Inhoudsopgave
Gerelateerde artikelen
Peuterpuberteit
Ik heb 8 schooljaren met pubers gewerkt, stamgroep 6-7-8, lange lijven, intelligente en mistige hersens. Een uitdaging om met ze te leren, maar vooral ook te lachen en het (school)leven te ondervinden. Met al deze ervaring, sta ik op dit moment voor de uitdaging om...
Motivatie vanuit de cel: leren met een glimlach
Leren motiveren? Bijna huppelend komt hij mijn lokaal binnen; een jongeman van een jaar of 21. Hij kruipt direct achter de computer om zijn wachtwoorden in te vullen en te kunnen beginnen met zijn werk. Hij komt voor Nederlands. Hier, in de gevangenis, werken we met...
Hoe leren kleuters?
In dit artikel neem ik je mee, naar hoe kleuters leren en zich ontwikkelen. In onderstaande alinea krijgen we een ideale situatie beschreven. Vervolgens kan je over 2 praktijkvoorbeelden lezen. Het nut van deze geschetste situaties worden verder toegelicht. Je krijgt...
De impact van TOS op de ontwikkeling van kinderen
Van een kind dat start in een kleuterklas wordt verwacht dat het praat in goede en volledige, verstaanbare zinnen en in grote lijnen begrijpt wat er gezegd wordt. Als dit nog niet het geval is valt dit op, maar is er vaak nog niet direct reden tot grote zorg. Tenzij...
Hoogsensitiviteit in de klas
Hoogsensitiviteit in het kort ‘Wat ben jij gevoelig!’, ‘Kom op, zo hard praten ze niet!’, ‘Daar hoef je toch niet om te huilen, stel je niet zo aan?!’. Zomaar wat random opmerkingen, die ik als hoogsensitief kind tijdens mijn basisschooltijd te horen heb gekregen. Ik...
Leesplezier in de klas
Motivatie om te lezen stimuleren: Hoe krijgen we kinderen enthousiast voor boeken? Lezen is een essentiële vaardigheid voor de ontwikkeling van kinderen, zowel binnen als buiten het onderwijs. Een goede leesvaardigheid opent de deuren naar kennis, vergroot de...
5 redenen om vaker te schrijven met kinderen
Is schrijven nog wel van deze tijd? Het lesprogramma zit zo vol. Waarom zou ik dan met kinderen gaan schrijven? In deze blog vertel ik je vijf redenen om vaker met kinderen te schrijven. Concentratie bij kinderen neemt af Dit blijkt uit een onderzoek van The...
Creatief denken
Hoe kun je creatief denken bij jezelf vergroten? Iedereen is creatief en kan creatief denken. Het is alleen de kunst om creatief te blijven als je ouder wordt, zoals Picasso altijd zei. Kleuters zijn van nature nieuwsgierig. Zand is goud. Je kunt ermee betalen. Het...
De impact van een schooladvies
Hoe een schooladvies mijn vriendschap veranderde In deze blog lees je meer over mijn ervaringen met het schooladvies dat in groep 8 gegeven wordt. Ik ben geïnspireerd door mijzelf. Als klein meisje altijd al de droom gehad om juf te worden en zag ik mijn eigen juf van...
Meer- en hoogbegaafdheid: Meer dan alleen intelligentie.
Hoogbegaafden altijd hoogvliegers? In het onderwijs gaat er veel tijd en energie zitten in begeleiding van leerlingen die meer moeite hebben om mee te kunnen in het cognitieve leerproces. Daardoor vallen de meer- en hoogbegaafden nogal eens buiten de boot. Er wordt al...
Uitgelichte artikelen
Naamswijziging ABCopschool: persbericht
Van ABCopschool naar Tip Met gepaste trots willen we met je delen dat we verder gaan onder onze nieuwe bedrijfsnaam: Tip b.v. Deze naamswijziging resoneert beter met de bijdrage die we de komende jaren in het basisonderwijs willen leveren en is bovendien makkelijker...
Welzijn in het onderwijs
Welzijn op Het Spectrum Het spectrum is een school in Delfgauw met het vignet welbevinden. Er heerste op de school gedurende langere tijd onderhuidse onrust en pestgedrag. Met een schoolbreed plan- met betrokkenheid van de ouders- is hiervan werk gemaakt. Het...
Taalvorming: de kunst van communicatie door het leven heen
Taal bewust: hoe verweven is taal met ons leven? Bij levensbedreigende situaties vragen we ons af: hoe lang kan een mens zonder eten of drinken? De vraag hoe lang een mens zonder taal kan wordt niet gesteld. Maar hoe groot is het aandeel van taalvorming in ons leven?...
Leerlingparticipatie: het belang van stem en inspraak
Inhoudsopgave
Hoor jij het kind?
Misschien vind jij dit een vreemde vraag en denk je: “Natuurlijk hoor ik het kind!” Het kind horen, is echter niet enkel een vereiste competentie binnen het onderwijs, maar ook een wettelijke plicht. In deze blog zal ik wat uitleggen over leerlingparticipatie en waarom dit een wettelijke plicht is. Ook zal ik vertellen wat dit ‘recht van het kind om te worden gehoord’ inhoudt en wat dit betekent voor onderwijzers, schoolleiders en besturen.
Ik ben thans werkzaam als zij-instroomleerkracht en coördinator burgerschap op de openbare basisschool Multatuli in Amsterdam. Daarvoor ben ik 17 jaar werkzaam geweest als advocaat, onder meer op het gebied van kinderrechten.
Wettelijke basis
Kinderrechten zijn vastgelegd in het Verdrag inzake de rechten van het kind van de Verenigde Naties (20 november 1989). Het kind is daarmee erkend als een zelfstandige drager van rechten. In 1995 heeft Nederland dit Verdrag geratificeerd.
Artikel 12 van dit Verdrag bepaalt dat: “De Staten die partij zijn, verzekeren het kind dat in staat is zijn of haar eigen mening te vormen, het recht heeft die mening vrijelijk te uiten in alle aangelegenheden die het kind betreffen, waarbij aan de mening van het kind passend belang wordt gehecht in overeenstemming met zijn of haar leeftijd en rijpheid.”
Leerlingparticipatie: het recht om gehoord te worden in onderwijs
Dit recht wordt ook wel ‘het recht om gehoord te worden’ en/of ‘het participatierecht’ genoemd. Dit behoort tot de basiswaarden van de democratische rechtsstaat. Het recht geldt voor alle kinderen. Uit de toelichting bij dit recht (VN, 20 juli 2009) blijkt dat er nadrukkelijk geen leeftijdsgrens wordt gesteld, omdat het opnemen van een leeftijdsgrens het recht beperkt in plaats van erkent. Uit onderzoek blijkt dat ook zeer jonge kinderen in staat zijn om hun mening te vormen (Lansdown, 2005). Alle vormen van meningsuiting, waaronder non-verbale communicatie, moeten worden geaccepteerd. De zinsnede ‘alle aangelegenheden die het kind betreffen’ dient ruim te worden opgevat. Het strekt zich uit tot alle onderwerpen die het kind aangaan. De mening moet serieus worden genomen als het kind in staat is om zich deze te vormen.
In de toelichting wordt ook advies gegeven over hoe dit recht gerealiseerd moet worden op scholen en binnen het onderwijs. Het Comité voor de Rechten van het Kind adviseert om kinderen over het navolgende te horen:
– Het samenstellen van onderwijs- en schoolprogramma’s;
– Discriminatie, het voorkomen van pesten en disciplinaire maatregelen;
– Onderwijsbeleid; en
– Individuele beslissingen ten aanzien van het kind.
Daarnaast dient, in het kader van mensenrechtenonderwijs, binnen de school geoefend te worden door kinderen met het recht om te worden gehoord. Kinderen moeten in leerlingenraden en door deelname in medezeggenschapsraden of vertegenwoordiging binnen schoolbesturen hun mening vrijelijk kunnen uiten over schoolbeleid en gedragscodes (VN, 20 juli 2009, alinea’s 105 t/m 114).
Wat betekent dit recht voor onderwijzers, schoolleiders en besturen?
Met de nieuwe Wet verduidelijking van de burgerschapsopdracht aan scholen in het funderend onderwijs van 1 augustus 2021 (Staatsblad 2021, 320) is een nationale wettelijke basis gelegd op grond waarvan onderwijzers, schoolleiders en besturen verplicht zijn om het participatierecht van kinderen binnen de school vorm te geven. In deze Wet wordt namelijk opdracht gegeven om kinderen binnen de school te laten handelen conform de basiswaarden van de democratische rechtsstaat en moeten zij sociale en maatschappelijke competenties ontwikkelen door actief met deze basiswaarden te oefenen. Het bestuur van de school moet voorts zorgen voor een schoolcultuur waarin alle bij het onderwijs betrokken personen de basiswaarden van de democratische rechtsstaat en autonomie van leerlingen als centrale spelregels hanteren en voorleven. (Kamerstukken II 2019/20, 35 352, nr. 3).
Zeer recent, op 23 oktober 2023, heeft de voorzitter van het Kinderrechtencollectief, Marc Dullaert, uitgesproken dat kinderparticipatie nog steeds onvoldoende wettelijk is geregeld in Nederland. Dit in tegenstelling tot Duitsland en Vlaanderen (nieuws.nl, oktober 2023). De nieuwe Wet verduidelijking van de burgerschapsopdracht aan scholen in het funderend onderwijs is inderdaad onduidelijk over hoe aan dat participatierecht vorm dient te worden gegeven. Dat kinderen een participatierecht hebben en dat onderwijzers, schoolleiders en besturen de uitoefening van dit recht door kinderen moeten creëren, faciliteren en stimuleren, is echter overduidelijk.
Mijn functie
Als coördinator burgerschap ga ik me het komende schooljaar inzetten voor het oprichten van een leerlingenraad: een belangrijke stap richting het formaliseren van het participatierecht van kinderen op school. Daarnaast vraag ik mijn leerlingen regelmatig om feedback. Mijn groep 4 is recentelijk begonnen met een weektaak. Op mijn vraag of ik nog iets anders of beter kan doen met betrekking tot hun weektaak kreeg ik als antwoord dat zij graag meer rekentaken willen. Vanzelfsprekend heb ik ‘passend belang gehecht’ aan hun mening en extra rekentaken in de weektaak opgenomen 😊.Mr. Fleur K.H. Blom
Bronnen
– Kamerstukken II 2019/20, 35 352, nr. 3.
– Landsdown G., 2005. The evolving capacities of the child. Innocenti Research Centre, UNICEF/Save the Children. Florence.
– Nieuws.nl, 24 oktober 2023. Dullaert: regering luistert onvoldoende naar mening jeugd. Geraadpleegd op https://nieuws.nl/algemeen/20231024/dullaert-regering-luistert-onvoldoende-naar-mening-jeugd/
– Staatsblad 2021, 320.
– Verenigde Naties, 20 juli 2009. General Comment no.12, Distr. GENERAL CRC/C/GC/12.
Meer weten over Fleur Blom?
Meer over Tip Onderwijs
Wil jij meer artikelen lezen? Bekijk onze kennisbank.
Meer weten over Tip Onderwijs? Bekijk de over ons pagina.
Op zoek naar een nieuwe onderwijs uitdaging? Bekijk onze vacatures.
Spel- of tikfout gezien? Laat het ons weten: [email protected]
Waardevol artikel Fleur!!