aan het einde van die dag was ik volledig uitgeput. De leerlingen liepen kriskras door elkaar, werkten op hun eigen tempo en overal gebeurde iets tegelijkertijd. Toch leek mijn mentor te weten wat ze moest doen en bood ze iedere leerling wat ze nodig hadden. Het enige wat ik kon denken was: Hoe dan? Maar ook: Hoe zorg ik ervoor dat ik dit ooit ook kan? Die dag maakte diepe indruk. Het was mijn eerste les in het loslaten van het traditionele beeld van ‘juf voor de klas’ en het begin van mijn nieuwsgierigheid naar een andere manier van onderwijs.
Hoe ziet een unit eruit?
Een unit bestaat uit twee of drie basisgroepen, bijvoorbeeld groep 5 en groep 6.
Elke basisgroep heeft een eigen leerkracht, die als vaste begeleider fungeert. De leerkrachten geven instructie aan alle leerlingen in de unit. Aan het begin van het schooljaar wordt afgesproken welke leerkracht welk vak aan welke groep geeft.
Voorbeeldverdeling:
De leerkracht van basisgroep a
– Geeft rekenlessen aan groep 5
– Geeft taal- en spellinglessen aan groep 6
De leerkracht van basisgroep b
– Geeft rekenlessen aan groep 6
– Geeft taal- en spellinglessen aan groep 5
Instructiegroepen
Binnen de unit wordt gewerkt met kleine instructiegroepen. Leerlingen krijgen uitleg in kleine groepjes, zodat er meer ruimte is voor interactie, gerichte begeleiding en het stellen van vragen. Elke instructie duurt ongeveer 15 minuten. De nadruk ligt op een krachtige, doelgerichte uitleg die leerlingen actief betrekt bij de lesstof. De leerlingen worden ingedeeld op basis van hun resultaten op proeftoetsen bij ieder nieuw blok/thema en observaties. Zo krijgt iedere leerling instructie op het juiste niveau. Per week zijn er vaste instructiegroepen. Het kom regelmatig voor dat je als leerkracht meerdere dagen per week hetzelfde groepje instructie geeft. Dit zorgt voor een continuïteit van de lesstof, goed zicht op de ontwikkeling van de leerlingen en directe afstemming op wat de leerlingen nodig hebben om verder te komen.
De instructiegroepen zijn onderverdeeld in drie niveaus:
1* Dit is nieuw voor mij
2*: Ik kan dit met hulp
3*: Ik kan dit alleen
Leerlingen die op de proeftoets laten zien dat ze het leerdoel beheersen, worden aangeduid als ‘3-ster leerlingen’. Zij mogen de les zelfstandig maken. Toch kiezen we er ook voor dat zij bij een instructie aansluiten. Dit gebeurt dan in de vorm van:
– Een verkorte instructie;
– Of een checkmoment om te controleren of de behaalde resultaten van de proeftoets en observaties nog overeenkomen met wat de leerling laat zien.
Deze aanpak wordt ook gebruikt om ervoor te zorgen dat leerlingen bijvoorbeeld bij rekenen de juiste strategieën leren toepassen, in plaats van alles ‘uit het hoofd te doen’.
Hoewel de indeling van leerlingen is gebaseerd op proeftoetsen en observatie, blijft er altijd ruimte voor aanpassingen. Als een leerling op de proeftoets heeft laten zien een leerdoel te beheersen, maar tijdens de les tegen moeilijkheden aanloopt, kan de leerling alsnog aansluiten bij de instructie. Hierdoor ervaren leerlingen meer autonomie en eigenaarschap over hun leerproces, terwijl ze toch de ondersteuning krijgen die nodig is.
Hoe ziet een dag in het unitonderwijs eruit?
Hieronder staat een beschrijving hoe een dag er vanaf groep vijf uit kan zien. Per unitschool zal dit verschillen. De omschreven dag is gebaseerd op mijn eigen ervaring in de bovenbouw.
Een dag is verdeeld in drie werkblokken.
– 1e werkblok – Rekenen
– 2e werkblok – Taal/spelling
– 3e werkblok – Engels, verkeer, zaakvakonderwijs of weektaak afronden
De planning kan soms afwijken in verband met activiteiten of de gymles.
Bij binnenkomst starten wij met de inloop, waarbij de leerlingen zelfstandig aan hun weektaak werken. De leerlingen werken dan zelfstandig aan hun weektaak. Op maandag plannen zij hun weektaak en instructietijden in. Na de inloop gaan we een halfuur in de kring. In de kring bespreken we het dagritme, de weektaak en andere zaken zoals godsdienstvormgeving, het verbeterbord of het doelenbord.
Voor het tweede werkblok staat er een kwartier automatiseren voor rekenen, taal en spelling op de planning. Voor het derde werkblok wordt er altijd stil gelezen.
Een groot voordeel van het werken met dezelfde werkblokken, is dat bijvoorbeeld een leerling uit groep 7 kan aansluiten bij een rekeninstructie van groep 5.
De kracht van samen
Samenwerken is in het unitonderwijs van groot belang. Tijdens een lesdag zijn we afhankelijk van elkaar en zorgen we ervoor dat we de juiste ondersteuning aan de leerlingen bieden. Vertrouwen in je unitcollega’s speelt hierbij een cruciale rol. Een voorbeeld: De leerlingen uit jouw basisgroep volgen een rekeninstructie bij een collega. Daarna verwerken ze de les zelfstandig in hun basisgroep of op het leerplein, met ondersteuning van de onderwijsassistent en andere leerkrachten. Soms zie je als leerkracht alleen de schriften en de werkhouding van de leerlingen tijdens het werkblok. Daarom is het essentieel dat er onderling vertrouwen is en we ervan uitgaan dat iedereen passende instructies geeft. Gelukkig is er altijd tijd en ruimte, zowel tijdens als na schooltijd, om de instructiegroepen te bespreken. Dat is niet alleen fijn voor de leerkracht die de les gaf, maar ook voor degene die de leerlingen in de basisgroep begeleidt.
Conclusie
Unitonderwijs biedt een vernieuwende en flexibele leeromgeving, waarin leerlingen van verschillende leeftijden en niveaus samen leren en elkaar versterken. Door het werken in units met vaste leerkrachten en gerichte instructiegroepen ontstaat er een dynamische combinatie van zelfstandigheid, maatwerk en samenwerking. Dit onderwijsconcept stimuleert niet alleen de betrokkenheid en het eigenaarschap van de leerlingen, maar bevordert ook de professionele samenwerking tussen leerkrachten. Het vertrouwen in elkaar en de gezamenlijke verantwoordelijkheid zorgen ervoor dat het onderwijs aansluit bij de individuele behoeften van elke leerling.
Laten we het gesprek starten
Ik ben benieuwd wat jij denkt over dit artikel. Deel je mening in een reactie – alvast bedankt!
Meer weten over Sanne Berger?
Dit artikel is geschreven door:
Artikel delen
Artikel delen
Plaats een reactie
Meer over Tip onderwijs
Wil jij meer artikelen lezen? Bekijk onze kennisbank.
Meer weten over Tip onderwijs? Bekijk de over ons pagina.
Op zoek naar een nieuwe onderwijs uitdaging? Bekijk onze vacatures.
Spel- of tikfout gezien? Laat het ons weten: mats@tiponderwijs.nl
0 reacties