Ingeschatte leestijd: 3 minuten

Naam auteur: Diana Venema

Inhoudsopgave

Gerelateerde artikelen

Rust in de klas: zo maak je stilte een vaardigheid

In 5 seconden stil , zonder stemverheffing Zo train je rust als gedragsvaardigheid en verhoog je de leeropbrengst in de klas. 3, 2, 1. Je hand gaat omhoog. Een paar leerlingen doen mee. Anderen praten nog even door. Na vijf seconden is het stil. Je begint met je...

Het belang van psycho-educatie voor hoogbegaafde kinderen

Een (vermoedelijk) hoogbegaafde leerling ..., bijna elke leerkracht heeft er wel één (of meer) in zijn of haar groep. Het op de juiste manier begeleiden van deze leerlingen kan uitdagend zijn. Wat hebben deze leerlingen nodig om tot leren te komen, hun potentieel waar...

Ervaringen met de docentenopleiding

Onderwijs in het onderwijs Mijn eerste blog heeft een kritische toon, maar dit is wat mij nu het meeste opvalt. Iedereen heeft wel een juf of meester die een onuitwisbare indruk heeft achtergelaten. Misschien omdat ze je leerden rekenen met snoepjes, of omdat ze je...

Kinderboeken komen tot leven

Wat plezier en betrokkenheid met elkaar te maken hebben Welkom bij mijn eerste blog voor Tip Onderwijs. Ik voel me vereerd om een stuk te mogen schrijven over mijn grootste passie in het leven: kinderboeken, op mijn twee kinderen na dan! Ik ontwerp lespakketten rondom...

Begrijpen als basis

Hoe écht luisteren leidt tot betere relaties, inclusie en onderwijs “Onze jeugd heeft tegenwoordig een sterke hang naar luxe, heeft slechte manieren, minachting voor het gezag en geen eerbied voor ouderen. Ze geven de voorkeur aan kletspraatjes in plaats van training....

Basisvaardigheden: het belang van bewegen en spelen

Dagelijks zie ik het in mijn praktijk. Kinderen die school niet (meer) leuk vinden. Bij de kleuters was het nog wel leuk, daar mochten we spelen. Tijdens de intake in mijn praktijk geef ik het kind spelenderwijs een opdracht waarbij er een antwoord wordt gegeven op de...

Waarom nascholing meer oplevert dan het kost – juist nu

Sorry, geen tijd voor groei Een paar jaar geleden stond ik zelf nog voor groep 5. Toen ik de cursus ‘Gedragsbeïnvloeding in de groep’ tegenkwam, was ik meteen enthousiast. Ik zag het al voor me: concrete tools om mijn groep beter aan te sturen, nieuwe invalshoeken...

Een spiegeldynamiek in het team

Wat als je team zich gedraagt als de leerlingen? Tijdens een teamvergadering op een basisschool viel het de directeur op: sommige leerkrachten zaten op hun telefoon, anderen kwamen te laat, en de energie in de ruimte voelde onrustig. Teamleden klaagden over...

Zorg en onderwijs samen

Hoezo zorg en onderwijs samen? – Een weg naar meer inclusie en aanpak lerarentekort. De combinatie maakt het onderwijs enorm uitdagend en leuk. Met de huidige norm van inclusief onderwijs, naar mijn inziens ook ontzettend noodzakelijk. Het is enorm fijn dat ik in mijn...

Kennis als brug tussen taal en begrip

Stel je voor: een groep leerlingen zit in de kring, luisterend naar een prentenboek over het heelal. De juf stelt een vraag: “Wat zie je aan de nachtelijke hemel?” Sommige kinderen noemen de maan en de sterren, anderen blijven stil. Maar wanneer de klas eerst een week...

Uitgelichte artikelen

Van PO naar VO

Van juf naar mevrouw: mijn stap naar het VO Na bijna 10 jaar werken in het basisonderwijs, wat ik heb met veel plezier heb gedaan, zet ik een nieuwe stap in mijn onderwijs carrière. Met een hoop kennis, ervaring en een master in technologie op zak word ik docent...

Naamswijziging ABCopschool: persbericht

Van ABCopschool naar Tip Met gepaste trots willen we met je delen dat we verder gaan onder onze nieuwe bedrijfsnaam: Tip b.v. Deze naamswijziging resoneert beter met de bijdrage die we de komende jaren in het basisonderwijs willen leveren en is bovendien makkelijker...

Welzijn in het onderwijs

Welzijn op Het Spectrum Het spectrum is een school in Delfgauw met het vignet welbevinden. Er heerste op de school gedurende langere tijd onderhuidse onrust en pestgedrag. Met een schoolbreed plan- met betrokkenheid van de ouders- is hiervan werk gemaakt. Het...

Taalvorming: de kunst van communicatie door het leven heen

Taal bewust: hoe verweven is taal met ons leven? Bij levensbedreigende situaties vragen we ons af: hoe lang kan een mens zonder eten of drinken? De vraag hoe lang een mens zonder taal kan wordt niet gesteld. Maar hoe groot is het aandeel van taalvorming in ons leven?...

Ingeschatte leestijd: 3 minuten

Reflexen: invloed op het leren?!

Dat klinkt menig leerkracht misschien vreemd in de oren. Ik had er in mijn opleiding en ook als moeder nog nooit van gehoord. Ja, ik kende de schrikreflex bij baby’s en iets met de Apgar-score, maar verder dan dat wist ik niets. Ik heb het over de reflexen van een kind die zich al in de baarmoeder ontwikkelen.

De eerste bewegingen van een baby komen voort uit reflexen: onbewuste bewegingen die worden aangestuurd vanuit de hersenstam. Gaandeweg maken die onbewuste bewegingen plaats voor steeds meer gespecificeerde bewegingen. Reflexen helpen de baby tijdens de geboorte door het geboortekanaal te komen. Daarna onder meer bij het drinken uit de borst, het huilen en bij het grijpen naar dingen. Ze maken van een hulpeloze liggende baby een kind dat leert staan en lopen.

Kinderen ontwikkelen zich vanuit hun lijf. Dat is de basis. Ze bewegen, doen, ervaren en al die ervaringen worden opgeslagen in de hersenen. Als een ontwikkeling goed is doorlopen, integreert de reflex. De informatie ligt dan vast in de hersenen en vormt geen belemmering meer voor het functioneren van het kind.

 

Belemmering

Toch ontwikkelt niet elk kind zich op dezelfde manier. Soms worden fases overgeslagen, waardoor een kind zich net iets anders ontwikkelt. Bijvoorbeeld door een keizersnee, of doordat een baby niet kruipt maar gaat billenschuiven. Zulke ogenschijnlijke “kleinigheden” kunnen wel degelijk invloed hebben op het latere functioneren.

Elke reflex heeft invloed op de motoriek, maar ook op het cognitieve functioneren, omdat reflexen vanuit de hersenen worden aangestuurd. Wanneer een reflex actief blijft en dus niet integreert in het lijf, kan dat invloed hebben op het leerproces. Rond het zevende levensjaar zouden in een ideale situatie alle reflexen geïntegreerd moeten zijn. Als dat niet zo is, kunnen belemmeringen in leren zichtbaar worden.

 

Bewegen is de basis!

Reflexen integreren door beweging. Hoe vrijer een kind zich kan bewegen, hoe beter reflexen zich ontwikkelen. Een kind die als baby veel in een maxi-cosi, wipstoeltje of loopstoeltje heeft gezeten, heeft meer kans op actieve reflexen dan een kind die vrij heeft kunnen bewegen. Een baby moet lekker kunnen liggen, rollen, kruipen, schuiven en onderzoeken. Ook later blijft dit belangrijk: kinderen moeten buitenspelen, klimmen, rennen en de wereld ontdekken.

 

De invloed van beeldschermen

Kinderen van nu zitten veel meer stil: voor de tv, achter een tablet of met een telefoon in de hand. Natuurlijk spelen ze ook nog binnen en buiten, maar minder dan een paar decennia geleden. Dit heeft invloed op het integreren van reflexen, simpelweg omdat er minder beweging plaatsvindt.

Wanneer reflexen actief blijven, kan dat leiden tot problemen met lezen, spellen, rekenen, concentratie of stilzitten.

 

“Zit nu eens stil aan je tafel!”

Om stil te kunnen zitten aan een tafeltje op school, heeft een kind goede balans en lichaamsbeheersing nodig. En daarvoor zijn geïntegreerde reflexen essentieel.

Neem de Tonische Labyrinth Reflex (TLR). Deze reflex is al in de baarmoeder van belang: bij de foetushouding (voorwaarts buigen) en tijdens de geboorte (achterwaarts strekken). Hij helpt een baby rollen, staan en lopen. Blijft deze reflex actief, dan ontwikkelt een kind geen stabiel evenwicht: elke hoofdbeweging naar voren of achteren maakt het lichaam wiebelig.

Stel je voor wat er gebeurt wanneer een kind in de klas steeds van zijn schrift (naar beneden kijken) naar het bord (naar boven kijken) moet wisselen. Zonder goede balans wordt stilzitten en focussen dan een grote uitdaging.

 

Nog een voorbeeld…

Een andere reflex is de Symmetrische Tonische Nekreflex (STNR). Deze reflex zorgt voor samenwerking tussen boven- en onderlichaam. Baby’s oefenen hiermee wanneer ze op handen en knieën heen en weer schommelen. Wordt deze reflex niet goed geïntegreerd, dan kruipt een baby vaak weinig of helemaal niet. Terwijl kruipen belangrijk is voor de samenwerking tussen de linker- en rechterhersenhelft.

Een actief blijvende STNR zie je terug in de motoriek: wanneer een kind met de tenen naar binnen of buiten loopt, bewegen de handen mee. Zelfs bij het schoppen van een bal zie je dat de hand meedraait. Aan tafel leidt dit tot onrust: handen moeten schrijven terwijl voeten stil moeten blijven. Kinderen vinden daar vaak een eigen oplossing voor, zoals met de knieën op de stoel zitten, de voeten om de stoelpoten haken of in een scheve houding werken.

Zo had ik een leerling in groep 8 die graag met opgetrokken benen op zijn stoel zat en op deze manier het liefst ging werken. Ik heb met hem gewerkt aan een eenvoudige oefening die hij in samenwerking met zijn ouders thuis ook toepaste en daarna kon hij gewoon recht op zijn stoel aan tafel zitten.

Zo’n kind denkt daar niet bewust over na, maar onbewust sturen de reflexen het gedrag. Voor een leerkracht lijkt het dan misschien “ongepast gedrag”, maar het lichaam volgt gewoon nog oude reflexpatronen.

 

Reflexen in beweging

Er zijn veel meer reflexen die, als ze niet integreren, stoorzenders kunnen zijn in de klas of bepaald gedrag versterken. Helaas is er in het onderwijs nog weinig bekend over dit onderwerp. Terwijl je er als leerkracht eenvoudig op kunt inspelen: beweging zorgt voor integratie!

Met de juiste kennis kun je dit zelfs heel gericht inzetten in de klas of tijdens gym.
• Voor integratie van de TLR helpt rollen over de lengte-as.
• Voor de STNR zijn op handen en knieën “hol-bol” bewegingen of schommelbewegingen effectief.

Dat kan zowel in de gymles als met korte beweegmomentjes in de klas. Alleen al weten dat reflexen een rol kunnen spelen, verandert hoe je naar leerlingen en hun uitdagingen kijkt!

 

Meer weten?

Ben je nieuwsgierig geworden en wil je meer weten? Kijk dan eens op opleiding-psychomotorischkindercoach.nl voor de studiegids met interessante cursussen.

Daar ben ik zelf ook trainer. Zo geef ik binnenkort de basiscursus “Leerproblemen de baas!” op zaterdag 24 en 31 januari in Friesland (ook op andere plekken in Nederland beschikbaar). Daarnaast verzorg ik de cursus Brain Gym® 104: 26 doelbewuste bewegingen die het leervermogen bevorderen. Meer informatie vind je op Brain Gym® Nederland.

Wil je liever met je team een workshop over psychomotoriek in de klas? Dat kan ook! Stuur mij gerust een bericht via Facebook of LinkedIn (Psychomotorisch Kindercoach Diana Venema) of Instagram (PMK Diana Venema).

 

Laten we het gesprek starten

Ik ben benieuwd wat jij denkt over dit artikel. Deel je mening in een reactie – alvast bedankt!

Meer weten over Diana Venema?

Dit artikel is geschreven door:

Diana Venema
Op: 23 september 2025

Plaats een reactie

0 reacties

Een reactie versturen

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meer over Tip onderwijs

Wil jij meer artikelen lezen? Bekijk onze kennisbank.

Meer weten over Tip onderwijs? Bekijk de over ons pagina.

Op zoek naar een nieuwe onderwijs uitdaging? Bekijk onze vacatures.

 

Spel- of tikfout gezien? Laat het ons weten: mats@tiponderwijs.nl

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

📬 Blijf op de hoogte!

Ontvang de nieuwste onderwijstips en artikelen direct in je inbox.