Categorie: leerlingen

Ingeschatte leestijd: 7 minuten

Naam auteur: Linda Wassenaar

Inhoudsopgave

6.

Socials

Gerelateerde artikelen

Peuterpuberteit

Ik heb 8 schooljaren met pubers gewerkt, stamgroep 6-7-8, lange lijven, intelligente en mistige hersens. Een uitdaging om met ze te leren, maar vooral ook te lachen en het (school)leven te ondervinden. Met al deze ervaring, sta ik op dit moment voor de uitdaging om...

Motivatie vanuit de cel: leren met een glimlach

Leren motiveren? Bijna huppelend komt hij mijn lokaal binnen; een jongeman van een jaar of 21. Hij kruipt direct achter de computer om zijn wachtwoorden in te vullen en te kunnen beginnen met zijn werk. Hij komt voor Nederlands. Hier, in de gevangenis, werken we met...

Hoe leren kleuters?

In dit artikel neem ik je mee, naar hoe kleuters leren en zich ontwikkelen. In onderstaande alinea krijgen we een ideale situatie beschreven. Vervolgens kan je over 2 praktijkvoorbeelden lezen. Het nut van deze geschetste situaties worden verder toegelicht. Je krijgt...

De impact van TOS op de ontwikkeling van kinderen

Van een kind dat start in een kleuterklas wordt verwacht dat het praat in goede en volledige, verstaanbare zinnen en in grote lijnen begrijpt wat er gezegd wordt. Als dit nog niet het geval is valt dit op, maar is er vaak nog niet direct reden tot grote zorg. Tenzij...

Hoogsensitiviteit in de klas

Hoogsensitiviteit in het kort ‘Wat ben jij gevoelig!’, ‘Kom op, zo hard praten ze niet!’, ‘Daar hoef je toch niet om te huilen, stel je niet zo aan?!’. Zomaar wat random opmerkingen, die ik als hoogsensitief kind tijdens mijn basisschooltijd te horen heb gekregen. Ik...

Leesplezier in de klas

Motivatie om te lezen stimuleren: Hoe krijgen we kinderen enthousiast voor boeken? Lezen is een essentiële vaardigheid voor de ontwikkeling van kinderen, zowel binnen als buiten het onderwijs. Een goede leesvaardigheid opent de deuren naar kennis, vergroot de...

5 redenen om vaker te schrijven met kinderen

Is schrijven nog wel van deze tijd? Het lesprogramma zit zo vol. Waarom zou ik dan met kinderen gaan schrijven? In deze blog vertel ik je vijf redenen om vaker met kinderen te schrijven.   Concentratie bij kinderen neemt af Dit blijkt uit een onderzoek van The...

Creatief denken

Hoe kun je creatief denken bij jezelf vergroten? Iedereen is creatief en kan creatief denken. Het is alleen de kunst om creatief te blijven als je ouder wordt, zoals Picasso altijd zei. Kleuters zijn van nature nieuwsgierig. Zand is goud. Je kunt ermee betalen. Het...

De impact van een schooladvies

Hoe een schooladvies mijn vriendschap veranderde In deze blog lees je meer over mijn ervaringen met het schooladvies dat in groep 8 gegeven wordt. Ik ben geïnspireerd door mijzelf. Als klein meisje altijd al de droom gehad om juf te worden en zag ik mijn eigen juf van...

Meer- en hoogbegaafdheid: Meer dan alleen intelligentie.

Hoogbegaafden altijd hoogvliegers? In het onderwijs gaat er veel tijd en energie zitten in begeleiding van leerlingen die meer moeite hebben om mee te kunnen in het cognitieve leerproces. Daardoor vallen de meer- en hoogbegaafden nogal eens buiten de boot. Er wordt al...

Uitgelichte artikelen

Naamswijziging ABCopschool: persbericht

Van ABCopschool naar Tip Met gepaste trots willen we met je delen dat we verder gaan onder onze nieuwe bedrijfsnaam: Tip b.v. Deze naamswijziging resoneert beter met de bijdrage die we de komende jaren in het basisonderwijs willen leveren en is bovendien makkelijker...

Welzijn in het onderwijs

Welzijn op Het Spectrum Het spectrum is een school in Delfgauw met het vignet welbevinden. Er heerste op de school gedurende langere tijd onderhuidse onrust en pestgedrag. Met een schoolbreed plan- met betrokkenheid van de ouders- is hiervan werk gemaakt. Het...

Taalvorming: de kunst van communicatie door het leven heen

Taal bewust: hoe verweven is taal met ons leven? Bij levensbedreigende situaties vragen we ons af: hoe lang kan een mens zonder eten of drinken? De vraag hoe lang een mens zonder taal kan wordt niet gesteld. Maar hoe groot is het aandeel van taalvorming in ons leven?...

Ingeschatte leestijd: 7 minuten

Motivatie van leerlingen bloeit op

‘Progressie, Eigenaarschap en Zelfsturing als superkrachten voor een episch onderwijsavontuur!’ 

Welkom in de spannende wereld van onderwijs, waar we de weg banen met progressiegericht werken, eigenaarschap en zelfsturing als onze superkrachten. Laten we ontdekken waarom deze principes niet alleen relevant zijn, maar gewoonweg essentieel voor een epische leerrevolutie! In deze blog lees je deze drie superkrachten en hoe dit de motivatie van leerlingen versterkt.

 

Progressiegericht

‘Ditch’ het idee van “nog niet bereikt” en omarm de triomfen! Progressiegericht werken draait om successen vieren, waardoor leren een feest wordt vol positieve vibes en een kick-ass houding. 

Progressiegericht werken legt de focus op de vooruitgang en groei van leerlingen. In plaats van enkel te kijken naar wat er nog niet bereikt is, richt deze benadering zich op de stappen die al gezet zijn en op wat er al wél goed gaat. Door de leerling te helpen kijken naar wat er goed gaat krijgt deze inzicht in zijn/haar eigen succesvolle leerstrategieën. Dit stimuleert positieve groei, bevordert motivatie en ontwikkelt zelfregulering, waardoor leerlingen effectiever leren. Progressiegericht werken maakt leren boeiend en plezierig door successen te benadrukken waardoor een positieve sfeer ontstaat ten aanzien van leren. 

 

Eigenaarschap

Weg met passieve kennisontvangers, hallo actieve deelnemers! Geef leerlingen de sleutels tot de school-kingdom en zie hoe ze hun koninkrijk van leren bouwen. Docenten, jullie zijn de gidsen in dit avontuur! 

Eigenaarschap is cruciaal in het onderwijs omdat het leerlingen aanmoedigt verantwoordelijkheid te nemen, wat leidt tot betere betrokkenheid. Ze worden actieve deelnemers in plaats van passieve ontvangers van kennis. Als docent kun je eigenaarschap bevorderen door leerlingen keuzes te geven, zelfreflectie te stimuleren en een omgeving te creëren die initiatief aanmoedigt. Actieve betrokkenheid van leerlingen bij besluitvorming en het geven van constructieve feedback dragen ook bij aan de ontwikkeling van eigenaarschap. Leerlingen vrijheid geven vergroot de betrokkenheid, stimuleert creativiteit en maakt het leren tot een positieve persoonlijke ervaring. 

 

Zelfsturing

Bereid leerlingen voor op het leven buiten de schoolmuren als zelfsturende superhelden! Ze worden de denkers en probleemoplossers die niet bang zijn voor uitdagingen. Leer ze de kunst van empowerment en zelfontdekkend leren! 

Zelfsturing is een vaardigheid die studenten voorbereidt op het leven buiten de schoolmuren. 

Het bevordert kritisch denken en probleemoplossende vaardigheden waardoor leerlingen niet alleen kennis vergaren maar ook leren hoe ze effectief met uitdagingen kunnen omgaan. Docenten kunnen zelfsturing bij leerlingen stimuleren door hen geleidelijk meer verantwoordelijkheid te geven voor hun leertaken. Dit omvat het begeleiden van zelfstandig werken, het stellen van haalbare doelen en het aanmoedigen van samenwerking om onderling leren te bevorderen. Daarnaast is het belangrijk om leerlingen aan te moedigen vragen te stellen en zelfontdekkend leren te bevorderen. Leerlingen ervaren ‘empowerment’ en spelen een actieve rol in hun leren. 

 

Motivatie als ‘Sleutel tot succes’

Motivatie is de turbo-boost in dit avontuur! In een wereld van progressie, zelfsturing en eigenaarschap, bloeit motivatie op als een ontembare kracht die leerlingen naar duurzame vooruitgang en badass ontwikkeling stuwt. 

Motivatie bloeit op in een progressiegerichte omgeving, waar zelfsturing en eigenaarschap centraal staan. Leerlingen gedijen als ze actief betrokken zijn, keuzes kunnen maken (autonomie) en voortgang ervaren (competentie), waardoor ze intrinsiek gemotiveerd raken voor leren, wat leidt tot duurzame vooruitgang en persoonlijke ontwikkeling. Dit is belangrijk omdat het de basis legt voor levenslang leren. Het verankert niet alleen kennis, maar kweekt ook zelfvertrouwen, veerkracht en een positieve houding ten opzichte van uitdagingen. Minstens net zo belangrijk is de band die jij als docent hebt met de leerling (relatie). Sterke, positieve banden in het onderwijs ondersteunen niet enkel het welzijn van de leerling maar ook positieve leergroei. 

Dus vergeet niet, naast al deze power-ups, is de relatie tussen jou en je leerlingen de magische toets die alles samenbrengt. Sterke banden ondersteunen niet alleen het welzijn, maar zorgen ook voor een epische leergroei. 

Let’s rock this educational journey! 

Motivatie - Tiponderwijs

Dit artikel is geschreven door Linda Wassenaar.

 

Meer weten over Linda Wassenaar?

Klik hier en lees het verhaal van Linda Wassenaar.

Meer over Tip Onderwijs

Wil jij meer artikelen lezen? Bekijk onze kennisbank.

Meer weten over Tip Onderwijs? Bekijk de over ons pagina.

Op zoek naar een nieuwe onderwijs uitdaging? Bekijk onze vacatures.

 

Spel- of tikfout gezien? Laat het ons weten: [email protected]

Dit artikel is geschreven door:

Linda Wassenaar
Op: 21 februari 2024

Reacties

0 reacties

Een reactie versturen

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *