Inhoudsopgave
Gerelateerde artikelen
De kracht van een relatie tussen leerkracht en leerling
Het basisonderwijs gaat over zoveel meer dan sommen maken, spelling oefenen en topografie stampen. De échte magie zit in de relatie tussen leerkracht en leerling. Die relatie is als het fundament van een stevig huis: zonder dat, stort alles in. Een warme, positieve...
Burgerschapsonderwijs in de klas
Burgerschap, diversiteit en inclusie Waarschijnlijk heb je de afgelopen tijd deze woorden meermaals voorbij zien of horen komen. Misschien wel zo vaak dat je door de bomen het bos niet meer kan zien. Of ben jij degene die deze woorden het vaakst gebruikt als aanjager...
Duurzame inzetbaarheid in het onderwijs
Duurzame Inzetbaarheid Een gewone werkdag indeling bestaat niet Als onderwijsprofessional heb je geen baan van 9 tot 5. We beginnen vaak vroeg en eindigen vaak pas laat. Er is geen vaste richtlijn in werktijden, pauzes of het maken van een achturige werkdag. Je geeft...
De toekomst van het onderwijs
Een kijkje in het onderwijs van de toekomst! Momenteel heeft het onderwijs met grote uitdagingen te maken. In het jaarlijkse rapport van Inspectie van het Onderwijs worden een aantal alarmerende bevindingen geconstateerd: we behalen landelijk een steeds minder goede...
Van kwantiteit naar kwaliteit in het onderwijs
Kwantiteit versus kwaliteit? De bomen laten hun blaadjes vallen, trekvogels vertrekken naar warmere oorden, en meerjarige planten sterven langzaam af. De tijd van loslaten, waar de herfst symbool voor staat, is begonnen. Het wordt eerder donker, de zon verliest...
Professionalisering en kwaliteitsontwikkeling in het onderwijs
Inleiding Het cyclisch versterken van je onderwijskwaliteit is de hoofdopdracht van iedere schoolleider. En je meest waardevolle goed, staat iedere dag in de groepen hun stinkende best te doen voor al die kinderen die aan jullie school zijn toevertrouwd. Je...
Onderwijstalent in een succesvolle school
Weet jij jouw eigen onderwijstalent in een split-second te benoemen? En wat verstaan we precies onder het woord talent? Als je dit vraagt aan Google (de nieuwere generaties gebruiken natuurlijk ChatGPT) wordt talent omschreven als iets wat je goed kunt waar je aanleg...
Trauma sensitief onderwijs: Kinderen helpen in de klas
Inleiding Trauma sensitief onderwijs. Het is een vrij nieuw begrip, maar er komt steeds meer aandacht voor. En dat is belangrijk, want kinderen die getraumatiseerd zijn, verliezen vaak al op jonge leeftijd hun vertrouwen in de mensen om hen heen. Als leerkracht kun je...
Het versterken van de basisondersteuning
Inleiding Het versterken van de basisondersteuning… ofwel het verbeteren van de kwaliteit van het onderwijs. In mijn ogen is dat wat we beogen bij het streven naar meer inclusiviteit in het onderwijs, want als we de basisondersteuning versterken, kunnen we onszelf...
Kwaliteitsbeleid in het onderwijs voor werkgeluk en succes
Hoe draagt kwaliteitsbeleid bij aan het werkgeluk van je onderwijsprofessionals? Dat krachtige leerkrachten en goed leiderschap bijdragen aan de onderwijskwaliteit in je school, is iedereen helder. Maar hoe draagt goed leiderschap op onderwijskwaliteit nu bij aan het...
Uitgelichte artikelen
Naamswijziging ABCopschool: persbericht
Van ABCopschool naar Tip Met gepaste trots willen we met je delen dat we verder gaan onder onze nieuwe bedrijfsnaam: Tip b.v. Deze naamswijziging resoneert beter met de bijdrage die we de komende jaren in het basisonderwijs willen leveren en is bovendien makkelijker...
Welzijn in het onderwijs
Welzijn op Het Spectrum Het spectrum is een school in Delfgauw met het vignet welbevinden. Er heerste op de school gedurende langere tijd onderhuidse onrust en pestgedrag. Met een schoolbreed plan- met betrokkenheid van de ouders- is hiervan werk gemaakt. Het...
Taalvorming: de kunst van communicatie door het leven heen
Taal bewust: hoe verweven is taal met ons leven? Bij levensbedreigende situaties vragen we ons af: hoe lang kan een mens zonder eten of drinken? De vraag hoe lang een mens zonder taal kan wordt niet gesteld. Maar hoe groot is het aandeel van taalvorming in ons leven?...
Conflicten oplossen in de klas
Inhoudsopgave
Conflicten en gedragsuitdagingen in de groep
In vele gevallen doorloopt een groep de eerste drie fasen van groepsvorming op een gunstige, opbouwende manier. Meestal eindigt dit in een plezierige, samenwerkende groep in de performingsfase, maar wat wanneer dit niet zo is? En wat als het gedurende het jaar toch minder gemoedelijk lijkt te gaan met de groep? in deze blog gaan we dieper in op Conflicten oplossen in de klas.
Het kan zijn dat de groep ondanks de vele, grote inspanningen toch informele, negatievere regels heeft aangenomen. Er blijken ‘onder water’ andere afspraken te gelden dan de afspraken die de groep met elkaar gemaakt heeft (Bijlsma, 2015). Meningsverschillen en ander ongenoegen worden op een vervelende manier opgelost. Er hangt een onaangename sfeer. De groep vertoont uitdagend, moeilijk gedrag.
Het blijft stormen
Wanneer een groep structureel ‘moeilijk’ gedrag vertoont, is het goed mogelijk dat de groep überhaupt nooit in de performingsfase is beland. Het blijft namelijk stormen… Dit kan verschillende oorzaken hebben. Misschien is de groepsnorm tóch niet duidelijk genoeg of houden de leerlingen zich niet of onvoldoende aan de samen gemaakte groepsregels. Het kan ook zijn dat er één of meerdere leerlingen bepalen wat er in de klas gebeurt. Zij hebben vaak de rol van negatieve leider (Van Overveld, 2021).
Wanneer dit het geval is, dan zal het tij gekeerd moeten worden. Dat kan veel vergen van de leerkracht, maar ook zeker van de groep. Het is echter zeker niet onmogelijk.
Onderzoek de groepsrollen
Binnen een groep zijn altijd verschillende rollen. Dat is bij een positieve groep het geval, maar ook bij een negatieve. Een negatieve groep kent vier rollen: dictators, intriganten, meelopers en zondebokken. In een negatieve groep is géén gezagsdrager aanwezig, want als deze er wel zou zijn, dan zou er geen strijd zijn (Van Engelen, 2014).
Onderzoek de rollen binnen de groep. Dit kan door gebruik te maken van een sociogram of sociomatrix. Op deze manier worden de onderlinge relaties binnen de groep zichtbaar én wordt het duidelijk wie de populaire, gemiddelde, controversiële, genegeerde en buitengesloten kinderen zijn. Probeer dit ook te begrijpen en verklaren vanuit verschillende oogpunten. Wanneer de groepsrollen bekend zijn, kan er gericht invloed worden uitgeoefend op de groepsdynamiek (Bijlsma, 2015).
Invloed op groepsdynamiek
Ieder kind wil erbij horen. Door de omgang met anderen worden gevoelens, gedachten en gedrag beïnvloed. Hier ligt een kans. Help de groep te begrijpen hoe groepsvorming werkt en maak ze bewust van de keuzes die ze maken. Doe dit zonder oordeel, maar geef informatie zodat de groep inzicht krijgt in zichzelf. Door gesprekken te voeren en te verbinden is dit mogelijk. Hierbij voert de leerkracht regie, want zonder goede begeleiding lukt dit niet. Let hierbij op de eigen (lichaams-)taal, constructen en overtuigingen. Deze zaken hebben namelijk invloed op de groep. Zelfs meer dan meestal wordt gedacht!
Steek daarnaast tijd in groepsgesprekken en investeer opnieuw (veel) tijd in het opstellen van groepsafspraken. Maak hierbij samen de afspraak zichtbaar in een T-schema: Wat voor gedrag zie en hoor ik bij deze afspraak? Voorbeelden van positieve groepsafspraken zijn:
Iedereen voelt zich veilig in de groep;
– We respecteren elkaar;
– We communiceren positief met elkaar;
– We werken samen;
– We helpen elkaar.
Let tijdens deze groepsgesprekken ook op de mening van de minderheid, want deze is net zo belangrijk. Pas wanneer iedereen zich comfortabel voelt bij de gemaakte afspraken kan er gestart worden met oefenen.
Ook bij het inoefenen van de afspraken is de invloed van de leerkracht erg belangrijk. Door op regelmatige basis aandacht te besteden aan het inoefenen van de afspraken, wordt de kans van slagen vergroot. Zoek werkvormen op die passen bij het inoefenen van de groepsafspraken en evalueer de uitvoering. Positioneer leerlingen die dit kunnen in een gezagdragende rol. Dit zijn de leerlingen die een ‘populaire’ status hebben in de groep en die vaak met positieve, goede ideeën komen. Zij zijn namelijk in staat om het groepsdoel te bewaken en de klasgenoten die moeite hebben met het volgen van de afspraken te helpen.
Zoek de samenwerking op
Het is altijd van belang om het thuisfront te betrekken bij het wel en wee in de klas (school), maar nu is dat nog vele malen belangrijker. Het microsysteem van een kind bestaat namelijk uit heel veel verschillende componenten. Samenwerking tussen die verschillende componenten (thuis, school, vrienden) vergroot de kans op gewenst gedrag (Bronfenbrenner, 1992).
Een uitdagende groep proberen te vormen naar een positieve groep kost veel energie en tijd. Wees hier bewust van. Zonder steun van het thuisfront, collega’s en schoolleiding is dit bijna onbegonnen werk. Alleen door samen te werken is succes mogelijk. Betrek dus het thuisfront, collega’s en schoolleiding bij het vastgelopen groepsvormingsproces en maak het vooral ook een ‘probleem’ van de groep. Uiteindelijk wil geen enkel kind namelijk in een negatieve groep functioneren, ieder kind wil vanuit intrinsieke motivatie erbij willen horen.
Ongewenst gedrag afkeuren
Tenslotte is het extreem belangrijk dat de leerkracht het negatieve gedrag consequent blijft afkeuren. Door gebruik te maken van extrinsieke factoren moet alles op alles worden gezet om het ongewenste gedrag terug te dringen. Hierbij hoort ook het zichtbaar maken dat gedrag wat niet past bij de groepsafspraken niet geaccepteerd wordt. Het is goed om hierbij te benoemen dat het getoonde negatieve gedrag van de leerling een keuze was, er was immers ook een andere, positievere keuze. Bij iedere keuze hoort een resultaat, deze kan positief of negatief zijn (Van Engelen, 2014). Bij het overtreden van groepsafspraken volgen consequenties, zoals het niet meedoen met activiteiten of tijdelijk niet in de klas verblijven. Bij het kiezen voor het belang van de groep volgen (groeps-)beloningen, waarbij de beloning(en) alleen gehaald kunnen worden wanneer alle leden van de groep meedoen.
Blijf je daarnaast bewust dat een groepsvormingsproces het hele schooljaar blijft bestaan, dus óók wanneer het goed loopt. Investeer dus het hele jaar door tijd en aandacht aan sociaal en emotioneel leren in de groep.
Succes met de uitdaging en neem gerust contact met mij op wanneer meer hulp wenselijk is. Ik denk graag met je/jullie mee!
Bronvermelding:
Bijlsma, J. (2015). Klassenkracht: Met respect voor de klas.
Bronfenbrenner, U. (1992). Ecological systems theory. Six theories of child development: Revised formulations and current issues.
Van Engelen, R. (2014). Grip op de groep.
Van Overveld, K. (2021). Gedragsoplossingen voor de moeilijke groep.
Meer weten over Daphne Hulsker?
Meer over Tip Onderwijs
Wil jij meer artikelen lezen? Bekijk onze kennisbank.
Meer weten over Tip Onderwijs? Bekijk de over ons pagina.
Op zoek naar een nieuwe onderwijs uitdaging? Bekijk onze vacatures.
Spel- of tikfout gezien? Laat het ons weten: [email protected]
0 reacties