Inhoudsopgave
Gerelateerde artikelen
Sterke lessen in begrijpend lezen
Veel leerlingen kunnen prima lezen, maar begrijpen nauwelijks wat er staat. Begrijpend lezen voelt voor hen vaak als een saaie verplichting. Hoe draai je dat om? Hoe maak je van begrijpend lezen een boeiende én effectieve les? In dit artikel lees je hoe kennisopbouw,...
Taalverzorging: Aan welke knoppen draai je in de spellingsles?
Op het rooster staat dagelijks spelling. Maar gebruiken we deze tijd effectief? In dit blog gaan we dieper in op taalverzorging, wat werkt in de spellingles volgens de literatuur en hoe je dat vertaalt naar de praktijk. Belangrijk daarbij is: spelling is geen doel op...
Fonemisch bewustzijn
De kracht van klinkers en medeklinkers Fonemisch bewustzijn – misschien klinkt het wat vakjargonachtig, maar in de kern gaat het om iets heel natuurlijks: het besef dat woorden uit klanken bestaan. Denk aan het woord kat: je hoort duidelijk de klanken /k/ – /a/ – /t/....
Help! Het schrijven komt in de knel
Schrijven, lezen en taal horen onvoorwaardelijk bij elkaar. Schriftelijke vaardigheid is volgens de stichting SLO belangrijk om te kunnen functioneren op school en in de samenleving. Het schoolsucces van leerlingen wordt in belangrijke mate bepaald door hun...
NT2-onderwijs: communicatie vol onduidelijkheid??
In een wereld vol onzekerheid, geven wij de leerlingen een veilige haven, een plek om te zijn wie zijn. Dit is de kern van het onderwijs. Bij NT2-leerlingen geldt dit uiteraard ook, misschien zelfs wel meer. Maar hoe creëren wij als docenten deze veilige haven bij...
Van PO naar VO
Van juf naar mevrouw: mijn stap naar het VO Na bijna 10 jaar werken in het basisonderwijs, wat ik heb met veel plezier heb gedaan, zet ik een nieuwe stap in mijn onderwijs carrière. Met een hoop kennis, ervaring en een master in technologie op zak word ik docent...
Actief lezen: denken, doen en onthouden
Van lezer naar denker, de kracht van aantekeningen! We lezen elke dag; artikelen, boeken, rapporten, social media. Maar hoeveel daarvan beklijft echt? Vaak glijden woorden slechts vluchtig langs, zonder dat ze ons echt aan het denken zetten. Lezen met een pen in de...
Leren lezen, wat een proces!
Leren lezen. Wat is dat toch een prachtig proces! Kinderen beginnen enthousiast aan groep 3, want ze gaan leren lezen! Ik weet het van mijzelf ook nog wel; boekjes uitzoeken in de bibliotheek die ik zelf kon lezen. Ik weet nog precies waar ze stonden en ik zie ze nog...
Schrijven als bouwsteen voor leren en ontwikkeling
De afgelopen maanden heb ik geschreven over bouwen. Bouwen aan onze school, letterlijk met stenen en cement, maar ook figuurlijk: bouwen aan resultaten, aan groei en aan ontwikkeling. Na het bouwen volgt de evaluatie, van micro naar macro en weer terug. Terwijl ik...
De kracht van woordenschat
Om de wereld te begrijpen, heb je woorden nodig. Woorden geven betekenis aan wat je ziet, hoort en ervaart. Maar hoe leren we nieuwe woorden? En hoe dragen we die kennis effectief over aan kinderen? In deze blog duik ik in de wereld van woordenschat; van traditionele...
Uitgelichte artikelen
Van PO naar VO
Van juf naar mevrouw: mijn stap naar het VO Na bijna 10 jaar werken in het basisonderwijs, wat ik heb met veel plezier heb gedaan, zet ik een nieuwe stap in mijn onderwijs carrière. Met een hoop kennis, ervaring en een master in technologie op zak word ik docent...
Naamswijziging ABCopschool: persbericht
Van ABCopschool naar Tip Met gepaste trots willen we met je delen dat we verder gaan onder onze nieuwe bedrijfsnaam: Tip b.v. Deze naamswijziging resoneert beter met de bijdrage die we de komende jaren in het basisonderwijs willen leveren en is bovendien makkelijker...
Welzijn in het onderwijs
Welzijn op Het Spectrum Het spectrum is een school in Delfgauw met het vignet welbevinden. Er heerste op de school gedurende langere tijd onderhuidse onrust en pestgedrag. Met een schoolbreed plan- met betrokkenheid van de ouders- is hiervan werk gemaakt. Het...
Taalvorming: de kunst van communicatie door het leven heen
Inhoudsopgave
Taal bewust: hoe verweven is taal met ons leven?
Bij levensbedreigende situaties vragen we ons af: hoe lang kan een mens zonder eten of
drinken? De vraag hoe lang een mens zonder taal kan wordt niet gesteld. Maar hoe
groot is het aandeel van taalvorming in ons leven?
Vanaf het begin
Zelf hebben we het niet bewust meegemaakt, het moment waarop we ter wereld kwamen.
Hoe anders is dat voor onze ouders en de mensen die er op dat moment bij waren. Vele
processen gingen eraan vooraf, maar dan komt het moment waar ieder die erbij staat met
ingehouden adem op wacht: het eerste geluid, teken van leven. Naast dat het een activatie is
van de longen, is het ook vooral het moment waarop de aanwezigen opgelucht adem kunnen
halen, het kindje leeft!
Dit is onze allereerste onbewuste daad van communiceren.
Het duurt nog wel even voordat we bewust de aandacht van onze ouders zullen gaan vragen
met woorden. Maar vergis je niet, tot die tijd maken baby’s gebruik van huilen om aan te
geven wat ze nodig hebben. Je kunt zelfs lijstjes vinden met verschillende soorten van huilen
en de betekenis daarvan.
Ik kom uit een familie waarin niet iedereen Nederlands spreekt. Eén van mijn familieleden,
die in Brazilië woont, kwam op kraamvisite omdat hij toevallig in Nederland was. Bij het
huilen van ons kindje wist hij dat het wat nodig had, hoe anders was het geweest als ons
kindje een Nederlandse vraag had gesteld?
Groeien
Al in het eerste jaar weten kinderen duidelijk te maken wat ze nodig hebben door te
huilen, wijzen, enzovoort. Later, nog na het ontwikkelen van andere vaardigheden zoals
zelfstandig eten, drinken en lopen, gaan kinderen de moedertaal zich eigen maken.
Eerst zijn de woorden nog onverstaanbaar maar langzamerhand lijkt het op het woord
wat te verstaan is.
Wanneer ik lesgeef neem ik het aanleren van een kind vaak als voorbeeld. Het leren van
een taal is: goed luisteren, nabootsen, vaak fouten maken en dan pas het je eigen
maken.
De fouten die kinderen overigens maken zijn vaak zo innovatief dat het soms passender
klinkt dan de bestaande taal. Zo zegt ons kind het woord ‘jullie’ nog als ‘jullies’. Jullie in
het meervoud, dat klinkt toch best logisch?
Levenslang
Er komt een moment waarop je durft te zeggen: Ik spreek Nederlands. Het is de taal die
ik beheers. Maar je zult nooit klaar zijn met het leren van een taal.
In de jaren dat ik lesgeef ben ik nog niemand tegengekomen die alle woorden kent.
En mocht dat wel het geval zijn, zullen er jaarlijks nog nieuwe woorden bijkomen.
Los daarvan, de betekenis van woorden kunnen op emotioneel gebied ook veranderen in
de loop van je leven. Zo kan een gebeurtenis of ziekte je eerst niet raken, maar als je
ermee te maken krijgt kan datzelfde woord ineens heel anders voelen of een hele andere
betekenis krijgen.
Medemens
Zolang een mens leeft zal ‘taal’ er altijd zijn.
Je ziet het terug in alle fases van ons leven.
De mensen die ik nu lesgeef vertellen mij regelmatig dat ze voornamelijk Engels spreken
in hun dagelijks leven. De reden daarvan is dat Nederlanders geneigd zijn om snel over
te gaan op het Engels wanneer ze horen dat de persoon tegenover hen nog niet zo goed
Nederlands spreekt. Daarmee wordt de kans tot leren ontnomen.
Graag zou ik iedereen oproepen om geduld te hebben, te luisteren en de tijd te nemen
wanneer we iemand tegenover ons hebben die moeite heeft met de Nederlandse taal.
Want zijn we ten slotte niet allen bezig met leren?
Over auteur
Mijn naam is Lydia de Gooijer. Tweetalig opgevoed. Geïmmigreerd op mijn 12 e van Brazilië naar Nederland.
Na 9 jaar docent Frans, Spaans en Nederlands op een middelbare school te zijn
geweest heb ik de stap naar het NT2 onderwijs gemaakt.
Een aantal jaren geleden ben ik betrokken geweest bij een lokale taalgroep als
vrijwilliger en heb ik lesgegeven aan vluchtelingen. Momenteel geef ik voornamelijk les
aan expats.
Kijk op onze website voor meer blogs!
Laten we het gesprek starten
Ik ben benieuwd wat jij denkt over dit artikel. Deel je mening in een reactie – alvast bedankt!
Meer weten over ?
Dit artikel is geschreven door:

Artikel delen
Artikel delen
Plaats een reactie
Meer over Tip onderwijs
Wil jij meer artikelen lezen? Bekijk onze kennisbank.
Meer weten over Tip onderwijs? Bekijk de over ons pagina.
Op zoek naar een nieuwe onderwijs uitdaging? Bekijk onze vacatures.
Spel- of tikfout gezien? Laat het ons weten: mats@tiponderwijs.nl
0 reacties